Terug
Gepubliceerd op 25/10/2019

2019_CBS_06556 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Part of Antwerp - 14 augustus tot en met 22 september 2019 - van het Bonapartedok tot aan het Havenhuis - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/08/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur
2019_CBS_06556 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Part of Antwerp - 14 augustus tot en met 22 september 2019 - van het Bonapartedok tot aan het Havenhuis - Goedkeuring 2019_CBS_06556 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Part of Antwerp - 14 augustus tot en met 22 september 2019 - van het Bonapartedok tot aan het Havenhuis - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het evenement heeft een open karakter en richt zich tot alle Antwerpenaren en bezoekers van Antwerpen. 

De dienst Ondernemen en Stadsmarketing/Publiek Domein en Vergunningen/Evenemententeam geeft gunstig advies voor de organisatie van het evenement.

Dit evenement wordt volgens het evenementenkader ingedeeld in categorie 2 (evenementen in co-organisatie met de groep Antwerpen).

Juridische grond

Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed.

Op 26 maart 2018 (jaarnummer 188) keurde gemeenteraad de wijziging van het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.

Op 26 maart 2018 (jaarnummer 193) keurde de gemeenteraad het nieuw gebruiksreglement goed voor logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2018-2019 goed.

Op 26 maart 2018 (jaarnummer 192) keurde de gemeenteraad het retributiereglement voor logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2018-2019 goed.

Op 30 november 2018 (jaarnummer 10142) keurde het college de wijziging van de retributiezones in verband met het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.

Aanleiding en context

Op 20 november 2018 diende Zanzibar, vertegenwoordigd door de heer Luc Van Hove, Pottenbrug 2 te 2000 Antwerpen, een aanvraag in voor de organisatie van Part of Antwerp in de omgeving van het Zaha Hadidplein van 14 augustus tot en met 22 september 2019.

Part of Antwerp is een stads- en havenfestival dat voor het derde jaar op rij het Eilandje als symbolische brug tussen haven en de stad Antwerpen in de schijnwerpers zet. Het gaat om meer dan 25 evenementen die gespreid plaats vinden over vijf weken.

Naast de evenementen die vorig jaar reeds plaats vonden als Part(y) of Antwerp, Waterfront, het Tizarte Street Art Parcours en Aper’eau zijn er een aantal nieuwe activiteiten voorzien. Het programma wordt georganiseerd in nauwe samenwerking met verschillende partners en wordt ondersteund door het Havenbedrijf Antwerpen en de stad Antwerpen. 

Part of Antwerp is een festival, meer dan 25 evenementen, gespreid over vijf weken. Er zullen een paar grote activiteiten plaats vinden zoals Docklands, Waterfront, Part(y) of Antwerp en daarnaast bieden ze tal van kleinere nevenactiviteiten aan zoals et 3D-kunstenparcours Tizarte en Flying Pig, voet aan wal jobfestival op het Zaha Hadidplein, Secret Dining in het Havenhuis.

Overzicht aangevraagde evenementen:

Datum Uur Opbouw en afbraak Activiteit Locatie
14 augustus 2019 tot 22 september 2019 dagelijks van 12.00 uur tot 23.59 uur - 7 augustus 07.00 uur
- 26 september 21.00 uur

Waterfront - Bar & Restaurant

In het kader van het 10-daagse evenement Part of Antwerp zal in het Kattendijkdok - Westkaai - Kaai 18 een tijdelijk restaurant opgericht worden dat zich op het water zal bevinden. Hier kunnen mensen gedurende de hele periode komen dineren op basis van een reservatie.

Naast de traditionele vervoersmogelijkheden, kunnen bezoekers zich naar het restaurant begeven met elektrische watertaxis. 

Uren muziek dagelijks van 14 augustus tot 22 september 2019:

  • 12.00 uur en 23.59 uur, achtergrondmuziek voor het restaurant. Na sluitingstijd mag het geluidsniveau van de muziek in het restaurant niet verhoogd worden.
Kattendijkdok Westkaai (2000) en Sluisstraat (2030)
31 augustus 2019 tot en met 15 september 2019 dagelijks van 10.00 uur tot 18.00 uur - 20 augustus 2019 10.00 uur
- 20 september 2019 18.00 uur

Tizarte 3D Street Art Festival

een 3D Street Art Festival (Tizarte)

verschillende kunstenaars maken op enkele plekken rond het Kattendijkdok 3D-kunstwerken. Deze kunstwerken zullen gemaakt worden met acrylverf en krijgen een 3D-effect wanneer ze bekeken worden vanuit een bepaalde hoek. Naast kunstwerken zal het in sommige gevallen gaan om kunstinstallaties met een optische illusie (3D).

Kattendijkdok Oostkaai (2000) en Droogdokkenweg (2030)
6 september 2019 17.00 uur tot 23.59 uur - 6 september 2019 10.00 uur 
- 7 september 2019 van 00.00 tot en met 02.30 uur

Flying Pig

Muziek uren: 18.00 uur tot 23.59 uur live bands en DJ

Indiëstraat (2000)
 12 september 2019 12.00 uur - 22.00 uur - 9 september 2019 08.00 uur 
- 17 september 2019 18.00 uur

Voet aan Wal + POA Talks

Op het Zaha Hadidplein voor het Havenhuis wordt een grote transparante tent geplaatst waarin bedrijven zichzelf kunnen voorstellen aan de bezoekers. Daarnaast worden in en rond het Havenhuis enkele workshops, lezingen, allerlei activiteiten en een afterwork voorzien. De lezingen en workshops gaan door in de Marc Van Peel Eventhall. 

Uren muziek 12 september 2019: 

  • 12.00 uur tot 17.00 uur achtergrondmuziek
  • 17.00 uur tot 20.00 uur DJ
Zaha Hadidplein (2030)
14 september 2019

20.00 uur - 23.59 uur

- 9 september 2019 08.00 uur 
- 17 september 2019 19.00 uur

Retro Antwerp & Part(y) of Antwerp

Overdag, vanaf 12.00 uur vindt de eerste editie van Retro Antwerp plaats, een  evenement in samenwerking met de organisatie achter Radio Modern. Een classic car-event, een vintage markt, een foodtruckdorp en verschillende acts op het podium. 

Uren muziek 14 september 2019:

  • 20.00 uur tot 23.59 uur dansmuziek en DJ
Zaha Hadidplein (2030)
15 september 2019 12.00 uur - 20.00 uur - 9 september 2019 08.00 uur 
- 17 september 2019 18.00 uur

Familiedag met kinderanimatie en optredens

Een stukje van de haven ontdekken op autoloze zondag, containers verplaatsen met een kraan in het Legolab, fietstochen in de haven ondernemen, op het podium Radio Modern DJ's, vintage markt, foodtrucks en kinderanimatie. Ook een bezoekje brengen aan het Havenhuis zelf is mogelijk. Het Havenhuis zet speciaal de deuren open voor iedereen die graag eens binnen wil lopen.

Van 12.00 uur tot 15.00 uur wordt de Antwerpenaar uitgenodigd om te schaften op het plein. 

Uren muziek 15 september 2019:

  • 14.00 uur tot 18.00 uur bands met live muziek en optredens
Zaha Hadidplein (2030)
20 september 2019 16.00 uur - 23.59 uur  - 13 september 2019 08.00 uur
- 29 september 2019 21.00 uur

Docklands festival eerste dag:

  • Kleinschalig evenement met twee DJ's
  • Uren muziek: 16.00 uur tot 23.59 uur
Sloepenweg (2030)
21 september 2019  14.00 uur - 23.59 uur  - 13 september 2019 08:00 uur
- 29 september 2019 21:00 uur

Docklandsfestival

  • Met vier verschillende podia en verschillende soorten muziek, gaande van techno en house tot hiphop en R&B
  • Uren muziek: 14.00 uur tot 23.59 uur
Sloepenweg (2030)

Part of Antwerp zorgt voor een cashless betaalsysteem, dat bezoekers zowel het eerste als het tweede weekend kunnen gebruiken. Aper'eau zal hiervan ook gebruik maken.

Programma overzicht:

Datum Activiteit Locaties
14 augustus - 22 september 2019 Waterfront - Bar & Resto Ponton Kattendijkdok
31 augustus - 15 september 2019 Tizarte Street Art Parcours Kattendijkdok
14 augustus - 15 september 2019 Cine Maritime Havenhuis
31 augustus - 15 september 2019 Comedy Nights Kerkschip / Seefbier brouwerij
6 september 2019 Flying Pig
Seefbier brouwerij
8 september 2019 Rootszoekers Red Start Line museum
8 september 2019 Antwerp Port Epic Schengenplein
9 september - 15 september 2019 POA Talks Havenhuis
12 september - 15 september 2019 Art of Antwerp Foto-Expo Zaha Hadidplein
12 september - 15 september 2019 Schaft! Zaha Hadidplein
12 september 2019 Voet aan wal jobfestival Zaha Hadidplein
13 september 2019 Aper'eau Zaha Hadidplein
14 september 2019 Retro Antwerp  Zaha Hadidplein
14 september 2019 Part(y) of Antwerp Zaha Hadidplein
14 september 2019 Secret Dining Havenhuis
15 september 2019 Bruist Kindertheaterfestival Stormkop
15 september 2019 Part of the family Zaha Hadidplein
20 september 2019 - 21 september 2019 Docklands Festival Sloepenweg

Heel wat evenementen van Part of Antwerp zijn gratis toegankelijk, andere zijn betalend. Alle informatie over reservaties en tickets is terug te vinden op https://www.partofantwerp.be/

Bereikbaarheid

Part of Antwerp is vlot bereikbaar te voet, met de fiets, het openbaar vervoer, de auto en de waterbus. Daarnaast zullen er ook uitzonderlijk elektrische watertaxi's ingelegd worden.

Adviezen

Politiezone Antwerpen/Openbare Orde/Evenementen Gunstig advies

Docklands

Gunstig advies.

Tizarte 3D Streetart festival

Gunstig Advies.

Waterfront

Advies wordt toegevoegd in de toelating 

Familie Havendag 

Gunstig advies

Havenbedrijf Antwerpen Gunstig advies

Toelating event zeehavengebied:

PART OF ANTWERP

- Voet aan Wal jobfestival: dinsdag 12 september;
- Aper’eau: vrijdag 13 september;
- Retro Antwerp en Part(y) of Antwerp: zaterdag 14 september;
- Family Day: zondag 15 september.

Het directiecomité van het Havenbedrijf Antwerpen heeft beslist u een toelating te verlenen om het event Part of Antwerp te organiseren in september.

De bijgevoegde voorwaarden moeten door de organisatie strikt nageleefd worden. De organisatie dient de voorwaarden te ondertekenen 'voor akkoord' en te bezorgen aan events@portofantwerp.com, uiterlijk twee dagen voor aanvang het event.

Een overdracht van deze toelating aan derden is niet toegelaten, tenzij met een voorafgaande schriftelijke goedkeuring van het Havenbedrijf Antwerpen.

Algemene voorwaarden

De toelating en de opgelegde voorwaarden moeten door de verantwoordelijke van de organisatie ondertekend voor akkoord teruggestuurd worden naar het Havenbedrijf Antwerpen voor aanvang van het evenement.

Het evenement en mogelijke bijbehorende foto- of filmopnames mogen het Havenbedrijf Antwerpen, de haven en de havenfirma’s niet in een slecht daglicht brengen.

Indien er sprake is van return (onder andere gebruik van logo in de communicatie, plaatsen van (beach)vlaggen, spandoeken, vrijkaarten voor personeel,…) neemt de organisator contact op met de dienst Events (via events@portofantwerp.com) voor concrete afspraken.

Het Havenbedrijf Antwerpen benadrukt dat voor alle aanvragen in de toekomst de organisator minimum zes weken voor aanvang van het evenement een digitaal aanvraagformulier moet indienen via http://evenementen.antwerpen.be voor evenementen die doorgaan op Rechteroever of via mail (via events@portofantwerp.com) voor evenementen die doorgaan op Linkeroever.

Juridische voorwaarden

De nodige verzekeringscontracten (onder andere een polis burgerlijke aansprakelijkheid) afsluiten met een in de EU gevestigde of vertegenwoordigde verzekeringsmaatschappij, want alleen de organisator is verantwoordelijk voor alle schade en ongevallen die zich in het kader van dit evenement zouden voordoen. Deze verzekeringscontracten moeten volgende clausule bevatten: “aangaande de organisatie en het plaatsvinden van het evenement door de Organisator, neemt het Havenbedrijf Antwerpen, behoudens in geval van opzet in hoofde van het Havenbedrijf Antwerpen, geen enkele verantwoordelijkheid op zich voor schade en verlies door welke oorzaak ook aangericht, zelfs niet wanneer er noch toeval, noch of een geval van overmacht bestaat. Wanneer het Havenbedrijf Antwerpen alsnog wordt aangesproken tot vergoeding van enige schade, van wie of welke aard ook, dan vrijwaart de organisator van het evenement het Havenbedrijf Antwerpen voor dergelijke vorderingen. Daarenboven voorziet de - verplicht door de organisator van het evenement af te sluiten - polis burgerlijke aansprakelijkheid een afstand van het verhaal ten voordele van het Havenbedrijf Antwerpen, een afstand van verhaal die wordt aanvaard zowel door de organisator van het evenement als door diens verzekeraar, die deze afstand eveneens onderschrijft”.

Behoudens in het geval van bewezen opzettelijke fout in hoofde van het Havenbedrijf Antwerpen, zal de organisator het Havenbedrijf Antwerpen in geen geval aansprakelijk kunnen stellen voor welke schade dan ook die de organisator of een derde zou lijden in het kader van deze overeenkomst of in het kader van het ganse evenement of ten gevolge van handelingen die het Havenbedrijf Antwerpen stelt met betrekking tot het evenement. Wanneer het Havenbedrijf Antwerpen alsnog wordt aangesproken tot vergoeding van enige schade, van wie of welke aard dan ook, dan vrijwaart de organisator het Havenbedrijf Antwerpen voor dergelijke claims en vorderingen.

Eveneens is het Havenbedrijf Antwerpen in geen geval aansprakelijk voor de negatieve invloed, die andere - al dan niet met toestemming van het Havenbedrijf Antwerpen georganiseerde - evenementen in de omgeving zouden hebben op het evenement van de organisator, noch voor de situatie waarin het Havenbedrijf Antwerpen beslist dat het evenement niet kan doorgaan, om redenen van algemeen belang.

De organisator organiseert het evenement op eigen risico. Het Havenbedrijf stelt de terreinen ter beschikking in de staat zoals ze zijn en draagt hiervoor geen enkele aansprakelijkheid. Het is de verantwoordelijkheid van de Organisator om het terrein op voorhand te verkennen en om de nodige voorzorgsmaatregelen te nemen.

Voorwaarden met betrekking tot infrastructuur

Voor aanvang van het evenement maakt de organisator samen met het Havenbedrijf Antwerpen een plaatsbeschrijving op. De organisator plant hiervoor een afspraak in met de dienst Onshore Infrastructure (via wegen@portofantwerp.com). Let wel: Alle schade of vervuiling die niet wordt gemeld voor de aanvang van het evenement wordt beschouwd als veroorzaakt tijdens het evenement.

De organisator neemt de eerstvolgende werkdag na beëindiging van het evenement opnieuw contact op met de dienst Onshore Infrastructure (via wegen@portofantwerp.com) voor een bezoek ter plaatse.

De tijdens deze inspectie vastgestelde beschadigingen of vervuilingen worden onmiddellijk door de organisator hersteld. Bij nalaten hiervan, gaat de dienst Onshore Infrastructure zonder voorafgaande kennisgeving over tot het (laten) herstellen en/of reinigen van alle vastgestelde gebreken. Onshore Infrastructure bepaalt de noodzaak, de dringendheid, de aard en de omvang van deze werken. Alle gemaakte onkosten worden gevorderd van de organisator. Hiertegen is in geen geval verhaal mogelijk. In eerste instantie wordt hierbij het waarborgbedrag aangesproken. Eventueel resterend waarborgbedrag wordt pas vrijgegeven nadat de eindtoestand is vastgesteld door beide partijen én nadat alle herstellingen en reinigingen zijn uitgevoerd (dit geldt ook voor fietspad en openbare weg).

Bij afsluiting van de kade of de openbare weg, vraagt de organisator voor aanvang van het evenement toelating aan van Verkeerspolitie Oudaan (T 03 338 12 11) en de Scheepvaartpolitie (T 03 546 37 40). De organisator staat zelf in voor het tijdig plaatsen van parkeerverbodsborden en ziet erop toe dat de deelnemers de wegcode en de parkeerverboden respecteren. Inbreuken zullen intrekking van de toelating ten gevolge hebben.

Onmiddellijk na het beëindiging van het evenement verwijdert de organisator alle aangebrachte constructies, bewegwijzering e.d. De bewegwijzering en signalisatie wordt gereinigd en hersteld in zijn oorspronkelijke staat. Afval dat achterblijft, zal door het Havenbedrijf verwijderd worden op kosten van de organisator. Deze kosten kunnen niet betwist worden.

De organisator zorgt ervoor dat de parking duidelijk is aangegeven, dat de verkeersafwikkeling vlot verloopt en dat bezoekers hun voertuigen parkeren op de aangeduide parkings, en niet daarbuiten.

De organisator treft de vereiste maatregelen opdat de hinder voor buurtbewoners en nabij gelegen concessionarissen en het doorgaand verkeer beperkt blijft.

De organisator treft de nodige maatregelen ter voorkoming van zich vast te rijden.

De haven beschikt niet over een openbaar rioleringsstelsel en wordt daardoor beschouwd als individueel te optimaliseren buitengebied. Conform Subafdelingen 4.2.8.1. of 6.2.2.4. van Vlarem II moet de lozing van alle huishoudelijk afvalwater gezuiverd worden door middel van een individuele behandelingsinstallatie voor afvalwater (IBA), waarvan de capaciteit is afgestemd op het aangesloten IE. Het huishoudelijk afvalwater mag eveneens worden opgevangen en afgevoerd voor externe verwerking. Bij gebruik van rioleringsafhankelijk sanitair voorziet de organisator een septische tank.

Voor een evenement met betrekking tot kaaimuren, oevers, bruggen of sluizen vraagt de organisator voor aanvang van het evenement toestemming aan van de dienst Maritime Infrastructure (via civiele.technieken@portofantwerp.com). Informatie met betrekking tot de maximale belasting van de kaaivlakte omwille van de stabiliteit van de kaaimuren of inlichtingen kaaimuren, oevers, bruggen of sluizen kan ook opgevraagd worden bij deze dienst. Contactpersoon is Johan Bogaerts (T 03 229 68 30 of civiele.technieken@portofantwerp.com).

De organisator let op voor eventueel olie- en vetverlies van eetkramen en foodtrucks. Zeker de kasseiverharding op Zaha Hadidplein is hier gevoelig aan.

Voorwaarden met betrekking tot terreinen

Er worden onder geen enkel beding verankeringen in de grond toegelaten. Betonstraatstenen of kasseien mogen niet worden verwijderd, asfaltverharding mag niet worden doorboord of beschadigd.

Voorwaarden met betrekking tot (dienst)gebouwen

 Opstellingen in het Havenhuis worden onder geen beding verankerd.

 Voor aanvang van het evenement maakt de organisator samen met het Havenbedrijf Antwerpen een plaatsbeschrijving op. De organisator plant hiervoor een afspraak in met de dienst Events (via events@portofantwerp.com). Let wel: Alle schade of vervuiling die niet wordt gemeld voor de aanvang van het evenement wordt beschouwd als veroorzaakt tijdens het evenement.

De organisator neemt de eerstvolgende werkdag na beëindiging van het evenement opnieuw contact op met de dienst Events (events@portofantwerp.com) voor een bezoek ter plaatse.

Voorwaarden met betrekking tot nutsvoorzieningen

De organisator staat zelf in voor de elektriciteitsvoorziening.

Bij gebruik van winkelwagens, bak- en/of braadtoestellen, verwarmingstoestellen en andere, kan de organisator de vereiste geldige keuringsattesten voorleggen. Hieruit moet blijken dat hun elektrische installatie, hun bak- & braadtoestellen en/of hun gasinstallaties goedgekeurd zijn door een onafhankelijk erkend keuringsorganisme. De organisator maakt de vereiste keuringen minstens vier weken voor aanvang van het evenement over aan de dienst Gebouwtechnieken (via onderhoudscontractenGD@portofantwerp.com).

Bij plaatsing van een generator, kan de organisator de vereist geldige keuringsattesten voorleggen. Hieruit moet blijken dat de elektrische installatie goedgekeurd is door een onafhankelijk erkend keuringsorganisme. De organisator maakt de vereiste keuringen minstens één dag voor aanvang aan het evenement over aan de dienst Gebouwtechnieken (via onderhoudscontractenGD@portofantwerp.com).

Voorwaarden met betrekking tot duurzaamheid en milieu

De organisator voorziet de locatie van de nodige kunstverlichting (vóór zonsopgang of na zonsondergang of op plaatsen met ontoereikende natuurlijke verlichting). De energie-efficiënte verlichting wordt aangebracht met elektronische voorschakelapparatuur (fluorescente of LED lampen).

Bij gebruik van een stoomgenerator kiest de organisator bij voorkeur voor een stoomgenerator met duurzame brandstof geproduceerd op milieuvriendelijke manier en/of zonder uitstoot van polluenten i.e. waterstof, biodiesel, methanol. Bij gebruik van een stoomgenerator op gasolie voldoet de brandstof aan norm NBN EN 590 en bevat maximaal 10 ppm zwavel in geval van elektriciteitsvoorziening.

Bij gebruik van voertuigen wordt ingezet op milieuvriendelijke brandstoffen, bij voorkeur hybride of elektrische aandrijving. Daarnaast zijn ook CNG, LPG, LNG en waterstof mogelijk. Bij gebruik van benzine wordt voldaan aan 95 E10 norm en/of NBN EN 228 norm. Bij gebruik van gasolie wordt voldaan aan norm NBN EN 590 en bevat deze maximaal 10 ppm zwavel.

De organisator mag geenszins het afvalwater ongezuiverd lozen op riool/oppervlaktewater binnen het Antwerpse Havengebied. De organisator zal voor dit event op zijn kosten het afvalwater opvangen en laten afvoeren door een door OVAM erkende overbrenger van niet-gevaarlijk afval naar een afvalwaterzuiveringsinstallatie die vergund is onder indelingsrubriek 3.6 van bijlage I van titel II van het VLAREM. De opdrachthouder bezorgt de bewijzen van afvoer en verwerking aan het bestuur. Voor het lozen van afvalwater binnen de stadshaven, dient de aanvrager in overleg te gaan met de bevoegde dienst van de stad Antwerpen om te verifiëren of het huishoudelijk afvalwater dient opgevangen te worden of via een IBA geloosd te worden.

De organisator leeft de milieuwetgeving, o.a. inzake geluidsoverlast, na. De volledige regelgeving over muziekactiviteiten is opgenomen in hoofdstuk 6.7 van Vlarem II (niet-ingedeelde inrichtingen).

De organisator promoot alternatieven inzake mobiliteit (fiets, openbaar vervoer, shuttlebussen,…) van en naar het evenement.

De organisator voorziet waterbesparende toiletten of composttoiletten.

De organisator voorziet waterbesparende kranen.

De organisator laat het spoelwater niet lopen bij het afwassen.

Bekers dienen herbruikbaar te zijn.

Er mogen geen plastic rietjes worden gebruikt.

Er worden voldoende extra vuilnisbakken geplaatst.

Het afval wordt bij voorkeur gesorteerd verzameld.

Er worden voorzorgen genomen om te vermijden dat zwerfvuil in het water belandt.

Naar catering wordt volgende richtlijnen aangeraden:

  • kies voor biologische producten;
  • ga voor seizoensproducten uit eigen streek;
  • gooi geen eten weg. Bepaal voorafgaandelijk wat er met overschot aan eten dient te gebeuren (bv. doneer het aan een voedselbedelingscentrum);
  • vermijd het gebruik van wegwerpmateriaal. Bekers e.d. dienen herbruikbaar te zijn.

Naar afval wordt volgende richtlijnen aangeraden:

  • bepaal voorafgaandelijk welke type afvalstromen worden gegenereerd. Tracht ter plaatse hiervoor de nodige afvalrecipiënten te voorzien;
  • al het afval wordt bij het beëindigen van het evenement verwijderd en afgevoerd naar een erkende afvalverwerker;
  • voorzie degelijke afsluitbare afvalrecipiënten opdat er geen afval door weersomstandigheden zich kan verspreiden;
  • de organisator neemt maatregelen om te vermijden dat afval of enig ander materiaal in het oppervlaktewater terechtkomt. Deze maatregelen worden opgegeven bij de aanvraag.

 

CS - Droogdokkensite Gunstig onder voorwaarden

Waterfront 

Naast onze site, geen directe impact op onze werking.

- voorkomen zwerfvuil op onze site;
- geen toegang tot droogdokkensite;
- poort aan Sluisstraat vrijhouden.

SB - Logistiek - Bijzondere opdrachten en feestmateriaal Gunstig onder voorwaarden

Standaardvoorwaarden
Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 26 maart 2018 (jaarnummers 192 en 193) wordt voldaan.
Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname.
Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad.
De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement.

De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname.
Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator.
De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname
(de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be).

Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd.
Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend.
Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.
Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf,...)

De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen.
Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad Antwerpen, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat.
De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt wordt.

De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad Antwerpen bedraagt 7,00 euro per container van 240 liter en 27,00 euro per container van 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad Antwerpen een bijkomend bedrag van 7,00 euro of 27,00 euro aan per geledigde container.

AG Vespa - stadsprojecten Gunstig onder voorwaarden

Tizarte 3D Streetart Festival

Gunstig advies

Docklands

Bij afwezigheid van de projectleider Droogdokkenpark wordt er gunstig advies gegeven mits terugkoppeling met Evy Kinoo vanaf 19 augustus 19. Op basis van onze gegevens worden er geen problemen verwacht in overlapping met de publieke werken van AG VESPA.

Waterfront

Inname publieke parking sluissttraat is ons inziens overlappend met andere aanvragen (film).

MV - Stadshavendienst Gunstig onder voorwaarden

Tizarte 3D Streetart Festival

Gunstig

Docklands

wacht op advies, dossier werd gewijzigd

Waterfront 

Gunstig

OS - Business en innovatie Gunstig advies

Tizarte 3D Streetart Festival

Gunstig advies

Waterfront 

Gunstig advies

Agev - overleg - noodplanning Geen advies ontvangen

Het advies wordt toegevoegd in de toelating burgemeester.

MV - Bevolkingszorg Gunstig onder voorwaarden

Docklands

U dient te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van FOD Volksgezondheid.

Familie Havendag

Advies wordt toegevoegd in de toelating. 

AG Vespa - vastgoedverhuringen & Ruimtebeheer Gunstig advies

Tizarte 3D Streetart Festival

Gunstig advies.

Docklands

De voorwaarden die het havenbedrijf oplegt dienen stipt te worden nageleefd.

SW - Milieuvergunningen Gunstig onder voorwaarden

Docklands

Voorwaarden om de kans op gehoorschade bij bezoekers te vermijden:
Het gemiddelde geluidsniveau mag 95 dB(A) LAeq,15min niet overschrijden. Als het maximale geluidsniveau, gemeten als 102 dB(A) LAmax,slow wordt overschreden is hieraan niet voldaan;
Het geluidsniveau geldt ter hoogte van de meetplaats. De meetplaats bevindt zich tussen 1,5 en 3 meter boven de vloer. De meetplaats bevindt zich ter hoogte van de mengtafel voor zover de mengtafel zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers bevindt. Indien de mengtafel zich op een andere plaats bevindt, situeert de meetplaats zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers;
Op initiatief en op kosten van de exploitant wordt ofwel LAeq,15min, ofwel LAmax,slow continu gemeten door middel van meetapparatuur die voldoet aan de vereisten, vermeld in artikel 2 van bijlage 5.32.2.2bis van Vlarem titel II.Dit houdt in dat:

  • 1° De meet- en registratieapparatuur voldoet aan de eisen gesteld voor klasse 2-meetinstrumenten in de NBN-normen (NBN EN 60651 1996 of recenter).
  • 2° De meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat die niet kan worden gemanipuleerd door derden. Dit geldt ook voor de meetmicrofoon.
  • 3° De meetmicrofoon van de meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat hij niet afgeschermd wordt voor het geluid waaraan bezoekers worden blootgesteld.
  • 4° De meet- en registratieapparatuur moet zo uitgerust zijn dat gedurende de volledige activiteit kan gemeten worden.

Het geluidsniveau is tijdens de muziekactiviteit continu zichtbaar en wordt continu bewaakt door de exploitant of door een door hem aangestelde persoon.
De meetplaats is toegankelijk voor de toezichthoudende overheid. De meet- en registratieapparatuur kan ten allen tijde gecontroleerd worden door de toezichthoudende overheid.
Let wel: de verplichting tot het meten van het geluidsniveau geldt niet als door de exploitant een geluidsbegrenzer gebruikt wordt die zo is afgesteld dat de toegestane norm gerespecteerd wordt. De geluidsbegrenzer moet voldoen aan de vereisten inzake meet- en registratieapparatuur zoals hiervoor vermeld.

Voorwaarden om geluidshinder bij omwonenden te beperken:

  • Het maximale geluidsniveau dat wordt waargenomen aan de rand van de eventzone mag niet hoger zijn dan 75 dB(A) en 85 dB(C);
  • Het aandeel van zware bastonen gemeten 2 meter voor de luidsprekers dient zodanig beperkt dat de waarde “LCeq – LAeq” steeds kleiner blijft dan 10 dB.
  • De organisator/initiatiefnemer zorgt ervoor dat tijdens de muziekactiviteit steeds een verantwoordelijke, die in staat is het geproduceerde geluid te wijzigen op aanduiding van de toezichthoudende ambtenaren van handhaving en toezicht/milieu of politie, steeds telefonisch bereikbaar is. De gegevens betreffende deze verantwoordelijke, zoals naam en gsm-nummer, worden vooraf bezorgd aan de toezichthouders (MI@stad.antwerpen.be) en aan de lokale politie leefmilieu (leefmilieu@politie.antwerpen.be);
  • De organisator/initiatiefnemer dient zich strikt te houden aan de onderrichtingen van de toezichthouders zoals bepaald in artikel 16.3.1 van het decreet algemene bepalingen milieubeleid. In geval van geluidsoverlast kunnen deze steeds strengere normen opleggen;
  • Het is raadzaam om bij voorbaat, door middel van een kort bericht in de brievenbussen, de omwonenden op de hoogte te stellen van de geplande activiteiten, met vermelding van datum, tijdsduur en eventuele hinder (bereikbaarheid van garages, geluidsoverlast) evenals de vermelding van de naam en het telefoonnummer van de verantwoordelijke inrichter(s).

Waterfront

Gaat om achtergrondmuziek.

Familie Havendag 

Advies wordt toegevoegd in de toelating.

Brandweer Preventie Gunstig advies

Docklands

Met standaardvoorwaarden.

Familie Havendag

Advies wordt toegevoegd in de toelating. 

BZ - District Antwerpen Gunstig advies

Tizarte 3D Streetart Festival

Gunstig advies

Docklands

Gunstig advies

Waterfront

Gunstig advies

Familie Havendag 

Gunstig advies

SW - Mobiliteitsadvies en ondersteuning Gunstig onder voorwaarden

Waterfront

Multimodale bereikbaarheidsinformatie op de website opnemen.

Beleidsdoelstellingen

5 - Bruisende stad
1SBR07 - Evenementen versterken de verschillende troeven van de stad op lokaal, nationaal en internationaal niveau
1SBR0702 - Het faciliteren van evenementen en filmproducties over het ganse grondgebied onderstreept de verschillende troeven van de stad
1SBR070202 - Er is een effectieve en klantvriendelijke logistieke ondersteuning voor, tijdens en na het evenement of de filmproductie (feestmateriaal)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de effectieve organisatie van Part of Antwerp door Zanzibar, zoals hierboven beschreven, van 14 tot en met 22 september 2019 op het Zaha Hadidplein en de Sloepenweg in Antwerpen, goed. Zanzibar dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
 SB/L/BOF
  • om logistieke ondersteuning te verlenen volgens orders: 
    • B903525; 
    • B903503; 
    • B904560; 
    • B904464;
    • B904530.
  • om een terreinopkuis te voorzien.