Terug
Gepubliceerd op 12/08/2019

2019_CBS_06242 - Verkeersveiligheid - campagne 2019 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/08/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur
2019_CBS_06242 - Verkeersveiligheid - campagne 2019 - Goedkeuring 2019_CBS_06242 - Verkeersveiligheid - campagne 2019 - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

De verkeersveiligheidscampagne richt zich ook dit jaar helemaal op scholen en leerlingen uit het basisonderwijs in Antwerpen. Door het concept ‘Maat op straat’ van vorig jaar te hernemen en een extra actiemethodiek uit te werken die gericht is op leerlingen, heeft de campagne als doel:

1. leerlingen bewust maken wat hoffelijk zijn is;
2. leerlingen gedurende drie weken te enthousiasmeren rond een te winnen prijs en met een paar leuke challenges;
3. leerlingen aansporen om hun (groot)ouders en naaste omgeving te wijzen op hoffelijk gedrag.

Met een flankerende outdoorcampagne wil de Politiezone Antwerpen ouders, grootouders, buren, vrienden en andere mensen uit de omgeving van de leerlingen aanzetten tot meer verkeersveilig en hoffelijk gedrag.  Deze campagne loopt van 23 september 2019 tot 14 oktober 2019 en zal te zien zijn in de 11 canvassen aan de invalswegen van de stad, de 160 Abri's en de 130 mupi 's  en de 145 A0 billboards van Agrafa.  Op die affiches zullen portretten van kinderen getoond worden met de fluo gele handschoen die vriendelijk hun hand op steken omdat ze veilig kunnen oversteken.

De meeste focus ligt echter op de scholenactie, en die zal plaatsvinden van 7 tem 25 oktober 2019. In november 2019 eindigen de acties en zullen de prijzen overhandigd worden aan de winnaars.

Tijdens deze drie weken durende campagne zullen er opnieuw fluo gele handschoenen uitgedeeld worden in de deelnemende scholen. Daarnaast schotelen de acteurs van de Buurtpolitie de schoolkinderen drie enthousiasmerende laagdrempelige challenges voor. Elke week eentje. Met die uitdagingen kunnen de kinderen telkens familie, vrienden en kennissen uit hun eigen sociale kring overtuigen om hun 'Maat op straat' te worden. Meer nog: elke challenge leert leerlingen wat hoffelijkheid in het verkeer is en helpt hen om die boodschap ook uit te dragen buiten de school. 

De campagne in de scholen is opgebouwd in drie fases.

Fase 1. Kick-off

  • algemene video van de Buurtpolitie wordt getoond in alle deelnemende klassen;
  • de Maat op straat website wordt geïntroduceerd en dus ook de drie challenges.

Fase 2. Drie challenges op www.maatopstraat.be

  • challenge 1: Het Matenboekje waarin de kinderen charters voor meer veilig verkeer moeten verzamelen (door middel van papieren handjes in te vullen);
  • challenge 2: De Maten-move, aanleren van de move: een originele manier om je maten op straat mee te bedanken om hoffelijk te zijn, en waarmee je nog meer maten maakt (delen van deze filmpjes);
  • challenge 3: 'Maat op straat'-straat. Dit is een raamposter (van de 'Maat op straat' -straat) die extra visibiliteit genereert in de stad.

Fase 3. Finale
De 10 scholen die de meeste papieren handjes verzamelen (in verhouding tot de grootte van de school) en een bewijs kunnen leveren dat ze ook challenge 2 en 3 gedaan hebben (door middel van foto's of  een filmpje) winnen een prijs.  En de school die de meeste handjes ingezameld heeft wint de ’Maat op straat’-wisselbeker, dat is nieuw vanaf dit jaar.

Er wordt aanvullend een betaalde mediacampagne voorzien:

  • Gimme (e-mail & webapplicatie gebruikt door ouders om informatie van de school te krijgen): bannering met algemene hoffelijkheidsboodschap en eventueel ook informatie over de challenges;
  • Facebook: promoten van de hoffelijkheidsboodschap naar de algemene doelgroep, en promoten van de video van de Buurpolitie naar de doelgroep ouders van kinderen in de lagere school;
  • Youtube: campagne gericht naar (ouders van) kinderen van de lagere school, met pre-rolls en promotie van de volledige Buurtpolitie-video

Aanleiding en context

In 2017 werd een nieuwe verkeersveiligheidscampagne uitgewerkt waarin de nadruk gelegd werd op hoffelijk gedrag in het verkeer. De focus werd verlegd naar het thema 'veilig naar school' en viel samen met de start van het nieuwe schooljaar.  

In 2018 werd beslist om de gevolgde campagnestrategie te hernemen en de campagne verder uit te breiden met concrete acties voor leerlingen in de Antwerpse basisscholen. Met het campagneconcept 'word mijn maat op straat', in samenwerking met twee TV-figuren van de Buurtpolitie, richtte de Politiezone Antwerpen zich naar alle weggebruikers en vroeg hen om in het verkeer rekening te houden met alle kinderen die vanaf september opnieuw veilig naar school moeten kunnen gaan. In 2018 deden 108 scholen mee aan de actie, goed voor 28.282 leerlingen. Meer dan 90.000 engagementen van volwassenen om hoffelijk te zijn werden door hen ingezameld.
De campagne in 2018 werd positief geëvalueerd: ze werd door scholen en ouders origineel, relevant en op maat van de kinderen gevonden.
Het potentieel van deze actie is na één jaar nog niet volledig benut, waardoor de Politiezone Antwerpen kiest om hier opnieuw op in te zetten.

De campagne voor Verkeersveiligheid 2019 is voor de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing een releaseproject en is opgenomen in de marketing- en communicatieplanning 2019, goedgekeurd door het college in de zitting van 14 december 2018 (jaarnummer 11138).

Algemene financiële opmerkingen

De totale campagne (creatie, media, productie en uitvoering van de acties) wordt begroot op 150.000 EUR inclusief btw afkomstig van het verkeersveiligheidsfonds van de verkeerspolitie.

De middelen zijn voorzien op functiegebied 1SVG081005A00000, budgetplaats 5312000000 en budgetpositie 6141.

De aankoop van het mediaplan gebeurde via het raamcontract met Mediabrands Belgium nv, goedgekeurd in collegezitting van 26 januari 2018 (jaarnummer 696).

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de principes voor de communicatiecampagne Verkeersveiligheid 2019 goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.