Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019067150 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer SALAHADDIN EL KHALFIOUI met als adres Broederminstraat 19 te 2018 Antwerpen (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Abdijstraat 261 te 2020 Antwerpen (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 9sectie I nr. 2413V14 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
het wijzigen van de handelsfunctie (bakkerij) naar handel (bakker) met horeca |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 7 maart 1969: vergunning (18#51976) voor het vernieuwen van de gevelpui
Vergunde/vergund geachte toestand
- handelspand van 4 bouwlagen onder plat dak;
- bakkerij op het gelijkvloers met open koer achteraan;
- terugspringend inkomportaal met toegang winkel en toegang hoger gelegen verdiepingen;
- glazen winkelpui met rondom een zwarte bekleding.
Huidige toestand
- handelspand van 4 bouwlagen onder plat dak;
- bakkerij op het gelijkvloers;
- glazen winkelpui met inkomdeur, inkomdeur hoger gelegen verdiepingen bevindt zich op de voorgevellijn ;
- glazen winkelpui met zwart natuurstenen plint en zaakgebonden publiciteit.
Gewenste toestand
- handelspand van 4 bouwlagen onder plat dak;
- bakkerij met horeca op het gelijkvloers;
- terugspringende glazen winkelpui met centrale schuifdeuren;
- terugspringend inkomportaal voor de hoger gelegen verdiepingen;
- inpandig terras op het gelijkvloers
- afwerking winkelpui zwarte natuursteen, zaakgebonden publiciteit en zonwering
Inhoud van de aanvraag
- het wijzigen van een handelsfunctie (bakkerij) tot een bakkerij met horecafunctie;
- het regulariseren van het toebouwen van een open koer achteraan;
- het aanpassen van de gelijkvloerse winkelpui met een inpandig terras;
- het voorzien van een zonwering en zaakgebonden publiciteit.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
18 juni 2019 |
16 juli 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
18 juni 2019 |
2 juli 2019 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
18 juni 2019 |
25 juni 2019 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid:
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
er is geen afvalverzameling voorzien waar dat dit vereist is;
advies mobiliteit;
het is niet duidelijk hoe de publiciteit wordt uitgevoerd (materiaal, logo, kleur,.....) waar deze beperkt en discreet in omvang en uitstraling dient te zijn.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
- De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Er is geen reden om gemotiveerd af te wijken van de geldende voorschriften.
Functionele inpasbaarheid
Gunstig advies met betrekking tot de beperkte functiewijziging van bakkerij naar bakkerij/restaurant (reca-functie). Het betreft een pand gelegen in een afgebakend kernwinkelgebied Abdijstraat-Den TIR. Op deze locaties is een functiewijziging tussen detailhandel en reca gunstig te beoordelen ter bevordering van de commerciële mix in de winkelstraten.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van handel naar horeca. Een deel van de bestaande handelsfunctie (bakkerij) wordt nu ingericht als horeca in functie van de bakkerij.
Het gaat om een beperkte oppervlakte en het pand is gelegen in een winkelstraat.
De werkelijke parkeerbehoefte is 0. |
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. |
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Dit aantal is toereikend. |
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing. |
Fietsvoorzieningen:
Bij de fietsnormen vallen handel en horeca onder dezelfde functiegroep. Er moeten dus geen fietsstalplaatsen voorzien worden.
Visueel-vormelijke elementen
De wijzigingen aan de gevels beperken zich tot het aanpassen van de winkelpui in functie van de functiewijziging van het gelijkvloers. De vitrine met dubbele schuifdeur wordt 150 cm achteruit geplaats in functie van het voorzien van een klein terras. De gevel zal na sluiting worden afgesloten met een openmazig rolluik.
Het is onduidelijk in welke kleur of materiaal deze nieuwe vitrine zal worden uitgevoerd. In functie van de kleur van de winkelpui wordt in voorwaarde opgelegd deze uit te voeren in donkergrijs aluminium.
Het is verder niet duidelijk hoe de zaakgebonden publiciteit op de gevel zal worden uitgevoerd. Noch de naam, noch het logo, noch de kleur of materiaal worden vermeld. Dit maakt het onmogelijk om te oordelen of deze in overeenstemming is met de bepalingen van de bouwcode. Bijgevolg zal deze worden uitgesloten van vergunning. Voor de publiciteit kan steeds een aparte aanvraag worden ingediend.
Hoewel de foto’s aangeven dat het buitenschijnwerk op de verdiepingen werd uitgevoerd in aluminiumkleurig schrijnwerk vermelden de plannen dat dit buitenschrijnwerk is uitgevoerd in wit aluminium. De beschrijvende nota vermeldt duidelijk dat de aanvraag enkel betrekking heeft op het gelijkvloers, de wijzigingen aan de voorgevel boven het gelijkvloers zullen dan ook worden uitgesloten van vergunning.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Op de snede wordt vastgesteld dat de vloerplaat achteraan waar de oven staat 32 cm hoger werd voorzien ten opzichte van de bestaande toestand. Dit heeft een impact op de
bovenliggende functie. Door het ontbreken van de plannen van de 1ste verdieping kan de impact hiervan niet beoordeeld worden. De aanpassing van de vloer wordt bijgevolg uitgesloten van vergunning. Het niet uitvoeren van deze verhoging heeft immers geen invloed op de werking van het plan van het gelijkvloers.
De geplande verbouwingswerken zijn mits naleving van de voorwaarden niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. De nieuwe achteruitgeplaatste vitrine moet uitgevoerd worden in donkergrijs aluminiumbuitenschrijnwerk.
3. Er moet een afvalberging voorzien worden, conform de bepalingen van de bouwcode.
Uitsluitingen
4. De zaakgebonden publiciteit op de gevel wordt uitgesloten van vergunning;
5. De wijzigingen aan de voorgevel boven het gelijkvloers worden uitgesloten van vergunning;
6. De verhoging van de vloerplaat achteraan boven de ruimte waarin de oven staat wordt uitgesloten van vergunning.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
21 mei 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
18 juni 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
17 augustus 2019 |
Verslag GOA |
1 augustus 2019 |
naam GOA |
Brenda Dierckx |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. De nieuwe achteruitgeplaatste vitrine moet uitgevoerd worden in donkergrijs aluminiumbuitenschrijnwerk.
3. Er moet een afvalberging voorzien worden, conform de bepalingen van de bouwcode.
Uitsluitingen
4. De zaakgebonden publiciteit op de gevel wordt uitgesloten van vergunning;
5. De wijzigingen aan de voorgevel boven het gelijkvloers worden uitgesloten van vergunning;
6. De verhoging van de vloerplaat achteraan boven de ruimte waarin de oven staat wordt uitgesloten van vergunning.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.