Terug
Gepubliceerd op 12/08/2019

2019_CBS_06483 - Omgevingsvergunning - OMV_2019068405. Veltwijcklaan 180. District Ekeren - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/08/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur
2019_CBS_06483 - Omgevingsvergunning - OMV_2019068405. Veltwijcklaan 180. District Ekeren - Goedkeuring 2019_CBS_06483 - Omgevingsvergunning - OMV_2019068405. Veltwijcklaan 180. District Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019068405

Gegevens van de aanvrager:

de heer Andreas Koini met als contactadres Veltwijcklaan 180 te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Ligging van het project:

Veltwijcklaan 180 te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 35sectie F nr. 290E2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een schoolgebouw

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          10 maart 1975: vergunning (643#244) voor het bouwen van een sporthal;

-          21 oktober 1985: vergunning (871#1509) voor het uitbreiden van een schoolgebouw met cafetaria en 3 klaslokalen;

-          15 september 1986: vergunning (643#246) voor het uitbreiden van een schoolgebouw, fase B1;

-          26 september 1988: vergunning (18#71862) voor uitbreiden van een schoolgebouw, fase B2;

-          06 augustus 1990: vergunning (643#248) voor een schoolgebouwcomplex “fine art”, klaslokalen, muziekklas, ...;

-          30 december 1998: vergunning (872#1086) voor het verbouwen en uitbreiden van een schoolgebouw.

Vergunde/vergund geachte en huidige toestand (400-building)

-          schoolgebouw in sobere, functionele, postmoderne stijl in vrijstaande bebouwing op het domein Della Faille naar een ontwerp van Ferre Verbaenen;

-          2 bouwlagen onder platte daken met erkerachtige uitbouwsels en originele vensterpartijen, waaronder enkele onder glazen lessenaarsdak;

-          hoge centrale polyvalente zaal met podium over 2 bouwlagen. Omliggend op de gelijkvloerse verdieping: kleedkamers, sanitair en een aangebouwde cafetaria. Op de eerste verdieping: bibliotheek en leslokalen;

-          de gevels werden opgetrokken in betonsteen.

Gewenste toestand

-          schoolgebouw van 2 bouwlagen in vrijstaande bebouwing;

-          centraal gelegen atrium met omliggend een vernieuwde inkom, een uitgebreide cafetaria, sanitair, 20 leslokalen en laboratoria.

Inhoud van de aanvraag

-          verbouwen van een schoolgebouw;

-          herinrichten van de centrale hal (atrium);

-          intern uitbreiden van de refter;

-          metsen van nieuwe buitenmuren in betonsteen;

-          voorzien van nieuwe lichtstraten (dak);

-          voorzien van nieuw schrijnwerk in bruin/zwart aluminium.

 

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

24 juni 2019

29 juli 2019

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ mobiliteit

24 juni 2019

5 juli 2019

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening hemelwater.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
    De aanvraag is strijdig met de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
    • Artikel 29 – Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:

Er worden onvoldoende fietsstalplaatsen voorzien.

 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Er werden in de aanvraag geen afwijkingen vastgesteld ten opzichte van de geldende voorschriften.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag beoogt louter de interne aanpassing van een vergund schoolgebouw en gelet op de ligging hiervan in een voldoende ontwikkeld woongebied is er in deze dan ook effectief sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 16 parkeerplaatsen.

 

De aanvraag betreft het omvormen van een bestaand lesgebouw met uitbreiding van het aantal leslokalen. Tegenover de laatst vergunde toestand stijgt het aantal leslokalen van 5 naar 20. Deze lokalen zullen veelal gebruikt worden door de middelbare afdeling van de school. 19 lokalen zijn bedoeld voor middelbare scholieren. 1 lokaal is bedoeld voor de lagere school.

 

Omdat deze aanvraag deels een regularisatieprocedure is t.o.v. de toestand waarbij er slechts 5 lokalen waren en het niet bekend is hoeveel leerlingen er op dat moment waren, wordt de parkeerbehoefte voor de gehele site in nieuwe toestand in kaart gebracht om zo te bekijken of de voorziene parkeerplaatsen voldoende zijn voor de hele school.

 

Lagere school:

Er zijn 150 leerlingen verspreid over klassen van 25 leerlingen. Dit betekent dat er 6 klassen zijn. De parkeerbehoefte hiervoor bedraagt 5 (6 x 0,75).

 

Middelbare school:

Er zijn 250 middelbare scholieren. De parkeerbehoefte hiervoor bedraagt 4,3 plaatsen per 100 leerlingen. De behoefte bedraagt dus 11 parkeerplaatsen (4,3*2,5).

 

De totale parkeerbehoefte bedraagt 16 parkeerplaatsen.

 

De plannen voorzien in 43 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 43.

 

Dit aantal is toereikend.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 16 – 43 = -27 -> 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 16 – 43 = - 27 -> 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 16 – 43 = -27 -> 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

 

Fietsvoorzieningen

Er dienen voldoende stalplaatsen voorzien te worden in overeenstemming met de bestemming van het gebouw en de site.

De fietsparkeerbehoefte wordt bepaald op het aantal klaslokalen voor het lager onderwijs en de BVO voor het middelbaar onderwijs.

Lager: 9 x 6 = 54

Secundair: 20 x ± 1.000 m² = 200

De fietsparkeerbehoefte voor deze site bedraagt 254 parkeerplaatsen. Dit is zeer hoog gezien dit een speciaal type school betreft met een ander mobiliteitsprofiel. Er worden momenteel 56 plaatsen voorzien voor fietsen. Gezien het specifieke mobiliteitsprofiel van de school, is een afwijking op de fietsparkeerbehoefte verantwoord.

Het is aan te raden dat er ruimte wordt voorzien voor een eventuele uitbreiding van het aantal fietsenstallingen naar de toekomst toe. Dit moet op een kwalitatieve manier kunnen gebeuren, d.w.z. beschut en beveiligd.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De aanvraag beoogt geen wijziging aan het vergunde volume van het gebouw waardoor het advies inzake schaal en ruimtegebruik eenduidig gunstig is.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het enige nieuwe materiaal dat aan de buitenzijde wordt toegepast, bruinzwart aluminium schrijnwerk, is ingepast in het bestaande gebouwgeheel en sluit er visueel correct bij aan. Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is gunstig.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

 

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

24 mei 2019

Volledig- en ontvankelijk

24 juni 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

21 augustus 2019

Verslag GOA

2 augustus 2019

naam GOA

Brenda Dierckx

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

 

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.