Terug
Gepubliceerd op 12/08/2019

2019_CBS_06486 - Omgevingsvergunning - OMV_2019065212. Boekenberglei 279. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/08/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur
2019_CBS_06486 - Omgevingsvergunning - OMV_2019065212. Boekenberglei 279. District Deurne - Goedkeuring 2019_CBS_06486 - Omgevingsvergunning - OMV_2019065212. Boekenberglei 279. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019065212

Gegevens van de aanvrager:

AUTOGEMB AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF VOOR VASTGOEDBEHEER EN STADSPROJECTEN - VESPA met als adres Paradeplein 25 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Boekenberglei 279 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 32sectie B nrs. 809D, 817N en 820

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van anders uitgevoerde stedenbouwkundige vergunning aangaande oprichten van een schoolgebouw

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          23/03/2017: vergunning (20172975) voor het bouwen van een schoolgebouw;

-          17/05/2019: vergunning (2019843) voor het vellen van een hoogstammige boom.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

 

-          een schoolgebouw voor kleuter en lager onderwijs met een polyvalente ruimte en een sportzaal;

-          diverse ondersteunende ruimtes voor personeel zijn eveneens vergund in het gebouw;

-          het gebouw is vergund met een voorgevelbreedte van circa 38,9 meter aan de straatkant, bouwdiepte van circa 61 meter en een kroonlijsthoogte van 11,86 meter;

-          in de voorgevel werd een frame vergund met de letters “LAND van NU” in metallic brons/grijs;

-          in de voorbouw werden de polyvalente ruimte, en een refter op het gelijkvloers vergund met een sportzaal op de 1ste verdieping;

-          de achterbouw heeft een vergunde kroonlijsthoogte variërend van 8.44 meter tot 10 meter;

-          op het gelijkvloers van de achterbouw werden de kleuterklassen, slaapruimte en administratieve lokalen vergund;

-          op de 1ste verdieping van de achterbouw werden klassen voor lager onderwijs, het sanitair voor de sportzaal in het hoofdgebouw en de technieken vergund;

-          de buitenaanleg rondom het gebouw werd vergund in waterdoorlatende verhardingen voor aanleg van parkeerplaatsen, fietsstalplaatsen en paden;

-          achteraan het perceel werd tevens een speeltuin vergund;

-          als perceelafsluiting werd een begroeid staalmathekwerk vergund;

-          de gevels werden vergund in paramentmetselwerk in genuanceerd geel, met schrijnwerk in brons geanodiseerd aluminium.

 

Huidige toestand

 

-          school met aanhorigheden is momenteel in opbouw.

 

Gewenste toestand

 

-          de schoolgebouwen en de terreinaanlegwerken worden in hoofdzaak uitgevoerd conform de afgeleverde stedenbouwkundige vergunning met uitzondering van volgende punten:

  • de gebouwen worden, wat bouwhoogte betreft, enkele centimeters hoger uitgevoerd dan op de vergunde bouwplannen;
  • men wenst de brandcompartimentering te wijzigen, naar aanleiding van de in de vergunning gestelde voorwaarden;
  • men wenst in de zuid-gevel de raamopening te verwijderen en de gevel op deze plaatst te voorzien van een gevelsteen. Dit naar aanleiding van het welstandsadvies dat opgenomen werd in de vergunning;
  • men wenst de stalen gevelletters in de westgevel te wijzigen (naam school vervangen door jaartal);
  • men wenst de grootte van de overdekte fietsenstalling te verkleinen, hierdoor vermindert het aantal fietsenstalplaatsen van 108 naar 88;
  • men wenst de ondergrondse rioleringsaansluitingen van het hemelwaterstelsel te wijzigen, naar aanleiding van gemaakte opmerkingen in de vergunning;
  • naar aanleiding van het verkleinen van de fietsenberging en het wijzigen van de ondergrondse regenwaterafvoer en –opvang, zal ook de buitenaanleg gewijzigd worden. Dit zowel wat groenzones, beplanting als speelzones betreft.

Inhoud van de aanvraag

 

regulariseren van een anders uitgevoerde stedenbouwkundige vergunning. Het betreft volgende wijzigingen ten opzichte van de laatst afgeleverde stedenbouwkundige vergunning:

 

-          de gebouwen werden, wat bouwhoogte betreft, enkele centimeters hoger uitgevoerd dan op de vergunde bouwplannen;

-          wijziging van de brandcompartimentering naar aanleiding van de in de vergunning gestelde voorwaarden;

-          wijziging van de noord-, zuid- en westgevel naar aanleiding van het welstandsadvies dat opgenomen werd in de vergunning;

-          wijziging van de stalen gevelletters in de westgevel (naam school vervangen door jaartal);

-          wijziging van de grootte van de overdekte fietsenstalling en het verminderen van het aantal fietsenstalplaatsen van 108 naar 88;

-          wijziging van de hemelwatertoets en rioleringsaansluiting naar aanleiding opmerkingen in de vergunning;

-          wijzigen van de buitenaanleg naar aanleiding van het verkleinen van de fietsenberging en het her aanleggen van het ondergrondse rioleringsstelsel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

AQUAFIN NV

24 juni 2019

30 juli 2019

Voorwaardelijk gunstig

brandweer/ risicobeheer/ preventie

24 juni 2019

24 juli 2019

Voorwaardelijk gunstig

FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie

24 juni 2019

2 juli 2019

Voorwaardelijk gunstig

FOD Mobiliteit en Vervoer - Dienst Luchtvaart

24 juni 2019

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

lokale politie/ centrale preventie (LP/CP)

24 juni 2019

27 juni 2019

Geen bezwaar

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen

24 juni 2019

3 juli 2019

stadsontwikkeling/ energie en milieu Antwerpen/ luchtkwaliteit en geluid

24 juni 2019

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

stadsontwikkeling/ mobiliteit

24 juni 2019

1 juli 2019

stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers

24 juni 2019

3 juli 2019

stadsontwikkeling/ team stadsbouwmeester - welstandscommissie

24 juni 2019

24 juni 2019

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: luchthavengebied.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor dagrecreatie. De gebieden voor dagrecreatie bevatten enkel de recreatieve en toeristische accommodatie, bij uitsluiting van alle verblijfsaccommodatie. (Artikel 16 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgende punt:

  • artikel 9: Bij nieuwbouw of herbouw van gebouwen groter dan 100 vierkante meter, andere dan eengezinswoningen, is de plaatsing van een of meer hemelwaterputten verplicht. Het volume van de hemelwaterput bedraagt minimaal 50 liter per vierkante meter horizontale dakoppervlakte, afgerond naar het hogere duizendtal, met een maximale inhoud van 10.000 liter. De aanvrager voorziet in het project 2 regenwaterputten van elk 20.000 liter. Tezamen hebben deze hemelwaterputten dus een maximale nuttige inhoud van 40000 liter, wat hoger is dan de maximaal toegelaten 10000 liter.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)


De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)


De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 (goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014) en herzien op 1 maart 2018.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer: het bespreeklokaal op het gelijkvloers is niet voorzien van ramen zodat er geen rechtstreeks licht en lucht kan binnengetrokken worden. Door de wijzigingen aan de gevel is er na voltooiing van de werken onvoldoende rechtstreekse lichtinval en luchttoevoer aanwezig in de sporthal van de school;
  • artikel 38 Groendaken: sommige nieuwe platte daken hebben een oppervlakte die groter is dan 20 vierkante meter en deze worden niet als groendak aangelegd. Het realiseren van een regenwaterput met aansluitend een infiltratievoorziening op eigen terrein ontslaat de aanvrager niet van zijn verantwoordelijkheid te voldoen aan dit artikel, aangezien het hier geen eengezinswoning betreft, maar een schoolgebouw.

 

Sectorale wetgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft geen bijkomende verharde oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat een positieve uitspraak mogelijk is wanneer voldaan is aan de hemelwaterverordening en de voorwaarden uit de adviezen hierover.
 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)


De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)


De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

De voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging, maar een regularisatie op een aantal punten (bouwhoogte, buitenaanleg, hemelwater, fietsenberging,…) uit een eerder verleende vergunning voor een school. De vergunde schoolfunctie voor 250 leerlingen in

het basisonderwijs met een polyvalente ruimte en sportzaal is ondersteunend en hoort thuis in een stedelijke woonomgeving.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de regularisatieaanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte, wat bevestigd werd in het advies van de stedelijke dienst Mobiliteit.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

De wijziging van op de vergunning bevinden zich hoofdzakelijk binnen het vergunde volume. Er wordt geoordeeld dat de draagkracht van het pand noch van de omgeving met de gewenste aanpassingen wordt overschreden.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

De buitenschil van de bebouwing wijzigt beperkt ten opzichte van de voorgaande vergunning.

De gewijzigde stalen letters sluiten aan bij de eerder vergunde typologie.

 

De aanvraag voorziet een wijziging aan de raamopening ter hoogte van de sporthal. Deze wijzing werd eerder voorgelegd op de welstanscommissie d.d. 17/09/2018. De smalle verticale ramen worden voorzien aan de lange buitenzijde van de sporthal. Deze uitwerking werd gunstig geadviseerd, wat vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt gevolgd.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

De aanvraag voorziet een volume van 40.000 liter aan hemelwaterputten, gemotiveerd op basis van het geschatte hergebruik. Dit werd voorwaardelijk gunstig beoordeeld door Aquafin, wat vanuit stedenbouwkundig oogpunt gevolgd wordt. Het voorwaardelijk gunstig advies van Aquafin wordt integraal gekoppeld als voorwaarde bij de vergunning.

 

De aanvraag voldoet niet aan artikel 24 van de bouwcode voor de sporthal en de bespreekruimte. De bespreekruimte op het gelijkvloers beschikt niet over een rechtstreekse verluchting en verlichting. Het lokaal wordt indirect van lichtinval voorzien via een raam dat uitgeeft op de gang. Het mechanisch verluchten van de ruimte zal als voorwaarde opgelegd worden.

 

Om zich in regel te stellen met artikel 38 van de bouwcode zal het aanleggen van een groendak als voorwaarde bij de vergunning opgenomen worden.

 

Er werd voor de aanvraag voorwaardelijk gunstig advies afgeleverd door de stedelijke dienst Stadsbeheer, groen en begraafplaatsen, waarbij de volgende voorwaarden worden opgenomen bij het afleveren van vergunning:

1.      de bestaande bomen dienen beschermd te worden tijdens de werken;

2.      bij de aanleg van zowel de verharde als de groene speelplaats dient fundering in de wortelzone zoveel mogelijk vermeden te worden. Fundering op basis van pinnen die tussen de hoofwortels worden geplaatst geniet de voorkeur;

3.      het hekwerk staat zeer dicht tegen de stam van een bestaande boom. Ook hier dient men de fundering zo te plaatsen dat de wortels zo weinig mogelijk schade ondervinden;

4.      bij de aanplant van vaste planten en heesters dient men giftige planten en heesters te vermijden;

5.      de wortelzone van de bomen in de zones met waterdoorlatende bestrating is veel groter dan het voorziene plantvak. De groendienst adviseert om de wortelzones door een gecertificeerd boomverzorger in beeld te laten brengen en op die plaatsen een ondergrondse wortelruimte – op maat van het gebruik bovengronds - te voorzien onder de waterdoorlatende bestrating.

 

Er werd voor de aanvraag voorwaardelijk gunstig advies afgeleverd door de stedelijke dienst Stadsontwikkeling en uitvoering, waarbij de voorwaarden worden opgenomen bij het afleveren van vergunning.

 

Veiligheid in het algemeen

 

De verkeerspolitie heeft vanuit veiligheidsoogpunt geen bezwaar over de aanvraag voor het regulariseren van anders uitgevoerde stedenbouwkundige vergunning aangaande oprichten van een schoolgebouw.

 

Het voorwaardelijk gunstig advies van brandweer en van ASTRID veiligheidscommissie worden integraal gekoppeld als voorwaarden bij de vergunning.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de bijgevoegde voorwaarden van de Astrid-Veilheidscommissie is strikt na te leven vanaf de aanvang van het project;

3.      de bijgevoegde voorwaarden van Aquafin is strikt na te leven van de aanvang van het project;

4.      te voldoen aan artikel 24 van de bouwcode voor de sporthal en de bespreekruimte op het gelijkvloers te voorzien van mechanische verluchting;

5.      te voldoen aan artikel 38 van de bouwcode en de daken als groendak te voorzien;

6.      de bouwheer zal voor de werken contact opnemen met Stadsontwikkeling – Dienst Beheer & Onderhoud, Postadres aangetekende zending: Grote Markt 1, 2000 Antwerpen, tel. 03 338 84 07;

7.      herstellingopenbareruimte@stad.antwerpen.be, betreffende opmaak plaatsbeschrijving en herstellingen openbaar domein na afloop van de bouwwerken. Meer informatie vindt u op: https://www.antwerpen.be/nl/info/52d5052439d8a6ec798b4a7e/schade-aan-openbaar-domein-of-aanpassing-na-werken

8.      de voorwaarden opgelegd door de stedelijke dienst stadsbeheer, groen en begraafplaatsen na strikt na te leven:

-          de bestaande bomen dienen beschermd te worden tijdens de werken;

-          bij de aanleg van zowel de verharde als de groene speelplaats dient fundering in de wortelzone zoveel mogelijk vermeden te worden. Fundering op basis van pinnen die tussen de hoofwortels worden geplaatst geniet de voorkeur;

-          het hekwerk staat zeer dicht tegen de stam van een bestaande boom. Ook hier dient men de fundering zo te plaatsen dat de wortels zo weinig mogelijk schade ondervinden;

-          bij de aanplant van vaste planten en heesters dient men giftige planten en heesters te vermijden;

-          de wortelzone van de bomen in de zones met waterdoorlatende bestrating is veel groter dan het voorziene plantvak. De groendienst adviseert om de wortelzones door een gecertificeerd boomverzorger in beeld te laten brengen en op die plaatsen een ondergrondse wortelruimte – op maat van het gebruik bovengronds - te voorzien onder de waterdoorlatende bestrating.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

24 mei 2019

Volledig- en ontvankelijk

24 juni 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

21 augustus 2019

Verslag GOA

5 augustus 2019

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de bijgevoegde voorwaarden van de Astrid-Veilheidscommissie is strikt na te leven vanaf de aanvang van het project;

3.      de bijgevoegde voorwaarden van Aquafin is strikt na te leven van de aanvang van het project;

4.      te voldoen aan artikel 24 van de bouwcode voor de sporthal en de bespreekruimte op het gelijkvloers te voorzien van mechanische verluchting;

5.      te voldoen aan artikel 38 van de bouwcode en de daken als groendak te voorzien;

6.      de bouwheer zal voor de werken contact opnemen met Stadsontwikkeling – Dienst Beheer & Onderhoud, Postadres aangetekende zending: Grote Markt 1, 2000 Antwerpen, tel. 03 338 84 07;

7.      herstellingopenbareruimte@stad.antwerpen.be, betreffende opmaak plaatsbeschrijving en herstellingen openbaar domein na afloop van de bouwwerken. Meer informatie vindt u op: https://www.antwerpen.be/nl/info/52d5052439d8a6ec798b4a7e/schade-aan-openbaar-domein-of-aanpassing-na-werken

8.      de voorwaarden opgelegd door de stedelijke dienst stadsbeheer, groen en begraafplaatsen na strikt na te leven:

-          de bestaande bomen dienen beschermd te worden tijdens de werken;

-          bij de aanleg van zowel de verharde als de groene speelplaats dient fundering in de wortelzone zoveel mogelijk vermeden te worden. Fundering op basis van pinnen die tussen de hoofwortels worden geplaatst geniet de voorkeur;

-          het hekwerk staat zeer dicht tegen de stam van een bestaande boom. Ook hier dient men de fundering zo te plaatsen dat de wortels zo weinig mogelijk schade ondervinden;

-          bij de aanplant van vaste planten en heesters dient men giftige planten en heesters te vermijden;

-          de wortelzone van de bomen in de zones met waterdoorlatende bestrating is veel groter dan het voorziene plantvak. De groendienst adviseert om de wortelzones door een gecertificeerd boomverzorger in beeld te laten brengen en op die plaatsen een ondergrondse wortelruimte – op maat van het gebruik bovengronds - te voorzien onder de waterdoorlatende bestrating.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.