Terug
Gepubliceerd op 12/08/2019

2019_CBS_06472 - Omgevingsvergunning - OMV_2019049630. Fuggerstraat 23-25. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/08/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur
2019_CBS_06472 - Omgevingsvergunning - OMV_2019049630. Fuggerstraat 23-25. District Antwerpen - Goedkeuring 2019_CBS_06472 - Omgevingsvergunning - OMV_2019049630. Fuggerstraat 23-25. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019049630

Gegevens van de aanvrager:

NV Feka met als contactadres Vosstraat 10 te 9170 Sint-Gillis-Waas

Ligging van het project:

Fuggerstraat 23-25 te 2060 Antwerpen (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 7sectie G nrs. 187E4 en 187S3

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een meergezinswoning met 4 appartementen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          geen relevante voorgeschiedenis.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          Fuggerstraat 23:

  • vergund geachte meergezinswoning met 2 woonentiteiten;
  • 3 bouwlagen onder een zadeldak.

-          Fuggerstraat 25:

  • vergund geachte meergezinswoning met 2 woonentiteiten;
  • 3 bouwlagen onder een zadeldak.

Huidige toestand

-          Fuggerstraat 23:

  • vergund geachte meergezinswoning met 2 woonentiteiten;
  • 3 bouwlagen onder een zadeldak.

-          Fuggerstraat 25:

  • vergund geachte meergezinswoning met 2 woonentiteiten;
  • 3 bouwlagen onder een zadeldak.

Gewenste toestand

-          slopen Fuggerstraat 23 en de daklaag van Fuggerstraat 25 en voorzien van een nieuwbouw met 3 bouwlagen onder een mansardedak over de twee panden;

-          samenvoegen van Fuggerstraat 23 en 25 en voorzien van 4 appartementen op elke bouwlaag

  •  2-slaapkamerappartementen met een netto-oppervlakte van circa 104 m²;
  •  2-slaapkamerappartementen met een netto-oppervlakte van circa 102 m²;
  •  2-slaapkamerappartementen met een netto-oppervlakte van circa 82 m²;
  •  1-slaapkamerappartementen met een netto-oppervlakte van circa 69 m²;

-          gelijkvloerse bouwdiepte varieert van 13 meter tot 16,60 meter;

-          variërende bouwdiepte op de eerste verdieping van 8,73 meter tot 14,39 meter;

-          variërende bouwdiepte op de tweede verdieping van 8,73 meter tot 10,11 meter;

-          de daklaag voorziet 6,80 meter bouwdiepte ter hoogte van de linker perceelgrens en 10,11 meter ter hoogte van de rechter perceelgrens.

Inhoud van de aanvraag

-          samenvoegen Fuggerstraat 23 en 25;

-          voorzien van 4 woonentiteiten;

-          omvormen van het zadeldak naar een volwaardige bouwlaag onder de vorm van een mansardedak uitgevoerd in grijze cementleien;

-          aanpassen van de voor- en achtergevel aan de nieuwe interne indeling;

-          elk appartement wordt voorzien van een buitenruimte onder de vorm van een stadstuin of dakterras;

-          de nieuwe voorgevel ter hoogte van de Fuggerstraat 23 wordt uitgevoerd in wit metselwerk en groen aluminium buitenschrijnwerk;

-          de bestaande voorgevel ter hoogte van de Fuggerstraat 25 wordt wit geschilderd en voorzien van groen aluminium buitenschrijnwerk.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

10 mei 2019

12 juni 2019

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator

10 mei 2019

23 mei 2019

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

9 mei 2019

9 mei 2019

stadsontwikkeling/ mobiliteit

9 mei 2019

17 mei 2019

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1 zone voor wonen - (wo).

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:

-          1.2.1 Bouwdiepte: de achterste 5 meter moeten worden gevrijwaard van constructies. Ter hoogte van Fuggerstraat 23 bedraagt deze afstand slechts 2,62 meter.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 15 In en uitsprongen aan daken: de insprong ter hoogte van de achtergevel doorbreekt de kroonlijst en wordt op de perceelgrens voorzien;

 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Het voorgestelde project wijkt wel af van de voorschriften van het RUP aangaande  de bouwdiepte waarin de maximale bouwdiepte wordt vastgesteld op 5 m afstand ten opzichte van de achterste perceelsgrens. De aanvrager vraagt hiervoor een afwijking en motiveert deze door aan te tonen dat het perceel van nr. 23 zeer ondiep is en gezien de ligging in de nabijheid van de hoek van het bouwblok volledig ombouwd is. Bovendien argumenteert de aanvrager dat de percelen worden samengevoegd waarbij het tekort aan buitenruimte ruim gecompenseerd wordt op het naastliggende perceel. De totale oppervlakte aan open ruimte wordt meer dan verdubbeld ten opzichte van de bestaande toestand. Hierdoor zal er 24,4 % open ruimte zijn. Bovenstaande argumentatie wordt aanvaard waardoor een afwijking kan worden toegestaan.

Afwijkend aan de bouwcode doorbreekt de dakinsprong achteraan de kroonlijst. Hier kan een afwijking op worden toegestaan omdat de impact op het naastliggende perceel hierdoor beperkt wordt, de lichttoetreding op het naastliggende perceel is hierdoor groter. Bovendien is dit niet zichtbaar vanop het openbaar domein en doet het mede hierdoor geen afbreuk aan de ruimtelijke inpasbaarheid.

 

Functionele inpasbaarheid

De straat wordt gekenmerkt door een mix van één- en meergezinswoningen en gebouwen met maatschappelijke functies. De beoogde meergezinswoning met vier entiteiten wijzigt de bestaande situatie niet en is functioneel inpasbaar in de omgeving.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt. De aanvraag betreft  de  vervangingsbouw  van  één  van  beide  panden  en  de  verbouwing en uitbreiding  van  het  andere.

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.

Er worden 2 panden samengevoegd. 1 deel wordt gesloopt en opnieuw gebouwd.

De laatst vergunde toestand van beide panden is een meergezinswoning met telkens 2 wooneenheden.

In het nieuwe project zullen opnieuw 4 appartementen aanwezig zijn.

Fietsvoorzieningen:

Voor de appartementen worden voldoende fietsenstallingen voorzien.

3 appartementen met 2 slaapkamers ? 3 x 3 = 9

1 appartement met 1 slaapkamer ? 1 x 2 = 2

In de kelder wordt een fietsenberging ingericht voor 11 fietsen die bereikbaar is via een trap met fietsgoot.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het volume en het programma zoals voorgesteld. Het voorgestelde project komt inzake het aantal bouwlagen en dakvorm overeen met de algemene configuratie van de aanwezige bebouwing in de omgeving. De geplande werken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

Visueel-vormelijke elementen

De voorgevel van het te renoveren gebouw nr. 25 wordt hersteld en wit herschilderd. Het schrijnwerk wordt vervangen door aluminium schrijnwerk in een donkere grijsgroene kleur met een klassieke profilering en met de oorspronkelijke indeling van voordeur en T-ramen. De voorgevel van het te herbouwen deel vormt een abstracte hedendaagse interpretatie van de gevel van nr. 25: een symmetrische gevel met twee traveeën (gezien de beperktere gevelbreedte)  opgebouwd uit wit metselwerk (ook kenmerkend in de ruime omgeving), met verschillende opervlaktetexturen en verbanden die worden verwerkt in vlakken met  verspringende dieptes volgens een klassieke opbouw met lisenen, penanten, kordons en lateien en gelijkaardige T-­ramen.  

Het mansardedak zal worden afgewerkt met grijze ruitleien. De ramen in de mansarde volgen het ritme van de onderliggende gevelopeningen. De nieuwe gevel van nr. 23 en de andere gevelwijzigingen aan nr. 25 worden niet als storend ervaren in de omgeving en kunnen gunstig beoordeeld worden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoen de woningen aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      De bijgevoegde voorwaarden van Fluvius moeten worden nagekomen.

3.      Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

18 april 2019

Volledig- en ontvankelijk

9 mei 2019

Start openbaar onderzoek

17 mei 2019

Einde openbaar onderzoek

15 juni 2019

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

22 augustus 2019

Verslag GOA

2 augustus 2019

naam GOA

Christel Bogaerts

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

17 mei 2019

15 juni 2019

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      De bijgevoegde voorwaarden van Fluvius moeten worden nagekomen.

3.      Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.