Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019065232 |
Gegevens van de aanvrager: |
NV CORES DEVELOPMENT met als adres Mechelsesteenweg 176 te 2018 Antwerpen en CORES DEVELOPMENT namens de heer Peter Leyssens met als adres Mechelsesteenweg 176 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Mechelsesteenweg 180 te 2018 ANTWERPEN |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 10sectie K nr. 1543N42 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
wijzigen van de functie van de bovenste verdieping in een kantoorgebouw |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 7/7/1975: vergunning (18#57084) voor kantoorgebouw;
- 9/4/1976: vergunning (18#57744) voor wijziging binnenindeling;
- 24/8/2007: vergunning (3152#486) voor renoveren van de voor- en achtergevel van een kantoorgebouw;
- 26/9/2008: vergunning (20084150) voor wijzigen van de gevel;
- 24/10/2008: vergunning (20084427) voor vervangen van een raam door een schuifdeur en aanpassen van de binnenpasserelle.
Vergunde/vergund geachte toestand
- kantoorgebouw op hoek van Mechelsesteenweg en Van Schoonbekestraat;
- 10 bouwlagen onder plat dak;
- gevelbekleding in gestructureerde aluminium;
- bovenste bouwlaag is teruggetrokken daklaag;
- daklaag is een technische verdieping.
Huidige toestand
- conform laatst vergunde toestand.
Gewenste toestand
- restaurant in gedeelte van technische verdieping.
Inhoud van de aanvraag
- inrichten van een deel van de dakverdieping als restaurant, ondersteunend voor het kantoorgebouw;
- kleine volume-uitbreiding op het dak voor een technische ruimte.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 2 augustus (jaarnummer 2019_CBS_06418) om voor het project Mechelsesteenweg 180 , geen stedenbouwkundige last aan te rekenen.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer |
17 juni 2019 |
12 juli 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
17 juni 2019 |
24 juli 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
17 juni 2019 |
25 juni 2019 |
stadsontwikkeling/ ruimte (advies inzake SOK) |
17 juni 2019 |
18 juni 2019 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag voldoet aan de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Aangezien een kantoorgebouw beschouwd wordt als publiek toegankelijk gebouw, dienen de bijkomende ruimtes te voldoen aan de gewestelijke verordening toegankelijkheid. Aangezien de bestaande trappen en liften ongewijzigd behouden blijven, vallen deze buiten het toepassingsgebied, maar de nieuwe inrichting, inclusief toegangsdeuren en sanitair, moeten wel voldoen aan de normen van toegankelijkheid. Er is geen reden om af te wijken van de minimale doorgangsbreedte van de toegangsdeur vanuit de traphal. Dit wordt in voorwaarde opgelegd bij deze vergunning.
Gelet op de onmogelijkheid om deze verdieping te bereiken voor personen in een rolstoel, kan gemotiveerd afgeweken worden van de verplichting tot een aangepast sanitair op deze dakverdieping. Elke andere verdieping is wel toegankelijk via de liften, zodat aangepast sanitair hier wel een grote meerwaarde biedt. In voorwaarde wordt opgelegd om minstens één aangepast toilet in het gebouw te voorzien, conform de bepalingen van artikel 30 van de verordening.
Functionele inpasbaarheid
De aangevraagde reca-functie in de dakverdieping is een complementaire nevenfunctie van de bestaande en vergunde kantoorfunctie. Het café/restaurant is hoofdzakelijk bedoeld voor de werknemers van de kantoorverdiepingen en is in schaal en gebruik ondergeschikt aan de kantoren.
De hoofdfunctie van het gebouw, kantoren, blijft ongewijzigd.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met de beperkte uitbreiding van het kantoorprogramma op deze site. Door de toevoeging van een café/restaurant in de dakverdieping wordt de draagkracht van het gebouw niet overschreden. De beperkte uitbreiding van de dakverdieping is niet storend voor de omgeving.
De terrassen aan de voorgevel ter hoogte van de eigendomsgrens met Mechelsesteenweg nr. 178 bevinden zich niet op een afstand van minstens 1,90 meter ten opzichte van de erfscheiding, zoals vermeld in artikel 678 en 679 van het Burgerlijk Wetboek. Onder voorbehoud van onderlinge overeenstemming met de aanpalende eigenaar, zijn deze terrassen stedenbouwkundig aanvaardbaar en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
Visueel-vormelijke elementen
Met uitzondering van een zeer beperkte volume-uitbreiding aan de achterzijde van de daklaag, blijft het geveluitzicht ongewijzigd. Qua vormgeving en materialisatie sluit de uitbreiding aan bij de bestaande daklaag.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.
Uit het advies van de stedelijke dienst Mobiliteit: “De bovenste verdieping in een kantoorgebouw is momenteel ingericht als technische ruimte. Hier komt nu een restaurant. We gaan er van uit dat het restaurant er komt in functie van het kantoorgebouw en dus geen bijkomende parkeerbehoefte heeft. De werkelijke parkeerbehoefte is 0.”
|
De plannen voorzien in 55 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. Er zijn 55 parkeerplaatsen voorzien voor het kantoorgebouw.
|
Het aantal te realiseren bijkomende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Dit aantal is toereikend. |
De vergunning omvat een restaurant ondersteunend aan de kantoorfunctie, waardoor er geen bijkomende parkeerbehoefte wordt gegenereerd. Indien het restaurant toch open blijft na de kantoren, dan moeten de parkeerplaatsen van deze kantoren ook ter beschikking blijven voor de parkeerbehoefte van het restaurant. Dit wordt zo opgenomen in de voorwaarden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de nieuwe toegangsdeuren vanuit de traphal naar de reca-ruimte uit te voeren met een minimale doorgangsbreedte van 90cm na afwerking;
3. de parking van de kantoren meervoudig te gebruiken, ttz. te voorzien voor het restaurant, in functie van de kantoren, ook wanneer dit restaurant na de kantooruren open blijft;
4. minstens één aangepast toilet, conform de bepalingen van de verordening toegankelijkheid, moet aanwezig zijn in het gebouw.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
24 mei 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
17 juni 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
16 augustus 2019 |
Verslag GOA |
5 augustus 2019 |
naam GOA |
Christel Bogaerts |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de nieuwe toegangsdeuren vanuit de traphal naar de reca-ruimte uit te voeren met een minimale doorgangsbreedte van 90cm na afwerking;
3. de parking van de kantoren meervoudig te gebruiken, ttz. te voorzien voor het restaurant, in functie van de kantoren, ook wanneer dit restaurant na de kantooruren open blijft;
4. minstens één aangepast toilet, conform de bepalingen van de verordening toegankelijkheid, moet aanwezig zijn in het gebouw.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.