De dienst Ondernemen en Stadsmarketing/Visit Antwerpen/Evenementen geeft gunstig advies voor de organisatie van het evenement Jazz Middelheim.
Het evenement heeft een internationale uitstraling. Jazz Middelheim is één van de oudste jazzfestivals van het land en heeft een uitstekende reputatie in binnen- en buitenland. Het festival richt zich niet alleen tot de jazzliefhebber, maar weet met zijn gemoedelijke en ongedwongen sfeer ook de harten van families en jongeren te veroveren. Het heeft een open karakter en richt zich tot alle Antwerpenaren en bezoekers van Antwerpen.
De afgelopen edities werden positief geëvalueerd.
Dit evenement wordt volgens het evenementenkader ingedeeld in categorie 2 (co-organisatie met de groep stad Antwerpen).
Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed.
Op 26 maart 2018 (jaarnummer 188) keurde gemeenteraad de wijziging van het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.
Op 26 maart 2018 (jaarnummer 193) keurde de gemeenteraad het nieuw gebruiksreglement goed voor logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2018-2019 goed.
Op 26 maart 2018 (jaarnummer 192) keurde de gemeenteraad het retributiereglement voor logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2018-2019 goed.
Op 30 november 2018 (jaarnummer 10142) keurde het college de wijziging van de retributiezones in verband met het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.
Op 21 juni 2019 (jaarnummer 5176) keurde het college de verlenging van de betoelagingsovereenkomst met vzw Jazz en Muziek goed.
Op 9 mei 2019 diende Jazz en Muziek vzw, Sint Jacobsnieuwstraat 50 te 9000 Gent een aanvraag in om Jazz Middelheim te organiseren in Park Den Brandt in Antwerpen van 15 tot en met 18 augustus 2019.
Gedurende vier dagen kan de muziekliefhebber afzakken naar Park Den Brandt om de grote namen van de jazzwereld aan het werk te zien. Naast internationale bekendheden staan er verschillende Belgische artiesten op het programma. Het festival, waarop alle stromingen binnen de jazz aan bod komen, heeft een internationale reputatie verworven. Het richt zich niet alleen tot de echte jazzliefhebbers, maar profileert zich ook als een breed cultureel familiefeest met een gemoedelijke sfeer.
Gespreid over de vier dagen hoopt Jazz Middelheim 16.000 festivalgangers te verwelkomen in Park Den Brandt. De opbouw gaat van start op 29 juli 2019, de afbraak wordt afgerond op 29 augustus 2019. In deze periode (uitgezonderd de festivaldagen) moet het park altijd toegankelijk blijven voor bezoekers. Omwille van veiligheidsredenen mag de organisator bezoekers wel tijdelijk tegenhouden of omleiden tijdens de opbouw en afbraak. De containers waar de burelen zich in bevinden tijdens de periode van 29 juli tot en met 29 augustus worden tijdelijk op de parking van de Beukenlaan geplaatst vanaf 17 juli 2019.
Jazz Middelheim voorziet een shuttledienst van de parking van de universiteit van Antwerpen aan de Groenenborgerlaan naar het festival. De organisatoren vragen om maximum de helft van de publieke parking aan de Beukenlaan, naast de ingang van het Nachtegalenpark, voor te behouden voor opslagruimte van het festival, een afvalverzamelplaats voor het festival en de inrichting van een veilige stopplaats en keerpunt voor de shuttles. Ter hoogte van de ingang van het park Den Brandt worden in totaal zes parkeerplaatsen voorbehouden voor mindervaliden en vier parkeerplaatsen voor het plaatsen van glasbollen.
Een vierdaags festival in een park is niet vanzelfsprekend en vraagt om de nodige maatregelen. De volledige inplanting en opbouw en afbraak van het festival gebeurt dus in nauw overleg met de groendienst van de stad Antwerpen. Zij geven gunstig advies met zeer specifieke voorwaarden. De organisatie ondertekent een afsprakennota en er wordt voor en na het evenement een plaatsbeschrijving opgemaakt.
De openingsuren van het festival zijn:
15 augustus 2019 | 14.00 uur tot 16 augustus 01.00 uur |
16 augustus 2019 | 14.00 uur tot 17 augustus 01.00 uur |
17 augustus 2019 | 14.00 uur tot 18 augustus 01.00 uur |
18 augustus 2019 | 14.00 uur tot 23.30 uur |
Er zal muziek gespeeld worden op:
15 augustus 2019 |
|
16 augustus 2019 |
|
17 augustus 2019 |
|
18 augustus 2019 |
|
De tarieven voor de verschillende dagen zijn de volgende:
15 augustus 2019 | standaardticket 39,00 EUR | jongerenticket 29,00 EUR | kinderticket 5,00 EUR | kinderen jonger dan 3 jaar 3,00 EUR |
16 augustus 2019 | standaardticket 39,00 EUR | jongerenticket 29,00 EUR | kinderticket 5,00 EUR | kinderen jonger dan 3 jaar 3,00 EUR |
17 augustus 2019 | standaardticket 34,00 EUR | jongerenticket 24,00 EUR | kinderticket 5,00 EUR | kinderen jonger dan 3 jaar 3,00 EUR |
18 augustus 2019 | standaardticket 39,00 EUR | jongerenticket 29,00 EUR | kinderticket 5,00 EUR | kinderen jonger dan 3 jaar 3,00 EUR |
Standaardvoorwaarden
Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 26 maart 2018 (jaarnummers 192 en 193) wordt voldaan.
Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname.
Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad.
De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement.
De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname.
Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator.
De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname
(de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be).
Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd.
Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend.
Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.
Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf,...)
De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen.
Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad Antwerpen, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat.
De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt wordt.
De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad Antwerpen bedraagt 7,00 EUR per container van 240 liter en 27,00 EUR per container van 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad Antwerpen een bijkomend bedrag van 7,00 EUR of 27,00 EUR aan per geledigde container.
De organisator dient de standaardvoorwaarden voor evenementen van Brandweer Zone Antwerpen alsook de hieronder bijgevoegde extra voorwaarden strikt na te leven.
Voorwaarde bij standaardvoorwaarden nr. 1901: plaatsen van materialen of tijdelijke opstellingen op (of over) de openbare weg, openbaar domein of publiek toegankelijk terrein.
De toegangswegen tot aan de bruggen over de gracht moeten minimaal vier meter doorgang bieden voor de voertuigen van de hulpdiensten.
Afwijking op standaardvoorwaarden nr. 1924: grote tijdelijke inrichting (kraam, tent, container, wagen, kermisexploitatie, tribune, podium of gelijkaardig) met meer dan een gelijkvloers niveau of een totale op-pervlakte groter dan 60 m² (meer dan 100 personen) of - voor een tribune - met meer dan 100 zit of staan-plaatsen.
Indien de tenten te allen tijde én in alle (weers)omstandigheden over minimaal 50% van de volledige lengte van de wanden open en toegankelijk zijn, dan is voldaan aan de vereisten met betrekking tot de uitgang van een grote tijdelijke inrichting.
Bijkomende voorwaarde op standaardvoorwaarden nr. 1924: grote tijdelijke inrichting (kraam, tent, container, wagen, kermisexploitatie, tribune, podium of gelijkaardig) met meer dan een gelijkvloers niveau of een totale oppervlakte groter dan 60 m² (meer dan 100 personen) of - voor een tribune - met meer dan 100 zit- of staanplaatsen.
De organisator zal de concerttent voorafgaand aan de start van het evenement laten keuren door een erkend en onafhankelijk keuringsorganisme. Een geldig keuringsattest moet te allen tijde voorgelegd kunnen worden.
Extra voorwaarde op standaardvoorwaarden nr. 1983: Potentieel risico evenement.
Vanwege de inplanting en aantal uitgangen is het maximum aantal personen toegelaten op de evenement-site maximaal 4.000 personen.
De organisator neemt de nodige en voldoende maatregelen op het gebied van massabeheersing (crowd control) om drummen en gevaarlijke dichte concentraties van personen in het publiek te voorkomen en tijdig ongedaan te maken.
De organisator weet op elk moment hoeveel publiek aanwezig is op de site.
1° de meet- en registratieapparatuur voldoet aan de eisen gesteld voor klasse 2-meetinstrumenten in de NBN-normen (NBN EN 60651 1996 of recenter);
2° de meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat die niet kan worden gemanipuleerd door derden. Dit geldt ook voor de meetmicrofoon;
3° de meetmicrofoon van de meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat hij niet afgeschermd wordt voor het geluid waaraan bezoekers worden blootgesteld;
4° de meet- en registratieapparatuur moet zo uitgerust zijn dat gedurende de volledige activiteit kan gemeten worden.
Let wel: de verplichting tot het meten van het geluidsniveau geldt niet als door de exploitant een geluidsbegrenzer gebruikt wordt die zo is afgesteld dat de toegestane norm gerespecteerd wordt. De geluidsbegrenzer moet voldoen aan de vereisten inzake meet- en registratieapparatuur zoals hiervoor vermeld.
Voorwaarden om geluidshinder bij omwonenden te beperken:
Er is een beperkte hulppost vereist. De aanwezigheid van verpleegkundige, ziekenwagen of MUG is hier niet nodig. U dient wel te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van FOD Volksgezondheid.
De organisator dient zicht te houden aan de 'Afsprakennota Jazz Middelheim 2019' in bijlage van het digitaal dossier. De nota werd goedgekeurd op het college van 21 juni 2019. 2019_CBS_05176
Het college keurt de effectieve organisatie van Jazz Middelheim door Jazz en Muziek vzw, Sint-Jacobsnieuwstraat 50, 9000 Gent vertegenwoordigd door Matias Van Overmeire zoals hierboven beschreven, van 15 augustus tot en met 18 augustus 2018 in het park Den Brandt in Wilrijk goed. Jazz & Muziek vzw dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SB/L/BOF | om logistieke ondersteuning te bieden volgens order B904182; |
SB/SR/BIT |
|
LP/OO/E | om parkeervrij te maken:
|