Terug
Gepubliceerd op 06/11/2019

2019_CBS_06376 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Jazz Middelheim in Park Den Brandt - Wilrijk - 15 tot en met 18 augustus 2019 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 02/08/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Tom Meeuws, schepen; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_06376 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Jazz Middelheim in Park Den Brandt - Wilrijk - 15 tot en met 18 augustus 2019 - Goedkeuring 2019_CBS_06376 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Jazz Middelheim in Park Den Brandt - Wilrijk - 15 tot en met 18 augustus 2019 - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

De dienst Ondernemen en Stadsmarketing/Visit Antwerpen/Evenementen geeft gunstig advies voor de organisatie van het evenement Jazz Middelheim.
Het evenement heeft een internationale uitstraling. Jazz Middelheim is één van de oudste jazzfestivals van het land en heeft een uitstekende reputatie in binnen- en buitenland. Het festival richt zich niet alleen tot de jazzliefhebber, maar weet met zijn gemoedelijke en ongedwongen sfeer ook de harten van families en jongeren te veroveren. Het heeft een open karakter en richt zich tot alle Antwerpenaren en bezoekers van Antwerpen.

De afgelopen edities werden positief geëvalueerd. 

Dit evenement wordt volgens het evenementenkader ingedeeld in categorie 2 (co-organisatie met de groep stad Antwerpen).

Juridische grond

Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed.

Op 26 maart 2018 (jaarnummer 188) keurde gemeenteraad de wijziging van het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.

Op 26 maart 2018 (jaarnummer 193) keurde de gemeenteraad het nieuw gebruiksreglement goed voor logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2018-2019 goed.

Op 26 maart 2018 (jaarnummer 192) keurde de gemeenteraad het retributiereglement voor logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2018-2019 goed.

Op 30 november 2018 (jaarnummer 10142) keurde het college de wijziging van de retributiezones in verband met het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.

Aanleiding en context

Op 21 juni 2019 (jaarnummer 5176) keurde het college de verlenging van de betoelagingsovereenkomst met vzw Jazz en Muziek goed.

Op 9 mei 2019 diende Jazz en Muziek vzw, Sint Jacobsnieuwstraat 50 te 9000 Gent een aanvraag in om Jazz Middelheim te organiseren in Park Den Brandt in Antwerpen van 15 tot en met 18 augustus 2019.

Gedurende vier dagen kan de muziekliefhebber afzakken naar Park Den Brandt om de grote namen van de jazzwereld aan het werk te zien. Naast internationale bekendheden staan er verschillende Belgische artiesten op het programma. Het festival, waarop alle stromingen binnen de jazz aan bod komen, heeft een internationale reputatie verworven. Het richt zich niet alleen tot de echte jazzliefhebbers, maar profileert zich ook als een breed cultureel familiefeest met een gemoedelijke sfeer.

Gespreid over de vier dagen hoopt Jazz Middelheim 16.000 festivalgangers te verwelkomen in Park Den Brandt. De opbouw gaat van start op 29 juli 2019, de afbraak wordt afgerond op 29 augustus 2019. In deze periode (uitgezonderd de festivaldagen) moet het park altijd toegankelijk blijven voor bezoekers. Omwille van veiligheidsredenen mag de organisator bezoekers wel tijdelijk tegenhouden of omleiden tijdens de opbouw en afbraak. De containers waar de burelen zich in bevinden tijdens de periode van 29 juli tot en met 29 augustus worden tijdelijk op de parking van de Beukenlaan geplaatst vanaf 17 juli 2019. 

Jazz Middelheim voorziet een shuttledienst van de parking van de universiteit van Antwerpen aan de Groenenborgerlaan naar het festival. De organisatoren vragen om maximum de helft van de publieke parking aan de Beukenlaan, naast de ingang van het Nachtegalenpark, voor te behouden voor opslagruimte van het festival, een afvalverzamelplaats voor het festival en de inrichting van een veilige stopplaats en keerpunt voor de shuttles. Ter hoogte van de ingang van het park Den Brandt worden in totaal zes parkeerplaatsen voorbehouden voor mindervaliden en vier parkeerplaatsen voor het plaatsen van glasbollen.

Een vierdaags festival in een park is niet vanzelfsprekend en vraagt om de nodige maatregelen. De volledige inplanting en opbouw en afbraak van het festival gebeurt dus in nauw overleg met de groendienst van de stad Antwerpen. Zij geven gunstig advies met zeer specifieke voorwaarden. De organisatie ondertekent een afsprakennota en er wordt voor en na het evenement een plaatsbeschrijving opgemaakt.

De openingsuren van het festival zijn:

15 augustus 2019 14.00 uur tot 16 augustus 01.00 uur
16 augustus 2019 14.00 uur tot 17 augustus 01.00 uur
17 augustus 2019 14.00 uur tot 18 augustus 01.00 uur
18 augustus 2019 14.00 uur tot 23.30 uur

Er zal muziek gespeeld worden op:

15 augustus 2019
  • 14.00 uur tot 16 augustus 01.00 uur;
  • optredens staan geprogrammeerd van 15.30 uur tot 23.00 uur.
16 augustus 2019
  • 14.00 uur tot 17 augustus 01.00 uur;
  • optredens staan geprogrammeerd van 15.30 uur tot 23.00 uur.
17 augustus 2019
  • 14.00 uur tot 18 augustus 01.00 uur;
  • optredens staan geprogrammeerd van 14.30 uur tot 23.59 uur.
18 augustus 2019
  • 14.00 uur tot 19 augustus 01.00 uur;
  • optredens staan geprogrammeerd van 14.00 uur tot 22.30 uur.

De tarieven voor de verschillende dagen zijn de volgende:

15 augustus 2019 standaardticket 39,00 EUR jongerenticket 29,00 EUR kinderticket 5,00 EUR kinderen jonger dan 3 jaar 3,00 EUR
16 augustus 2019 standaardticket 39,00 EUR jongerenticket 29,00 EUR kinderticket 5,00 EUR kinderen jonger dan 3 jaar 3,00 EUR
17 augustus 2019 standaardticket 34,00 EUR jongerenticket 24,00 EUR kinderticket 5,00 EUR kinderen jonger dan 3 jaar 3,00 EUR
18 augustus 2019 standaardticket 39,00 EUR jongerenticket 29,00 EUR kinderticket 5,00 EUR kinderen jonger dan 3 jaar 3,00 EUR

Adviezen

SB - Logistiek - Bijzondere opdrachten en feestmateriaal Gunstig onder voorwaarden

Standaardvoorwaarden
Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 26 maart 2018 (jaarnummers 192 en 193) wordt voldaan.
Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname.
Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad.
De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement.

De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname.
Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator.
De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname
(de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be).

Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd.
Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend.
Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.
Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf,...)

De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen.
Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad Antwerpen, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat.
De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt wordt.

De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad Antwerpen bedraagt 7,00 EUR per container van 240 liter en 27,00 EUR per container van 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad Antwerpen een bijkomend bedrag van 7,00 EUR of 27,00 EUR aan per geledigde container.

Brandweer - preventie Gunstig onder voorwaarden

De organisator dient de standaardvoorwaarden voor evenementen van Brandweer Zone Antwerpen alsook de hieronder bijgevoegde extra voorwaarden strikt na te leven.

Voorwaarde bij standaardvoorwaarden nr. 1901: plaatsen van materialen of tijdelijke opstellingen op (of over) de openbare weg, openbaar domein of publiek toegankelijk terrein.

De toegangswegen tot aan de bruggen over de gracht moeten minimaal vier meter doorgang bieden voor de voertuigen van de hulpdiensten.

Afwijking op standaardvoorwaarden nr. 1924: grote tijdelijke inrichting (kraam, tent, container, wagen, kermisexploitatie, tribune, podium of gelijkaardig) met meer dan een gelijkvloers niveau of een totale op-pervlakte groter dan 60 m² (meer dan 100 personen) of - voor een tribune - met meer dan 100 zit of staan-plaatsen.

Indien de tenten te allen tijde én in alle (weers)omstandigheden over minimaal 50% van de volledige lengte van de wanden open en toegankelijk zijn, dan is voldaan aan de vereisten met betrekking tot de uitgang van een grote tijdelijke inrichting.

Bijkomende voorwaarde op standaardvoorwaarden nr. 1924: grote tijdelijke inrichting (kraam, tent, container, wagen, kermisexploitatie, tribune, podium of gelijkaardig) met meer dan een gelijkvloers niveau of een totale oppervlakte groter dan 60 m² (meer dan 100 personen) of - voor een tribune - met meer dan 100 zit- of staanplaatsen.

De organisator zal de concerttent voorafgaand aan de start van het evenement laten keuren door een erkend en onafhankelijk keuringsorganisme. Een geldig keuringsattest moet te allen tijde voorgelegd kunnen worden.

Extra voorwaarde op standaardvoorwaarden nr. 1983: Potentieel risico evenement.

Vanwege de inplanting en aantal uitgangen is het maximum aantal personen toegelaten op de evenement-site maximaal 4.000 personen.
De organisator neemt de nodige en voldoende maatregelen op het gebied van massabeheersing (crowd control) om drummen en gevaarlijke dichte concentraties van personen in het publiek te voorkomen en tijdig ongedaan te maken.
De organisator weet op elk moment hoeveel publiek aanwezig is op de site.

SW - Milieuvergunningen Gunstig onder voorwaarden
  • het gemiddelde geluidsniveau mag 95 dB(A) LAeq,15min niet overschrijden. Als het maximale geluidsniveau, gemeten als 102 dB(A) LAmax,slow wordt overschreden is hieraan niet voldaan;
  • het geluidsniveau geldt ter hoogte van de meetplaats. De meetplaats bevindt zich tussen 1,5 en 3 meter boven de vloer. De meetplaats bevindt zich ter hoogte van de mengtafel voor zover de mengtafel zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers bevindt.;
  • indien de mengtafel zich op een andere plaats bevindt, situeert de meetplaats zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers;
  • op initiatief en op kosten van de exploitant wordt ofwel LAeq,15min, ofwel LAmax,slow continu gemeten door middel van meetapparatuur die voldoet aan de vereisten, vermeld in artikel 2 van bijlage 5.32.2.2bis van Vlarem titel II.Dit houdt in dat:

1° de meet- en registratieapparatuur voldoet aan de eisen gesteld voor klasse 2-meetinstrumenten in de NBN-normen (NBN EN 60651 1996 of recenter);
2° de meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat die niet kan worden gemanipuleerd door derden. Dit geldt ook voor de meetmicrofoon;
3° de meetmicrofoon van de meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat hij niet afgeschermd wordt voor het geluid waaraan bezoekers worden blootgesteld;
4° de meet- en registratieapparatuur moet zo uitgerust zijn dat gedurende de volledige activiteit kan gemeten worden.

  • het geluidsniveau is tijdens de muziekactiviteit continu zichtbaar en wordt continu bewaakt door de exploitant of door een door hem aangestelde persoon;
  • de meetplaats is toegankelijk voor de toezichthoudende overheid. De meet- en registratieapparatuur kan ten allen tijde gecontroleerd worden door de toezichthoudende overheid.

Let wel: de verplichting tot het meten van het geluidsniveau geldt niet als door de exploitant een geluidsbegrenzer gebruikt wordt die zo is afgesteld dat de toegestane norm gerespecteerd wordt. De geluidsbegrenzer moet voldoen aan de vereisten inzake meet- en registratieapparatuur zoals hiervoor vermeld.

Voorwaarden om geluidshinder bij omwonenden te beperken:

  • het maximale geluidsniveau dat wordt waargenomen aan de rand van de eventzone mag niet hoger zijn dan 75 dB(A) en 90 dB(C);
  • het aandeel van zware bastonen gemeten FOH dient zodanig beperkt dat de waarde “LCeq – LAeq” steeds kleiner blijft dan 15 dB;
  • de organisator/initiatiefnemer zorgt ervoor dat tijdens de muziekactiviteit steeds een verantwoordelijke, die in staat is het geproduceerde geluid te wijzigen op aanduiding van de toezichthoudende ambtenaren van handhaving en toezicht/milieu of politie, steeds telefonisch bereikbaar is. De gegevens betreffende deze verantwoordelijke, zoals naam en gsm-nummer, worden vooraf bezorgd aan de toezichthouders (MI@stad.antwerpen.be) en aan de lokale politie leefmilieu (leefmilieu@politie.antwerpen.be);
  • de organisator/initiatiefnemer dient zich strikt te houden aan de onderrichtingen van de toezichthouders zoals bepaald in artikel 16.3.1 van het decreet algemene bepalingen milieubeleid. In geval van geluidsoverlast kunnen deze steeds strengere normen opleggen;
  • het is raadzaam om bij voorbaat, door middel van een kort bericht in de brievenbussen, de omwonenden op de hoogte te stellen van de geplande activiteiten, met vermelding van datum, tijdsduur en eventuele hinder (bereikbaarheid van garages, geluidsoverlast) evenals de vermelding van de naam en het telefoonnummer van de verantwoordelijke inrichter(s).
BZ - District Antwerpen Gunstig advies
Politiezone Antwerpen/Openbare Orde/Evenementen Gunstig advies
OS - Ambulante Handel Gunstig advies
MV - Bevolkingszorg Gunstig onder voorwaarden

Er is een beperkte hulppost vereist. De aanwezigheid van verpleegkundige, ziekenwagen of MUG is hier niet nodig. U dient wel te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van FOD Volksgezondheid.

SB - Groendienst Antwerpen Zuid Gunstig onder voorwaarden

De organisator dient zicht te houden aan de 'Afsprakennota Jazz Middelheim 2019' in bijlage van het digitaal dossier. De nota werd goedgekeurd op het college van 21 juni 2019. 2019_CBS_05176

AG Vespa - vastgoedverhuringen en ruimtebeheer Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

5 - Bruisende stad
1SBR07 - Evenementen versterken de verschillende troeven van de stad op lokaal, nationaal en internationaal niveau
1SBR0702 - Het faciliteren van evenementen en filmproducties over het ganse grondgebied onderstreept de verschillende troeven van de stad
1SBR070202 - Er is een effectieve en klantvriendelijke logistieke ondersteuning voor, tijdens en na het evenement of de filmproductie (feestmateriaal)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de effectieve organisatie van Jazz Middelheim door Jazz en Muziek vzw, Sint-Jacobsnieuwstraat 50, 9000 Gent vertegenwoordigd door Matias Van Overmeire zoals hierboven beschreven, van 15 augustus tot en met 18 augustus 2018 in het park Den Brandt in Wilrijk goed. Jazz & Muziek vzw dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
SB/L/BOF om logistieke ondersteuning te bieden volgens order B904182;
SB/SR/BIT
  • om een grofvuilcontainer te plaatsen op de parking in de Beukenlaan ten behoeve van de afbraak van het evenement. De container wordt geplaatst op 2 augustus 2019 en opgehaald op 26 augustus 2019;
  • om twee glasbollen te plaatsen op de Beukenlaan naast de ingang van Park Den Brandt. Plaatsing 14 augustus 2019 en ophalen vanaf 19 augustus 2019. Hiervoor dient een parkeerverbod geplaatst te worden van 9 augustus tot 23 augustus 2019;
  • om feestcontainers te leveren en dagelijks te ledigen. Tijdens het event zorgt de organisatie zelf voor tijdelijke afvoer van afval. Iedere ochtend worden de gevulde containers klaar gezet voor lediging aan de ingang van Park Den Brandt aan de Beukenlaan;
  • levering op 7 augustus en ophaling op 18 augustus 2019.  
LP/OO/E om parkeervrij te maken:
  • van 17 juli 2019 om 7.00 uur tot 28 juli 2019 om 23.59 uur: een paar parkeerplaatsen vrij te maken, volgens plan toegevoegd in de aanvraag, voor het plaatsen van de bureau containers;
  • van 29 juli 2019 7.00 uur tot en met 29 augustus 2019 om 23.59 uur: de helft van de publieke parking naast de ingang van het Nachtegalenpark aan de Beukenlaan 2020 Antwerpen;
  • van 9 augustus 2019 om 00.00 uur tot en met 23 augustus 2019 24.00 uur: voor de ingang van het kasteel (tussen de ingang en de voetgangersingang van Danieli)  vier parkeerplaatsen vrijhouden om de glasbollen van stad Antwerpen te plaatsen;
  • van 9 augustus 2019 om 00.00 uur tot 23 augustus 2019 om 24.00 uur: de Beukenlaan 2020 Antwerrpen van huisnummer 12 aan de ingang van Park Den Brandt tot aan de inrit van de historische tuin, parkeerplaatsen voor mindervaliden. (zie inplantingsplan in de digitale aanvraag);
  • van 29 juli 2019 om 7.00 uur tot 29 augustus 2019 om 12.00 uur: in de Acacialaan, aan de inrit van het park ter hoogte van de Seringenlaan. Aan de poort zelf én de overkant van de straat enkele plaatsen vrijhouden zodat de vrachtwagens kunnen draaien.