Terug
Gepubliceerd op 05/08/2019

2019_CBS_06283 - Omgevingsvergunning - OMV_2019066712. Orteliuskaai 1. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 02/08/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Tom Meeuws, schepen; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_06283 - Omgevingsvergunning - OMV_2019066712. Orteliuskaai 1. District Antwerpen - Goedkeuring 2019_CBS_06283 - Omgevingsvergunning - OMV_2019066712. Orteliuskaai 1. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019066712

Gegevens van de aanvrager:

NV Brouwerij - Handelsmaatschappij - Société Commerciale de Brasserie met als contactadres Provinciesteenweg 28 te 3190 Boortmeerbeek

Ligging van het project:

Orteliuskaai 1 te 2000 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 1sectie A nr. 1952C

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

doorvoeren van een functiewijziging van reca naar kantoor

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis 

-          23 april 1992: vergunning (86#910686) voor een verbouwing en nieuwbouw van een appartementsgebouw. 

Vergunde/vergund geachte toestand 

-          hoekpand in gesloten bebouwing met tien bouwlagen en twee teruggetrokken daklagen onder plat dak;

-          gelijkvloerse verdieping ingericht als reca verbonden met ondergeschikte woongelegenheid en naastliggende garage. De kelderverdieping doet deels dienst als sanitair behorende tot de recazaak;

-          gevelafwerking:

  • gelijkvloerse verdieping in blauwe hardsteen;
  • verdiepingen in beige natuursteen;
  • antracietgrijs metalen schrijnwerk. 

Huidige toestand 

-          de ondergeschikte woongelegenheid op de gelijkvloerse verdieping werd gesupprimeerd en het gelijkvloerse ruimte werd integraal als reca-ruimte ingericht; 

Gewenste toestand 

-          gelijkvloerse verdieping ingericht als kantoorruimte.

Inhoud van de aanvraag 

-          wijzigen van de functie van de gelijkvloerse verdieping en het bijbehorende deel in de kelder van reca naar kantoor;

-          regulariseren van het verminderen van het aantal wooneenheden;

-          de verdiepingen, gevels en bovenliggende functies maken geen deel uit van de aanvraag. 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar. 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

14 juni 2019

1 juli 2019

stadsontwikkeling/ mobiliteit

14 juni 2019

20 juni 2019

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

14 juni 2019

26 juni 2019

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde en artikel  2:   zone voor wonen - (wo2).

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)


De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)


De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 (goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014) en herzien op 1 maart 2018.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

 

  • Artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:

De aanvraag bevat onvoldoende informatie om te beoordelen of de gevelopeningen van de kantoorruimte voorzien zijn van een doorzichtig materiaal en/of de geveldelen te openen zijn;

  • Artikel 26 Afvalverzameling:
    Alle functies anders dan wonen moeten een afgescheiden ruimte voor afvalberging hebben die voorzien wordt van verluchting en minimaal 4m² groot is. Er werd geen berging conform deze voorschriften voorzien;
  • Artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:
    Er worden voor de kantoorfunctie geen fietsstalplaatsen voorzien, daar waar minstens 1 plaats voor het personeel beschikbaar moet zijn.

 

Sectorale wetgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)


De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)


De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

De aanvraag betreft de functiewijziging van een reca-ruimte naar een kantoorfunctie. Het pand is niet gelegen in een strategische, noch in een niet-strategische kantoorlocatie. Echter, gezien de beperkte omvang ( <100 m²) wordt deze functiewijziging gunstig geadviseerd door de stedelijke dienst ondernemen en stadsmarketing.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Parkeerparagraaf

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018, zijn het beoordelingskader.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoeftevan 1 parkeerplaats. 

De aanvraag betreft  de functiewijziging van reca naar kantoor.

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van het gelijkvloers naar kantoor. De bovenliggende verdiepingen blijven ongewijzigd. 

118m² kantoren met parkeernorm 1.1/100m² => 118m² x 1.1/100m² = 1.3 => 1

De werkelijke parkeerbehoefte is 1. 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. 

Dit perceel betreft een hoekperceel met gelijkvloerse commerciële plint op de hoek van de Sint-Pietersvliet en de Scheldekaaien. De grootte, vorm en ligging van het perceel laten het bouwen van het aantal te realiseren plaatsen niet toe. 

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0. 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1 – 0 = 1.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen. 

Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is. 

In de laatst vergunde toestand is het gelijkvloers ingevuld als reca met bijhorend appartement.

De parkeerbehoefte van dit appartement is 1.

Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 1. 

Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor 1 parkeerplaats.

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1 – 1 = 0. 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement (bijgestelde) ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen. 

 

Fietstalplaatsen en fietsvoorzieningen

 

Voor een kantoorruimte met een oppervlakte van 118 m² dient 1 fietsstalplaats voor het personeel voorzien te worden. Deze staat niet ingetekend op de plannen. Achteraan de kantoorruimte bevindt zich een berging met een oppervlakte van 8,3 m².

 

Als voorwaarde bij de vergunning wordt opgelegd om deze berging in te richten met minstens 1 fietsstalplaats, conform artikel 29 van de bouwcode.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

 

De aanvraag betreft louter de wijziging van de bestemming van de commerciële plint, zonder wijziging van volume. De impact op het ruimtegebruik is dus eerder beperkt.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

Eventuele wijzigingen aan de gevels maken geen deel uit van de aanvraag. De gevelopeningen zijn momenteel gedeeltelijk bekleed met zaakgebonden reclame.

 

Om de aanvraag in overeenstemming te brengen met de voorschriften van de bouwcode (artikel 24), dienen de gevelopeningen voorzien te worden van een transparante openende beglazing. Dit zal als voorwaarde bij de vergunning worden opgenomen.

 

Cultuurhistorische aspecten

 

Het huidige postmoderne gebouw op Orteliuskaai 1 dateert van het eind van de twintigste eeuw. Het kwam in de plaats van een neoclassicistisch hoekgebouw dat eveneens een café had op de gelijkvloerse verdieping. Het huidige gebouw heeft geen noemenswaardige erfgoedwaarde, maar ligt in een gebied met culturele, historische en esthetische waarde. De impact van de aanvraag op de erfgoedwaarde van de omgeving moet beoordeeld worden.

 

Daar de functiewijziging geen onaanvaardbare impact heeft op het straatbeeld, worden de aangevraagde werken door de stedelijke dienst Monumentenzorg gunstig geadviseerd.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

Conform de bijgevoegde documenten bij de aanvraag zou het theoretisch maximum aantal personen in het kantoor beperkt zijn tot 36. Aanvragen met betrekking tot kantoorruimtes voor minder dan 49 personen worden niet ter advies voorgelegd aan de brandweer.

 

Om de aanvraag verder in overeenstemming te brengen met artikel 26 van de bouwcode, dient een afvalberging voorzien te worden. Als voorwaarde bij de vergunning wordt daarom opgelegd om binnen de zone van de voorziene berging achteraan, een afgescheiden ruimte voor afvalberging te realiseren. Deze moet voorzien worden van verluchting en moet een oppervlakte hebben van minstens 4 m². 

 

Mits voldaan aan de gestelde voorwaarden, voldoet de aanvraag aan de actuele eisen inzake veiligheid en verblijfskwaliteit.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de gevelopeningen van de kantoorruimte te voorzien van een doorzichtige beglazing, conform artikel 24 van de bouwcode;

2.      de raamopeningen van de kantoorruimte te voorzien van te openen delen, conform artikel 24 van de bouwcode;

3.      een afgescheiden afvalberging te voorzien voor de kantoorfunctie, conform artikel 26 van de bouwcode. Deze moet gerealiseerd worden binnen de zone van de berging achteraan. De afvalberging moet een oppervlakte hebben van 4 m2 en moet voorzien worden van verluchting;

4.      minstens 1 fietsstalplaats voor het personeel te voorzien, conform artikel 29 van de bouwcode. Deze moet voorzien worden in de berging achter de kantoorruimte;

5.      het aantal personen in de kantoorruimte te beperken tot maximaal 49. 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

20 mei 2019

Volledig- en ontvankelijk

14 juni 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

13 augustus 2019

Verslag GOA

24 juli 2019

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.


Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de gevelopeningen van de kantoorruimte te voorzien van een doorzichtige beglazing, conform artikel 24 van de bouwcode;

2.      de raamopeningen van de kantoorruimte te voorzien van te openen delen, conform artikel 24 van de bouwcode;

3.      een afgescheiden afvalberging te voorzien voor de kantoorfunctie, conform artikel 26 van de bouwcode. Deze moet gerealiseerd worden binnen de zone van de berging achteraan. De afvalberging moet een oppervlakte hebben van 4 m2 en moet voorzien worden van verluchting;

4.      minstens 1 fietsstalplaats voor het personeel te voorzien, conform artikel 29 van de bouwcode. Deze moet voorzien worden in de berging achter de kantoorruimte;

5.      het aantal personen in de kantoorruimte te beperken tot maximaal 49.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.


Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.