Terug
Gepubliceerd op 05/08/2019

2019_CBS_06285 - Omgevingsvergunning - OMV_2019055010. Grotebeerstraat 35-37. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 02/08/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Tom Meeuws, schepen; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_06285 - Omgevingsvergunning - OMV_2019055010. Grotebeerstraat 35-37. District Antwerpen - Goedkeuring 2019_CBS_06285 - Omgevingsvergunning - OMV_2019055010. Grotebeerstraat 35-37. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019055010

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Anouk Dergent met als adres Bedevaartstraat 13 te 2180 Antwerpen

Ligging van het project:

Grotebeerstraat 37 te 2018 Antwerpen en Grotebeerstraat 35 te 2018 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 6sectie F nrs. 1262N12 en 1262E17

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

renoveren van 2 eengezinswoningen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          4 maart1892: vergunning (1892#180) voor 11 huizen;

-          29 maart 2019: vaststelling (215524) als bouwkundig erfgoed “twee burgerhuizen in neoclassicistische stijl.”

Vergunde/vergund geachte toestand

-          2 identieke, spiegelende burgerhuizen in neoclassicistische stijl in gesloten bebouwing;

-          2 bouwlagen onder zadeldak;

-          enkel plannen van voorgevel aanwezig;

-          de sobere lijstgevel werd bepleisterd en wit geschilderd, hardstenen plint en kroonlijst op klossen.

Huidige toestand

-          conform vergunde toestand;

-          hoofdvolume van 2 bouwlagen onder zadeldak, entresolvolume van 2 bouwlagen en extra gelijkvloerse uitbouw;

-          de voorgevel werd bewaard. Het schrijnwerk werd voorzien in olijfgroen geschilderd houtwerk.

Gewenste toestand

-          2 eengezinswoningen van 2 bouwlagen onder zadeldak;

-          hoofdvolume van 2 bouwlagen onder zadeldak;

-          nieuw entresolvolume van 2 bouwlagen en extra gelijkvloerse uitbouw;

-          de uitbouw is iets hoger en breder dan de huidige toestand.

Inhoud van de aanvraag

-          renoveren van 2 eengezinswoningen;

-          afbreken en herbouwen van de achterbouw met beperkte volume-uitbreiding;

-          regularisatie en herstelling van het schilderwerk, de regenafvoer en het schrijnwerk van de voorgevel;

-          wijzigen van de raamopeningen en bepleisteren van de achtergevel;

-          mogelijkheid tot plaatsen van zonnepanelen op het dakvlak van de voorgevel. 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar. 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

25 juni 2019

19 juli 2019

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud. (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:
    een verblijfsruimte moet een minimale hoogte van 2,60 meter hebben. De bureelruimte op de eerste verdieping in de nieuw herbouwde aanbouw heeft volgens de snede slechts een hoogte van 2,50 meter.
  • artikel 27 §2 Open ruimte:
    de volledige buitenkoeren worden ingericht als terras (2 x 17m²). De buitenruimte moet zoveel mogelijk groen en onverhard gehouden worden.
  • artikel 43 Septische putten:
    het is verplicht om een septische put te voorzien. Dit wordt niet voorzien.
     

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Er is geen reden om af te wijken van de minimale kwaliteitseisen voor verblijfsruimten zoals in artikel 21 van de bouwcode over plafondhoogte. De nieuwe bureelruimte in de achterbouw heeft volgens de plannen een plafondhoogte van 2m60 en volgens de snede een hoogte van 2m50. In voorwaarde bij deze vergunning wordt opgelegd om deze ruimte uit te voeren met een hoogte van 2m60. De hieruit volgende verhoging van de achterbouw met 10 centimeter doet geen afbreuk aan de ruimtelijke of visuele inpassing van het gebouw.

Conform artikel 27 wordt in voorwaarde bij deze vergunning opgelegd om de gelijkvloerse buitenruimte uit te voeren in waterdoorlatende verharding of groene aanplanting. Hierdoor kan het regenwater op natuurlijke wijze infiltreren in de bodem, zodat de openbare riolering minder belast wordt en het risico op problemen met de waterhuishouding vermindert. Een groene tuin heeft bovendien een aangenamer uitzicht in een bouwblok en bevordert daarom de leefkwaliteit van de bewoners.

In voorwaarde wordt tevens opgelegd om voor beide woningen een septische put te voorzien conform de bepalingen in artikel 43 van de bouwcode.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De werken gebeuren hoofdzakelijk binnen de bestaande bouwvolumes. De beperkte aanpassingen van de bouwvolumes hebben geen significante invloed op de omgeving.

 

Cultuurhistorische en visueel-vormelijke aspecten

Deze gebouwen zijn gelegen in woongebied met cultureel, historische en/of esthetische waarde en zijn bovendien panden, opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed, zoals vastgesteld door het besluit van de administrateur-generaal van 29 maart 2019.

Het behoud van de elementen met historische, stedenbouwkundige, architecturale, bouwhistorische en/of esthetische waarde is prioritair. Het advies van de stedelijke dienst monumentenzorg hierover bevat het volgende:

Cultuurhistorische waardestelling

Deze twee identieke, spiegelende burgerwoningen zijn gaaf bewaarde, verzorgde voorbeelden van de neoclassicistische stadswoningen die we in het laatste decennium van de 19de eeuw overal in Antwerpen in de in ontwikkeling zijnde wijken terug vinden. Typerend voor de wijk Zurenborg is de afwisseling van deze witte gestandaardiseerde lijstgevels met meer kleurrijke eclectische, art nouveau of renaissancegevels.

De woningen maken deel uit van een groepsbebouwing uit 1892 in opdracht van graaf Florimond de Brouchoven de Bergeyck naar ontwerp van architect François Baeckelmans. Het project bestond uit een winkelhuis op de hoek van de Kleine- en de Grotebeerstraat, acht burgerhuizen in de Kleinebeerstraat, een woning in de Steenbokstraat en deze twee burgerhuizen in de Grotebeerstraat.

Het gaat om rijhuizen van twee bouwlagen en twee/drie traveeën onder pannen zadeldaken, met een bepleisterde en witgeschilderde lijstgevel. Deze sobere lijstgevels kregen de basisornamentiek die een eind-19de-eeuwse neoclassicistische gevel kenmerkt, namelijk de hardstenen plint, de kroonlijst op klossen, de imitatievoegen op de begane grond, de kordonlijst en de doorlopende onderdorpels van de strakke, rechthoekige muuropeningen. De deur en vensters op de begane grond hebben geen omlijsting, de bovenvensters kregen wel een eenvoudige geprofileerde omlijsting en rolluikkasten. Het olijfgroen geschilderde schrijnwerk van ramen en deur is gaaf bewaard.

Afweging

Beide panden zijn mee beeldbepalend voor de wijk die gekenmerkt wordt door een afwisseling van neoclassicistische burgerhuizen en meer plastisch uitgewerkte huizen in eclectische, neo-Vlaamserenaissance of art nouveaustijl. De voorgestelde ingrepen doen geen afbreuk aan de erfgoedwaarden van de panden.

Gelet op bovenstaande argumenten wordt over deze aanvraag een gunstig advies uitgebracht.”

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoen de woningen aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Functionele inpasbaarheid

De bestaande eengezinswoningen blijven behouden en zijn functioneel inpasbaar in de hoofdzakelijke woonomgeving van de Grotebeerstraat.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van eengezinswoningen waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de eerste verdieping van de herbouwde achterbouwen uit te voeren met een plafondhoogte van 2,60 meter;

2.      de gelijkvloerse buitenruimte uit te voeren in waterdoorlatende verharding of groenaanplanting;

3.      het voorzien van een septische put conform artikel 43 van de bouwcode;

4.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

25 mei 2019

Volledig- en ontvankelijk

24 juni 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

22 augustus 2019

Verslag GOA

25 juli 2019

naam GOA

Christel Bogaerts

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.


Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de eerste verdieping van de herbouwde achterbouwen uit te voeren met een plafondhoogte van 2,60 meter;

2.      de gelijkvloerse buitenruimte uit te voeren in waterdoorlatende verharding of groenaanplanting;

3.      het voorzien van een septische put conform artikel 43 van de bouwcode;

4.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.


Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.