Terug
Gepubliceerd op 05/08/2019

2019_CBS_06286 - Omgevingsvergunning - OMV_2019057977. Roodenbekehoek 17 - Halmaelshof 40 - Halmaelshof 20. District Hoboken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 02/08/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Tom Meeuws, schepen; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_06286 - Omgevingsvergunning - OMV_2019057977. Roodenbekehoek 17 - Halmaelshof 40 - Halmaelshof 20. District Hoboken - Goedkeuring 2019_CBS_06286 - Omgevingsvergunning - OMV_2019057977. Roodenbekehoek 17 - Halmaelshof 40 - Halmaelshof 20. District Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019057977

Gegevens van de aanvrager:

NV CORES DEVELOPMENT met als adres Mechelsesteenweg 176 te 2018 Antwerpen, mevrouw Katrien Van Moer met als adres Mechelsesteenweg 176 te 2018 Antwerpen en CORES DEVELOPMENT namens de heer Peter Leyssens met als contactadres Mechelseplein 176 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Roodenbekehoek 17 te 2660 Hoboken (Antwerpen), Halmaelshof 40 te 2660 Hoboken (Antwerpen) en Halmaelshof 20 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 37sectie C nrs. 39B9, 724A, 724W, 724V en 725A

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van een appartement in blok K71 en K88 tot een gemeenschapsfunctie en het wijzigen van de gemeenschapsruimte in blok K55 naar een appartement

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          26 juni 2015: vergunning (2015887) voor het bouwen van Fase 2 "Nieuw Zuid".

Vergunde toestand

-          fase II van het project “Groen Zuid” is uitgevoerd;

-          het project heeft 223 woonunits bestaande uit 154 appartementen, 33 assistentieflats en 36 grondgebonden woningen;

-          deze woonunits zijn verdeeld over vier woonblokken, met name:

  • Blok III, nieuwbouw van 7 woningen, 64 appartementen, 16 assistentieflats, gemeenschappelijke ruimte, ondergrondse parking, fietsbergingen en terreinaanleg;
  • Blok IV, nieuwbouw van 4 woningen, 60 appartementen, 8 assistentieflats, ondergrondse parking, fietsbergingen en terreinaanleg;
  • Blok V, nieuwbouw van 21 woningen, overdekte parking, fietsbergingen en terreinaanleg;
  • Blok VI, nieuwbouw van 4 woningen, 30 appartementen, 9 assistentieflats, ondergrondse parking, fietsbergingen en terreinaanleg;

-          De gebouwen hebben drie bouwlagen met een plat dak;

-          Kavel 55 wordt gesitueerd in blok III, kavel 71 in blok IV en kavel 88 in blok VI;

-          De gevels van kavels 55 en 71 zijn opgetrokken in grijze gevelsteen en kavel 88 in rode gevelsteen. 

Huidige toestand en gewenste toestand

-          wijzigen van een appartement in kavel 71 en kavel 88 tot een gemeenschapsfunctie;

-          wijzigen van de gemeenschapsruimte in kavel 55 naar een appartement;

-          de bestaande netto-oppervlaktes van de appartementen in de kavels 71 en 88 en de gemeenschappelijke ruimte in kavel 55 blijven na de bestemmingswijziging onveranderd;

-          het nieuw appartement in kavel 55 heeft een netto-oppervlakte van circa 84 m² en heeft twee slaapkamers;

-          de bestaande bouwvolumes van de gebouwen blijven onveranderd;

-          in de parkgevel van kavel 55 worden drie smalle ramen vervangen door een schuifdeur;

-          in de straatgevel van kavel 71 wordt de diepte van de staalconstructie uitgebreid van 3,86 naar 4,86 meter.

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van een appartement in kavel 71 en kavel 88 tot een gemeenschapsfunctie;

-          wijzigen van de gemeenschapsruimte in kavel 55 naar een appartement;

-          vervangen van drie smalle ramen vervangen door een schuifdeur in de parkgevel van kavel 55;

-          uitbreiden van de staalconstructie in de straatgevel van kavel 71. 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar. 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

12 juni 2019

12 juli 2019

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

12 juni 2019

26 juni 2019

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Scanfil, goedgekeurd op 12 juli 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone voor wonen-art. 1-woonvelden (wo1), zone voor wonen-art. 2-bouwblok (wo2), zone voor groen-art. 3-buurtpark, zone voor publiek domein-art. 6, zone voor recreatie en groen-art. 5-recreatieve cluster en zone voor maatschappelijke functies en groen-art. 4-zorgcluster.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan en de verkavelingsvergunning.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
 

 Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag is gelegen in de woonwijk Groen Zuid. De aanvraag betreft 3 appartementsgebouwen waarin assistentiewoningen worden gesitueerd. Als aanvulling op de beperkte woonruimte in de assistentiewoningen worden ook gemeenschappelijke functies voorzien. De aanvraag betreft het omvormen van assistentie-appartementen tot gemeenschappelijke ruimten en vice versa. Ten opzichte van de bestaande vergunde toestand wordt bijkomende ruimte voor gemeenschappelijke functies gecreëerd. De aanvraag is functioneel inpasbaar in de omgeving.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.

 

Visueel-vormelijke elementen

De aanvraag heeft beperkte wijzigingen aan de gevels tot gevolg. Deze wijzigingen hebben geen impact op het stedenbouwkundig concept van de wijk en brengen de beeldkwaliteit niet in het gedrang. De gevraagde aanpassingen zijn visueel inpasbaar in de omgeving.

 

Woninggrootte

De omvorming van de gemeenschappelijke ruimte in K55 tot woonruimte beoogt een appartement met 2 slaapkamers. Na de functiewijziging zijn in de meergezinswoning geen gemeenschappelijke ruimtes meer aanwezig waardoor het appartement moet voldoen aan de bepalingen inzake de minimale netto vloeroppervlakte van een woongelegenheid. Het appartement voldoet hieraan. De private buitenruimte is bovendien voldoende groot en door de omvorming van 3 smalle ramen tot een schuifraam wordt de relatie met de buitenruimte versterkt. De functiewijzing in K55 wordt gunstig beoordeeld voor wat betreft wooncomfort.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen. 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

16 mei 2019

Volledig- en ontvankelijk

12 juni 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

11 augustus 2019

Verslag GOA

25 juli 2019

naam GOA

Brenda Dierckx

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.


Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.


Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.