Terug
Gepubliceerd op 27/09/2019

2019_CBS_07675 - Omgevingsvergunning - OMV_2019041128. Lavendelstraat 10. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 27/09/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_07675 - Omgevingsvergunning - OMV_2019041128. Lavendelstraat 10. District Antwerpen - Weigering 2019_CBS_07675 - Omgevingsvergunning - OMV_2019041128. Lavendelstraat 10. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019041128

Gegevens van de aanvrager:

de heer Rachid El Fekri met als adres Lavendelstraat 10 te 2060 Antwerpen

Ligging van het project:

Lavendelstraat 10 te 2060 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 5sectie E nr. 728R6

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van het verbouwen van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          07/09/1945: vergunning (18#19493) voor een frans dak;

-          09/08/2018: proces verbaal (11002_2018_7296) voor een controle naar aanleiding van een melding voor werken zonder vergunning;

-          16/08/2018: proces verbaal (11002_2018_7313) voor een stilleg van de werken;

-          03/09/2018: proces verbaal (11002_2018_7403) voor een controle naar aanleiding van bekrachtigingsbeslissing van proces-verbaal met stakingsbevel met nummer 11002_2018_7313;

-          15/02/2019: weigering (20183094) voor het regulariseren van verbouwingswerken en het aanleggen van een dakterras.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          het pand bestaat uit twee bouwlagen onder een mansardedak;

-          het is ingericht als een eengezinswoning met een bruto-oppervlakte van circa 120,5 m²;

-          op de benedenverdieping is een leefruimte, keuken en koer voorzien;

-          de eerste en tweede verdieping zijn ingericht met kamers;

-          de voorgevel werd bepleisterd;

-          het mansardedak is afgewerkt met leien.

Huidige toestand

-          het pand bestaat uit twee bouwlagen onder een mansardedak;

-          het is ingericht als een eengezinswoning;

-          het perceel is bijna volledig bebouwd;

-          op de benedenverdieping is een leefruimte, keuken, badkamer en een kleine overdekte koer voorzien;

-          het schuin dak van de aanbouw werd als plat dak uitgevoerd waardoor de scheidingsmuren werden opgehoogd;

-          het dak van de aanbouw werd geïsoleerd en voorzien van een plat daklicht;

-          de eerste verdieping is ingericht met een badkamer en een slaapkamer;

-          de tweede verdieping is ingericht met twee slaapkamers;

-          de voorgevel is afgewerkt met een beige steenstrips;

-          het mansardedak is afgewerkt met verticale witkleurige kunststof latten;

-          de dakkapel aan de voorgevel is vergroot;

Gewenste toestand

-          het betreft een regularisatie van de huidige toestaand van het pand;

-          de gewenste toestand is gelijk aan de huidige toestand.

Inhoud van de aanvraag

-          regulariseren van de afwijkingen tussen de bestaande en de laatst vergunde toestand van een eengezinswoning;

-          verkleinen van de koer (2,7 m²) achteraan het perceel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1 zone voor wonen - (wo).

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgende punten:

1 Algemene voorschriften:

-          artikel 1.7.1:

-          de open ruimte van 1m92 diepte wordt verkleind tot 1m09 diepte.

2 Bijzondere voorschriften:

-          artikel 1.2.1:

-          de afstand van de achterste perceelgrens bedraagt 1m09.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af op de voorschriften van de bouwcode op volgend punt:

  • artikel 27 Open ruimte: de perceel oppervlakte bedraagt circa 66m² en de open ruimte bedraagt in het voorstel circa 3m².
  • artikel 28 Minimale oppervlakte buitenruimte: De buitenruimte wordt verkleind tot circa 3m². Deze dient voor een woongelegenheid met 3 slaapkamers minstens 8m² groot te zijn.

 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggend plan voorziet een renovatie en uitbreiding van een bestaande eengezinswoning in een omgeving die in hoofdzaak wordt gekenmerkt door woningen. De woonfunctie en het aantal woongelegenheden wijzigt niet, waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd is.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Open binnengebieden zijn zeer belangrijk voor de woon- en leefkwaliteit binnen een bouwblok en voor de ecologische kwaliteiten van een wijk. Open binnengebieden brengen niet enkel licht en lucht in de aangrenzende bebouwing, zij zorgen ook voor speelruimte, voor infiltratiemogelijkheden van het regenwater en voor een afkoeling van de stadslucht in tegenstelling tot bebouwde oppervlakten en wegen.

Het verkleinen van de open ruimte zoals voorgesteld wordt bijgevolg ongunstig beoordeeld.

Uit ontvangen gegevens blijkt dat het bestaande hellend dak van de badkamer op het gelijkvloers werd gewijzigd naar een plat dak waarvoor de scheidingsmuur daar werd opgetrokken. Deze wijzigingen worden niet vermeld op de aanvraag en zijn bijgevolg onduidelijk.

 

Visueel-vormelijke elementen

De raamopening van de dakkapel werd breder gemaakt en is niet storend voor het gevelbeeld.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Een open ruimte van 1m09 diep kan bezwaarlijk volstaan om als buitenruimte te fungeren met voldoende gebruiksgenot anno 2019.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met de stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

29 maart 2019

Volledig- en ontvankelijk

26 april 2019

Start 1e openbaar onderzoek

8 mei 2019

Einde 1e openbaar onderzoek

6 juni 2019

Beslissing toepassing administratieve lus

17 juni 2019

Start 2e openbaar onderzoek

28 juni 2019

Einde 2e openbaar onderzoek

27 juli 2019

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

8 oktober 2019

Verslag GOA

16 september 2019

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Administratieve lus

Op de aanvraag wordt een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):

 

De affiche van het openbaar onderzoek werd niet aangeplakt conform de bepalingen van artikel 20 van het ‘Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning’.

 

De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn, werden opnieuw uitgevoerd, om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

8 mei 2019

6 juni 2019

0

0

0

0

28 juni 2019

27 juli 2019

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.