Terug
Gepubliceerd op 27/09/2019

2019_CBS_07688 - Omgevingsvergunning - OMV_2018101438. Sint-Lutgardisstraat 47. District Merksem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 27/09/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_07688 - Omgevingsvergunning - OMV_2018101438. Sint-Lutgardisstraat 47. District Merksem - Goedkeuring 2019_CBS_07688 - Omgevingsvergunning - OMV_2018101438. Sint-Lutgardisstraat 47. District Merksem - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2018101438

Gegevens van de aanvrager:

de heer Marco Bernaerts met als adres Vijfeindestraat 102 te 3530 Houthalen-Helchteren

Ligging van het project:

Sint-Lutgardisstraat 47 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 40sectie C nr. 207B20

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een meergezinswoning naar een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          28/08/1947: toelating (1974#7413) voor veranderingswerken aan de zolderverdieping;

-          16/01/1956: toelating (103#5282) voor het vergroten van een woning.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

 

-          meergezinswoning met twee wooneenheden;

-          pand in gesloten bebouwing (linker perceel voorlopig onbebouwd) met drie bouwlagen onder deels plat, deels hellend dak;

-          kroonlijsthoogte van ca. 10,30 m;

-          variërende bouwdiepte over de verschillende verdiepingen;

-          gevelafwerking:

  • gevel in licht bruine baksteen;
  • plint en detaillering in blauwe hardsteen;
  • wit geschilderd houten buitenschrijnwerk.

 

Huidige toestand

 

-          meergezinswoning met drie wooneenheden;

-          het bouwvolume werd uitgebreid zowel in diepte (verschillende bouwlagen) als in hoogte (achtergevel);

-          plint en detaillering voorgevel in prefabbeton.

 

Gewenste toestand

 

-          eengezinswoning;

-          bouwvolume en gevel ongewijzigd ten opzichte van huidige toestand.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          verminderen van het aantal wooneenheden van twee naar één;

-          regulariseren van het gewijzigde bouwvolume;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

12 augustus 2019

12 augustus 2019

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)


De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 (goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014) en herzien op 1 maart 2018.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

 

  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:
    De verblijfsruimten op de eerste verdieping hebben een beperkte hoogte van slechts 2,5 m;
  • artikel 35 Afvoerkanalen en uitlaten van alle gassen:
    De afvoer van de gassen wordt voorzien op het naburige terrein;
  • artikel 38 Groendaken:
    De nieuwe daken met een oppervlakte groter dan 20 m² en een hellingsgraad kleiner dan 15° werden niet voorzien van een groendak.

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)


De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
 

Beleidsrichtlijnen

 

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)


De BGO Wonen is van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van artikel 21 van de bouwcode. De verblijfsruimten op de eerste verdieping hebben een beperkte plafondhoogte van slechts 2,5 m.

Echter betrof dit in bestaande en laatst vergunde toestand een eigen wooneenheid. Mocht deze wooneenheid behouden blijven, is deze afwijking stedenbouwkundig niet aanvaardbaar omdat er onvoldoende woonkwaliteit wordt aangeboden.

In de gewenste toestand wordt deze verdieping mee opgenomen in de eengezinswoning bestaande uit 3 bouwlagen. De overige 2 verdiepingen van de woning bekomen wel de minimale plafondhoogte, met name 3 m en 3,27 m hoog. Hier kan dus wel voldoende woonkwaliteit worden aangeboden. Tevens is de afwijking van 10 cm nog aanvaardbaar.

Omdat er op de overige verdiepingen wel voldoende woonkwaliteit kan worden aangeboden en de afwijking eerder beperkt is, is de afwijking stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat een functiewijziging. De bestaande functie van meergezinswoning wordt gewijzigd naar een eengezinswoning. Het voorzien van eengezinswoningen sluit aan bij de kenmerkende woonfuncties aanwezig op de omliggende percelen in de Sint-Lutgardisstraat.

De stad telt heel wat eengezinswoningen, herenhuizen en tal van grondgebonden woningen. Echter worden deze woningen steeds vaker opgedeeld in kleinere woonentiteiten. Ook zijn er steeds minder vergunningen voor de bouw van eengezinswoningen. Om gezinnen in de stad te kunnen blijven aantrekken en behouden is het nodig om de eengezinswoningen te beschermen.

Daarom is het omvormen van een meergezinswoning naar een eengezinswoning stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag betrekking heeft op het verbouwen van een meergezinswoning naar een eengezinswoning met een verbouwing. Het aantal woongelegenheden vermindert dus.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

Alle verdiepingen van de aanvraag zijn in de loop der tijd verschillende keren uitgebreid. Op de gelijkvloerse verdieping is de woning achteraan uitgebreid tot ca. 18,9 m. Op de eerste verdieping tot ca. 16,75 m en op de tweede verdieping tot ca. 12,4 m.

Het gebouw past met zijn nieuwe bouwdiepten in de bestaande straatwand en het gabarit van de woningen uit zijn omgeving. De schaal van de aanvraag is overeenstemmend met deze van de omgeving. De uitbreidingen met de nieuwe bouwdiepten zijn regulariseerbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

De bestaande voorgevel blijft behouden en wordt niet gewijzigd.

De achtergevel wordt afgewerkt met cementbepleistering in verschillende kleuren en houten buitenschrijnwerk. Gelet op het feit dat deze delen niet zichtbaar zijn vanop het openbaar domein doordat ze aan de achterzijde gesitueerd zijn en de materialen in overeenstemming zijn met de stedelijke context, kan de gevelafwerking aanvaard worden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag wijkt af van artikel 35 van de bouwcode. Op de gelijkvloerse verdieping wordt de afvoer van de gassen (vermoedelijk van de dampkap in de keuken) voorzien op het aanpalend perceel. Het aanpalende perceel is nog niet bebouwd maar is wel voor bebouwing vatbaar. Dampen en gassen kunnen hinder veroorzaken en soms zelfs de gezondheid van bewoners, gebruikers en omwonenden schaden. Daarom is het stedenbouwkundig niet wenselijk om deze afvoer te behouden. De afvoer moet worden verplaatst en dit conform artikel 35 van de bouwcode. Dit wordt mee opgenomen in de voorwaarden.

De aanvraag wijkt af van artikel 38 van de bouwcode. De nieuwe daken met een oppervlakte groter dan 20 m² en een hellingsgraad kleiner dan 15° werden niet voorzien van een groendak. Echter is bij eengezinswoningen een groendak niet verplicht indien de dakwaterafvoer naar een hemelwaterput is voorzien. In de voorwaarden wordt opgenomen om een regenwaterput te plaatsen conform artikel 38 van de bouwcode.

De aanvraag voldoet verder aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. De geplande verbouwingswerken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

Echter voldoet de aanvraag niet aan de wetgeving op lichten en zichten. Het terras op de tweede verdieping heeft rechtstreeks zicht bij de rechter aanpalende. Er dient een terugslag van 60 cm te worden voorzien aan deze perceelsgrens. Dit wordt mee opgenomen in de voorwaarden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de afvoerbuis van gassen op de gelijkvloerse verdieping verwijderen uit de zijgevel. De plaatsing moet gebeuren conform artikel 35 van de bouwcode;

2.      een regenwaterput plaatsen conform artikel 38 van de bouwcode;

3.      op het terras op de tweede verdieping aan de zijde met de rechter aanpalende een terugslag van 60 cm voorzien, conform de wetgeving lichten en zichten;

4.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

12 juli 2019

Volledig- en ontvankelijk

12 augustus 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

9 oktober 2019

Verslag GOA

17 september 2019

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

Afvoerkanaal gassen:De bezwaarindiener merkt op dat de afvoer van de keuken (dampkap en boiler) door de scheidingsmuur is geplaatst en niet conform artikel 35 van de bouwcode. Hij wil dat deze correct wordt geplaatst.

Beoordeling: Het bezwaar van de bezwaarindiener is correct. De aanvraag wijkt af van artikel 35 van de bouwcode. Op de gelijkvloerse verdieping wordt de afvoer van de gassen voorzien op het aanpalend perceel. Dampen en gassen kunnen hinder veroorzaken en soms zelfs de gezondheid van bewoners, gebruikers en omwonenden schaden. Het bezwaar is gegrond. Dit punt wordt verder behandeld bij het aspect ‘Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen’.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de afvoerbuis van gassen op de gelijkvloerse verdieping verwijderen uit de zijgevel. De plaatsing moet gebeuren conform artikel 35 van de bouwcode;

2.      een regenwaterput plaatsen conform artikel 38 van de bouwcode;

3.      op het terras op de tweede verdieping aan de zijde met de rechter aanpalende een terugslag van 60 cm voorzien, conform de wetgeving lichten en zichten;

4.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.