Terug
Gepubliceerd op 27/09/2019

2019_CBS_07693 - Omgevingsvergunning - OMV_2019044404.De Lescluzestraat 66. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 27/09/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_07693 - Omgevingsvergunning - OMV_2019044404.De Lescluzestraat 66. District Antwerpen - Goedkeuring 2019_CBS_07693 - Omgevingsvergunning - OMV_2019044404.De Lescluzestraat 66. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019044404

Gegevens van de aanvrager:

VZW BP BELGIAN SCOUTS XIV° ALBERT 1 ANTWERPEN met als adres Prins Boudewijnlaan 227 te 2650 Edegem

Ligging van het project:

De Lescluzestraat 66 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 23sectie B nr. 435P3

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

slopen van achterliggende bouwvolumes en bouwen van een nieuw volume

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          geen relevante voorgeschiedenis.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          neoclassicistisch herenhuis van 4 traveeën en 3 bouwlagen onder schuin dak in gesloten bebouwing;

-          de geornamenteerde voorgevel werd wit geschilderd;

-          het pand is kadastraal gekend als “jeugdheem”.

Huidige toestand

-          hoofdvolume met 3 bouwlagen en aangebouwde volumes met 2 bouwlagen achteraan tegen de linker perceelgrens.

Gewenste toestand

-          herenhuis met als functie “gemeenschapsvoorziening” (ontmoetingsplaats voor een jeugdbeweging);

-          (ongewijzigd) hoofdvolume met een nieuw volume achteraan;

-          het nieuwe volume (1 bouwlaag, schuin dak) wordt voorzien van een structuur in gelamineerd hout. Het schrijnwerk wordt voorzien in donkergrijs aluminium;

-          de gelijkvloerse verdieping wordt ingericht met een berging, ontvangstruimte, sanitair en een polyvalente ruimte. De eerste verdieping met een keuken en polyvalente ruimten. De tweede verdieping met een bureau en een polyvalente ruimte.

Inhoud van de aanvraag

-          afbreken van de aangebouwde volumes;

-          bouwen van een nieuw volume van 1 bouwlaag, met een onregelmatig zadeldak, aansluitend aan het hoofdvolume;

-          verhogen van de rechterscheimuur met 1,5 meter, tot een hoogte van 2,75 meter;

-          plaatsen van een hemelwaterput.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

6 augustus 2019

9 augustus 2019

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ energie en milieu Antwerpen

6 augustus 2019

 

stadsontwikkeling/ mobiliteit

6 augustus 2019

12 augustus 2019

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend punt:

  • er wordt geen infiltratievoorziening geplaatst, wel een hemelwaterput met een grootte van 5.000 liter voor hergebruik.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • artikel 26 Afvalverzameling:

functies anders dan wonen, dienen een afgescheiden ruimte voor afvalberging te hebben die voorzien wordt van verluchting en minimaal 4 vierkante meter groot is. Er wordt geen afvalberging voorzien.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota worden toegevoegd waarvan akte werd genomen

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Het ontwerp wijkt af van de bouwcode op volgend artikel:

-          Artikel 26 Een afvalberging ontbreekt. Vanuit het oogpunt comfort en hygiëne is het noodzakelijk dat een afgescheiden en voldoende verluchte afvalberging wordt ingericht. De kelder is voldoende groot en vlot toegankelijk en ook op het gelijkvloers is er ruimte voor opslag. Bijgevolg wordt opgelegd als voorwaarde, een afvalberging in te richten conform artikel 26 van de bouwcode.

 

Functionele inpasbaarheid

Het gebouw is reeds lange tijd ingericht als scoutslokalen (gemeenschapsvoorziening). Het perceel is ook kadastraal gekend als ‘jeugdheem’. Gezien de functie niet uitbreidt, is deze gemeenschapsvoorziening blijvend inpasbaar in de stedelijk context van het perceel.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

Advies Mobiliteit:

“Vermits het aantal aanwezige personen niet uitbreidt, is er geen verhoging van de parkeerbehoefte.”

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Met voorliggende aanvraag worden de bestaande aanbouwen vervangen door een nieuwe, perceelsbrede uitbouw. De voorgestelde bouwdiepte is aanvaardbaar in een stedelijke omgeving en verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening. Na verbouwing blijft er voldoende bruikbare tuinzone over. De uitbouw heeft geen negatieve gevolgen voor de privacy en de bezonning van de naastgelegen percelen. De verhoging van de scheimuur op de rechter perceelsgrens blijft beperkt tot 2,75 meter, op een totale bouwdiepte van 21,70 meter.

 

Visueel-vormelijke elementen

De architectuur en de keuze van de materialen is in overeenstemming met het bestaande en de stedelijk context van het perceel.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      een afvalberging in te richten, conform artikel 26 van de bouwcode.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

5 juli 2019

Volledig- en ontvankelijk

6 augustus 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

2 oktober 2019

Verslag GOA

13 september 2019

naam GOA

Brenda Dierckx

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

1.      Strijdigheid met de bestemmingsvoorschriften en artikel 4.4.19 Vlaamse codex Ruimtelijke ordening:Het project bevindt zich in woongebied. De lokalen van de jeugdbeweging zijn zonevreemd. Het uitbreiden van zonevreemde constructies niet zijnde woningbouw zijn volgens artikel 4.4.19 VCRO slechts onder voorwaarden vergunbaar. Uit het dossier blijkt niet dat de scouts een bijkomende infrastructurele behoefte zou hebben om de lokalen uit te breiden met een polyvalente zaal. Bovendien zou deze zaal ook verhuurd worden aan derden voor culturele activiteiten als weekendverblijf voor scoutsgroepen (met overnachting) om een deel van de investering terug te verdienen. Dergelijke uitbating valt duidelijk niet onder de noodzakelijke infrastructurele behoefte van een jeugdbeweging.

Beoordeling: Het gebouw is reeds lange tijd ingericht als scoutslokalen (gemeenschapsvoorziening). Het perceel is ook kadastraal gekend als ‘jeugdheem’. Gezien de functie niet uitbreidt, is deze gemeenschapsvoorziening blijvend inpasbaar in de stedelijk context van het perceel. Het scoutslokaal is bijgevolg niet zonevreemd. Wanneer het gebouw voor andere doeleinden wordt gebruikt dan vergund, is dit een kwestie van handhaving en niet zo meer een stedenbouwkundige aangelegenheid.  Uit het aanvraagdossier blijkt niet dat logies zullen worden aangeboden aan andere scoutsgroepen. Het bezwaar is gegrond.

2.      Strijdigheid met artikelen 6 en 10 van de Antwerpse bouwcode: De aanvraag is in strijd met de artikelen 6 en 10 inzake ‘Harmonie en Draagkracht’. De achtergevellijn van de polyvalente zaal zal dieper worden uitgevoerd dan de achtergevels van de aanpalenden. De harmonieregel wordt geschonden. Niet alleen door 2,7 m verder dan de gebruikelijke maximale bouwdiepte van 17 meter te bouwen, ook zal de uitbouw voor extra visuele overlast zorgen omdat de uitbouw dieper ligt dan onze achtergevel. Er zal geen optimale bezonning en daglichttoetreding meer zijn.

Beoordeling: De voorgestelde uitbouw is stedenbouwkundig aanvaardbaar. In een stedelijke context is het ondenkbaar dat een wijziging naar inplanting of bouwdiepte geen impact heeft op de aanpalende percelen. Van de voorgestelde wijziging kan echter naar alle redelijkheid worden aangenomen dat de impact niet van die proportie zal zijn dat deze van buitensporige aard is. Het bezwaar is ongegrond.

3.      Strijdigheid met artikel 29 van de Antwerpse bouwcode: De aanvraag dient te voldoen aan artikel 29 van de bouwcode. In de aanvraag wordt nergens omschreven op welke manier in parkeren op eigen terrein voor fietsers wordt voorzien.

Beoordeling: In de aanvraag wordt geen fietsstalling voorzien. De ledencapaciteit breidt niet uit door het bouwen van een polyvalente zaal.  Er dient bijgevolg geen bijkomende fietsvoorziening voor handen te zijn. Het bezwaar is ongegrond.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      een afvalberging in te richten, conform artikel 26 van de bouwcode.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.