Terug
Gepubliceerd op 27/09/2019

2019_CBS_07701 - Omgevingsvergunning - OMV_2019091522. Boomsesteenweg 896. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 27/09/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_07701 - Omgevingsvergunning - OMV_2019091522. Boomsesteenweg 896. District Wilrijk - Goedkeuring 2019_CBS_07701 - Omgevingsvergunning - OMV_2019091522. Boomsesteenweg 896. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019091522

Gegevens van de aanvrager:

NV Peugeot Distribution Service - Peugeot Distributie Service met als contactadres Boomsesteenweg_WI 894 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Ligging van het project:

Boomsesteenweg 896 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 44sectie D nr. 270W

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

toevoegen van een extra in- en uitrit naar het bestaande parkeerterrein

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          27/03/2002: vergunning (222#10285; 222#11169) voor het verbouwen van een industrieel complex tot garage met showroom;

-          11/12/2002: vergunning (222#10472; 222#11171) voor het plaatsen van een reclametoren;

-          08/09/2006: vergunning (3226#95) voor het regulariseren van een garage met showroom en omliggende parking;

-          06/10/2017: vergunning (20171877) voor het verbouwen en herinrichten van een bestaande autoverkoopgarage.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie & inrichting: magazijn en werkplaats;

-          volume: vrijstaand volume bestaande uit 1 bouwlaag met plat dak en omliggende parking;

-          gevelafwerking: beglaasde gevel en metalen gevelbeplating.

Huidige toestand

-          conform laatst vergunde toestand;

-          geen vergunning werd verleend voor :

  • de functiewijziging van magazijn naar kantoor na verkoop;
  • de functiewijziging van werkplaats naar showroom en receptie.

Gewenste toestand

-          functie, volume en gevelafwerking: ongewijzigd;

-          inrichting: toevoegen van een extra in- en uitrit naar het bestaande parkeerterrein.

Inhoud van de aanvraag

-          wijziging infrastructuur: verharding / inrichting openbaar domein.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer

13 augustus 2019

11 september 2019

Voorwaardelijk gunstig

AQUAFIN NV

13 augustus 2019

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

brandweer/ risicobeheer/ preventie

13 augustus 2019

18 september 2019

Voorwaardelijk gunstig

lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE)

13 augustus 2019

22 augustus 2019

Ongunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

13 augustus 2019

13 augustus 2019

stadsontwikkeling/ mobiliteit

13 augustus 2019

13 augustus 2019

stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers

13 augustus 2019

26 augustus 2019

stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen

13 augustus 2019

23 augustus 2019

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een industriegebied. Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop. (Artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
 

Beleidsrichtlijnen

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

De aanvraag betreft het toevoegen van een extra inrit aan de Terbekehofdreef om vrachtverkeer op het terrein te laten rijden om te laden en te lossen.

Volgens de plannen bestaande toestand zijn er momenteel reeds drie inritten (twee langs de Terbekehofdreef en één langs de Boomsesteenweg) om verkeer op het terrein te laten rijden. Het is onduidelijk uit voorliggende aanvraag waarom drie inritten langs de Terbekehofdreef, naast de inrit langs de Boomsesteenweg, noodzakelijk zijn om vrachtverkeer op het terrein te laten rijden om te laden en te lossen.

In de aanvraag in 2017 stond daarenboven aangegeven dat er een in- en uitrit voorzien is voor bezoekers aan de Boomsesteenweg en een in- en uitrit voor aanlevering materiaal en wagens in de Terbekehofdreef. Er wordt dan verwacht dat er in bestaande toestand, volgens de plannen, voldaan kan worden aan de voorschriften van de bouwcode.

Ook kan worden vastgesteld dat de bestaande toestand op de plannen niet overeenstemt met werkelijke toestand. Dit wordt ook vermeld in het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer.

Deze werkelijke toestand wordt ook beoordeelt in dit advies van het Agentschap, alhoewel dit geen onderdeel van de aanvraag is volgens de plannen.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De Terbekehofdreef wordt momenteel heraangelegd met aparte fietspaden. De fietsers worden dichter naar de percelen gebracht. Voor de veiligheid van alle weggebruikers streven we naar zo min mogelijk conflictpunten tussen private percelen en het openbaar domein. Bij voorkeur is er steeds 1 in/uitrit of 1 gebundelde inrit naar gedeelde parkings van meerdere bedrijven/winkels samen.

Hier gebeurt het tegenovergesteld. Er komt 25m naast de bestaande inrit nog een inrit bij wat zorgt voor weeral een punt waar aanrijdingen kunnen gebeuren.

Bovendien komt die inrit net te liggen waar in de nieuwe plannen een parkeerstrook voor vrachtwagens is voorzien.

De bouwcode legt het laden en lossen op eigen terrein op, dus elke aanvraag die daarvoor zorgt wordt aangemoedigd. Het laden en lossen op eigen terrein kan gebeuren zonder dat daarvoor een bijkomende vierde inrit gerealiseerd moet worden.

Het Agentschap Wegen en Verkeer benadrukt dat zij de in de aanvraag voorziene vorm van ontsluiting naar de openbare weg enkel zal toestaan op voorwaarde dat de toegang ter hoogte van de Boomsesteenweg zal afgesloten worden.

Omwille van de wijziging van in- en uitritten naar een parking met meer dan 50 plaatsen is advies gevraagd aan verkeerspolitie. Ook dit advies luidt ongunstig voor een bijkomende inrit: ‘(…) Om het aantal conflictpunten met fietsers zo laag mogelijk te houden, wordt er naar gestreefd om het aantal in- en uitritten te beperken en eventueel voor enkele bedrijven te bundelen. Een extra inrit creëert een extra conflictpunt op korte afstand van een reeds bestaande inrit. Bovendien ligt bij de heraanleg van de Terbekehofdreef het fietspad dicht tegen de bedrijvenzone waardoor de risico’s op conflicten groter is. Er dient bekeken te worden om het keren op eigen terrein mogelijk te maken zonder de aanleg van een nieuwe inrit.’

Indien de bestaande inrit tot het parkeerterrein wordt gebruikt dienen ook de twee parkeerplaatsen, in de uiterste hoek van het terrein, niet gesupprimeerd te worden.

Wanneer de vrachtwagen, zoals getekend op het inplantingsplan, achteruit steekt tot naast het gebouw kan die zijn bocht maken en terug rijden via dezelfde weg als hij is toegekomen.

Er hoeft dan niet rond de middelste parkeerzone gereden worden, maar via dezelfde weg als aankomen. De hoek kan behouden blijven, waardoor er 2 parkeerplaatsen minder verloren gaan.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen.

 

De aanvraag betreft het toevoegen van een extra inrit naar het bestaande parkeerterrein aan de zijde van de Terbekehofdreef. Zodoende kan de vrachtwagen oprijden en kan het laden en lossen op eigen terrein plaatsvinden.

 

De heraanleg van een parkeerterrein heeft zelf geen parkeerbehoefte.

 

Er verdwijnen door de verbouwing, rekening houdend met hierboven vermelde opmerkingen, 2 parkeerplaatsen. Deze worden bijgeteld bij de parkeerbehoefte.

Bestaande parkeerplaatsen moeten maximaal behouden worden.

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 2 parkeerplaatsen.

 

De plannen voorzien in 0 bijkomende nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren bijkomende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

De grootte en/of vorm van het perceel laten het bouwen van bijkomende plaatsen niet toe.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.

Dit is niet van toepassing in voorliggende aanvraag.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 2 plaatsen.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;


Uitsluitingen

2.      alle handelingen, werken en wijzigingen buiten het supprimeren van de twee parkeerplaatsen zoals in het rood aangeduid op het inplantingsplan nieuw.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

12 juli 2019

Volledig- en ontvankelijk

13 augustus 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

9 oktober 2019

Verslag GOA

19 september 2019

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

Uitsluitingen

2.      alle handelingen, werken en wijzigingen buiten het supprimeren van de twee parkeerplaatsen zoals in het rood aangeduid op het inplantingsplan nieuw.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.