Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
- een openbaar onderzoek te houden;
- advies uit te brengen.
Projectnummer: |
OMV_2019087034 |
Gegevens van de aanvrager: |
Havenbedrijf Antwerpen met als adres Zaha Hadidplein 1 te 2030 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Scheldelaan 16 2030 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 15 sectie B nrs. 250Z, 343/2 D, afdeling 16 sectie D nrs. 131H4 en 142D |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
aanleg van fietspaden |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- Op 30 juni 2010 verleende de gewestelijk stedenbouwkundig ambtenaar een stedenbouwkundige vergunning (8.00/11002/444402.4) voor wegeniswerken en rioleringswerken en afbraakwerken, gelegen Scheldelaan, Antwerpen;
- Op 2 oktober 2006 verleende de gewestelijk stedenbouwkundig ambtenaar een stedenbouwkundige vergunning (503.765) voor het aanleggen van een fietspad langs de Scheldelaan, Antwerpen;
- Op 29 november 2018 verleende de deputatie van de provincie Antwerpen een omgevingsvergunning voor de aanleg van een nieuw fiets- en voetpad, gelegen Scheldelaan 16, Antwerpen.
Inhoud van de aanvraag
- Aanleg van fietspaden langs de Scheldelaan
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) |
23 augustus 2019 |
4 september 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Praxair |
23 augustus 2019 |
/ |
Er werd geen advies uitgebracht. |
Waterlink nv | 23 augustus 2019 | / | Er werd geen advies uitgebracht. |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.
De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.
Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.
De aanvraag ligt volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan deels in Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.
Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.
Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.
Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:
- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;
- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.
Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.
In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.
In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.
De aanvraag ligt tevens deels in het Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur.
Dit gebied is bestemd voor verkeers- en vervoersinfrastructuur en aanhorigheden.
In dit gebied zijn alle handelingen toegelaten voor de aanleg, het functioneren of aanpassing van die verkeers- en vervoersinfrastructuur en aanhorigheden. Daarnaast zijn alle handelingen met het oog op de ruimtelijke inpassing, buffers, ecologische verbindingen, kruisende
infrastructuren, leidingen, telecommunicatie infrastructuur, lokaal openbaar vervoer, lokale dienstwegen en paden voor niet-gemotoriseerd verkeer toegelaten.
Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van ecologische infrastructuur toegelaten. Een deel van het gebied voor verkeers-en vervoersinfrastructuur aan de R2 wordt ingericht met ecologische infrastructuur. Deze ecologische infrastructuur moet eveneens voldoen aan de voorwaarden van landschappelijke inpassing.
Na aanleg van de infrastructuur kunnen voor het gedeelte van de zone dat voorlopig niet werd benut, de voorschriften van de naastliggende bestemming toegepast worden.
De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier gelden voornamelijk de bestemmingsvoorschriften Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven en – voor de Van Cauwelaertsluis en haar invaargeul – Gebied voor waterweginfrastructuur. Langs weerszijden van het gebied loopt een overdruk met als aanduiding Leidingstraat.
Parallel ten westen van de Scheldelaan bevindt zich de grens van het afgebakende zeehavengebied. Buiten de afbakeningslijn is het gewestplan Antwerpen nog van toepassing, met bestemmingen Bestaande waterwegen (voor de Schelde) en Bijzondere natuurgebieden (waterzuivering, afvoerleidingen en leidingstraten).
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
De gewestelijke hemelwaterverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.
De gewestelijke verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Voetgangersverkeer: Het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1977 houdende de
vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer.
De gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake wegen voor voetgangersverkeer is
niet van toepassing op deze aanvraag. De aanvraag betreft immers de aanleg van een voetpad
buiten de bebouwde kom.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Ten zuiden van de Van Cauwelaertsluis worden er werken uitgevoerd aan het fietspad langs de Scheldelaan. Voorliggende aanvraag betreft een regularisatie van de bestaande toestand welke verschillen vertoont met de vergunde toestand (d.d. 2 oktober 2006), alsook een plaatselijke heraanleg en uitbreiding van dit fietspad. Zo wordt er een fietsoversteek voorzien vanaf het bestaande fietspad aan de westzijde van de Scheldelaan naar de overzijde en wordt er een nieuw fietspad met aansluitend voetpad aangelegd langs de oostzijde van de Scheldelaan richting het noorden. Dit pad zal aansluiten op het bedrijfsinterne fietspad van het aanpalende bedrijf dat vergund werd d.d. 29 november 2018.
Ter hoogte van de fietsoversteek wordt de bestaande bushalte verplaatst in noordelijke richting. Een doorsteek en zebrapad worden aangepast en zullen aansluiten op het perron van deze bushalte.
Om te voldoen aan de veiligheidsvoorwaarden en comforteisen van een vrijliggend dubbelrichting fietspad zal de bestaande verharding plaatselijk worden opgebroken en heraangelegd met asfalt om te dienen als fietspad en uitgebreid worden met een strook betonklinkers van 1,5 meter breed om te dienen als voetpad.
Meer naar het noorden, aan de Kruisschansweg, zal tevens een bestaand fietspad heraangelegd worden en uitgebreid worden met een voetpad.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Voorliggende aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte. Door het aanleggen van een veilige fietsvoorziening kunnen meer weggebruikers gestimuleerd worden deze vervoersmodus te gebruiken.
Visueel-vormelijke elementen
De aan te leggen fietspaden zullen dubbelrichting zijn en worden aangelegd volgens het laatste fietsvademecum van de Vlaamse Overheid. De fietspaden worden aangelegd in asfalt met een zwarte kleur. Het voetpad zal aangelegd worden in grijze betonstraatstenen.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aangelegde werken bevorderen de veiligheid van de zwakke weggebruiker. Advies werd gevraagd aan de verkeerspolitie van de stad Antwerpen. Zij brachten een voorwaardelijk gunstig advies uit met als opmerking dat de voorziene breedte van 2,5 meter het absolute minimum is. Zij geven aan dat bij verhoogde fietsintensiteiten en hogere snelheden van bijvoorbeeld speedpedelecs de veiligheid en het fietscomfort verhoogt bij een breedte van meer dan drie meter. Als voorwaarde wordt verzocht dat de breedte van het fietspad aangepast dient te worden naar 3 meter.
De breedte van de nieuwe paden in het ontwerp bedraagt echter reeds meer dan 3 meter daar waar mogelijk. Ter plaats van aansluitingen op reeds eerder vergunde en bestaande paden naar de bedrijfssite aan de zuidoostelijke zijde van de Scheldelaan en ter plaatse van de bushalte langs de noordelijke zijde van de Scheldelaan, waar een aangepaste snelheid zich sowieso opdringt en ook iets meer ruimte wordt voorzien voor voetgangers, is de breedte van het fietspad inderdaad wel beperkt tot minimaal 2,50 meter. Evenwel wordt langsheen het fietspad ook een voetpad van 1,50 meter of meer breed en/of een schutsafstand van 1 meter, steeds in hetzelfde vlak (zonder drempels), voorzien. De breedte van het voetpad kan plaatselijk beperkt worden in deze omgeving, buiten de bebouwde kom gelegen.
Advies van het college
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.
Het college merkt op dat de voorliggende plannen niet overeenstemmen met de plannen goedgekeurd door de Provinciale Commissie Verkeersveiligheid. Tevens dient het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer gevolgd te worden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
De breedte van het fietspad dient waar mogelijk plaatselijk verder aangepast te worden naar 3 meter, rekening houdend met de aanwezige pijpleidingen, binnen het geplande gabarit.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Ontvangst adviesvraag |
12 augustus 2019 |
Start openbaar onderzoek |
21 augustus 2019 |
Einde openbaar onderzoek |
19 september 2019 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste adviesdatum |
1 oktober 2019 |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
21 augustus 2019 |
19 september 2019 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Informatievergadering
Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.
Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag, onder volgende voorwaarden.
Het college merkt op dat de voorliggende plannen niet overeenstemmen met de plannen goedgekeurd door de Provinciale Commissie Verkeersveiligheid. Tevens dient het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer gevolgd te worden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
De breedte van het fietspad dient waar mogelijk plaatselijk verder aangepast te worden naar 3 meter, rekening houdend met de aanwezige pijpleidingen, binnen het geplande gabarit.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/V | Het advies te bezorgen aan de instanties die advies gevraagd heeft. |