Terug
Gepubliceerd op 02/09/2019

2019_CBS_07029 - Business en innovatie - Organisatie culinair festival 'Smaakmeesters' - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 30/08/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_07029 - Business en innovatie - Organisatie culinair festival 'Smaakmeesters' - Goedkeuring 2019_CBS_07029 - Business en innovatie - Organisatie culinair festival 'Smaakmeesters' - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Smaakmeesters wil de horeca van de Antwerpse binnenstad - middels de focus op drie deelgebieden - onder de aandacht brengen als innoverend en kwaliteitsvol. De ondernemers krijgen van de stad Antwerpen een platform om hun vakmanschap zelf in de verf te zetten en verhalen te vertellen over het bewerken en verwerken van authentieke producten om tot lekkere gerechten en dranken te komen. Het project wil de lokale horecaondernemers bovendien stimuleren om meer in te zetten op innovatie.

Smaakmeesters zijn horecaondernemers die dit vakmanschap voorop zetten. Ze hebben een passie voor ambachtelijk werken met kwaliteitsvolle producten. Zij kunnen met een sterk verhaal laten zien welke meerwaarde ze creëren in de stad Antwerpen.

De vijfde editie van Smaakmeesters vindt plaats van zaterdag 5 oktober 2019 tot en met vrijdag 18 oktober 2019.  In het weekend van 5 en 6 (winkelzondag) oktober 2019 serveren 128 deelnemende horecaondernemers proevertjes in of buiten aan hun zaak. Tijdens dit openingsweekend worden er ook op verschillende sites in de stad Antwerpen (Groenplaats, Hanzestedeplaats, Leopold de Waelplaats, Wilde zee) randactiviteiten georganiseerd. Enkele Smaakmeesters laten op een podium in hun potten kijken. Tijdens de volgende twee weken serveren en promoten horecaondernemers hun smaakmeesterssuggestie in de zaak. 

 Het project Smaakmeesters kent drie fasen:

  • rekrutering: tussen maart en juni werden interessante kandidaten benaderd om zich kandidaat te stellen en werden tevens alle horecaondernemers in het afgebakende gebied uitgenodigd via de nieuwsbrief van www.ondernemeninantwerpen.be en een persoonlijke mailing. Ondernemers die zich inschrijven, engageren zich om ook daadwerkelijk deel te nemen. Op basis van het aantal gewenste deelnemers en de ingediende voorstellen wordt de lijst met deelnemers bepaald;
  • voorbereidings- en activeringsfase: hierin wordt de organisatie en de communicatie verder op punt gezet. Vanaf 16 september 2019 (persconferentie) start dan de eigenlijke communicatiecampagne tot eind oktober 2019;
  • evenementfase: van 5 oktober 2019 tot en met 18 oktober 2019 worden inwoners en toeristen uitgenodigd om de deelnemende horecazaken in de drie deelgebieden van de Antwerpse binnenstad te komen (her)ontdekken. Dit start met het openingsweekend op 5 oktober 2019 en 6 oktober 2019. De Smaakmeesters engageren zich om zoveel mogelijk het project mee in de kijker te zetten.

Voor de organisatie van deze editie van Smaakmeesters werd op 17 mei 2019 (jaarnummer 4164) Balthazar Events, een evenementenbureau met de nodige culinaire expertise en dito ervaring met bovenlokale culinaire evenementen, aangesteld.

Voor het evenement Smaakmeesters wordt een communicatiecampagne uitgewerkt en wordt er promotie gevoerd door middel van affiches in het straatbeeld, via de eigen stadsmedia en aangekochte media. Er wordt tevens een digitale campagne uitgewerkt. De deelnemende Smaakmeesters worden voorzien met promotiematerialen om optimaal mee over het project te communiceren. Er wordt zowel ingezet op bewoners, een bredere doelgroep rond Antwerpen en ook op de toeristen die zich tijdens het evenement in de evenementenzone (toeristisch centrum) bevinden. Verder werken we met een aantal mediapartners (GVA, ATV, Nostalgie, Njam en Culinaire Ambiance) die ermee voor zorgen dat het evenement in communicatie optimaal ondersteund wordt.

Aanleiding en context

Als ondernemersvriendelijke stad neemt de stad Antwerpen heel wat maatregelen om zowel grote als kleine bedrijven aan te trekken, te ondersteunen en/of aan te moedigen. In dit kader organiseerde de stad Antwerpen in 2015 specifiek voor de horecasector de allereerste editie van het meerdaagse culinair evenement ‘Smaakmeesters’. In 2019 organiseert de stad Antwerpen reeds de vijfde editie.

Aanvullend op de verschillende bestaande culinaire initiatieven in de stad Antwerpen werd in overleg met de horecasector en andere betrokkenen beslist om met Smaakmeesters het culinaire vakmanschap van horecaondernemers in de verf te zetten. Daarnaast wordt ook ingespeeld op enkele consumententrends zoals het brengen van het authentieke verhaal achter een gerecht of een product en het inzetten op het belevingsaspect, waardoor een horecabezoek veel meer wordt dan enkel het consumeren van eten en/of drank. Op deze manier wil de stad Antwerpen bovendien haar horecaondernemers verder professionaliseren en inspireren tot innoverend ondernemen.

De eerste editie van Smaakmeesters vond plaats in het Historisch Centrum met 32 deelnemende horecazaken. Na een grondige evaluatie en op basis van de positieve reacties van deelnemende horecaondernemers werd beslist Smaakmeesters als jaarlijks terugkerend, meerdaags culinair evenement “voor en door ondernemers” verder te zetten. Voor de tweede editie werd beslist om de zone uit te breiden. Naast het Historisch Centrum werden ook de horecakernen het Zuid en het Eilandje (gemeenteraadsbesluit van 25 september 2017 jaarnummer 524) toegevoegd. Bovendien werd er geopteerd om oktober uit te roepen tot culinaire maand, met een openingsweekend met proevertjes en workshops op drie verschillende podia en een aanbod van smaakmeestersuggesties de hele maand door bij de 67 deelnemende horeca- en speciaalzaken. In 2017 groeide het deelnemersaantal tot 97. In 2018 groeide het evenement tot 114 deelnemers.

In 2019 klokken we af op 128 deelnemers. De duur van het evenement werd ingekort tot een veertiendaagse op vraag van de deelnemende horecaondernemers.

Algemene financiële opmerkingen

Financieel uitgangspunt van Smaakmeesters is om acties te bundelen die gebudgetteerd zijn binnen de bestaande meerjarenbegroting.

Volgende budgetten worden ingezet:

  •  evenement, organisatie door extern bureau: 95.000,00 EUR (goedgekeurd door het college op 17 mei 2019, jaarnummer 4164, met bestelbon voor 2019 = 4005339411);
  •  evenement, materiaal: 22.000,00 EUR;
  •  communicatie: 150.000,00 EUR.

Voor deze laatste twee werden reeds een aantal bestelbonnen opgemaakt en goedgekeurd via de centrale collegelijst en/of onder budgethouderschap.

De aankoop van het mediaplan gebeurt via het raamcontract met Mediabrands Belgium nv, goedgekeurd in collegezitting van 26 januari 2018 (jaarnummer 696).

De uitgaven voor het mediaplan en het materiaal  worden in een latere fase ter goedkeuring aan het college voorgelegd.

Beleidsdoelstellingen

4 - Lerende en werkende stad
1SLW05 - Antwerpen is een welvarende innovatieve business stad
1SLW0503 - De aantrekkingskracht van de kernwinkelgebieden en strategische horecakernen neemt fors toe
1SLW050304 - Antwerpen versterkt zijn positie als dé winkel- en horecastad van Vlaanderen bij een lokaal en bovenlokaal publiek

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de organisatie van het ondernemers- en publieksevenement Smaakmeesters in de strategische horecakernen Historisch Centrum, Eilandje en Zuid van zaterdag 5 oktober 2019 tot en met vrijdag 18 oktober 2019 goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • Overzicht media Smaakmeesters 070819.docx