Terug
Gepubliceerd op 02/09/2019

2019_CBS_07042 - Plan van aanpak. Herdenking Tweede Wereldoorlog - Organisatie evenement in het kader van de 75-jarige herdenking van de bevrijding van Antwerpen - 6, 7 en 8 september 2019 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 30/08/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_07042 - Plan van aanpak. Herdenking Tweede Wereldoorlog - Organisatie evenement in het kader van de 75-jarige herdenking van de bevrijding van Antwerpen - 6, 7 en 8 september 2019 - Goedkeuring 2019_CBS_07042 - Plan van aanpak. Herdenking Tweede Wereldoorlog - Organisatie evenement in het kader van de 75-jarige herdenking van de bevrijding van Antwerpen - 6, 7 en 8 september 2019 - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

In september 2019 is het 75 jaar geleden dat Antwerpen bevrijd werd. Deze 75ste verjaardag is het goede moment om een nieuw élan te geven aan de traditionele herdenkingsplechtigheden.

De stad Antwerpen wil daarom de herinnering aan de Tweede Wereldoorlog levendig houden, versterken en doorgeven aan de toekomstige generaties. Met de kerngedachte ‘Altijd vrij. Nooit vanzelfsprekend’, wil de stad Antwerpen een bewustzijn creëren over vrijheid en het belang daarvan aan de hand van een concreet stukje Antwerpse geschiedenis. 

Voortraject

In het kader van het Masterplan WOII werd een participatief project opgestart met als doel sensibilisering en toeleiding naar de Bevrijdingsdagen in september.

Vanaf 17 juni 2019 staan er inzamelzuilen opgesteld in vijf stadslocaties: Bezoekerscentrum, MAS, Felixarchief, Havenhuis en Bibliotheek Permeke, waar mensen een vredesboodschap kunnen achterlaten op een geplooide duif. Ook op verschillende stadsevenementen zoals Opening Nieuwe Scheldekaaien, 11 juli viering, Zomer van Antwerpen, Bollekesfeest en Cultuurmarkt worden geplooide duifjes verzameld. Deze duifjes worden vervolgens omgebouwd tot twee grote kroonlusters. De eerste luster hangt in het MAS vanaf 16 juli 2019, de tweede luster hangt in de Lichtstraat in het Felixarchief vanaf 20 augustus 2019. De duifjes die na deze data nog worden ingezameld, worden gebruikt in het Bevrijdingsdorp tijdens de Bevrijdingsdagen.

De dienst Stadsbeheer/Logistiek/Bijzondere opdrachten en feestmateriaal heeft in het kader van het participatief project een sandwichprofiel ter beschikking gesteld voor de periode van 11 juli 2019 tot en met 25 augustus 2019.

Programma

Vrijdag 6 september 2019

Teaser campagne waarbij twee oldtimers met acteurs rondrijden in Antwerpen en de bevrijding in Antwerpen aankondigen. Ze delen de Citta bijlage van de Gazet van Antwerpen uit aan voorbijgangers. 

Zaterdag 7 september 2019

10.00 uur

Expo Vreugde & Verdriet - Felixarchief (tot 17.00 uur)

10.30 uur

Opening catering & animaties - Bevrijdingsdorp

10.30 uur

Opening beleefparcours - Bevrijdingsdorp (tot 21.00 uur)

12.45 uur

Start Bevrijdingsparade - Stadspark

13.45 uur

Verwachte aankomst eerste voertuigen Bevrijdingsdorp (tot 15.30 uur)

15.30 uur

Opening volledig Bevrijdingsdorp

16.00 uur

Parade historische & hedendaagse vliegtuigen en schepen - Schelde (tot 17.40 uur)

17.45 uur

Optreden Jelle Cleymans & zijn El Bandido's - Bevrijdingsdorp

18.00 uur

Start Bal van de Bevrijding - Groenplaats

18.30 uur

Bezoek hedendaagse militaire schepen - Bevrijdingsdorp (tot 21.00 uur)

19.30 uur

Optreden Roel Vanderstukken & De Corsari's - Bevrijdingsdorp

20.45 uur

Audiovisueel spektakel WOII in Antwerpen - Grote Markt

21.20 uur

Optreden Daan Deluxe - Bevrijdingsdorp

21.30 uur

Audiovisueel spektakel WOII in Antwerpen - Grote Markt

22.15 uur

Audiovisueel spektakel WOII in Antwerpen - Grote Markt

22.40 uur

DJ Eddy (Radio Minerva) - Bevrijdingsdorp

00.00 uur

Einde dag 1

Zondag 8 september 2019

10.00 uur

Expo Vreugde & Verdriet - Felixarchief (tot 17.00 uur)

10.30 uur

Opening Bevrijdingsdorp (tot 17.30 uur)

10.30 uur

Opening static show Luchthaven Antwerpen (tot 17.00 uur)

10.30 uur

Bezoek hedendaagse militaire schepen Bevrijdingsdorp & historische schepen dokken MAS

12.30 uur

Start air show Luchthaven Antwerpen (tot 17.00 uur)

17.30 uur

Sluiting Bevrijdingsdorp

18.00 uur

Vertrek militaire colonne Scheldekaaien richting Noorden


Expo Vreugde en Verdriet

De expo 'Vreugde & Verdriet' is een initiatief van Vredescentrum vzw in samenwerking met de stad Antwerpen. Van 7 september 2019 tot en met 31 mei 2020 vindt in het Felixarchief deze gratis expo plaats.

Openingsuren:

Dinsdag - vrijdag van 8.30 uur tot 16.30 uur
Zaterdag en zondag van 10.00 uur tot 17.00 uur 

Bevrijdingsparade

Op zaterdag 7 september 2019 vertrekt de colonne van Defensie en War Heritage Institute (WHI) vanuit Boom om, onder politionele ondersteuning, de stad Antwerpen via het zuiden binnen te rijden. 

Ter hoogte van de Jan Van Rijswijcklaan (Antwerp Expo) wordt de colonne aangevuld met een 15-tal extra voertuigen die door de stad Antwerpen zijn voorzien. Ter hoogte van het Stadspark vervoegen muziekkapellen en re-enactment acteurs de unieke parade van ongeveer 100 historische en hedendaagse militaire en civiele voertuigen. Ook omstaanders mogen zich aansluiten. 

Via volgend parcours rijdt de colonne richting Stadspark om van daaruit stapvoets verder te trekken richting Scheldekaaien:

Jan Van Rijswijcklaan – Koningin Elisabethlei – Koning Albertparkweg – Mechelsesteenweg – Belgiëlei – Charlottalei – Quinten Matsijslei - Rubenslei (Stadspark) (Van Eycklei voor opstellen figuranten) - Van Breestraat – Anselmostraat – Kasteelpleinstraat – Kronenburgstraat – Vlaamse Kaai – Scheldestraat – Sint-Michielskaai – Plantinkaai.

De hedendaagse voertuigen rijden nog verder via Ernest van Dijckkaai naar Steenplein.

Op zondag trekt de colonne onder politiebegeleiding verder richting noorden via volgend parcours:

Ernest van Dijckkaai – Jordaenskaai – Orteliuskaai – Tavernierkaai – Rijnkaai – Kattendijkbrug – Droogdokkenweg – Siberiastraat – Straatsburgbrug – Groenendaallaan – Noorderlaan (N180) - Ekersesteenweg (N114) – De Beukelaerstraat (N114a) - Dorpstraat (N114) – Driehoekstraat – Schriek – Kapelsesteenweg – Bredabaan (N1) – Essensteenweg (N117) – Vliegveldlaan – Museum Brasschaat.

Bevrijdingsdorp

In het Bevrijdingsdorp aan de Schelde wordt de sfeer van de Bevrijdingsdagen in scène gezet. De historische en hedendaagse voertuigen staan hier opgesteld, in het re-enactment kamp brengen acteurs met aangepaste kledij en attributen de tijd van toen terug tot leven.

Naast de Cruiseterminal, in de ruimte waar toeristentreintjes opgesteld staan, zal er een beleefparcours opgebouwd worden waar je de oorlogstijd kan voelen, zien en ruiken.

Op het podium op de busparking vinden verschillende optredens plaats.

In het historisch deel van het Bevrijdingsdorp vind je catering uit de tijd van toen (pens, boerensoep, spekpatatjes, boterham spek met suiker, kop met mosterd,…). Op de festivalzone van het Bevrijdingsdorp is er voor ieder wat wils: van de klassieke hamburger en frietjes tot vegetarische wraps met tofu. 

Parade van schepen en vliegtuigen

15 historische en hedendaagse vliegtuigen doorkruisen de lucht boven de Schelde. Op het water vaart er een parade van historische en hedendaagse schepen voorbij. Drie hedendaagse militaire schepen zullen aanmeren aan de Scheldekaaien en kunnen zaterdagavond en zondag bezocht worden. De overige schepen meren aan in de dokken aan het MAS en kunnen eveneens op zondag bezocht worden. Hier zullen 4 historische schepen en 11 Dunkirk Little Ships aangemeerd liggen in het Willem- en Bonapartedok.

Bal van de Bevrijding

Het district Antwerpen viert elk jaar de herdenking van de bevrijding van Antwerpen in de Tweede Wereldoorlog op de Groenplaats. Op dit bal kan iedereen dansen op muziek van toen. De Groenplaats wordt volledig aangekleed in de sfeer van de bevrijding.

Dit evenement wordt georganiseerd door het evenementenbureau 'Zanzibar' in opdracht van het district Antwerpen. 

Het districtscollege zal de herdenking van de bevrijding van Antwerpen ook dit jaar vieren op de Groenplaats. Het basisconcept van het evenement wordt grotendeels behouden maar zal in het kader van de Bevrijdingsdagen plaatsvinden op zaterdagavond 7 september 2019 in plaats van op vrijdagavond zoals de voorbije jaren.

Programma

18.00 uur

The Jacquelines – in twee sets

20.00 uur

Dancing Sophie - dansinitiatie swing, balboa

20.50 uur

Legervoertuigenparade

21.00 uur

The United States Air Force in Europe Band – The Ambassadors – in drie sets

24.00 uur

Einde

Tussen de optredens is er doorlopend animatie met het Make-Up & Beautysalon voor een jaren 40 make-over die nadien kan vastgelegd worden in de Photobooth. Een dj van Radio Minerva zorgt voor de muzikale sfeer.

Audiovisueel spektakel WOII in Antwerpen

Op het stadhuis wordt drie keer (20.45 uur, 21.30 uur en 22.15 uur) een groots audiovisueel spektakel over de gebeurtenissen van de Tweede Wereldoorlog in Antwerpen geprojecteerd. Op de catwalk voor het stadhuis zorgen acteurs voor extra animatie. 

Programma luchthaven Antwerpen

Zaterdag 7 september 2019 is er van 10.00 uur tot 17.00 uur de static show van diverse oorlogsvliegtuigen in de luchthaven van Antwerpen.
Op zondag 8 september 2019 vanaf 10.00 uur tot 17.00 uur zal er naast de static show ook flight simulator demonstraties en acrobatie te zien zijn.

Toegang is gratis op de beide dagen.

De organisatie hiervan is in handen van Stampe en Vertongen en luchthaven Antwerpen. 


Parkeer- en verkeersvrij

De opbouw van de Bevrijdingsdagen start op dinsdag 3 september 2019 om 6.00 uur, de afbraak eindigt op dinsdag 10 september 2019 om 20.00 uur.

De feestelijkheden situeren zich op de Scheldekaaien (van Steenplein tot en met busparking), Grote Markt, Groenplaats en Stadspark. Om de verkeershinder in de buurt zo veel mogelijk te beperken, zullen de volgende locaties parkeervrij gemaakt worden:

  • Steenplein en busparking: vanaf woensdag 4 september 2019 tot en met dinsdag 10 september 2019;   
  • straten Stadspark: Rubenslei en Van Eycklei (kant Stadspark): vanaf vrijdag 6 september 2019 8.00 uur tot en met zondag 8 september 2019 18.00 uur;
  • straten parcours deel 1: Quinten Matsijslei (kant Stadspark), Van Breestraat, Justitiestraat en Anselmostraat: vanaf vrijdag 6 september 2019 8.00 uur tot en met zaterdag 7 september 2019 18.00 uur;
  • straten parcours deel 2: Kasteelpleinstraat, Kronenburgstraat, Vlaamsekaai, Scheldestraat vanaf zaterdag 7 september 2019 0.00 uur tot en met zaterdag 7 september 2019 18.00 uur;
  • straten Scheldekaaien: Sint Michielskaai, Plantinkaai, Ernest van Dijckkaai van zaterdag 7 september 2019 0.00 uur tot en met zaterdag 7 september 2019 22.00 uur;
  • Ernest Van Dijckkaai (tussen Suikerrui en Vleeshuisstraat) blijft nog parkeervrij tot en met zondag 8 september 2019 18.00 uur.

Alle straten van het parcours zijn op zaterdag 7 september 2019 verkeersvrij tussen 12.00 uur en 15.30 uur. De straten worden vrijgegeven na de doortocht van de parade. De laatste voertuigen worden omstreeks 15.30 uur verwacht aan de Plantinkaai.

Duurzaamheid

De stad Antwerpen zal inzetten op duurzaamheid door gebruik te maken van herbruikbare bekers. De bezoekers krijgen per drankje een propere beker. De afwas gebeurt integraal op het einde bij de firma Ecocup, waar de stad Antwerpen een raamcontract mee heeft afgesloten.

De bezoeker betaalt voor het gebruik van de beker een waarborg van 2,00 EUR. De gebruikte beker kan de bezoeker aan elke bar terug inwisselen.

De omliggende horeca die een evenemententerras wensen te zetten, zullen ook enkel drank mogen schenken in herbruikbare bekers.

Volgende bepalingen zullen van kracht zijn:

  • horeca-ondernemers die een tapinstallatie wensen te plaatsen moeten zoals steeds een verkorte aanvraag evenemententerras indienen;
  • het gebruik van plastieken wegwerpbekers is verboden. Het staat horeca-ondernemers vrij om met eigen herbruikbare bekers te werken, maar indien zij hierover niet beschikken, kunnen zij, mits het betalen van een waarborg van 2,00 EUR per beker, gebruik maken van de gepersonaliseerde herbruikbare bekers van de stad Antwerpen. De toezichtsdiensten (politie, maatschappelijke veiligheid) zullen toezien op de naleving hiervan en kunnen desgevallend maatregelen opleggen;
  • indien horeca-uitbaters gebruik maken van eigen herbruikbare bekers, dienen ze zelf in te staan voor het inwisselsysteem, de afwas en de waarborg. Om het voor de bezoeker eenvoudig te houden, bedraagt de waarborg 2,00 EUR zoals op de rest van het evenement.

Juridische grond

Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed.

Op 26 maart 2018 (jaarnummer 188) keurde gemeenteraad de wijziging van het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.

Op 26 maart 2018 (jaarnummer 193) keurde de gemeenteraad het nieuw gebruiksreglement goed voor logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2018-2019 goed.

Op 26 maart 2018 (jaarnummer 192) keurde de gemeenteraad het retributiereglement voor logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2018-2019 goed.

Op 30 november 2018 (jaarnummer 10142) keurde het college de wijziging van de retributiezones in verband met het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.

Aanleiding en context

Op 31 maart 2017 (jaarnummer 3064) gaf het college de opdracht aan de dienst Bestuurszaken/Stadsarchief om een wetenschappelijke adviesraad samen te stellen in het kader van de herdenking van de Tweede Wereldoorlog om de herinnering aan de slachtoffers levendig te houden.

Op 23 juni 2017 (jaarnummer 5686) keurde het college de samenstelling van een wetenschappelijke adviesraad goed die het stadsbestuur zal adviseren over een totaalvisie op de herdenking van de Tweede Wereldoorlog, de Jodendeportatie en de permanente herdenking van de slachtoffers. De strijd voor de democratische waarden die ons verbinden staat daarbij centraal.

Op 30 maart 2018 keurde het college het concept en de organisatie van de Bevrijdingsfeesten 2019 goed (jaarnummer 2998).

Op 4 mei 2018 stelde de wetenschappelijke adviesraad haar advies voor aan het college.

Op 8 juni 2018 keurde het college de oprichting en samenstelling van de projectgroep ‘Herdenking van de Tweede Wereldoorlog’ goed (jaarnummer 5383).

Adviezen

Mobiliteitsadvies en ondersteuning Gunstig advies

Principieel gunstig advies van Stadsontwikkeling/Mobiliteit onder voorwaarde van het respecteren van de opgelegde voorwaarden en het vervolledigen van het dossier. Het definitieve advies wordt eerstdaags gefinaliseerd na vervollediging dossier door de organisator.

Stadsontwikkeling/Beheer en onderhoud/Interventies Gunstig advies

Er mag geen schade toegebracht worden aan de openbare weg of stadsmeubilair.

Ondernemen en stadsmarketing/Markten en foren Gunstig advies
Ondernemen en stadsmarketing/Ambulante handel Gunstig advies

Ambulante handel aan het MAS kan blijven staan.

Mobiliteit en Parkeren - Buurtparkeren Gunstig advies
Cultuur en Sport/MAS Gunstig advies

Gunstig. Parkeerverbod site MAS ok, enkel zondagavond wordt protocol/VIP verwacht voor aftocht militaire parade. Zij hebben parkeerplaats nodig op Veurnekaai.

Bestuurszaken/protocol Gunstig advies
Ondernemen en stadsmarketing/Business en innovatie Gunstig advies

Principieel gunstig advies van Business en innovatie onder voorwaarde van het respecteren van de opgelegde voorwaarden en het vervolledigen van het dossier. Het definitieve advies wordt eerstdaags gefinaliseerd na vervollediging dossier door de organisator.

Stadshavendienst Gunstig advies

Het nautisch gedeelte dient in nauw overleg besproken te worden met de dienst stadshaven. Alle hieruit voortkomende instructies, voorwaarden dienen opgevolgd te worden.

AG Vespa /stadsprojecten Gunstig advies

Gelieve rekening te houden met volgende aandachtspunten:

Aandachtspunt 1:
De aanvraag vermeldt aanmeren van hedendaagse militaire schepen aan de Scheldekaaien, maar vermeldt niet concreet waar juist aan de rede ze zullen aanmeren. Dit dient nader gespecifieerd.
Daarbij dient rekening gehouden te worden met het feit dat aan de Scheldekaaien (zowel de kaaimuur als de kaaivlakte) volgende zones niet beschikbaar zijn omwille van kaaimuurstabilisatiewerken door De Vlaamse Waterweg. Deze zones zijn (grotendeels) afgesloten en niet toegankelijk wegens werfzone:
1. van Kennedytunnel tot Namenstraat;
2. van Steenplein tot Bonapartesluis.

Aandachtspunt 2:
De aanvraag vermeldt als een bijzondere locatie ook Sloepenweg Noord, doch het is niet duidelijk voor wat deze zone juist zal worden gebruikt. Dit dient nader gespecifieerd.

Aandachtspunt3:
Door Ondernemen en Stadsmarketing is plan opgemaakt om bij evenementen op het Steenplein de routing van de gebruikers van het watertransport op het ponton Steenplein richting te kaaiweg te verzekeren. Het wordt aanbevolen deze routing te respecteren. Zie schema in bijlage.

Stadsbeheer/Groendienst Antwerpen Centrum Gunstig advies

Stad Antwerpen, dienst Groen en Begraafplaatsen, geeft een gunstig advies op voorwaarde dat onderstaande zaken worden gerespecteerd.

Algemeen
Bij evenementen met een grote impact op het park/groenzone neemt de organisator ten laatste drie weken voor de opbouw van het evenement contact op met een verantwoordelijke van de groendienst voor een rondgang. Ter plaatse worden de nodige afspraken gemaakt. Zolang deze rondgang niet is gebeurd zal de groendienst geen definitief gunstig advies voor het evenement geven. Het staat de organisator vrij om een plaatsbeschrijving op te maken. Indien hij dat niet doet, wordt ervan uitgegaan dat de zones in het park die de organisator tijdelijk gebruikt, in goede conditie zijn en zonder recente beschadigingen. Alle zichtbare schade die nadien vastgesteld wordt, zal aan de organisator doorgerekend worden.

1. Documenten:
• de organisator voegt bij zijn AGEV-aanvraag steeds een inplantingsplan, waarin duidelijk wordt aangegeven waar alle installaties/voorzieningen worden ingeplant, materialen gestockeerd en via welke toegangen en wegen de leveringen worden voorzien. Indien er voor het park een evenementenzonering is opgemaakt zal de organisator zich daar aan houden;
• voor middelgrote of grote evenementen wordt er een slecht weer scenario verwacht;
• de organisator vermeldt hoe hij de toevoer en afvoer van water organiseert. Het afvoeren van water in parkvijvers of elders in het park is niet toegestaan;
• water afvoeren kan enkel in een DWA-riool, het rioolstelsel voor afvalwater. 

2. Mobiliteit: 
• lossen en laden gebeurt enkel via de bestaande wegen met een maximale snelheid van 20 km/uur. Voor gemotoriseerd vervoer in parken geldt een beperking tot 3,5 ton, tenzij anders afgesproken. Wanneer er veel verkeer in het park wordt verwacht, is het aanstellen van een steward, die de verkeersstroom in goede banen leidt, verplicht;
• er mag nergens in het park worden geparkeerd. Enige uitzondering zijn foodtrucks die onderdeel uitmaken van een goedgekeurd evenement. Deze foodtrucks mogen enkel op verharde zones of wegen staan en hebben hiervoor een toelating nodig; 
• het is niet toegestaan om met voertuigen op de gazons, in de beplanting of in de wortelzones van bomen te rijden. Indien dit niet te vermijden is, moeten er rijplaten voorzien worden. Deze rijplaten moeten ook op het inplantingsplan worden vermeld.

3. Infrastructuur en activiteit: 
• het plaatsen van zware infrastructuur of het opslaan van zwaar materiaal gebeurt steeds op rijplaten. Met uitdrukkelijke toestemming kan dit ook op asfaltverharding of elementverharding;
• de organisator mag zelf geen obstakels (verkeerspaaltjes, vuilbakken,…) verwijderen; 
• bij de plaatsing van tenten mogen spanriemen de bomen niet raken en verankeringen mogen de boomwortels niet beschadigen; 
• bij plaatsing van tijdelijke vloeren krijgen deze minstens 10 cm luchtruimte.

Groenadvies: Middelgroot en groot evenement:
• onder de kroonprojectie van de bomen (onder de kruin van bomen) mag niets geplaatst of opgesteld worden. Enkel houten vloeren met minimum 10 cm luchtruimte zijn hier de uitzondering. Er mag zeker geen vuur worden gemaakt onder de bomen;
• bij het gebruik van vuurkorven op de gazons/graslanden moet grasbescherming worden voorzien onder de korven;
• ingrepen in de bodem (greppels, putten, inwerken materialen…) zijn niet toegestaan, verankeringen in de bodem binnen de kroonprojectie zijn ook niet toegestaan; 
• er mogen geen markeringen worden aangebracht op of aan bomen of op de wegen; 
• er mag niets worden bevestigd aan groenelementen (bomen), tenzij daar uitdrukkelijk toestemming is voor gegeven. In dit geval moeten zachte materialen die geen schade aan de bomen veroorzaken worden gebruikt.

4. Milieu & veiligheid:
• bij het gebruik van stroomgeneratoren moeten deze met bijhorende tank op een lekbak geplaatst worden om verontreinigende substanties op te vangen. Zij mogen nooit onder de kroonprojectie van bomen worden geplaatst;
• alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd. Dit geldt ook ook het afval dat mogelijk verspreid is geraakt in omliggende zones buiten het evenement. Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de opkuis aan de organisator doorgerekend.
• het is de organisator niet toegestaan om glas (glazen en flessen) te gebruiken om drank aan te bieden in de publiekszones;
• indien er kabels door de publiekszones lopen, moeten deze afgedekt zijn om de veiligheid van de parkbezoekers te garanderen.

5. Schade
Bij vaststelling van schade aan bomen na het evenement zal het schadebedrag via de geijkte VVOG-methode voor ‘uniforme waardebepaling van bomen’ worden bepaald en doorgerekend worden aan de organisator. Alle vermijdbare schade of onzichtbare schade die ondubbelzinnig blijkt uit de plaatsbeschrijvingen en die ontstaan is tijdens het evenement of tijdens opbouw of afbraak zal aangerekend worden aan de organisator. Vermijdbare schade is schade die voortkomt uit het niet, niet tijdig of foutief uitvoeren van maatregelen en afspraken uit de toelating of die voortkomt het niet naleven van beschermingsmaatregelen of incidentele schade. Onzichtbare schade is verdichting van de bodem en beschadiging van het wortelgestel van bomen door het betreden van niet toegankelijke zones met transportmiddelen en machines of door het niet of foutief gebruiken van rijplaten en door stockeren buiten de voorziene zones. Zowel de schade als de mogelijke gevolgschade bij bomen zal berekend worden op basis van de door de VVOG ontwikkelde methode. Deze is gebaseerd op de uniforme methode voor waardebepaling van straat-, laan- en parkbomen behorend tot het openbaar domein . Dit bedrag, samen met alle kosten voor verzorging en de kosten die het opstellen van het schadedossier met zich meebrengt, zal aangerekend worden aan de organisator van het evenement.

Schade aan andere parkelementen zoals wegen, grasmatten, bloemperken en constructies wordt berekend op basis van offertes indien externen moeten worden ingezet. Indien de herstellingen door eigen stedelijke diensten worden uitgevoerd zal de schade berekend worden op basis van materiaalkosten en volgens de officiële uurloontarieven van de stad Antwerpen.
Schade aan parkmeubilair wordt steeds berekend op basis van de prijslijsten van lopende contracten.

MV/Bevolkingszorg Gunstig advies

U dient te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van FOD Volksgezondheid. Hou er rekening mee dat het algemene advies geldt voor alle activiteiten in de binnenstad. Voor de airshow op de luchthaven van Deurne kan u als bijlage een apart advies vinden.

Ondernemen en Stadsmarketing/Visit Antwerpen Gunstig advies

Op 11 september 2019 wordt cruiseschip Seaborn Ovation verwacht. De cruiseterminal en bijhorende parking, inclusief de bereikbaarheid ervan moeten vrij zijn op dat moment.

Met betrekking tot parking Cruiseterminal:
• de organisator dient steeds een doorgang te voorzien zodat autocars, hulpdiensten en andere bevoegde personen de kaaizone kunnen bereiken;
• als de voorkaai (5 meter-zone langsheen de kaaimuur) gebruikt wordt, dan moet het Havenbedrijf Antwerpen toelating geven. In het belang van de veiligheid van de deelnemers zal die met hekwerk afgesloten moeten worden;
• het is verboden om te parkeren of te leveren op de houten helling aan de ingang van de cruiseterminal;
• alle schade aan het gebouw van de cruiseterminal en aan de parking zal verhaald worden op de organisatie;
• de opkuis dient onmiddellijk te gebeuren aangezien dit een toeristische kernzone is;
• tijdens het evenement dient de organisatie toezicht te houden om beschadigingen aan de openbare weg en/of private eigendommen te voorkomen;
• de organisatie dient rekening te houden met het feit dat de manifestatie wordt georganiseerd in een zone waar overstromingsgevaar bestaat, de organisatie kan geen enkele schadevergoeding eisen bij een eventuele overstroming;
• indien de parking van de cruiseterminal wordt gebruikt, dan dient de organisatie steeds voldoende doorgang te voorzien voor de gebruikers van de bagageruimte van de cruiseterminal: Touristram (verhuur@touristram.be);

Met betrekking tot Steenplein:
• de organisator dient Flandria (info@flandria.nu), de Waterbus (info@dewaterbus.be), de veerboot (vloot@vlaanderen.be) en de Stadshavendienst (stadshaven@stad.antwerpen.be) op de hoogte te brengen van het evenement en de nodige afspraken te maken zodat hun werking niet gehinderd wordt;
• de toegang naar het ponton dient vrijgehouden te worden zodat de passagiers vlot de schepen kunnen bereiken;
• de toegang tot de parking Cruiseterminal moet te allen tijde vrij blijven;

Met betrekking tot busparking:
• Ondernemen en Stadsmarketing/Visit Antwerpen wenst de autocarparking maximaal ter beschikking te stellen voor de doelgroep, namelijk autocars uit binnen- en buitenland die bezoekers naar Antwerpen brengen en aan Scheldekaai 19 kunnen parkeren tot dat het bezoek erop zit;
• tijdens opbouw en afbraak dient de busparking zo lang mogelijk operationeel te blijven;
• indien de busparking niet gebruikt kan worden voor autocars is er nood aan minimum twee op- en afstapzones voor autocars ter hoogte van de busparking;
• indien de busparking niet gebruikt kan worden voor autocars is signalisatie (minimum tweetalig) nodig naar een alternatieve busparking met gelijkaardige capaciteit. Een alternatieve parking kan bijvoorbeeld op de 'd Herbouvillekaai;

Met betrekking tot Grote Markt:
• de zichtbaarheid van het toeristisch informatiebord vanop de Grote Markt moet verzekerd blijven;
• de ingang van de toerismebalie moet gevrijwaard worden;
• vermijd installaties (podium, kraampjes, containers, toiletten,...) ter hoogte van Grote Markt 13;
• geen containers plaatsen in de Wisselstraat tot aan huisnummer 11;
• opkuis dient onmiddellijk na het evenement te gebeuren vermits het in een toeristische kernzone doorgaat.

AG Vespa/vastgoedverhuringen & ruimtebeheer Gunstig advies

AG VESPA vastgoed geeft uitsluitend advies omtrent het Steenplein onder de hierna vermelde voorwaarden:

Voor deze locatie zijn de gebruikelijke veiligheidsvoorwaarden (politie/brandweer) van toepassing en moet de gebruiker rekening houden met volgende bijkomende voorwaarden die specifiek van toepassing zijn op de kaaien.

1. de terreinen op het Steenplein worden ter beschikking gesteld in de staat zoals ze zich bevinden op 3 september 2019;
2. de terreinen op het Steenplein worden ter beschikking gesteld voor het evenement zoals beschreven in het e-formulier 104330, voor de periode vanaf 3 september 2019 tot en met 10 september 2019, zonder dat een stilzwijgende verlenging mogelijk is;
3. de gebruiker is verantwoordelijk voor eventuele ongevallen en moet de nodige maatregelen treffen om deze te voorkomen; hij gebruikt de bedoelde terreinen op eigen kosten en risico en moet alle eventuele schade vergoeden;
4. de poorten van de waterkeringmuur moeten steeds bereikbaar zijn om het eventueel openen en/of sluiten toe te laten;
5. de gebruiker moet rekening houden met het feit dat de manifestatie wordt georganiseerd in een zone waar overstromingsgevaar bestaat; hij kan geen enkele schadevergoeding eisen bij eventuele overstroming;
6. manifestaties die plaatsvinden op eenzelfde datum en locatie mogen niet gehinderd worden;
De gebruiker dient zich behoorlijk te verzekeren voor de risico’s die het evenement met zich meebrengt; hij zal op het eerste verzoek van de stad of AG Vespa een afschrift van zijn verzekeringspolis overmaken.

Specifieke voorwaarden voor het Steenplein:
7. de gebruiker dient rekening te houden met de door het stadsbestuur toegewezen concessies voor de verkoop van consumptie-ijs aan de toegang van de helling van het Zuiderwandelterras;
8. de gebruiker laat de toegang tot het maritiem verkeer (ponton) ongehinderd toegankelijk voor bezoekers;
9. op het Steenplein heeft de stad Antwerpen een concessie toegewezen voor openbare toiletten. Indien de gebruiker toiletten wenst te voorzien voor zijn evenement, moet hij contact opnemen met de concessionnaris, de Cvba Antwerp By Bike op het gsmnummer 0497 18 53 45 of op het emailadres info@antwerpbybike.be.

Havenbedrijf Antwerpen Gunstig advies

Principieel gunstig advies van Havenbedrijf Antwerpen onder voorwaarde van het respecteren van de opgelegde voorwaarden en het vervolledigen van het dossier. Het definitieve advies wordt eerstdaags gefinaliseerd na vervollediging dossier door de organisator.

Stadsontwikkeling/vergunningen/afdeling milieuvergunningen Gunstig advies

In de aanvraag wordt op zaterdag 7 september 2019 van 15.00 uur tot middernacht een geluidsniveau gevraagd van 100 dBA (het allerhoogste niveau dat wettelijk kan) voor de muziekoptredens aan de busparking Scheldekaaien. Diezelfde dag gaat op de Groenplaats het bevrijdingsbal door van 16.00 uur tot 23.45 uur, voor het bevrijdingsbal wordt een geluidsniveau gevraagd van 95 dBA (beide waarden te lezen als LAeq,15min). Twee geluidsbronnen van een dergelijk niveau op een korte afstand (voor geluid in elk geval) van elkaar maakt dat de kans op overdreven overlast ten gevolge van de hoge geluidsniveau's onvermijdelijk is. Om de kans om overdreven hinder te beperken is het daarom aangewezen het geluidsniveau aan de busparking eveneens af te toppen op 95 dBA.

Voorwaarden om de kans op gehoorschade bij bezoekers te vermijden:
Het gemiddelde geluidsniveau mag 95 dB(A) LAeq,15min niet overschrijden. Als het maximale geluidsniveau, gemeten als 102 dB(A) LAmax,slow wordt overschreden is hieraan niet voldaan;
Het geluidsniveau geldt ter hoogte van de meetplaats. De meetplaats bevindt zich tussen 1,5 en 3 meter boven de vloer. De meetplaats bevindt zich ter hoogte van de mengtafel voor zover de mengtafel zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers bevindt. Indien de mengtafel zich op een andere plaats bevindt, situeert de meetplaats zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers;
Op initiatief en op kosten van de exploitant wordt ofwel LAeq,15min, ofwel LAmax,slow continu gemeten door middel van meetapparatuur die voldoet aan de vereisten, vermeld in artikel 2 van bijlage 5.32.2.2bis van Vlarem titel II.Dit houdt in dat:
1° de meet- en registratieapparatuur voldoet aan de eisen gesteld voor klasse 2-meetinstrumenten in de NBN-normen (NBN EN 60651 1996 of recenter);
2° de meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat die niet kan worden gemanipuleerd door derden. Dit geldt ook voor de meetmicrofoon;
3° de meetmicrofoon van de meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat hij niet afgeschermd wordt voor het geluid waaraan bezoekers worden blootgesteld;
4° de meet- en registratieapparatuur moet zo uitgerust zijn dat gedurende de volledige activiteit kan gemeten worden.
Het geluidsniveau is tijdens de muziekactiviteit continu zichtbaar en wordt continu bewaakt door de exploitant of door een door hem aangestelde persoon.
De meetplaats is toegankelijk voor de toezichthoudende overheid. De meet- en registratieapparatuur kan te allen tijde gecontroleerd worden door de toezichthoudende overheid.
Let wel: de verplichting tot het meten van het geluidsniveau geldt niet als door de exploitant een geluidsbegrenzer gebruikt wordt die zo is afgesteld dat de toegestane norm gerespecteerd wordt. De geluidsbegrenzer moet voldoen aan de vereisten inzake meet- en registratieapparatuur zoals hiervoor vermeld.
Voorwaarden om geluidshinder bij omwonenden te beperken:
Het maximale geluidsniveau dat wordt waargenomen aan de rand van de eventzone mag niet hoger zijn dan 75 dB(A) en 85 dB(C);
Het aandeel van zware bastonen gemeten FOH dient zodanig beperkt dat de waarde “LCeq – LAeq” steeds kleiner blijft dan 10 dB.
De organisator/initiatiefnemer zorgt ervoor dat tijdens de muziekactiviteit steeds een verantwoordelijke, die in staat is het geproduceerde geluid te wijzigen op aanduiding van de toezichthoudende ambtenaren van handhaving en toezicht/milieu of politie, steeds telefonisch bereikbaar is. De gegevens betreffende deze verantwoordelijke, zoals naam en gsm-nummer, worden vooraf bezorgd aan de toezichthouders (MI@stad.antwerpen.be) en aan de lokale politie leefmilieu (leefmilieu@politie.antwerpen.be);
De organisator/initiatiefnemer dient zich strikt te houden aan de onderrichtingen van de toezichthouders zoals bepaald in artikel 16.3.1 van het decreet algemene bepalingen milieubeleid. In geval van geluidsoverlast kunnen deze steeds strengere normen opleggen;
Het is raadzaam om bij voorbaat, door middel van een kort bericht in de brievenbussen, de omwonenden op de hoogte te stellen van de geplande activiteiten, met vermelding van datum, tijdsduur en eventuele hinder (bereikbaarheid van garages, geluidsoverlast) evenals de vermelding van de naam en het telefoonnummer van de verantwoordelijke inrichter(s).

Brandweer/risicobeheer/preventie Gunstig advies

Principieel gunstig advies van brandweer onder voorwaarde van het respecteren van de opgelegde voorwaarden en het vervolledigen van het dossier. Het definitieve advies wordt eerstdaags gefinaliseerd na vervollediging dossier door de organisator.

Lokale politie/openbare orde/evenementen Gunstig advies
Stadsbeheer/logistiek/bijzondere opdrachten en feestmateriaal Gunstig advies

Standaardvoorwaarden
Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 26 maart 2018 (jaarnummers 192 en 193) wordt voldaan.
Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname.
Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad.
De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement.

De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname.
Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator.
De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname
(de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be).

Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd.
Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend.
Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.
Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf, enzovoort, ... ).

De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen.
Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad Antwerpen, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat.
De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt wordt.

De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad Antwerpen bedraagt 7,00 EUR per container van 240 liter en 27,00 EUR per container van 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad Antwerpen een bijkomend bedrag van 7,00 EUR of 27,00 EUR aan per geledigde container.

Ondernemen en stadsmarketing/Evenementen Gunstig advies
Bal_Ondernemen en stadsmarketing/Business en innovatie Gunstig advies

Graag de omliggende terrassen een goed uitzicht geven door de achterzijde van de koelwagen en bar netjes aan te kleden (geen afval te stockeren aan de achterzijde).

Bal_Ondernemen en stadsmarketing/Ambulante handel Gunstig advies

Ambulante handel op de Groenplaats wordt verplaatst.

Bal_Bevolkingszorg Gunstig advies

Dit advies is gekoppeld aan het advies voor het evenement 104330 (Bevrijdingsdagen). In totaliteit moet er voldaan worden aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van FOD Volksgezondheid.

Bal_Ondernemen en stadsmarketing/Toerisme Gunstig advies

De organisatie moet erop toezien dat de zone rondom de Groenplaats (tramsporen) vrij blijft zodat de toeristische rondritten en het tramverkeer geen hinder ondervinden en het evenement veilig voor alle deelnemers kan verlopen.

Bal_Stadsontwikkeling/vergunningen/afdeling milieuvergunningen Gunstig advies

Een toelating in kader van vlarem 6.7 wordt door vergunningen opgemaakt. Geluidsniveau wordt mede bepaald door het evenement op de busparking.

Voorwaarden om de kans op gehoorschade bij bezoekers te vermijden:
Het gemiddelde geluidsniveau mag 95 dB(A) LAeq,15min niet overschrijden. Als het maximale geluidsniveau, gemeten als 102 dB(A) LAmax,slow wordt overschreden is hieraan niet voldaan;
Het geluidsniveau geldt ter hoogte van de meetplaats. De meetplaats bevindt zich tussen 1,5 en 3 meter boven de vloer. De meetplaats bevindt zich ter hoogte van de mengtafel voor zover de mengtafel zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers bevindt. Indien de mengtafel zich op een andere plaats bevindt, situeert de meetplaats zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers;
Op initiatief en op kosten van de exploitant wordt ofwel LAeq,15min, ofwel LAmax,slow continu gemeten door middel van meetapparatuur die voldoet aan de vereisten, vermeld in artikel 2 van bijlage 5.32.2.2bis van Vlarem titel II.Dit houdt in dat:
1° de meet- en registratieapparatuur voldoet aan de eisen gesteld voor klasse 2-meetinstrumenten in de NBN-normen (NBN EN 60651 1996 of recenter);
2° de meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat die niet kan worden gemanipuleerd door derden. Dit geldt ook voor de meetmicrofoon;
3° de meetmicrofoon van de meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat hij niet afgeschermd wordt voor het geluid waaraan bezoekers worden blootgesteld;
4° de meet- en registratieapparatuur moet zo uitgerust zijn dat gedurende de volledige activiteit kan gemeten worden.
Het geluidsniveau is tijdens de muziekactiviteit continu zichtbaar en wordt continu bewaakt door de exploitant of door een door hem aangestelde persoon.
De meetplaats is toegankelijk voor de toezichthoudende overheid. De meet- en registratieapparatuur kan ten allen tijde gecontroleerd worden door de toezichthoudende overheid.
Let wel: de verplichting tot het meten van het geluidsniveau geldt niet als door de exploitant een geluidsbegrenzer gebruikt wordt die zo is afgesteld dat de toegestane norm gerespecteerd wordt. De geluidsbegrenzer moet voldoen aan de vereisten inzake meet- en registratieapparatuur zoals hiervoor vermeld.
Voorwaarden om geluidshinder bij omwonenden te beperken:
Het maximale geluidsniveau dat wordt waargenomen aan de rand van de eventzone mag niet hoger zijn dan 75 dB(A) en 85 dB(C);
Het aandeel van zware bastonen gemeten FOH dient zodanig beperkt dat de waarde “LCeq – LAeq” steeds kleiner blijft dan 10 dB.
De organisator/initiatiefnemer zorgt ervoor dat tijdens de muziekactiviteit steeds een verantwoordelijke, die in staat is het geproduceerde geluid te wijzigen op aanduiding van de toezichthoudende ambtenaren van handhaving en toezicht/milieu of politie, steeds telefonisch bereikbaar is. De gegevens betreffende deze verantwoordelijke, zoals naam en gsm-nummer, worden vooraf bezorgd aan de toezichthouders (MI@stad.antwerpen.be) en aan de lokale politie leefmilieu (leefmilieu@politie.antwerpen.be);
De organisator/initiatiefnemer dient zich strikt te houden aan de onderrichtingen van de toezichthouders zoals bepaald in artikel 16.3.1 van het decreet algemene bepalingen milieubeleid. In geval van geluidsoverlast kunnen deze steeds strengere normen opleggen;
Het is raadzaam om bij voorbaat, door middel van een kort bericht in de brievenbussen, de omwonenden op de hoogte te stellen van de geplande activiteiten, met vermelding van datum, tijdsduur en eventuele hinder (bereikbaarheid van garages, geluidsoverlast) evenals de vermelding van de naam en het telefoonnummer van de verantwoordelijke inrichter(s).

Bal_Brandweer/risicobeheer/preventie Gunstig advies

met standaardvoorwaarden. 

Bal_District Antwerpen Gunstig advies
Bal_Lokale politie/openbare orde/evenementen Gunstig advies
Bal_Stadsbeheer/logistiek/bijzondere opdrachten en feestmateriaal Gunstig advies

Standaardvoorwaarden
Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 26 maart 2018 (jaarnummers 192 en 193) wordt voldaan.
Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname.
Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad.
De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement.

De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname.
Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator.
De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname
(de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be).

Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd.
Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend.
Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.
Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf, enzovoort).

De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen. 

Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad Antwerpen, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat.
De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt wordt.

De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad Antwerpen bedraagt 7,00 EUR per container van 240 liter en 27,00 EUR per container van 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad een bijkomend bedrag van 7,00 EUR of 27,00 EUR aan per geledigde container.

Bal_Ondernemen en stadsmarketing/Evenementen Gunstig advies
Agev overleg Gunstig advies

Principieel gunstig advies van Agev overleg onder voorwaarde van het respecteren van de opgelegde voorwaarden en het vervolledigen van het dossier. Het definitieve advies wordt eerstdaags gefinaliseerd na vervollediging dossier door de organisator.

Beleidsdoelstellingen

5 - Bruisende stad
1SBR07 - Evenementen versterken de verschillende troeven van de stad op lokaal, nationaal en internationaal niveau
1SBR0701 - Het organiseren van evenementen over het ganse grondgebied onderstreept de verschillende troeven van de stad
1SBR070107 - Herdenkingsplechtigheden zorgen ervoor dat historische verjaardagen met gepaste uitstraling worden gevierd.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het programma van de Bevrijdingsdagen 2019, zoals hieronder omschreven, goed.

Vrijdag 6 september 2019

Teaser campagne waarbij twee oldtimers met acteurs rondrijden in Antwerpen en de bevrijding in Antwerpen aankondigen. Ze delen de Citta bijlage van de Gazet van Antwerpen uit aan voorbijgangers.

Zaterdag 7 september 2019

10.00 uur Expo Vreugde & Verdriet - Felixarchief (tot 17.00 uur)
10.30 uur Opening catering & animaties - Bevrijdingsdorp 
10.30 uur Opening beleefparcours - Bevrijdingsdorp (tot 21.00 uur)
12.45 uur Start Bevrijdingsparade - Stadspark
13.45 uur Verwachte aankomst eerste voertuigen Bevrijdingsdorp (tot 15.30 uur)
15.30 uur Opening volledig Bevrijdingsdorp
16.00 uur Parade historische vliegtuigen en schepen - Schelde (tot 17.40 uur)
17.45 uur Optreden Jelle Cleymans en zijn El Bandido's - Bevrijdingsdorp 
18.00 uur Start Bal van de Bevrijding - Groenplaats
18.30 uur Bezoek hedendaagse militaire schepen - Bevrijdingsdorp (tot 21.00 uur)
19.30 uur Optreden De Corsari's - Bevrijdingsdorp 
20.45 uur Audiovisueel spektakel - Grote Markt 
21.20 uur Optreden Daan Deluxe - Bevrijdingsdorp 
21.30 uur Audiovisueel spektakel - Grote Markt 
22.15 uur Audiovisueel spektakel - Grote Markt 
22.40 uur DJ Eddy (Radio Minerva) - Bevrijdingsdorp
00.00 uur Einde dag 1

Zondag 8 september 2019

10.00 uur Expo Vreugde & Verdriet - Felixarchief (tot 17.00 uur)
10.30 uur Opening Bevrijdingsdorp (tot 17.30 uur)
10.30 uur Opening static show Luchthaven Antwerpen (tot 17.00 uur) 
10.30 uur Bezoek hedendaagse militaire schepen Bevrijdingsdorp & historische schepen dokken MAS 
12.30 uur Start air show Luchthaven Antwerpen (tot 17.00 uur) 
17.30 uur Sluiting Bevrijdingsdorp 
18.00 uur Vertrek militaire colonne Scheldekaaien richting Noorden

Artikel 2

Het college keurt de effectieve organisatie van Bevrijdingsdagen 2019, zoals hierboven beschreven, van 6 tot en met 8 september 2019 in het centrum van de stad Antwerpen, op de Scheldekaaien en in de historische binnenstad goed. De stad Antwerpen zal hierbij de voorwaarden die in de adviezen vermeld worden, naleven. 

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 4

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
OS/Evenementen  om de algemene coördinatie en uitvoering van het evenement te verzorgen;

SB/Bijzondere
Opdrachten en
Feestmateriaal

  • om de materialen volgens de afspraken in orders B903806 (Participatief Project), B901608 (Steenplein), B901752 (Cruiseterminal), B901756 (Busparking), B901759 (Grote Markt), B901761 (MAS), B901767 (Groenplaats), B903209 (Gedempte Zuiderdokken), B903569 (Sloepenweg), B903571 (Stadspark), B904153 (luchthaven) te leveren en plaatsen;
  • om levering, lediging en ophaling van de gevraagde containers te voorzien;
  • om een terreinopkuis te voorzien;

SW/Beheer en
Onderhoud/Interventies

  • om straatmeubilair (banken, paaltjes) volgens afspraken te verwijderen;
  • om oneffenheden op de Scheldekaaien op te vullen;
  • om bussluizen tijdelijk op te vullen; 

LP/Openbare
Orde/Evenementen

  • om de gevraagde locaties verkeers- en parkeervrij te maken;
  • om de orde op het evenement mee te handhaven;
  • begeleiding van aankomst colonne, parade en uittocht colonne;
  • toelating afwijking voor deelnemende verenigingen om te overnachten op het openbaar domein (Scheldekaaien en Sloepenweg);

Mobiliteit Parkeren Antwerpen

  • informeren buurtbewoners ivm onbeschikbaarheid buurtparking Plantinkaai van vrijdag 6 september 2019 tot en met zondag 8 september 2019;
  •  informeren buurtbewoners ivm onbeschikbaarheid parking Zuiderterras van woensdag 4 september 2019 tot en met dinsdag 10 september 2019;

OS/Visit Antwerpen

  • informeren toeristische partners;
  • gebruik Cruisterminal van maandag 2 september 2019 tot en met dinsdag 10 september 2019;

OS/Bedrijvenloket

  • tijdelijke andere locatie voorzien voor de ambulante handel op de Groenplaats;

SB/Groendienst

  • voorzien van rijplaten voor graszones aan Plantinkaai;

SB/Stadsreiniging

  • daags voor parade extra controle/opkuis op het parcours van de parade;
  • opkuis eventsites voor, tijdens en na event;

SW/Mobiliteitsadvies

  • coördinatie opmaak mobiliteitsplan via Scelta Mobility;
  • ter beschikking stellen van tekstkarren in functie van verkeers- en voetgangersmaatregelen;

OS/A-kaart

  • organisatie wedstrijd voor A-kaarthouders;

OS/Business en innovatie

  • informeren horeca en handelaars in verband met evenement en gebruik herbruikbare bekers;

SW/Beheer en onderhoud

  • terbeschikkingstelling van terreinen Sloepenweg van woensdag 4 september 2019 tot en met maandag 9 september 2019;

Stadshaven

  • voorzien van ligplaatsen voor deelnemende schepen;
  • inzet coördinatieboot op de Schelde tijdens parade;

AG Vespa/Vastgoed

  • gebruik van de ruimtes in Grote Markt 9 & 15;
  • voorzien van toelating voor bevestiging blanco doek aan stelling stadhuis in functie van audiovisueel spektakel;

SW/Milieuvergunningen

  • voorzien van een milieuvergunning met een geluidsniveau van 95 dBA;

SW/MPA/LEZ

  • voorzien van een vrijstelling van retributie voor de deelnemende historische voertuigen.