Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
- een openbaar onderzoek te houden;
- advies uit te brengen.
Projectnummer: |
OMV_2019080868 |
Gegevens van de aanvrager: |
BVBA Bayer Agriculture met als adres Scheldelaan 460 te 2040 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Scheldelaan 460 2040 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 18 sectie A nrs. 162S en sectie F nrs. 112H |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
bouw van een schakelgebouw |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Bestaande toestand:
Braakliggende zone ten zuiden van een bestaande parking op een industriële site; in het oosten, het zuiden en het westen is de locatie waar de werken worden gepland reeds omgeven door bestaande utiliteitsvoorzieningen.
Inhoud van de aanvraag
De aanvraag betreft:
- het bouwen van een schakelgebouw;
- het aanleggen van nieuwe verhardingen.
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.
De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.
Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.
Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.
Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.
Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.
Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:
- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;
- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.
Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.
In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.
In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.
De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier geldt grotendeels het bestemmingsvoorschrift Gebied voor Zeehaven- en watergebonden bedrijven. De Scheldelaan, op circa 40 meter ten westen van de aanvraag, heeft als bestemming Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur. Aan de overzijde van de Scheldelaan geldt voor de Scheldedijk het bestemmingsvoorschrift Zone voor permanente ecologische infrastructuur. Op circa 390 meter ten noorden van de aanvraag loopt een overdruk met als aanduiding Leidingstraat.
Buiten de afbakeningslijn zeehavengebied op circa 160 meter loopt een overdruk met als aanduiding Hoogspanningsleiding.
Op circa 130 meter ten westen van de aanvraag is het gewestplan Antwerpen nog van toepassing met als bestemmingen Natuurgebieden met wetenschappelijke waarde of natuurreservaten (R) en Bijzondere natuurgebieden (NH).
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
De gewestelijke hemelwaterverordening is van toepassing op de aanvraag daar er een nieuwe dakoppervlakte gecreëerd wordt van circa 292 m². De gewestelijke hemelwaterverordening is niet van toepassing op de bijkomende verhardingen daar het hemelwater op natuurlijke wijze naast de verharde oppervlakte op eigen terrein in de bodem kan infiltreren.
Er werd een afwijking op de gewestelijke hemelwaterverordening aangevraagd. Volgens artikel 13 van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater, kan het vergunningverlenende bestuursorgaan bij de beoordeling van de aanvraag in uitzonderlijke gevallen afwijkingen toestaan van de verplichtingen van dit besluit als dat om specifieke redenen met betrekking tot de mogelijkheden van hergebruik of plaatselijke terreinkenmerken verantwoord of noodzakelijk is.
De aanvrager vraagt een afwijking op de aspecten hergebruik en infiltratie.Aangezien er geen mogelijkheden tot recuperatie zijn, wordt er geen hemelwaterput voorzien. Daarnaast heeft infiltratie volgens de aanvrager geen meerwaarde daar er op het terrein een bodemverontreiniging bekend is en men aldus een risico heeft op het verspreiden van verontreinigingen in de bodem en/of het grondwater. Het hemelwater zal via bestaande regenwaterafvoerleidingen afgeleid worden naar de Schelde, die fungeert als een collectieve buffering.
Gelet op de afwezigheid van mogelijkheden tot recuperatie en op de milieuhygiënische risico’s die de aanleg van een infiltratievoorziening volgens de aanvraag zou veroorzaken, zouden de afwijkingen gunstig geadviseerd kunnen worden. Voor dit perceel is inderdaad een bodemsaneringsproject nodig. Niet duidelijk is echter of het hemelwater dat valt op de aangevraagde verhardingen, gesitueerd zowel ten oosten als ten westen van het aangevraagde schakelgebouw, geen gelijkaardig risico op het verspreiden van verontreinigingen in de bodem en/of het grondwater met zich meebrengt. Een gelijkaardige aanpak van de afvoer lijkt logischer.
Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.
De gewestelijke verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Op een ontwikkeld blokveld op het terrein van een grootschalig chemisch bedrijf gelegen aan de oostzijde van de Scheldelaan, wordt ten zuiden van een personenwagenparking en omgeven door andere utiliteitsvoorzieningen een nieuw schakelgebouw gebouwd. Het nieuwe gebouw heeft een oppervlakte van circa 290 m² en een hoogte van circa 6,5 meter. Het schakelgebouw zal een nieuw 36kV-schakelbord met bijhorende ruimte voor bedienings- en communicatieborden, alsook drie gescheiden behuizingen voor transformatoren omvatten.
Aan de oost- en westgevel worden nieuwe verhardingen in schraapasfalt met een totale oppervlakte van circa 200 m² aangelegd.
Deze nieuwbouw wordt volgens de aanvraag voorzien volgens de nieuwste inzichten en komt er om de omschakelingstijd naar de nieuwe installatie tot een minimum te beperken. Het bestaande gebouw heeft hiertoe onvoldoende ruimte. De aanvraag geeft geen informatie over of het bestaande gebouw zal behouden blijven of zal worden afgebroken.
Mobiliteitsimpact (o.a. toetsing parkeerbehoefte)
De aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte en geen significante toename van het aantal verkeersbewegingen.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
De locatie waar het nieuwe gebouw wordt ingeplant is momenteel braakliggend. De aanvraag is echter in overeenstemming en verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd. Het gebouw wordt ingeplant in de directe nabijheid van andere reeds bestaande utiliteitsvoorzieningen zoals een aardgasreduceerstation, een hoogspanningsgebouw en een watermeterhuis.
Visueel – vormelijke elementen
Het gebouw wordt opgetrokken uit prefab betonwanden in een grijze kleur. De gevelopeningen (verluchtingsroosters en deuren) worden uitgevoerd in aluminium.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Gelet op de aard van de aanvraag heeft de vergunningverlenende overheid het advies ingewonnen van brandweer/risicobeheer/preventie.
Advies van het college
Voorwaardelijk gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
- een gelijkaardige aanpak voor de afwatering van de geplande verhardingen en het geplande gebouw te voorzien;
- indien het bestaande gebouw wordt afgebroken en dit vrijgesteld is van vergunningsplicht, hierbij ook alle funderingen en niet langer gebruikte kabels en leidingen volledig uit de ondergrond te verwijderen, met uitzondering van eventuele paalfunderingen, die slechts verwijderd moeten worden tot 2 meter onder de paalkop.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Ontvangst adviesvraag |
22 juli 2019 |
Start openbaar onderzoek |
26 juli 2019 |
Einde openbaar onderzoek |
24 augustus 2019 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste adviesdatum |
10 september 2019 |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
26 juli 2019 |
24 augustus 2019 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Informatievergadering
Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.
Het college beslist een voorwaardelijk gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag:
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
stadsontwikkeling/vergunningen | Het advies te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft. |