Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019074821 |
Gegevens van de aanvrager: |
Arno en Teresa Leurs - D'Hollander met als adres Cornelis Schutstraat 39/1 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Cornelis Schutstraat 39/1 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 29sectie A nr. 577H6 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 09/09/1953: toelating (626#15032) voor het oprichten van een woning;
- 28/11/1983: vergunning (627#30643) voor het vergroten van een woonruimte.
Vergunde/vergund geachte toestand
- eengezinswoning in gesloten bebouwing met halfondergrondse kelder/garage en twee bouwlagen onder plat dak;
- kroonlijsthoogte van 8,00 m;
- bouwdiepte 11,70 m op de benedenverdieping, 9,33 op de verdieping;
- gevelafwerking:
Huidige toestand
- conform laatst vergunde toestand.
Gewenste toestand
- eengezinswoning met drie slaapkamers en een netto vloeroppervlakte van ca. 114,50 m²;
- bouwdiepte 11,77 m op alle verdiepingen.
Inhoud van de aanvraag
- uitbreiden van de eerste verdieping tot op dezelfde bouwdiepte als de benedenverdieping;
- doorvoeren van interne constructieve werken;
- uitbreiden van het terras achteraan de woning, de ruimte onder het terras wordt ingericht als tuinberging;
- aanpassen van de buitentrap aan de nieuwe terrasconstructie;
- wijzigen van de scheidingsmuren.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 (goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014) en herzien op 1 maart 2018.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Het project komt niet voor op bijlage III van het project-MER-besluit. Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte bijkomende bebouwde/verharde oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat het uitbreiden van een eengezinswoning op het gelijkvloers en de eerste verdieping. De buitentrap naar de terraszone wordt daarbij aangepast.
Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Cornelis Schutstraat.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
De bouwdiepte op het gelijkvloers wordt uitgebreid naar achter toe door het terras te verplaatsen en te verlengen. Op de eerste verdieping vermeerdert de bouwdiepte van 9,33m naar 11,77m. De achtergevels van het gelijkvloers en de eerste verdieping worden daarbij gelijk getrokken. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan worden ingestemd met het bouwvolume zoals voorgesteld. Er worden geen storende effecten verwacht inzake de schaal en het ruimtegebruik.
Visueel-vormelijke elementen
De voorgevel wordt niet gewijzigd. Het straatbeeld wordt niet aangetast. De achtergevel wordt voorzien van grijze beplating in vezelcement, buitenschrijnwerk in zwart aluminium en vergrijsd hout voor de onderste bouwlaag en de buitentrap. De gewenste materialen zijn duurzaam en aanvaardbaar vanuit stedenbouwkundig oogpunt.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Onder het terras op het gelijkvloers voorziet de aanvrager een buitenberging/tuinberging. Deze nieuwe tuinberging heeft echter een vrije hoogte van slechts 1,78m wat niet aanvaard kan worden en strijdig is met artikel 21 van de bouwcode. De vrije hoogte van een (tuin)berging dient minstens 2,20m te bedragen om zo gebruiksvriendelijk te zijn en woonkwaliteit te kunnen garanderen.
Omdat dit het dichtmaken van een halfondergrondse verdieping onder een terras betreft, kunnen hier geen voorwaarden worden opgelegd om te voldoen aan de bouwcode en de berging vergunbaar te maken. Bijgevolg wordt de tuinberging onder het terras uitgesloten uit de voorwaardelijke vergunning.
Het raam op de eerste verdieping aan de zijde van de rechterbuur (nr.41) staat op slechts 50cm afstand van de perceelsgrens. Met oog op de privacy van de rechterbuur, moeten zijdelingse zichten vanuit slaapkamer 3 zoveel mogelijk beperkt worden. In de voorwaarden wordt opgelegd om het raam op minstens 60cm van de perceelsgrens te plaatsen.
Op de eerste verdieping worden beide scheidingsmuren verhoogd en verlengd.
Het is onduidelijk of de plannen voorzien in een opstand van 0,30 meter op beide scheimuren, conform artikel 34 §3 van de bouwcode. Om het risico op brandoverslag te vermijden, wordt dit opgelegd in de voorwaarden bij de vergunning.
Het isolerend vermogen wordt aan de buitenzijde van beide scheidingsmuren voorzien als een extra laag die bestaat uit harde isolatie en een afwerking in grijze leien. Echter kan de op dit moment van kracht zijnde EPB-regelgeving niet afgewimpeld worden op het naburige erf. Om hinder voor de buren te voorkomen wordt opgelegd om de harde isolatie van de zijmuren niet aan de buitenzijde te voorzien. De harde isolatie aan de achterzijde kan worden behouden.
Mits voldaan aan de opgelegde voorwaarden voldoet de voorliggende aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. het raam van slaapkamer 3 op de eerste verdieping op minstens 60cm afstand plaatsen van de nabijgelegen perceelsgrens ten opzichte van nr. 41;
2. ter hoogte van het nieuwe dak (eerste verdieping) een opstand van 0,30 m voorzien ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak conform artikel 34 §3 van de bouwcode;
3. de harde isolatie van de opgetrokken scheidingsmuren op de eerste verdieping niet voorzien aan de buitenzijde van de scheidingsmuur;
4. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Uitsluitingen
5. de tuinberging/ buitenberging achteraan ter hoogte van de achterbouw onder het terras wordt uitgesloten uit de vergunning.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
14 juni 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
9 juli 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
7 september 2019 |
Verslag GOA |
20 augustus 2019 |
naam GOA |
Katrine Leemans |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. het raam van slaapkamer 3 op de eerste verdieping op minstens 60cm afstand plaatsen van de nabijgelegen perceelsgrens ten opzichte van nr. 41;
2. ter hoogte van het nieuwe dak (eerste verdieping) een opstand van 0,30 m voorzien ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak conform artikel 34 §3 van de bouwcode;
3. de harde isolatie van de opgetrokken scheidingsmuren op de eerste verdieping niet voorzien aan de buitenzijde van de scheidingsmuur;
4. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Uitsluitingen
5. de tuinberging/ buitenberging achteraan ter hoogte van de achterbouw onder het terras wordt uitgesloten uit de vergunning.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.