Terug
Gepubliceerd op 02/09/2019

2019_CBS_06932 - Omgevingsvergunning - OMV_2019072860. Diamantstraat 4 . District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 30/08/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_06932 - Omgevingsvergunning - OMV_2019072860. Diamantstraat 4 . District Antwerpen - Goedkeuring 2019_CBS_06932 - Omgevingsvergunning - OMV_2019072860. Diamantstraat 4 . District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019072860

Gegevens van de aanvrager:

de heer Sander Marijnissen met als adres Diamantstraat 4 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Diamantstraat 4 te 2018 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 10sectie K nr. 1706V2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een meergezinswoning met twee appartementen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          05/03/1937: vergunning (18#7193) voor binnenveranderingen;

-          09/11/2011: vastgesteld als bouwkundige erfgoed (ID 212908) als neorenaissance burgerhuizen;

-          18/05/2018: opname in register (AN2/G8V/2017116) voor het opsplitsen van een woning in twee appartementen.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          meergezinswoning bestaande uit drie bouwlagen en een zolderverdieping onder een zadeldak;

-          een duplex appartement op het gelijkvloers en de eerste verdieping en een duplexappartement op de tweede verdieping en de daklaag;

Huidige toestand

-          woning bestaande uit drie bouwlagen en een zolderverdieping onder een zadeldak.

Gewenste toestand

-          meergezinswoning bestaande uit drie bouwlagen en een zolderverdieping onder een zadeldak;

-          een duplex appartement op het gelijkvloers en de eerste verdieping met 2 slaapkamers en een duplex appartement op de tweede verdieping en de daklaag met 2 slaapkamers:

-          nokhoogte even hoog als rechterbuur;

-          gevelbrede dakkapel aan de voorgevel;

-          dak verdieping is voorzien van een tussenverdieping (bibliotheek ruimte);

-          een dakterras op de 3de dakverdieping.

Inhoud van de aanvraag

-          interne wijzigingen waardoor de twee duplex appartementen onafhankelijk kunnen functioneren;

-          wijziging dakvorm;

-          de voorgevel blijft ongewijzigd, het nieuwe dak wordt voorzien van een dakkapel en afgewerkt in grijze leien.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

9 juli 2019

30 juli 2019

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

9 juli 2019

26 juli 2019

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:
    de vrije hoogte in de leefruimte op de derde verdieping bedraagt 2,40 meter in plaats van de gevraagde 2,60 meter;

 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.


Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De leefruimte op de derde verdieping heeft een vrije hoogte van 2,4 meter in plaats van de vereiste 2,6 meter conform artikel 21 van de bouwcode. Echter wordt vastgesteld dat de vrije hoogte t.o.v. de bestaande toestand aanzienlijk verbeterd.  Tussen de draagbalken van de mezzanineconstructies wordt wel voldoende vrije hoogte gemeten waardoor deze afwijking eerder beperkt is. In alle redelijkheid kan besloten worden dat de voorgestelde derde verdieping, samen met de mezzanine en grote glasraampartij achteraan, zorgt voor voldoende ‘ruimtegevoel’ in de woning. Met toepassing van artikel 3 is een afwijking op artikel 21 dan ook verdedigbaar.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft het verbouwen van een bestaande meergezinswoning zonder het aantal wooneenheden te vermeerderen. De woonfunctie blijft behouden en blijft functioneel inpasbaar in de omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De bestaande dakopbouw wordt afgebroken en vervangen door een nieuw zadeldak dat achteraan is uitgesneden om een dakterras te voorzien. Het nieuwe dak overschrijd het maximaal aanvaardbare bouwvolume niet.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

Het pand is opgenomen in de inventaris onroerend erfgoed. Aan de stedelijk dienst monumentenzorg werd advies gevraagd. De afweging in de beoordeling van het advies luidt als volgt: ‘Conform art. 5§2 van de stedenbouwkundige verordening – bouwcode dd. 25 oktober 2014 moet de beschrijvende nota van de bouwaanvraag voldoende informatie bevatten over het cultuurhistorisch profiel van de aanwezige elementen zodat vergunningverlenende overheid deze kan afwegen.

De “historische nota” in het dossier herneemt het advies van de stedelijke dienst op de vorige versie van het dossier maar geeft geen antwoorden op de vragen die op 18 maart 2019 aan het architectenbureau werden overgemaakt, noch bij de voorwaarden die bij het advies werden opgelegd. (…)

De voorgestelde verbouwingen aan de bovenverdieping houden onvoldoende rekening met de typologie van het neorenaissance burgerhuis, waarbij het dak nog wel als dusdanig afleesbaar moet blijven. Zowel aan de voor- als de achterzijde van de dakconstructie worden atypische ingrepen voorzien. De intrinsieke waarde van de laat negentiende-eeuwse dakconstructie is op zich niet groot waardoor wel aanpassingen mogelijk zijn, zoals een inpandig terras. Een opstaande muur tussen de historische kroonlijst en het begin van het dak, en een groot dakvenster zijn niet kenmerkend voor het laat negentiende-eeuwse burgerhuis. Het doorbreekt de geleding van de gevel en tast de stadslandschappelijke waarde aan, die duidelijk afleesbaar is vanaf het openbaar domein, bvb kruispunt met de Justitiestraat. Hierdoor achten wij het niet wenselijk dat er aan de voorzijde een dergelijke dakvenster wordt voorzien die de gevelgeleding doorbreekt. Het inpandig terras en de gewijzigde dakhelling achteraan, zijn niet zichtbaar vanaf de straat en interfereren niet met de stadslandschappelijke waarde.

 

Ook de wit geschilderde baksteen en het schrijnwerk zijn atypisch voor het neorenaissance burgerhuis. Het is niet duidelijk of de witte verf op de bakstenen gevelpartijen vergund is.’

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag voorziet werken die de woon- en leefkwaliteit van de bestaande woongelegenheden verbeterd. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt geen bezwaar tegen deze ingrepen.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      het schuine dakvlak aan de straatzijde te laten beginnen aan de historische kroonlijst, zonder een opstaande muur en met behoud van de voorziene nokhoogte;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

Uitsluitingen

4.      wijzigingen aan de voorgevel;

5.      de dakkapel.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

12 juni 2019

Volledig- en ontvankelijk

9 juli 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

7 september 2019

Verslag GOA

20 augustus 2019

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.


Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      het schuine dakvlak aan de straatzijde te laten beginnen aan de historische kroonlijst, zonder een opstaande muur en met behoud van de voorziene nokhoogte;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

Uitsluitingen

4.      wijzigingen aan de voorgevel;

5.      de dakkapel.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.


Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.