Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019055857 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Filip Meeus met als adres Blancefloerlaan 181 bus C te 2050 Antwerpen en BVBA FM BAR met als adres Blancefloerlaan 181 bus c te 2050 Antwerpen |
Gegevens van de exploitant: |
BVBA FM BAR met als adres Blancefloerlaan 181 bus c te 2050 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Blancefloerlaan 181 te 2050 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 13 sectie N nr. 174R |
Inrichtingsnummer: |
20190429-0030 (Electric Karting) |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen naar en exploiteren van een elektrische indoor karting met ontvangstruimte en herstelwerkplaats |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 02/10/1997: vergunning (86#970287) voor het slopen van een kantoorgebouw en het herstellen van de vrijgekomen gevels;
- 21/02/2013: proces-verbaal (AN.66.LB.026149/2013) voor een hoofdfunctiewijziging van het pand, constructieve werken en opslaan van constructies en bouwmaterialen, zonder voorafgaandelijke schriftelijke stedenbouwkundige vergunning van het college van burgemeester en schepenen.
Vergunde/vergund geachte toestand
- functie en inrichting: magazijnen;
- volume: industriële hallen met een nokhoogte van circa 9,76m;
- gevel: roodbruine gevelsteen met zichtbeton.
Huidige toestand
- functie en inrichting:
- rechts vooraan circa 2.700 m² verhuurd aan nv Fabiry Centres Belgium;
- achterliggende 10.000 m² verhuurd aan Nemo Trading bv en circa 2.086 m² geschatte zone voor uitbreiding aan Nemo Trading bv;
- daarachter rechts bevindt zich Antwerp Bowling;
- links van deze bowling bevindt zich de gereserveerde zone voor deze aanvraag van circa 2.314 m²;
- gans achteraan bevindt zich een zone gebruikt als theater;
- volume en gevel: conform vergunde/vergund geachte toestand.
Gewenste toestand
- functie: elektrische indoorkarting;
- volume: ongewijzigd;
- inrichting: doos in doos constructie gevormd door stalen containers;
- gevel: extra nooduitgang in linker gevel.
Inhoud van de aanvraag
- functiewijziging van industriële opslagruimte naar dagrecreatie;
- constructieve werken.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorgeschiedenis
Op 2 augustus 2013 nam het college akte van een melding (AN2013/337) op naam van Antwerp Bowling bvba voor exploitatie van een geautomatiseerde kegelbaan en het lozen van huishoudelijk afvalwater. Bij deze aktename werden bijzondere voorwaarden opgelegd.
Inhoud van de aanvraag
De aanvraag omvat de exploitatie van een elektrische indoor karting met ontvangstruimte en herstelwerkplaats.
Aangevraagde rubrieken
Rubriek |
Omschrijving |
Gevraagd voor |
12.3.2° |
accumulatoren (gebruik van): vaste inrichtingen voor het laden van accumulatoren door middel van toestellen met een geïnstalleerd totaal vermogen van meer dan 10 kW; |
52,80 kW |
15.1.1° |
het stallen van 3 tot maximaal 25 voertuigen en aanhangwagens, andere dan personenwagens; |
22 voertuigen |
15.2. |
werkplaatsen voor het nazicht, het herstellen en het onderhouden van motorvoertuigen (inclusief carrosseriewerkzaamheden), andere dan bedoeld in rubriek 15.3 en 15.5. |
1 werkplaats |
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
24 mei 2019 |
21 juni 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
24 mei 2019 |
29 mei 2019 |
ondernemen en stadsmarketing/ visit Antwerpen |
24 mei 2019 |
11 juni 2019 |
stadsbeheer/ vastgoed/ ontwikkeling/ bouwprojecten |
24 mei 2019 |
27 mei 2019 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
24 mei 2019 |
17 juni 2019 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Galgenweel Oost, goedgekeurd op 9 augustus 2012.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP FAB 181, goedgekeurd op 22 oktober 2018. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1: zone voor centrumfuncties (ce).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor ambachtelijke bedrijven of gebieden voor kleine en middelgrote ondernemingen. Deze gebieden zijn mede bestemd voor kleine opslagplaatsen van goederen, gebruikte voertuigen en schroot, met uitzondering van afvalproducten van schadelijke aard. (Artikel 8 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor stedelijke ontwikkeling. Dit gebied is bestemd voor industriële, ambachtelijke en agrarische activiteiten, kantoren, kleinhandel, dienstverlening, recreatie, wonen, verkeer en vervoer, openbaar nut en gemeenschapsvoorzieningen, en dit voor zover deze functies verenigbaar zijn met hun onmiddellijke multifunctionele stedelijke omgeving. De stedenbouwkundige aanleg van het gebied, de bijhorende voorschriften betreffende terreinbezetting, vloeroppervlakte, hoogte, aard en inplanting van de gebouwen met bijhorende voorzieningen, en de verkeersorganisatie in relatie met de omringende gebieden, worden vastgesteld in een bijzonder plan van aanleg vooraleer het gebied kan ontwikkeld worden. Ook het wijzigen van de functie van bestaande gebouwen kan pas na goedkeuring van een bijzonder plan van aanleg.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA Galgenweel-Borgerweert, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 2 mei 2007. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: zone voor openbare wegenis ow.
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) en bijzondere plannen van aanleg (BPA) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgende punten:
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
- artikel 26 Afvalverzameling:
§3 er werd geen afvalberging opgetekend.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af van het RUP FAB 181, artikel 2.2.1. Voor de volledige zone moet een globale inrichtingsstudie worden uitgewerkt en bij elke vergunningsaanvraag worden toegevoegd, wat in de huidige aanvraag ontbreekt.
De aanvraag betreft louter interne wijzigingen. Er kan aan de hand van toegevoegde documentatie gesteld worden dat de mobiliteitsimpact beperkt blijft. De aanvraag geen nadelige invloed zal hebben op de draagkracht van de omgeving en het behoudt van de historische kenmerken van de hallenstructuur. Hierdoor kan gesteld worden dat er voor dit artikel een afwijking kan worden voorzien.
De aanvraag is daarnaast ook afwijkend van artikel 1.2.3.3 van het RUP. De parkeerbehoefte moet inpandig gerealiseerd worden, wat niet het geval is in het voorliggende project.
De aanvrager motiveert aan de hand van een mobiliteitsstudie dat de aanvraag een beperkte bezettingsgraad heeft en werd afgetoetst aan het MOBER Combori. Gelet op het voorwaardelijke gunstig advies van de stedelijke dienst mobiliteit kan er gesteld worden dat er voor dit artikel een afwijking kan voorzien worden.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat een functiewijziging naar een elektrische indoorkarting. Het perceel van de aanvraag is gelegen in het RUP FAB 181, onder de bestemming recreatie. Het voorwerp van aanvraag omvat een functiewijziging naar een elektrische indoorkarting.
Er werd gelet op de functie van de aanvraag advies ingewonnen bij de stedelijke dienst business en innovatie. Er werd vanuit deze dienst een voorwaardelijk gunstig advies afgeleverd, met volgende opmerking:
“In het dossier wordt er echter niets gezegd over eventueel aanwezig publiek (niet rijders) en eventueel drankfaciliteiten.”
De aanvraag biedt onvoldoende informatie over een mogelijke gekoppelde horeca uitbating. De mogelijkheid hiertoe wordt daarom uit deze vergunning gesloten.
De functie van de aanvraag is functioneel inpasbaar in de omgeving omdat ze in overeenstemming is met de geldende bestemmingsvoorschriften.
Mobiliteitsimpact
Toetsing parkeerbehoefte
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen het beoordelingskader voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 24 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. Antwerp Bowling is gevestigd in de Combori-site te Antwerpen Linkeroever en wenst haar activiteiten uit te breiden met een indoor e-karting.
In MOBER Combori wordt de piekbehoefte van Antwerp Bowling bepaald op 53 tot 66 parkeerplaatsen (werkdag – weekenddag) Deze cijfers zijn ook bevestigd door effectieve tellingen.
Op piekmomenten zullen er 60 karters zijn. Er wordt aangenomen dat 50% komt karten, en de overige bezoekers maken gebruik van de bestaande bowling of de combinatie van de twee. Dit komt neer op 30 extra bezoekers per uur die nog geen klant van de bowling zijn.
Het verplaatsingsgedrag van het doelpubliek van karters is gelijkaardig met dat van de bowlers, 80% autogebruikers.
De werkelijke parkeerbehoefte van het karting is 30 x 80% = 24. In totaal (inclusief bowling) is de parkeerbehoefte 77-90 (werkdag – weekenddag).
|
De plannen voorzien in 95 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
Er zijn 95 parkeerplaatsen op eigen terrein.
Op weekenddagen kunnen ook de parkeerplaatsen van de naastliggende kantoren van Fabory en Nemo gebruikt worden, die dan leeg staan.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen is toereikend.
|
Fietsvoorzieningen
Vanuit de stedelijke dienst mobiliteit werd voorwaardelijk gunstig advies verleend:
“Er moeten voldoende fietsenstallingen voor personeel en bezoekers voorzien worden.
De fietsenstallingen voor personeel moeten overdekt en afgesloten zijn. Er moeten voor 1/3 van de werknemers een veilige fietsenstalling voorzien worden.
Voor de bezoekers zijn een 10-tal plaatsen dichtbij de ingang aangewezen.”
Deze voorwaarde dient conform artikel 29 van de bouwcode te worden opgenomen in de vergunning.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het volume en het programma zoals voorgesteld. Het voorgestelde project wordt inpandig voorzien in hallenstructuur met beperkte structurele handelingen die zich beperken tot het voorzien van een extra nooduitgang en inkom. Intern wordt het circuit voorzien, samen met opbergcontainers. Het aangevraagde project is in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Op de plannen werd er geen afvalberging opgetekend. In de voorwaarden wordt opgenomen dat deze er dient te komen in overeenstemming met artikel 26 van de bouwcode.
Er wordt opgemerkt dat de aanvraag afwijkt van de verordening toegankelijkheid op artikel 19 (helling) en artikel 20 (trapleuning). Om het project in overeenstemming te brengen met deze verordening, moet hieraan voldaan worden bij vergunning. Dit wordt opgelegd in de voorwaarden.
De bijgevoegde voorwaarden van brandweer worden integraal overgenomen als voorwaarden in de vergunning.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
De aanvraag omvat de exploitatie van een elektrische indoor karting met ontvangstruimte en herstelwerkplaats aan de Blancefloerlaan 181 C te Antwerpen-Linkeroever op het perceel waar ook Antwerp Bowling bvba zich bevindt. De uitbating gebeurt door een andere bvba (FM bar) maar in principe gaat het over dezelfde exploitant.
Voor de uitbating van de karting wordt een industrieel pand, vroeger deel van de site COMBORI, verbouwd. Hierin zullen 22 E-karts gestald worden (rubriek 15.1.1) waarvan 20 stuks voor 1 persoon en 2 stuks voor 2 personen. Om de E-karts op te laden zullen er tevens 11 acculaders aanwezig zijn voor een totaal vermogen van 52,8 kW (rubriek 12.3.2). Daarnaast zal er een herstelwerkplaats voor de E-karts aanwezig zijn (rubriek 15.2). Deze rubrieken behoren allen tot de derde klasse. Er wordt geen bedrijfsafvalwater gegenereerd. Sanitaire installaties zijn niet aanwezig, het lozen van huishoudelijk afvalwater wordt dan ook niet gevraagd. Bezoekers – en medewerkers – zullen gebruik kunnen maken van de sanitaire installaties van het naastgelegen Antwerp Bowling die wel vergund is voor het lozen van huishoudelijk afvalwater.
In de hal zullen geen verwarmingsinstallaties noch airco-installaties geplaatst worden. Alle karts zullen elektrisch zijn. Hierdoor zullen er geen emissies naar de lucht geproduceerd worden. De karts behoeven ook geen brandstof en produceren vrijwel geen geluid. Er zal geen opslag van gevaarlijke producten plaatsvinden. De vloer van de werkplaats wordt effen en ondoordringbaar uitgevoerd.
Er worden gemiddeld 40 klanten per uur verwacht. Er wordt ingeschat dat 50 % van de klanten hun bezoek aan de indoorkarting zal combineren met het gebruik van de bestaande bowling. Aan de westzijde van het gebouw is er een parking voorzien met 95 parkeerplaatsen. Dit wordt voldoende geacht om de parkeerpiek in het weekend van zowel Antwerp Bowling als Electric Karting te kunnen opvangen.
Door middel van de aktename van de melding met referentie AN2013/337 op naam van Antwerp Bowling bvba werd het lozen van huishoudelijk afvalwater door Antwerp Bowling vergund. Hieraan werd echter een bijzondere voorwaarde gekoppeld namelijk dat de grondwaterwinning die gebruikt werd voor de sanitaire installaties buiten werking gesteld zou worden. De sanitaire installaties van Antwerp Bowling mogen dan ook enkel geëxploiteerd worden indien gespoeld wordt met leidingwater of hemelwater.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. er dienen minimaal 10 fietsstalplaatsen bij de ingang voorzien te worden conform de inrichtingsvoorschriften van artikel 29 van de bouwcode;
3. er dient een afvalberging voorzien te worden conform artikel 26 van de bouwcode;
4. de helling gelegen aan de inkom dient zich in regel te stellen met artikel 19 van de gewestelijke verordening toegankelijkheid;
5. de trap met leuning gelegen aan de inkom dient zich in regel te stellen met artikel 20 van de gewestelijke verordening toegankelijkheid.
Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Mits voldaan wordt aan de voorgestelde vergunningsvoorwaarden, is deze aanvraag in overeenstemming met de wetgeving betreffende de omgevingsvergunning. Vanuit milieutechnisch oogpunt wordt voorwaardelijk positief advies gegeven de vergunning te verlenen.
Geadviseerde rubrieken
Rubriek |
Omschrijving |
Geadviseerd voor |
12.3.2° |
accumulatoren (gebruik van): vaste inrichtingen voor het laden van accumulatoren door middel van toestellen met een geïnstalleerd totaal vermogen van meer dan 10 kW; |
52,80 kW |
15.1.1° |
het stallen van 3 tot maximaal 25 voertuigen en aanhangwagens, andere dan personenwagens; |
22 voertuigen |
15.2. |
werkplaatsen voor het nazicht, het herstellen en het onderhouden van motorvoertuigen (inclusief carrosseriewerkzaamheden), andere dan bedoeld in rubriek 15.3 en 15.5. |
1 werkplaats |
Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden
1. |
de sanitaire installaties van Antwerp Bowling mogen enkel geëxploiteerd worden indien gespoeld wordt met leidingwater of hemelwater. |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
2 mei 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
24 mei 2019 |
Start openbaar onderzoek |
3 juni 2019 |
Einde openbaar onderzoek |
2 juli 2019 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
6 september 2019 |
Verslag GOA |
26 augustus 2019 |
naam GOA |
Bieke Geypens en Katrine Leemans |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
3 juni 2019 |
2 juli 2019 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. er dienen minimaal 10 fietsstalplaatsen bij de ingang voorzien te worden conform de inrichtingsvoorschriften van artikel 29 van de bouwcode;
3. er dient een afvalberging voorzien te worden conform artikel 26 van de bouwcode;
4. de helling gelegen aan de inkom dient zich in regel te stellen met artikel 19 van de gewestelijke verordening toegankelijkheid;
5. de trap met leuning gelegen aan de inkom dient zich in regel te stellen met artikel 20 van de gewestelijke verordening toegankelijkheid.
Bijzondere milieuvoorwaarden
1. |
de sanitaire installaties van Antwerp Bowling mogen enkel geëxploiteerd worden indien gespoeld wordt met leidingwater of hemelwater. |
Brandweervoorwaarden
de brandweervoorwaarden uit het verslag met referentie BW/KVLO/2019/G.00133.A5.0005.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.
De vergunning omvat thans volgende rubrieken:
Rubriek |
Omschrijving |
Gecoördineerd |
12.3.2° |
accumulatoren (gebruik van): vaste inrichtingen voor het laden van accumulatoren door middel van toestellen met een geïnstalleerd totaal vermogen van meer dan 10 kW; |
52,80 kW |
15.1.1° |
het stallen van 3 tot maximaal 25 voertuigen en aanhangwagens, andere dan personenwagens; |
22 voertuigen |
15.2. |
werkplaatsen voor het nazicht, het herstellen en het onderhouden van motorvoertuigen (inclusief carrosseriewerkzaamheden), andere dan bedoeld in rubriek 15.3 en 15.5. |
1 werkplaats |
Het college beslist dat de omgevingsvergunning ingaat op 30 augustus 2019 voor onbepaalde duur.