De Lijn wil drie nieuwe stelplaatsen uitwerken in Antwerpen. Voor de locatie hiervan is de keuze gevallen op Punt Aan De Lijn (PAL), Deurne (luchthaven) en de Lageweg in het district Hoboken.
Aan de basis van deze beslissing liggen de suboptimale ligging van enkele huidige stelplaatsen en de nood aan meer stallingscapaciteit in functie van de toekomstige groei en samenstelling van de vloot. Bovendien sluit deze ambitie aan op de keuze van de stad Antwerpen voor de verdere uitbouw van een stevig stedelijk tramnetwerk en de afbouw van het busaanbod in het stedelijk gebied.
Het is de ambitie van De Lijn om op de drie locaties een nieuwe stelplaats te bouwen zodat de activiteit in bestaande stelplaatsen waaronder de tramstelplaats in Hoboken (Jan Van de Wouwerstraat 25-27, 2660 Hoboken) kan worden stopgezet. De huidige exploitatievergunning loopt reeds af in maart 2020. In navolging van de hoogdringendheid van de realisatie van de nieuwe tramstelplaats Hoboken (aan de Lageweg) werd besloten tot opmaak van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) Lageweg.
Een tramstelplaats van De Lijn voor circa 120 trams met onderhoudscentrum en hieraan gekoppelde tramhalte wordt opgenomen als een mogelijk scenario in de proces- en startnota van het RUP Lageweg. Een publieke consultatie wordt hierover gehouden, aangevuld met een participatiemoment.
In de volgende fase zal een plan-MER worden opgemaakt waarin de mitigerende maatregelen worden opgenomen om ondermeer de overstromingsproblematiek ter plaatse op te vangen.
Gezien de lange doorlooptijd van een RUP-, vergunnings-, en bouwtraject is het wenselijk om de huidige exploitatie te verlengen van de tramstelplaats van De Lijn aan de Jan Van de Wouwerstraat in afwachting van het in werking treden van de nieuwe tramstelplaats aan de Lageweg. De huidige exploitatievergunning loopt reeds af in maart 2020. Deze piste kan best onderzocht worden door de betrokken stadsdiensten.
Het college laat via een collegiale brief weten dat ze haar steun betuigt aan het tramproject Lageweg van De Lijn. Tevens wordt het onderzoek naar een exploitatieverlenging van de huidige tramstelplaats aan de Jan Van de Wouwerstraat, in afwachting van de nieuwe tramstelplaats aan de Lageweg, bevestigd.
Voor de noordelijke stelplaats kijken de stad Antwerpen niet langer naar de Havana-site, maar naar de site aan de Noorderlaan (PAL- Punt Aan De Lijn). De huidige PAL-site zal De Lijn daarvoor moeten aanpassen, verbouwen en uitbreiden.De stad zal dus een eigen herontwikkelingstraject opzetten voor de terreinen van de voormalige kazerne aan de Havanastraat, zonder vragen van De Lijn. Uiteraard zal de stad Antwerpen de verbouwingen aan de Noorderlaan ook mee faciliteren.
Met de plannen van De Lijn voor een nieuwe busstelplaats op de terreinen van de luchthaven, is ook het gebruik van de stelplaats Zurenborg en Tjalkstraat eindigend. Dit biedt nieuwe perspectieven voor het traject van de stad Antwerpen en Vlaanderen voor de ringzone. De stad Antwerpen ontving evenwel nog geen concrete timing over de indienstname van de nieuwe stelplaats aan de luchthaven.
Op 18 juli 2014 (jaarnummer 7571) nam het college kennis van de resultaten van het ontwerpend onderzoek Labo XX. Het college gaf hiermee de start van de bespreking van de resultaten en keurde het vervolgtraject van Labo XX goed.
Op 12 september 2014 (jaarnummer 9058) keurde het college het proefproject Lageweg, als aanvullende dienst binnen de opdracht voor het vervolgtraject van Labo XX, goed.
Op 28 augustus 2015 (jaarnummer 7210) nam het college kennis van:
Het college keurde tevens goed dat de partners die de engagementsverklaring ondertekenen, mede-eigenaar worden van het financieel model.
Op 22 januari 2016 (jaarnummer 541) keurde het college de indiening van het dossier 'Lageweg' voor ‘Pilootprojecten terug in omloop’ goed. De kandidatuurstelling werd in overleg met de eigenaars opgemaakt. Het college keurde ook de uitgangspunten goed om de bestaande bedrijven op de Lageweg te behouden en te begeleiden en het project in coalitie met de eigenaars te realiseren en besliste dat, wanneer de projectdefinitie ter voorbereiding van het masterplan goedgekeurd is, de kandidatuurstelling voor het brownfieldconvenant verder kan worden uitgewerkt.
Op 29 januari 2018 (jaarnummer 69) keurde de gemeenteraad de intentie tot opmaak van het RUP 'Gebied de Lageweg' en de begrenzing van het RUP die het college voorstelde principieel goed.
Op 8 februari 2019 (jaarnummer 969) keurde het college principieel de opdracht tot opmaak van het RUP Lageweg goed.
Op 13 september 2019 vroeg de Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn (hierna De Lijn) aan de stad Antwerpen om haar officiële goedkeuring te verlenen voor de realisatie van een tramstelplaats met onderhoudscentrum aan de Lageweg te Hoboken, met een minimale stallingscapaciteit van circa 120 capaciteitstrams (30 m equivalent) en haar administratie de opdracht te geven de nodige ondersteuning te bieden ten behoeve van het welslagen van het project op korte termijn.
Op 9 oktober 2019 vond hierover een overleg plaats tussen De Lijn en de stadsdiensten. Hierbij werd er gesteld dat de stad Antwerpen het tramproject Lageweg blijft ondersteunen en de gevraagde tramstelplaats van circa 120 trams met onderhoudscentrum als scenario is meegenomen in de op dat moment in opmaak zijnde proces- en startnota van het RUP Lageweg. Verder vroeg De Lijn tijdens dit overleg om haar exploitatievergunning van de huidige tramstelplaats aan de Jan Van de Wouwerstraat te verlengen in afwachting van het in werking treden van de nieuwe tramstelplaats aan de Lageweg. De huidige exploitatievergunning loopt reeds af in maart 2020.
De proces- en startnota RUP Lageweg zal nog behandeld worden door het college.
Het college keurt de collegiale brief gericht aan de Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn goed.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/Omgeving | onderzoeken of exploitatievergunning aan de Jan Van de Wouwerstraat kan verlengd worden |