Terug
Gepubliceerd op 09/12/2019

2019_CBS_10172 - District Antwerpen. Auguste Oleffestraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 06/12/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_10172 - District Antwerpen. Auguste Oleffestraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2019_CBS_10172 - District Antwerpen. Auguste Oleffestraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

De aanliggende straten en het plein voor de Sint-Catharinakerk werden heraangelegd tot een kwaliteitsvolle plek. De doorsteek van de Piet Verhaertstraat naar de Pieter Rottiestraat werd opgeheven, waardoor het verkeersgeleidingspleintje ter hoogte van de Pieter Rottiestraat deel gaat maken van de zone rond de kerk. Binnen het speelruimteweefsel Antwerpen-Kiel is het plein gelegen in de zone ten westen van de Sint-Bernardsesteenweg. De kind-as van de Sint-Bernardsesteenweg naar de blokken aan de Aloïs De Laetstraat loopt langs het plein. 

Een aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • de Auguste Oleffestraat is doorlopend en werd heraangelegd als woonerf. In een woonerf mogen de voetgangers de ganse breedte van de openbare weg gebruiken en is spelen eveneens toegelaten. De snelheid is er beperkt tot 20 km per uur en er mag enkel geparkeerd worden op de daartoe voorziene parkeerplaatsen;
  • de straat wordt als woonerf gereglementeerd (artikel 1);
  • parkeervakken worden voorzien tegenover de kerk (artikel 2).

In heel de zone rond de kerk neemt de parkeerbalans met één (1) parkeerplaats toe.
Na de heraanleg nam de parkeerbalans in de Auguste Oleffestraat toe met één (1) parkeerplaats.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Aanleiding en context

De Auguste Oleffestraat in het district Antwerpen: 

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft nog geen goedgekeurd aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer;
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Kiel-noord";
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

De straat werd heraangelegd als woonerf.

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 14 oktober 2019 Gunstig advies
Districtsraad Antwerpen, advies van 18 november 2019 (jaarnummer 205) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB02 - Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SMB0203 - Op het niveau van de straat zijn de principes van verkeersmanagement toegepast
1SMB020301 - Verkeers- en parkeerreglementen zijn opgesteld met oog op het realiseren van bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Auguste Oleffestrraat in het district Antwerpen goed.

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.