Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019001836 |
Gegevens van de aanvrager: |
zie exploitant |
Gegevens van de exploitant: |
Stad Antwerpen, Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Apollostraat 150 te 2600 Berchem-Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 22 sectie A nr. 70X22 |
Inrichtingsnummer: |
20190328-0076 (Apollostraat 150) |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten. |
Voorwerp van de aanvraag: |
renoveren van een geklasseerd gebouw, bouwen van een dakpaviljoen en een nieuwe achterbouw en inrichten van een kinderdagverblijf |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 08/11/1967: vergunning (957#1989) voor het aanpassen van bestaande magazijnen;
- 05/11/1982: vergunning (961#2289) voor het uitvoeren van een gevelverbouwing;
- 01/10/1984: vergunning (961#2481) voor het verbouwen van een woning;
- 29/03/2019: vaststelling (ID: 10882) als bouwkundig erfgoed “feestzaal”.
Vergunde/vergund geachte toestand
- (oorspronkelijk) kantoren en toonzaal uit 1967 naar een ontwerp van Jul De Roover;
- beschermde voorbouw van 2 bouwlagen onder plat dak;
- de geritmeerde voorgevel in betonstructuur werd ingevuld met schrijnwerk in iroko-hout, blauwe geglazuurde siersteen, aluminium bloembakken, hardstenen plint, rolpoort en glasbouwsteen;
- achterliggend magazijn bereikbaar via de rolpoort opgebouwd met een staalstructuur;
- het perceel werd volledig bebouwd.
Huidige toestand
- de voormalige (gekende) functies van het pand waren bureaus, magazijn, een feestzaal en een internaat;
- de voorgevel werd geschilderd. De bloembakken werden verwijderd. De rolpoort vervangen. Enkele ramen werden vervangen;
- inkompartij werd ontdubbeld en verplaatst;
- intern werden de meeste originele elementen, zoals getekend door architect J. De Roover, verwijderd.
Gewenste toestand
- kinderdagverblijf voor 90 kinderen in gesloten bebouwing;
- te behouden en renoveren voorbouwvolume met een nieuw houten dakpaviljoen als teruggetrokken en perceelsbrede bouwlaag onder plat dak (ingericht als groendak en zonnepanelen);
- de bestaande en de nieuwe kelder worden ingericht als ondergrondse parking voor auto’s en fietsen (van het personeel) en wasserij;
- L-vormige achterbouw met 1 bouwlaag onder platte daken (grotendeels ingericht als groendak);
- perceel wordt deels ontpit en voorzien van buitenruimte.
Inhoud van de aanvraag
- slopen van een loods;
- renoveren/restaureren van de geklasseerde voorbouw;
- wijzigen van de functie van de geklasseerde voorbouw;
- herstellen van de achtergevel;
- bouwen van een (perceelsbreed) dakpaviljoen in vergrijzend hout met 2 dakterrassen op de voorbouw;
- bouwen van een nieuwe achterbouw;
- deels voorzien van waterdoorlatende betontegels / deels ontpitten en vergroenen van de buitenruimte;
- verlagen van de tuinmuren.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Inhoud van de aanvraag
De aanvraag betreft de herbestemming van een bestaand gebouw naar een stedelijk kinderdagverblijf voor 90 kinderen, gelegen aan de Apollostraat 150 te Berchem.
Aangevraagde rubrieken
Rubriek |
Omschrijving |
Gevraagd voor |
17.4 |
opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter; |
50 kg |
46.1.b |
wasserij niet of niet geheel gelegen in industriegebied met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 tot en met 100 kW. |
46,6 kW |
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
AQUAFIN NV |
30 augustus 2019 |
11 oktober 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
30 augustus 2019 |
2 oktober 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator |
30 augustus 2019 |
23 oktober 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
FOD Mobiliteit en Vervoer - Dienst Luchtvaart |
30 augustus 2019 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/energie en milieu Antwerpen/ luchtkwaliteit en geluid |
30 augustus 2019 |
6 september 2019 |
stadsontwikkeling/mobiliteit |
30 augustus 2019 |
18 september 2019 |
stadsontwikkeling/onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
30 augustus 2019 |
10 oktober 2019 |
stadsontwikkeling/team stadsbouwmeester - welstandscommissie |
30 augustus 2019 |
30 augustus 2019 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Het pand is gelegen in woongebied. De aanvraag betreft een kinderdagverblijf van circa 1100 m² voor 5 leefgroepen. Dit inpasbaar in deze specifieke stedelijke woonomgeving.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
In bestaande toestand werd het gehele perceel bebouwd. De bestaande loods wordt afgebroken en het hoofdvolume blijft behouden. Er wordt een nieuw volume in de tuinzone voorzien, waardoor er 20% open ruimte overblijft. Deze open ruimte wordt maximaal voorzien tegen de tuinen perceelgrenzen van de eengezinswoningen in de omgeving, zodat de tuinmuren verlaagd kunnen worden van 4,78 meter tot circa 2,25 meter. De open ruimte werd zo veel mogelijk als een kwalitatieve en groene speelzone aangelegd.
Op de daken wordt het groene karakter doorgetrokken aan de hand van groendaken. Op het hoofdvolume worden eveneens zonnepanelen geplaatst. De daken grenzend aan het dakpaviljoen en de leefgroep op de verdieping wordt deels voorzien als houten dakterras, begrensd met plantenbakken.
Het nieuwbouwvolume achteraan werd voorzien van verschillende hoogtes om daglicht zo maximaal te integreren in de leefruimtes. De kroonlijsthoogte in binnengebied bedraagd hier maximaal 4,27 meter. De hoogste delen van deze daken behouden voldoende afstand van de tuinzones van de woningen in de omgeving.
Boven het hoofdvolume wordt een volume toegevoegd in de vorm van een dakpaviljoen dat losstaat van de perceelsgrenzen, conform het principe van ‘weiterbauen’. De kroonlijsthoogte wordt hier voorzien tot 10,95 meter. Het dakpaviljoen is in harmonie met de overige delen van het project. Er wordt geen hinder verwacht op de bebouwing in de omgeving door toevoeging van het dakpaviljoen.
Cultuurhistorische aspecten
De aanvraag heeft betrekking op een pand dat is opgenomen in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed. De erfgoedwaarde van het pand wordt bepaald door de architecturale en esthetische waarde, het pand is beeldbepalend in zijn omgeving:
- Art. 5 §1 van de stedenbouwkundige verordening – bouwcode dd. 25 oktober 2014 zegt dat voor gebouwen opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed en gebouwen gelegen in CHE-gebied de wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw of constructie onderworpen wordt aan de wenselijkheid van het behoud. Het behoud van de elementen met culturele, historische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur.
- Bovendien schrijft art. 5§2 voor dat de beschrijvende nota van de bouwaanvraag voldoende informatie moet bevatten over het cultuurhistorisch profiel van de aanwezige elementen zodat de stedelijke dienst monumentenzorg deze kan afwegen. Deze informatie werd toegevoegd aan de aanvraag.
Het pand is een voormalige feestzaal, in oorsprong kantoren en toonzaal uit 1967, naar ontwerp van Jul De Roover. Het pand bestaat uit een betonstructuur die werd ingevuld met kleurige baksteenvlakken en houten schrijnwerk. In de bestaande toestand werd de voorgevel van het gebouw volledig in een gele kleur geschilderd.
Men wenst het gebouw om te vormen tot kinderopvang. Er wordt een extra teruggetrokken bouwlaag voorzien, de bestaande achterbouw wordt volledig afgebroken en er wordt een nieuwe gelijkvloerse achterbouw voorzien met gedeeltelijk ook open ruimte.
De werken werden voorbesproken met de stedelijke dienst monumentenzorg. Het project werd ook voorgelegd aan de welstandscommissie waar de stedelijke dienst monumentenzorg ook vertegenwoordigd is. Het opwaarderen van de voorgevel na onderzoek naar het oorspronkelijke ontwerp en materiaalgebruik, net zoals het terug leesbaar maken van de achtergevel, is vanuit erfgoedoogpunt zeker een meerwaarde voor het gebouw.
Gelet op het voorgaande wordt een gunstig advies verleend.
Visueel-vormelijke elementen
De voorgevel wordt gewijzigd met respect voor het oorspronkelijke gevelontwerp. De verticale geveldelen worden onderaan uitgebreid en de gelijkvloerse toegangsdeuren en poort wijzigen. Het gewijzigde schrijnwerk wordt hierbij opnieuw voorzien iroko buitenschrijnwerk. De witte pvc sectionaalpoort wordt vervangen door een blauwkleurige aluminium kantelpoort. De achtergevel wordt opnieuw leesbaar gemaakt en voorzien in betonnen gevelbekleding en iroko buitenschrijnwerk.
Zowel het dakpaviljoen als de nieuwbouw achteraan het perceel worden voorzien als een houtskeletbouw met houten gevelbekleding en houten luifels. Het schrijnwerk van het dakpaviljoen wordt voorzien in zelfde materialisatie als de onderliggende verdiepingen.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag betreft een kinderdagverblijf. Omwille van het gezondheidsaspect werd een advies gevraagd aan de stedelijke dienst energie en milieu Antwerpen – luchtkwaliteit en geluid. Deze dienst gaf een gunstig advies mits voorwaarden. Deze voorwaarden werden integraal overgenomen in de vergunning.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 8 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging en uitbreiding van kantoor naar kinderdagverblijf voor 90 kinderen
1100m² kinderdagverblijf met parkeernorm 0,7/100m² in centrumschil dus 1100m² x 0,7/100m² = 7,7
De werkelijke parkeerbehoefte is 8
|
De plannen voorzien in 9 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 9.
Dit aantal is toereikend.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.
|
Ontsluiting/bereikbaarheid:
De autoparking is bereikbaar via een autolift. De fietsstalplaatsen voor personeel zijn bereikbaar via een fietstrap met goot naar de kelder. (met badgesysteem)
Er wordt op het gelijkvloers een grote ruimte voorzien voor het plaatsen van kinderwagens alsook wordt er in de overdekte doorgang plaats voorzien om 8 fietskarren te plaatsen en 6 fietsen voor bezoekers.
Gezien de omvang van het project dienen de ouders gestimuleerd te worden om hun kinderen te brengen en te halen per fiets of te voet. Indien de meeste ouders met de wagen komen zal dit zware impact hebben op de buurt.
Fietsvoorzieningen:
Voor personeel worden er 16 fietsstalplaatsen voorzien in de kelder met daarbij 2 oplaadpunten voor elektrische fietsen. Deze plaatsen zijn bereikbaar via een fietstrap met goot.
Voor bezoekers worden er 8 plaatsen voor fietskarren voorzien en 6 plaatsen voor gewone fietsen.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
Het bouwproject omvat het slopen van het magazijn, de renovatie en restauratie van de voorbouw en het optrekken van een nieuwbouwvolume met ondergrondse parking. Bovenop de bestaande voorbouw wordt een extra bouwlaag gecreëerd.
Overeenkomstig Vlarem II hoofdstuk 6.12 dient de uitvoerder van de sloopwerken de nodige maatregelen te nemen om stofemissies tijdens de afbraak zoveel mogelijk te beperken. Er werd een sloop- en asbestinventaris aan het dossier toegevoegd. De aanbevelingen vermeld in de inventaris dienen door de uitvoerder van de sloopwerken gevolgd te worden.
Er worden enkel meldingsplichtige rubrieken aangevraagd:
- rubriek 17.4: opslag van gevaarlijke producten in kleine verpakkingen. Deze producten worden in de kelder opgeslagen;
- rubriek 46.1.b: wasserij met een totaal geïnstalleerde drijfkracht van 46,6 kW (2 droogkasten en 2 wasmachines).
Het vermogen van de stookinstallatie bedraagt minder dan 300 kW en is bijgevolg niet indelingsplichtig. Lozing van het huishoudelijk afvalwater wordt geschat op 400 m³/jaar en is ook niet indelingsplichtig.
Voor de realisatie van de ondergrondse parking is er mogelijks een bronbemaling noodzakelijk. Hoewel dit geen onderdeel uitmaakt van de aanvraag willen we de exploitant er al op wijzen dat hier ook een melding of vergunning voor aangevraagd dient te worden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de bijgevoegde voorwaarden van Fluvius zijn strikt na te leven;
3. de rustruimtes moeten voorzien worden van een vrije hoogte van minimaal 2,6 meter;
4. de rustruimtes die niet op een natuurlijke wijze geventileerd kunnen worden moeten voorzien worden van een ventilatiesysteem;
5. ouders dienen actief gestimuleerd te worden om hun kinderen niet met de wagen te brengen maar wel via alternatieve manieren zoals met de fiets of te voet. De Apollostraat is immers niet geschikt om grote aantallen wagens tegelijktijdig te laten halteren ter hoogte van het kinderdagverblijf;
6. er dient een gescheiden rioolstelsel voorzien te worden dat bestaat uit 1 droogweerafvoer (DWA) en 1 hemelwaterafvoer (RWA). Dit gescheiden rioolsysteem moet aangeboden worden aan de straat;
7. er dient een septische put voorzien te worden conform artikel 43 van de bouwcode;
8. de voorwaarden van de stedelijke dienst energie en milieu Antwerpen – luchtkwaliteit en geluid zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven:
- de akoestische prestatie van de gebouwenschil volstaat om de streefwaarden van maximaal 30 dB(A) in de slaapruimtes en maximaal 35 dB(A) in de leefruimtes te benaderen tijdens een geluidspiek als gevolg van een overvliegend passagiersvliegtuig van tussen 90 tot 130 zitplaatsen dat opstijgt richting Berchem en op grondniveau (loodrecht op de vliegroute) op minder dan 300m afstand passeert. De akoestische isolatiewaarde DA,tr voor gevels en daken, inclusief beglazing, bedraagt daarom minstens 40 dB, uitgaande van een aangenomen geluidsbelasting van minimaal 70 dB(A). Hiervan kan per gevelvlak afgeweken worden indien geluidsmetingen van hoge kwaliteit (klasse 1) een lagere geluidsbelasting LA dan 70 dB aantonen tijdens een dergelijke geluidspiek; de berekening van DA,tr gebeurt dan op basis van volgende formule:
- DA,tr groter of gelijk aan LA – 30 +m dB
- De waarde m bedraagt 3 dB indien de te beschermen ruimte nog een ander gevelvlak bezit waarbij de LA-waarden voor de beide gevelvlakken groter of gelijk aan 60 dB zijn en waarbij beide gevelvlakken minstens één gevelelement met geluidsverzwakkingsindex RA,tr < 48 dB bevatten. In alle andere gevallen is m=0 dB (op basis van de Belgische norm NBN S01-400-01).
- Geen slaapruimtes met een dakraam. Geen leefruimtes met een dakraam met RA,tr < 43 dB.
Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Mits voldaan wordt aan de voorgestelde vergunningsvoorwaarden, is deze aanvraag in overeenstemming met de VLAREM wetgeving. Vanuit milieutechnisch oogpunt wordt positief advies gegeven de akte te verlenen.
Geadviseerde rubrieken
Rubriek |
Omschrijving |
Geadviseerd voor |
17.4 |
opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter; |
50 kg |
46.1.b |
wasserij niet of niet geheel gelegen in industriegebied met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 tot en met 100 kW. |
46,6 kW |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
5 augustus 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
30 augustus 2019 |
Start openbaar onderzoek |
9 september 2019 |
Einde openbaar onderzoek |
8 oktober 2019 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
13 december 2019 |
Verslag GOA |
Bieke Geypens en Wim Van Roosendael |
naam GOA |
28 november 2019 |
De aanvraag werd onderworpen aan een openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
9 september 2019 |
8 oktober 2019 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de bijgevoegde voorwaarden van Fluvius zijn strikt na te leven;
3. de rustruimtes moeten voorzien worden van een vrije hoogte van minimaal 2,6 meter;
4. de rustruimtes die niet op een natuurlijke wijze geventileerd kunnen worden moeten voorzien worden van een ventilatiesysteem;
5. ouders dienen actief gestimuleerd te worden om hun kinderen niet met de wagen te brengen maar wel via alternatieve manieren zoals met de fiets of te voet. De Apollostraat is immers niet geschikt om grote aantallen wagens tegelijktijdig te laten halteren ter hoogte van het kinderdagverblijf;
6. er dient een gescheiden rioolstelsel voorzien te worden dat bestaat uit 1 droogweerafvoer (DWA) en 1 hemelwaterafvoer (RWA). Dit gescheiden rioolsysteem moet aangeboden worden aan de straat;
7. er dient een septische put voorzien te worden conform artikel 43 van de bouwcode;
8. de voorwaarden van de stedelijke dienst energie en milieu Antwerpen – luchtkwaliteit en geluid zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven:
- de akoestische prestatie van de gebouwenschil volstaat om de streefwaarden van maximaal 30 dB(A) in de slaapruimtes en maximaal 35 dB(A) in de leefruimtes te benaderen tijdens een geluidspiek als gevolg van een overvliegend passagiersvliegtuig van tussen 90 tot 130 zitplaatsen dat opstijgt richting Berchem en op grondniveau (loodrecht op de vliegroute) op minder dan 300 m afstand passeert. De akoestische isolatiewaarde DA,tr voor gevels en daken, inclusief beglazing, bedraagt daarom minstens 40 dB, uitgaande van een aangenomen geluidsbelasting van minimaal 70 dB(A). Hiervan kan per gevelvlak afgeweken worden indien geluidsmetingen van hoge kwaliteit (klasse 1) een lagere geluidsbelasting LA dan 70 dB aantonen tijdens een dergelijke geluidspiek; de berekening van DA,tr gebeurt dan op basis van volgende formule:
- DA,tr groter of gelijk aan LA – 30 +m dB
- De waarde m bedraagt 3 dB indien de te beschermen ruimte nog een ander gevelvlak bezit waarbij de LA-waarden voor de beide gevelvlakken groter of gelijk aan 60 dB zijn en waarbij beide gevelvlakken minstens één gevelelement met geluidsverzwakkingsindex RA,tr < 48 dB bevatten. In alle andere gevallen is m=0 dB (op basis van de Belgische norm NBN S01-400-01).
- Geen slaapruimtes met een dakraam. Geen leefruimtes met een dakraam met RA,tr < 43 dB.
Brandweervoorwaarden
de voorwaarden uit het brandweeradvies met kenmerk BW/CVB/2019/G.00156.BE.0009.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.
De vergunning omvat thans volgende rubrieken:
Rubriek |
Omschrijving |
Gecoördineerd |
17.4 |
opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter; |
50 kg |
46.1.b |
wasserij niet of niet geheel gelegen in industriegebied met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 tot en met 100 kW. |
46,6 kW |
Het college beslist dat de omgevingsvergunning ingaat op 6 december 2019 voor onbepaalde duur.