Het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen bepaalt in artikel 1 dat de gemeenteraad bevoegd is om de naam van openbare wegen en pleinen vast te stellen of te wijzigen.
Met het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden gecoördineerd. Voor het geven van nieuwe straatnamen is het district niet bevoegd, maar het kan op basis van artikel 138 van het Decreet lokaal bestuur wel advies uitbrengen over zaken die bovenlokaal zijn maar het district aanbelangen.
Tijdens het openbaar onderzoek werden geen bezwaarschriften ingediend.
orgaan | datum | |
aanvraag straatnaamgeving | 4 maart 2019 | |
voorstel vanuit het district | districtsraad | 16 september 2019 |
voorlopige goedkeuring | gemeenteraad | 21 oktober 2019 |
openbaar onderzoek | november 2019 | |
definitieve goedkeuring | college | 6 december 2019 |
Decreet tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen
De naamgeving van straten wordt geregeld in het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen.
Artikel 4 van het decreet tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen bepaalt de voorschriften betreffende het vaststellen en wijzigen van de naam van openbare wegen en pleinen.
Artikel 7 van het decreet tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen bepaalt dat indien in de naam van openbare wegen en pleinen gebruik wordt gemaakt van een eigennaam, de naamborden een beknopte toelichting van de gekozen benaming bevatten.
Op 15 december 2000 keurde de Vlaamse regering het Masterplan Mobiliteit Antwerpen goed, waaronder het project Leien fase 2.
Met de aanleg van de Noorderlijn, ook bekend onder de technische naam Brabo 2, wordt het noorden van Antwerpen in verschillende fasen bereikbaar met de tram. Deze tramwerken worden ook aangegrepen om een aantal belangrijke verkeersassen voor alle andere weggebruikers (voetgangers, fietsers en automobilisten) op een leesbare en veilige manier aan te leggen. Zo worden de Noorderleien heraangelegd en krijgen ze opnieuw een groots plein vlak voor de Vlaamse Opera dat een waardig onthaalpunt wordt voor de vele bezoekers van de stad. Onder dit plein lopen twee autotunnels in beide richtingen van Noord naar Zuid.
In de zitting van 21 oktober 2019 (jaarnummer 594) keurde de gemeenteraad goed om de autotunnels te benoemen naar de twee zussen Brabants, onder voorbehoud van mogelijke bezwaarschriften tijdens het openbaar onderzoek:
Op 22 oktober 2019 werd een openbaar onderzoek gestart dat eindigde op 22 november 2019.
Het college neemt kennis van het feit dat er geen bezwaarschriften werden ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
Het college keurt de definitieve benoeming goed om de autotunnels te benoemen naar de twee zussen Brabants:
Het college geeft opdracht aan:
dienst |
taak |
SSO/Geografisch Informatiesysteem | de straat toe te voegen in het Centraal Referentieadressenbestand (CRAB) |
SW/B&O/Verkeersdienst Centraal | de straatnaamborden te bestellen en aan te brengen |