Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 2ANT010502 en een nog toe te kennen M nummer. Het budget wordt voorzien bij de nieuwe meerjarenplanning.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 305) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
Hardenvoort is een lokale straat.
Het college is bevoegd voor de mobiliteitsvoorwaarden.
fase | actie | datum | jaarnummer |
advies | coördinatieoverleg openbaar domein | 3 juni 2019 | --- |
projectdefinitie en concept | goedkeuring districtscollege Antwerpen | 28 oktober 2019 | 645 |
Het districtscollege van Antwerpen wenst Hardenvoort heraan te leggen. De aanleiding hiervoor is de slechte staat van de straat. Bijkomend is er de opportuniteit om de beeldkwaliteit te verbeteren.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een projectdefinitie en een concept en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voor.
Inleiding
Het betreft de volledige heraanleg van Hardenvoort. De straat is gelegen tussen de Bredastraat en Viaduct-Dam in de wijk Dam-Schijnpoort. Samen met de Ellermanstraat en Viaduct-Dam zorgt Hardenvoort voor de ontsluiting van Park Spoor Noord.
Planningscontext
De Bredastraat wordt in 2019-2020 heraangelegd. Het ontwerp van Hardenvoort moet aansluiten op het goedgekeurde definitief ontwerp van de Bredastraat.
Analyse
Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.
Karakter
De oneven zijde van de straat wordt gekenmerkt door enkele nieuwbouwprojecten. Aan de even zijde staan overwegend oudere gebouwen en pakhuizen. De aanwezigheid van Park Spoor Noord is bepalend voor het karakter van de buurt.
Gebruik
Hardenvoort bevat voornamelijk woonfuncties en is gelegen in een schoolomgeving. Het Stedelijk Lyceum ‘Hardenvoort’ bevindt zich in de straat. Door de aanwezigheid van de school en toegang tot Park Spoor Noord is er een grote voetgangersintensiteit. Brede voetpaden zijn hier dan ook aangewezen. Het dubbelrichtingsverkeer is van toepassing, met aan beide zijden parkeren toegelaten. Ter hoogte van huisnummer 13 zijn er momenteel dwarsparkeerplaatsen. Er is geen doorgaand verkeer in de straat, omdat de doorgang naar de Kempenstraat afgesloten werd. Op de hoek met Viaduct-Dam bevindt zich een horecazaak met vergund terras.
Milieu
In de straat zelf is er momenteel geen openbaar groen aanwezig. Er zijn wel verschillende toegangen voor voetgangers en fietsers naar Park Spoor Noord. Vanuit de straat is er zicht op de bomen van het Damplein. Na de heraanleg van de Bredastraat zal er ook in deze richting zicht zijn op een groen plein.
Mobiliteit
Hardenvoort is een lokale woonstraat, gelegen in een zone 30. Ze is niet geselecteerd in het fietsroutenetwerk en ligt niet op een route voor openbaar vervoer. Fietsers rijden hier gemengd mee met het verkeer. In de straat zijn er verschillende toegangen naar Park Spoor Noord voor zowel voetgangers als fietsers. Deze toegangen worden ook gebruikt door de brandweer.
Het voetpad ter hoogte van de school is momenteel voldoende breed, namelijk 3,20m. Aan de even zijde is het voetpad smaller, ongeveer 2m breed. De rijbaan heeft een breedte van 10m, inclusief de parkeerstroken aan beide zijden. De huidige rijwegbreedte voldoet niet aan de normen voor dubbelrichtingsverkeer en is volgens het draaiboek openbaar domein te breed.
Voor de fietsers zijn er in Park Spoor Noord fietsenstallingen voorzien. In Hardenvoort zelf zijn er echter geen fietsbeugels.
Techniek
De bestaande riolering is nog in goede staat. De huisaansluitingen moeten wel vervangen worden. De verlichting moet ook vernieuwd worden.
Algemene randvoorwaarden
3 juni 2019
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op de voorgestelde projectdefinitie op voorwaarde dat:
Het college neemt kennis van de projectdefinitie en het concept (25 november 2019) voor de wegeniswerken in Hardenvoort, district Antwerpen.
Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.