Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019100376 |
Gegevens van de aanvrager: |
NV HIGH STARS COMPANY met als adres Adriaan Brouwerstraat 13 te 2000 Antwerpen en HIGH STARS COMPANY namens de heer Peter Van Hulle met als adres Adriaan Brouwerstraat 13 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Sint-Aldegondiskaai 18 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 1sectie A nr. 49C |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen van twee handelsruimten naar een restaurant en de bovenliggende verdiepingen naar kantoren |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- Sint-Aldegondiskaai 18:
- Sint-Aldegondiskaai 10-16:
Vergunde toestand
- gebouw met zes bouwlagen onder plat dak;
- teruggesprongen bovenste verdieping, zowel aan de kant van de Sint-Aldegondiskaai als aan de kant van de Adriaan Brouwersstraat;
- op het gelijkvloers bevinden zich twee handelsruimtes en een parking voor 3 wagens;
- de eerste en tweede verdieping zijn ingericht als kantoren;
- op de derde en de vierde verdieping bevinden zich telkens twee appartementen, op de vijfde verdieping bevindt zich één appartement;
- de gevels van het gebouw zijn opgetrokken in rode gevelsteen met sierelementen in blauwe hardsteen;
- het buitenschrijnwerk en de poorten zijn uitgevoerd in grijs aluminium.
Huidige toestand
- gebouw met zes bouwlagen en een plat dak;
- teruggesprongen bovenste verdieping, zowel aan de kant van de Sint-Aldegondiskaai als aan de kant van de Adriaan Brouwersstraat.
- gelijkvloers volledig ingericht als garage;
- vanaf de eerste tot en met de vijfde verdieping zijn alle verdiepingen ingericht als kantoren;
- de gevels van het gebouw zijn opgetrokken in rode gevelsteen met sierelementen in blauwe hardsteen;
- het buitenschrijnwerk en de poorten zijn uitgevoerd in grijs aluminium.
Gewenste toestand
- Sint-Aldegondiskaai:
- Adriaan Brouwersstraat:
Inhoud van de aanvraag
- omvormen van het gelijkvloers tot een restaurant aan de kant van de Sint-Aldegondiskaai en tot drie garages aan de kant van de Adriaan Brouwersstraat;
- gevelwijziging:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
17 oktober 2019 |
12 november 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
17 oktober 2019 |
24 oktober 2019 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
17 oktober 2019 |
25 oktober 2019 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
17 oktober 2019 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Eilandje, goedgekeurd op 1 september 2011. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: zone voor wonen-art. 1-bestaand weefsel.
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Er is geen aanleiding om het college te adviseren (beargumenteerd) af te wijken van de geldende voorschriften.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag is in overeenstemming met de geldende bestemmingsvoorschriften en bijgevolg functioneel inpasbaar in de omgeving.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.
De 2 handelsruimtes op het gelijkvloers worden verbouwd tot 1 horecazaak. Voor deze horecazaak moeten geen eigen parkeerplaatsen voorzien worden. Bezoekers combineren een bezoek vaak aan andere horeca- of handelszaken in het centrum. Hiervoor zijn voldoende publieke parkings beschikbaar.
|
De plannen voorzien in 1 bijkomende nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. De achterste parkeerplaats in de laatst vergunde toestand kan immers niet als nuttig worden beschouwd.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Dit aantal is toereikend.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.
|
Visueel-vormelijke elementen
Het openwerken van de gevel langsheen de Sint-Aldegondiskaai kan gunstig beoordeeld worden Het straatbeeld wordt hier gekenmerkt door aaneengesloten bebouwing met hoofdzakelijk commerciële gelijkvloerse verdiepingen die in functie van de achterliggende functies veelal werden opengewerkt. De gevelwijziging wordt gunstig beoordeeld worden.
In tegenstelling tot de gevel langsheen de Sint-Aldegondiskaai wordt de gelijkvloerse pui in de Adriaan Brouwersstraat volledig gesloten voorzien met 3 grote sectionaalpoorten, bekleed in zwart gebeitst hout. Deze gevelwijziging kan bezwaarlijk gunstig worden beoordeeld.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De volledige gevel langsheen de Adriaan Brouwersstraat wordt ingenomen door sectionaalpoorten waardoor de gevel hier heel doods zal zijn. De straat is ingericht als hoogwaardige verblijfsruimte met veelal commerciële functies in de plint. Een “garagegevel” van bijna 19 meter doorbreekt de levendige plint in de straat. Dit is ruimtelijk niet aanvaardbaar.
Het gelijkvloers van een gebouw dat aan de openbare weg grenst, moet aan de straatzijde een verblijfs-, horeca-, kantoor- of handelsruimte bevatten met een raamopening aan de straatzijde zodat een regelmatig contact tussen de gebruikers van het gebouw en de straat mogelijk is. Dit is in voorliggende aanvraag niet aanwezig. Bovendien kan er per 8 meter gevelbreedte slechts 1 poort van maximum 3 meter worden toegestaan. In bovenliggende aanvraag bedraagt de gevelbreedte 18,60 meter bijgevolg mogen er maximaal 2 poorten van 3 meter of 1 poort van 6 meter worden voorzien.
Hier kan geen afwijking op worden toegestaan. De aanvraag dient om deze reden te worden geweigerd. De inname van de gevel door garagepoorten moet beperkt worden en er dient een levendige functie voorzien te worden.
Er dient opgemerkt dat de functie van de bovenliggende verdiepingen van de bestaande toestand afwijkt van deze van de laatst vergunde toestand. Uit de beschrijvende nota blijkt dat deze functiewijziging geen deel uitmaakt van deze aanvraag waardoor deze niet meegenomen werd in de beoordeling. Bij een eventuele vergunning dient deze uitgesloten te worden van vergunning.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
26 september 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
17 oktober 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
16 december 2019 |
Verslag GOA |
2 december 2019 |
naam GOA |
Katrijn Apostel |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.