Terug
Gepubliceerd op 09/12/2019

2019_CBS_09986 - Omgevingsvergunning - OMV_2019119868. Graaf Van Hoornestraat 48. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 06/12/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_09986 - Omgevingsvergunning - OMV_2019119868. Graaf Van Hoornestraat 48. District Antwerpen - Goedkeuring 2019_CBS_09986 - Omgevingsvergunning - OMV_2019119868. Graaf Van Hoornestraat 48. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019119868

Gegevens van de aanvrager:

BVBA QUERCUS met als adres Dijkstraat(WEE) 23 te 2880 Bornem

Ligging van het project:

Graaf van Hoornestraat 48 te 2000 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 11sectie L nr. 3687B2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een woning en functiewijziging van gelijkvloerse handel naar reca

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          09/02/1898: toelating (1898#209) voor het bouwen van 3 huizen;

-          04/11/1927: toelating (1927#23381) voor het uitvoeren van binnenveranderingswerken.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          handelswoning met 3 bouwlagen onder hellend dak;

-          achteraan zijn er 3 entresol-verdiepingen aanwezig.

Huidige toestand

-          pand aangeduid als vastgesteld bouwkundig erfgoed ( ID 209069) ‘Ensemble van zes burgerhuizen’;

-          pand bestaande uit 3 bouwlagen en een dakverdieping onder een hellend dak;

-          achteraan zijn er 3 entresol-verdiepingen aanwezig;

-          op het gelijkvloers bevindt zich een handelsruimte, op de verdiepingen een woning. Beide functies zijn apart toegankelijk.

Gewenste toestand

-          functiewijziging van gelijkvloerse handelsruimte naar horecafunctie;

-          voorzien van interne verbouwingswerken;

-          inpandig terras aan de achtergevel van de 2de verdieping;

-          inpandig terras aan de achtergevel van de zolderverdieping;

-          herinrichten van de woning.

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de functie van de gelijkvloerse handelsruimte naar reca;

-          verbouwen van de bovenliggende woning.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

21 oktober 2019

28 november 2019

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

21 oktober 2019

23 oktober 2019

stadsontwikkeling/ mobiliteit

21 oktober 2019

25 oktober 2019

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

21 oktober 2019

25 november 2019

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel  1:   zone voor wonen - (wo1).

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft een functiewijziging van een gelijkvloerse commerciële ruimte naar een reca-functie. De bestaande bovenliggende woning blijft behouden. De aangevraagde werken zijn functioneel inpasbaar in de omgeving.

 

Aan de stedelijke dienst ondernemen en stadsmarketing werd advies gevraagd. Zij adviseren de omvorming van handel naar reca gunstig maar vragen aandacht voor een goede isolatie tussen de gelijkvloerse functie en de bovenliggende woningen zodat geluids- en/of trillingsoverlast vermeden wordt. Dit zal als voorwaarde bij de vergunning worden opgenomen.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

Tussen de scheidingsmuur met de linkerbuur en de achterbouw van de woning wordt een hangterras voorzien op de eerste en de tweede verdieping. Ook in de bovenste entresolverdieping achteraan en in de daklaag achteraan is een terras voorzien. De terrassen zitten vervat binnen het maximaal aanvaardbare bouwvolume en zijn ruimtelijk aanvaardbaar.

 

De plannen voorzien een terras op het openbaar domein. Hiervoor dient echter een horecavergunning te worden aangevraagd. Om verwarring te vermijden wordt het gevelterras uitdrukkelijk uitgesloten van vergunning.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

Het pand is opgenomen in de inventaris onroerend erfgoed en gelegen in CHE-gebied. Aan de stedelijke dienst monumentenzorg werd advies gevraagd:

 

“Het pand maakt deel uit van een ensemble van zes burgerhuizen dat is opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed. Nummer 48 bewaart de fraaie, houten winkelpui. De rode bakstenen bovengevel is origineel afgewerkt, met een centraal rondboogvenster, smalle bovenvensters geflankeerd door overhoekse pilasters en hardstenen medaillons, siermetselwerk en speklagen. Het pand is beeldbepalend voor de Graaf van Hoornestraat en waardevol binnen het ensemble van zes burgerhuizen. Van de twee winkelhuizen die het ensemble afboorden, is enkel op nummer 48 de originele houten winkelpui bewaard.

 

Men wil een functiewijziging doorvoeren van het gelijkvloers van handel naar reca. De voorgestelde wijzigingen houden rekening met de aanwezige erfgoedwaarden. De stedelijke dienst monumentenzorg adviseert dan ook gunstig.”

 

Dit advies wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag betreft wijzigingen die de algemene woon- en leefkwaliteit van de woning bevorderen. Het toevoegen van verschillende private buitenruimtes is niet hinderlijk voor de omgeving. 

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van handel naar reca op het gelijkvloers. De woning op de bovenliggende verdiepingen blijven behouden.

Voor de horecafunctie moet er, gezien de beperkte oppervlakte, geen parkeerbehoefte bepaald worden. De werkelijke parkeerbehoefte is 0.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Dit aantal is toereikend.

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de horecafunctie mag geen geluids- of trillingsoverlast naar de bovengelegen woning veroorzaken;

3.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Uitsluitingen

Het gevelterras bij de gelijkvloerse reca-functie wordt uitgesloten in deze vergunning.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

26 september 2019

Volledig- en ontvankelijk

21 oktober 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

20 december 2019

Verslag GOA

2 december 2019

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de horecafunctie mag geen geluids- of trillingsoverlast naar de bovengelegen woning veroorzaken;

3.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Uitsluitingen

Het gevelterras bij de gelijkvloerse reca-functie wordt uitgesloten in deze vergunning.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.