Terug
Gepubliceerd op 12/12/2019

2019_CBS_09996 - Omgevingsvergunning - OMV_2019117397. Ernest Claesstraat 5 . District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 06/12/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_09996 - Omgevingsvergunning - OMV_2019117397. Ernest Claesstraat 5 . District Antwerpen - Goedkeuring 2019_CBS_09996 - Omgevingsvergunning - OMV_2019117397. Ernest Claesstraat 5 . District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019117397

Gegevens van de aanvrager:

VZW Vereniging voor Solidariteit met als adres Lombardenstraat 28 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Ernest Claesstraat 5 te 2050 Linkeroever (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 13sectie N nrs. 907M en 907L

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

toekennen van vijf privatieve parkeerplaatsen aan de VVS (Vereniging Voor Solidariteit)

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          2/6/1972: vergunning (18#54699) voor kerk;

-          2/2/1973: vergunning (18#55370) voor kerk;

-          28/09/2018: voorwaardelijke vergunning (20181980) voor het maken van een conciërgewoning in een wijkcentrum.

Laatst vergunde en bestaande toestand

-          vrijstaande pand uit 1 bouwlaag onder plat dak;

-          het pand is rechthoekig van vorm met in het midden aan de linkerzijde een lager, uitspringend volume waarin sanitaire en technische voorzieningen gevestigd zijn;

-          aan de noordzijde van het gebouw werd de vergaderruimte, de berging en het bureel van de sacristie omgevormd tot een conciërgewoning.

Inhoud van de aanvraag

-          inrichten van vijf privatieve parkeerplaatsen aan de VVS (Vereniging Voor Solidariteit).

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

21 oktober 2019

6 november 2019

Geen advies

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ mobiliteit

21 oktober 2019

21 oktober 2019

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied dat op de kaart welke de bestemmingsgebieden omschrijven bruinomrand en met het Romeinse cijfer III overdrukt is.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is strijdig met  de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • artikel 27 Open ruimte:
    De open ruimte moet zoveel mogelijk onverhard zijn en als groene ruimte aangeplant worden.
    De parking wordt volledig verhard.
  • artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen:
    Parkeerplaatsen in open lucht moeten worden ingericht in waterdoorlatend en grasdoorgroeibaar materiaal zoals grasdallen, gewapend gras of verharding met kleinschalige elementen met open voegen.  Een uitzonderingsregel is mogelijk voor parkeerplaatsen van mindervaliden om de maximale toegankelijkheid te garanderen.
    De parking wordt volledig verhard.


Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag voorziet de inrichting van 5 parkeerplaatsen op de huidige buitenruimte aan de voormalige Sint-Lucaskerk, die nu dienst doet als wijkcentrum. De asfaltverharding wordt reeds informeel gebruikt als parking. Een bestendiging van deze onbebouwde ruimte als parking is echter in strijd met de doelstellingen die het masterplan IGLO formuleert over deze plek. De voormalige kerk wordt in dit masterplan, samen met de halfverdiepte parking van Woonhaven, aangeduid als zone voor gemeenschapsvoorziening “multifunctionele strip”.

Het masterplan formuleert het volgende over deze site:

“Centraal gelegen binnen het projectgebied bezit deze site een enorm potentieel om herbestemd te worden. Deze zone ligt aan één zijde in het landschapspark en aan de andere zijde tegen de IGLO-straat. Deze specifieke conditie maakt dat deze plek ook een unieke rol kan spelen in Europark. (…) De kerk en de ruimte aan de kerk kunnen een multifunctionele ruimte worden. Door de vrije ligging van dit gebouw, los van andere woongebouwen en de rechtstreekse aansluiting op de IGLO-straat is het mogelijk om deze ruimte zeer laagdrempelig te maken voor de gebruikers.Het publieke bouwprogramma van de kerk en de ruimte rond de kerk worden aan de IGLO-straat gekoppeld. Dit betekent dat de formele toegang van deze functies gelegen zijn aan de IGLO-straat.

Een doorsteek voor langzaam verkeer moet worden voorzien. Deze is noodzakelijk om de toegankelijkheid van zowel het noordelijk als het zuidelijk deel te garanderen en aan te sluiten op de omliggende routes. De voormalige kerk is alzijdig. Elke nieuwe of bijkomende constructie dient ook alzijdig te zijn. Dit wil zeggen dat het qua inplanting van ramen en eventueel ook toegangen gericht is naar alle kanten. Dit is een noodzakelijke basisvoorwaarde om de kwaliteit van de naastliggende publieke ruimte te garanderen.”

 

Daarnaast wordt opgemerkt dat de naastliggende, bestaande parking op de site van Woonhaven onderbezet is. Vanuit optimaal ruimtegebruik dienen eerst deze beschikbare parkeerplaatsen te worden aangewend, alvorens nieuwe te creëren.

 

Omwille van het beschikbare aanbod aan parkeerplaatsen op de naastliggende site en strijdigheden met het masterplan IGLO wordt de aanvraagvanuit stedenbouwkundig oogpunt ongunstig geadviseerd. Laden en lossen op het plein wordt wel positief geadviseerd.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.

Er zijn geen wijzigingen aan de oppervlakte of functie van het gebouw. De werkelijke parkeerbehoefte is 0.

 

De plannen voorzien in 5 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Het is niet wenselijk om het pleintje in te richten als parking, gezien de strijdigheden met het masterplan IGLO en de onderbenutte, naastliggende parking.

 

 

Ontsluiting/ bereikbaarheid:

De zone waar de parkeerplaatsen ingericht worden, is momenteel enkel toegankelijk voor ceremoniewagens, dienstvoertuigen, fietsers en laden en lossen omwille van het verkeersbord C1. Mocht een vergunning verleend worden, zou als voorwaarde opgelegd moeten worden om contact op te nemen met de stedelijke dienst mobiliteit, zodat het regelement van de straat aangepast kan worden en toegang tot de parking verleend kan worden voor de Vereniging Voor Solidariteit.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Volgens artikel 30 van de bouwcode dient er eerst overwogen te worden om parkeerplaatsen ondergronds binnen het bouwvolume te voorzien, vervolgens bovengronds binnen het bouwvolume of ondergronds onder de tuinen. Bovengronds parkeren in open lucht is de minst wenselijke parkeervorm omdat dit in conflict komt met de doelstellingen in verband met open, groene en rustige (binnen)gebieden. Gezien de onderbezetting van de naastliggende, bestaande parking (ondergronds binnen het bouwvolume) op de site van Woonhaven, is het vanuit stedenbouwkundig en ruimtelijk oogpunt beter om deze bestaande parking te gebruiken. De doelstelling van het masterplan van IGLO worden hierdoor gevrijwaard.

Bovendien wordt de parking volledig verhard aangelegd wat in strijd is met artikel 27 en 30 van de bouwcode. Artikel 27 stelt dat tuinen maximaal onverhard en groen moeten zijn. Artikel 30,§3,2° stelt daarnaast dat parkeerplaatsen in open lucht aangelegd moeten worden in waterdoorlatende en grasdoorgroeibare materialen zoals grasdallen, gewapend gras of verharding met kleinschalige elementen met open voegen die tellen voor minimaal 30% van de oppervlakte. Voor de mindervalide plaats kan een uitzonderingsmaatregel worden toegepast.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

In voorgaande vergunning (28/09/2018) werd opgelegd om een parkeerplaats voor de bewoner van de conciërgewoning vrij te houden. In het plan van de voorliggende aanvraag wordt dit niet duidelijk gemaakt. Bij een voorwaardelijk gunstige vergunning wordt in voorwaarde opgelegd om de voorbehouden parkeerplaats voor de conciërgewoning duidelijk en visueel aan te duiden met een bord of aantekening op de parkeerplaats zelf.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.


 

Standpunt college


Het college sluit zich niet aan bij het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
De aanvraag betreft het voorzien van vijf parkeerplaatsen op een bestaande verharding, die voldoende ruim is om deze plaatsen in te richten. Uit de toegevoegde dossierstukken blijkt dat deze bestaande verharding reeds vergund is. De parkeerplaatsen worden ingericht tegen de gevel van het gebouw en voldoen qua afmetingen aan de minimumdimensies zoals vermeld in artikel 30, §3, 1°, van de Antwerpse Bouwcode.
De aanvraag betreft louter het wijzigen van het feitelijk gebruik van de reeds vergunde verharding. Om die reden is het college van mening dat deze gebruikswijziging geen hypotheek legt op de verdere ontwikkeling van het masterplan IGLO en dat de aangevraagde parkeerplaatsen voor vergunning vatbaar zijn.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

20 september 2019

Volledig- en ontvankelijk

21 oktober 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

18 december 2019

Verslag GOA

2 december 2019

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich niet aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.