Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019100922 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Brayan induruwa Badalge met als adres Lange Pastorstraat 17 te 2600 Berchem (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Lange Pastoorstraat 17 te 2600 Berchem (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 23sectie B nr. 510B4 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
regulariseren van uitbreidingswerken en het wijzigen van het bestaande zadeldak |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 21/02/1979: vergunning (956#6194) verbouwingswerken.
Vergunde/vergund geachte toestand
- eengezinswoning bestaande uit 2 bouwlagen onder een hellend dak;
- de bouwdiepte van het gelijkvloers bedraagt circa 12,65 m;
- de bouwdiepte van de eerste verdieping bedraagt circa 9,40 m;
Huidige toestand
- eengezinswoning bestaande uit 2 bouwlagen onder hellend dak;
- de bouwdiepte van het gelijkvloers bedraagt circa 12,65 m;
- de bouwdiepte van de eerste verdieping bedraagt circa 12,65 m.
Gewenste toestand
- eengezinswoning bestaande uit 3 bouwlagen onder plat dak;
- uitgebreide eerste verdieping (conform huidige toestand) met bouwdiepte van circa 12,65 m;
- dakverdieping (2de verdieping) met bouwdiepte van circa 9,40m;
- voorgevel van de dakverdieping afgewerkt met lichtgrijze cementvezelplaten en donkergrijze aluminium schrijnwerk.
Inhoud van de aanvraag
- regulariseren van uitbreidingswerken op de eerste verdieping tot een bouwdiepte van circa 12,65m;
- vervangen van het bestaande zadeldak door een bouwlaag onder een plat dak.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Lange Pastoorstraat.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De 1ste verdieping is reeds uitgebreid tot een bouwdiepte van 12,65. Voorliggende aanvraag wenst deze uitbreiding te regulariseren. Gezien de eerder beperkte uitbreiding is de lichtinname door de uitbouw ten opzichte van de buur eerder beperkt en bijgevolg aanvaardbaar.
Daarnaast wordt het bestaande zadeldak vervangen door een volwaardige bouwlaag onder plat dak. De bouwdiepte van ca. 9,40 m blijft behouden. De omvorming van zadeldak naar een plat dak met groendak kan vanuit stedenbouwkundig oogpunt gunstig worden bevonden, mits voldaan aan de opgelegde voorwaarden (zie verder).
Visueel-vormelijke elementen
In de Lange Pastoorstraat zijn wel meerdere panden met een 3de bouwlaag, die duidelijk als daklaag afgewerkt werden (bijvoorbeeld nrs. 3, 8, 10 en 11). Echter worden deze in een eerder donker materiaal voorzien, wat kenmerkend is voor dergelijke daklaag, terwijl de aanvraag een afwerking in lichtgrijze vezelcementplaten voorziet. Mits aanpassing naar een donkergrijze kleur is het voorgestelde materiaal vanuit stedenbouwkundig oogpunt aanvaardbaar. Eveneens kenmerkend is dat de daklaag van de onderliggende bouwlagen wordt onderscheiden door een kroonlijst, in lichte kleurstelling. Deze opmerkingen worden als voorwaarden opgenomen in de vergunning.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De keuken op het gelijkvloers wordt omgevormd naar slaapkamer die uitgeeft op de tuin/ koer achteraan. Een extra interne trap wordt toegevoegd tussen de slaapkamer en de bovenliggende bureauruimte, wat de toegang tot de tuin/ koer toegankelijker maakt. Tussen de bureauruimte en de keuken/ leefruimte werd de opening tussen de ruimtes zo groot mogelijk gehouden zodat natuurlijk daglicht tot in de keuken kan binnentreden, wat de woonkwaliteit verhoogt.
Inzake (brand)veiligheid voldoet de aanvraag niet aan de geldende regelgeving. Er werd geen opstand van 0.30 m voorzien ter hoogte van het nieuwe platte dak op de bovenste bouwlaag. Deze opstand is echter niet vereist indien er tussen de scheidingswand en de vegetatie van het groendak een niet- brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed aanwezig. Dit wordt als voorwaarde aan de vergunning gekoppeld.
Inzake privacy voldoet de aanvraag niet aan lichten en zichten van het burgerlijk wetboek, waardoor hinder ontstaat. Raamopeningen dienen op minstens 60 cm afstand van de perceelsgrenzen ingeplant te worden om zo zijdelingse zichten te vermijden. Alle ramen van de bovenste nieuwe bouwlaag voldoen hier niet aan, zowel in de voor- als achtergevel. Om hinder inzake privacy te beperken wordt opgelegd om de raamopeningen van de bovenste verdieping op minstens 60 cm afstand te plaatsen van de perceelsgrenzen door de raamopeningen te versmallen.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. het platte dak op de bovenste bouwlaag te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm tussen de vegetatie van het groendak en de scheidingsmuur;
2. de daklaag dient geaccentueerd te worden met een kroonlijst in lichte kleurstelling in de voorgevel tussen de 1ste en 2de verdieping;
3. de daklaag uit te voeren in vezelcementplaten in donkergrijze kleurstelling;
4. de raamopeningen op de bovenste verdieping, in zowel de voor- als achtergevel, plaatsen op een afstand van minstens 60 cm van de perceelsgrenzen, conform artikel 679 van het burgerlijk wetboek;
5. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
30 september 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
17 oktober 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
16 december 2019 |
Verslag GOA |
29 november 2019 |
naam GOA |
Katrijn Apostel |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. het platte dak op de bovenste bouwlaag te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm tussen de vegetatie van het groendak en de scheidingsmuur;
2. de daklaag dient geaccentueerd te worden met een kroonlijst in lichte kleurstelling in de voorgevel tussen de 1ste en 2de verdieping;
3. de daklaag uit te voeren in vezelcementplaten in donkergrijze kleurstelling;
4. de raamopeningen op de bovenste verdieping, in zowel de voor- als achtergevel, plaatsen op een afstand van minstens 60 cm van de perceelsgrenzen, conform artikel 679 van het burgerlijk wetboek;
5. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.