Terug
Gepubliceerd op 24/06/2019

2019_CBS_05213 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Elrow Town Antwerp Festival, Camping en Soundcheck - 5, 6 en 7 juli 2019 - Middenvijver - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 21/06/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Ludo Van Campenhout, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_05213 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Elrow Town Antwerp Festival, Camping en Soundcheck - 5, 6 en 7 juli 2019 - Middenvijver - Goedkeuring 2019_CBS_05213 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Elrow Town Antwerp Festival, Camping en Soundcheck - 5, 6 en 7 juli 2019 - Middenvijver - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het evenement heeft een open karakter en richt zich tot alle Antwerpenaren en bezoekers van Antwerpen. 

Dit evenement wordt volgens het evenementenkader ingedeeld in categorie 3 (naamsversterkende evenementen of nieuwe evenementen met groeipotentieel tot naamsversterkend evenement).

Juridische grond

Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed.

Op 26 maart 2018 (jaarnummer 188) keurde gemeenteraad de wijziging van het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.

 Op 30 november 2018 (jaarnummer 10142) keurde het college de wijziging van de retributiezones in verband met het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.

Op 26 maart 2018 (jaarnummer 193) keurde de gemeenteraad het nieuw gebruiksreglement goed voor logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2018-2019 goed.

Op 26 maart 2018 (jaarnummer 192) keurde de gemeenteraad het retributiereglement voor logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2018-2019 goed.

Aanleiding en context

Op 10 januari 2019 diende Atmosphere Architects vertegenwoordigd door Wim Van der Borght, Beukenlaan 12, 2020 Antwerpen een aanvraag in om Elrow Town Antwerp Festival te organiseren op de Middenvijver te Linkeroever op 6 juli 2019. Daarnaast heeft de organisatie een aanvraag ingediend om een camping van 5 juli tot en met 7 juli 2017 voor Elrow Town Antwerp Festival in te richten. 

Het terrein Middenvijver is eigendom van de Vlaamse Waterweg nv. De evenementenorganisatie sloot met de Vlaamse Waterweg nv een concessieovereenkomst voor het gebruik van het terrein Middenvijver af.

Het terrein is groot genoeg om dit evenement te organiseren en de camping te huisvesten. De noodzakelijke nutsvoorzieningen zoals elektriciteit en water zullen voorzien worden door de organisatie.

Elrow Town Antwerp Festival is een ééndaags muziekfestival. Het is een wereldwijd feestconcept. Dit jaar vinden in vier landen festivals plaats en worden er nog eens 150 shows georganiseerd in zo'n 65 steden waaronder Las Vegas, Ibiza, São Paulo en New York. Het is een kleurrijk en surreëel belevingsfestival met drie podia, waarvan er één overdekt is, waarop nationale en internationale DJ's voornamelijk tech-house zullen spelen.

Maatregelen terrein Middenvijver:

Elrow Town Antwerp Festival start op zaterdag 6 juli 2019 om 12.00 uur. Van 11.00 uur tot 12.00 uur wordt er op zacht niveau muziek gespeeld. Deze geleidelijke volumeverhoging wordt toegepast om een eventueel schrikeffect bij de plaatselijke vogels te vermijden. Het festival eindigt om 23.59 uur.

In afspraak met de stad Antwerpen, en zoals opgenomen in de convenant, is het de organisator niet toegestaan de publieke toegankelijkheid en de doorwaadbaarheid van het gebied 'Middenvijver' te belemmeren, behoudens in volgende gevallen:

  • afsluiting van het festivalgedeelte (in het kader van de op- en afbouw van de festivalinfrastructuur) gedurende twee weken voor en één week na het festival, waarbij het overige deel van het gebied 'Middenvijver' publiek toegankelijk blijft;
  • afsluiting van het gehele gebied 'Middenvijver' gedurende de duur van het festival, alsook op de dag voor en de dag na het festival (teneinde publieke toegang te verhinderen en het natuurgebied 'het Rot' af te schermen).

Programma:

Dag Uur Activiteit
vrijdag 5 juli 2019 10.00 uur opening camping
  18.00 uur - 21.00 uur

soundcheck

  20.00 uur - 23.59 uur beperkte randanimatie, muziek op  2 podia, op de festivalweide (om het uitzwermen van bezoekers in de buurt tegen te gaan)
zaterdag 6 juli 2019 11.00 uur opstart zachte muziek op alle podia
  12.00 uur start festival
  23.59 uur einde festival + start ontruiming terrein
zondag 7 juli 2019 01.00 uur festivalterrein is leeg
  08.00 uur start uitstroom camping
  13.00 uur sluiten camping


Mobiliteit:

De organisatie stelde een verkeersafleidingsplan op samen met de politie. De organisatie voorziet festivalparkings in Burchtse Weel en Beatrijslaan. De ligging van de locatie is optimaal voor festivalgangers die met het openbaar vervoer naar het evenement komen. Er wordt verwacht dat er 2.400 passagiers met de trein komen. Er passeren vier verschillende tramlijnen en er rijden per tramlijn tot zes trams per uur met een capaciteit van 100 personen. Per uur komt dit neer op het vervoeren van 2.400 passagiers. Het evenement en het mobiliteitsplan werd besproken op het AGEV-overleg van 19 maart 2019. Voor de communicatie worden er infoborden en verkeerssignalisatie voorzien. 

Adviezen

Noodplanning Gunstig advies
SW - Mobiliteitsadvies- en ondersteuning Gunstig onder voorwaarden

Mits uitvoering mobiliteitsplan zoals andere jaren.

SB - Groendienst Antwerpen Linkeroever Gunstig onder voorwaarden

Algemeen
Bij evenementen met een grote impact op het park/groenzone neemt de organisator ten laatste drie weken voor de opbouw van het evenement contact op met een verantwoordelijke van de groendienst voor een rondgang. Ter plaatse worden de nodige afspraken gemaakt. Zolang deze rondgang niet is gebeurd zal de groendienst geen definitief gunstig advies voor het evenement geven.

Het staat de organisator vrij om een plaatsbeschrijving op te maken. Indien hij dat niet doet, wordt ervan uitgegaan dat de zones in het park die de organisator tijdelijk gebruikt, in goede conditie zijn en zonder recente beschadigingen. Alle zichtbare schade die nadien vastgesteld wordt, zal aan de organisator doorgerekend worden.

Documenten

  • de organisator voegt bij zijn AGEV-aanvraag steeds een inplantingsplan, waarin duidelijk wordt aangegeven waar alle installaties/voorzieningen worden ingepland, materialen gestockeerd en via welke toegangen en wegen de leveringen worden voorzien. Indien er voor het park een evenementenzonering is opgemaakt zal de organisator zich daar aan houden;
  • voor middelgrote of grote evenementen wordt er een slecht weer scenario verwacht;
  • de organisator vermeldt hoe hij de toevoer en afvoer van water organiseert. Het afvoeren van water in parkvijvers of elders in het park is niet toegestaan;
  • water afvoeren kan enkel in een DWA-riool, het rioolstelsel voor afvalwater.

Mobiliteit

  • lossen en laden gebeurt enkel via de bestaande wegen met een maximale snelheid van 20 km/uur. Voor gemotoriseerd vervoer in parken geldt een beperking tot 3,5 ton, tenzij anders afgesproken. Wanneer er veel verkeer in het park wordt verwacht, is het aanstellen van een steward, die de verkeersstroom in goede banen leidt, verplicht;
  • er mag nergens in het park worden geparkeerd. Enige uitzondering zijn foodtrucks die onderdeel uitmaken van een goedgekeurd evenement. Deze foodtrucks mogen enkel op verharde zones of wegen staan en hebben hiervoor een toelating nodig;
  • het is niet toegestaan om met voertuigen op de gazons, in de beplanting of in de wortelzones van bomen te rijden. Indien dit niet te vermijden is, moeten er rijplaten voorzien worden. Deze rijplaten moeten ook op het inplantingsplan worden vermeld.

Infrastructuur en activiteit

  • het plaatsen van zware infrastructuur of het opslaan van zwaar materiaal gebeurt steeds op rijplaten. Met uitdrukkelijke toestemming kan dit ook op asfaltverharding of elementverharding;
  • de organisator mag zelf geen obstakels (verkeerspaaltjes, vuilbakken,…) verwijderen;
  • bij de plaatsing van tenten mogen spanriemen de bomen niet raken en verankeringen mogen de boomwortels niet beschadigen;
  • bij plaatsing van tijdelijke vloeren krijgen deze minstens 10 cm luchtruimte;
  • onder de kroonprojectie van de bomen (onder de kruin van bomen) mag niets geplaatst of opgesteld worden. Enkel houten vloeren met minimum 10 cm luchtruimte zijn hier de uitzondering. Er mag zeker geen vuur worden gemaakt onder de bomen;
  • ingrepen in de bodem (greppels, putten, inwerken materialen,…) zijn niet toegestaan, verankeringen in de bodem binnen de kroonprojectie zijn ook niet toegestaan;
  • er mogen geen markeringen worden aangebracht op of aan bomen of op de wegen;
  • er mag niets worden bevestigd aan groenelementen (bomen), tenzij daar uitdrukkelijk toestemming is voor gegeven. In dit geval moeten zachte materialen die geen schade aan de bomen veroorzaken worden gebruikt.

Milieu & veiligheid

  • bij het gebruik van stroomgeneratoren moeten deze met bijhorende tank op een lekbak geplaatst worden om verontreinigende substanties op te vangen. Zij mogen nooit onder de kroonprojectie van bomen worden geplaatst;
  • alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd. Dit geldt ook voor het afval dat mogelijk verspreid is geraakt in omliggende zones buiten het evenement. Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de opkuis aan de organisator doorgerekend;
  • het is de organisator niet toegestaan om glas (glazen en flessen) te gebruiken om drank aan te bieden in de publiekszones;
  • indien er kabels door de publiekszones lopen, moeten deze afgedekt zijn om de veiligheid van de parkbezoekers te garanderen.

Schade
Bij vaststelling van schade aan bomen na het evenement zal het schadebedrag via de geijkte VVOG-methode voor ‘uniforme waardebepaling van bomen’ worden bepaald en doorgerekend worden aan de organisator.
Alle vermijdbare schade of onzichtbare schade die ondubbelzinnig blijkt uit de plaatsbeschrijvingen en die ontstaan is tijdens het evenement of tijdens opbouw of afbraak zal aangerekend worden aan de organisator.
Vermijdbare schade is schade die voortkomt uit het niet, niet tijdig of foutief uitvoeren van maatregelen en afspraken uit de toelating of die voortkomt het niet naleven van beschermingsmaatregelen of incidentele schade.
Onzichtbare schade is verdichting van de bodem en beschadiging van het wortelgestel van bomen door het betreden van niet toegankelijke zones met transportmiddelen en machines of door het niet of foutief gebruiken van rijplaten en door stockeren buiten de voorziene zones. 
Zowel de schade als de mogelijke gevolgschade bij bomen zal berekend worden op basis van de door de VVOG ontwikkelde methode. Deze is gebaseerd op de uniforme methode voor waardebepaling van straat-, laan- en parkbomen behorend tot het openbaar domein . Dit bedrag, samen met alle kosten voor verzorging en de kosten die het opstellen van het schadedossier met zich meebrengt, zal aangerekend worden aan de organisator van het evenement.

Schade aan andere parkelementen zoals wegen, grasmatten, bloemperken en constructies wordt berekend op basis van offertes indien externen moeten worden ingezet. Indien de herstellingen door eigen stedelijke diensten worden uitgevoerd zal de schade berekend worden op basis van materiaalkosten en volgens de officiële uurloontarieven van de stad Antwerpen.

Schade aan parkmeubilair wordt steeds berekend op basis van de prijslijsten van lopende contracten.

Bij stormweer wordt het August van Cauwelaertpark om veiligheidsredenen afgesloten en is dan niet meer toegankelijk.

OS - Business en innovatie Gunstig onder voorwaarden
  • de organisatie moet een goed omleidingsplan voorleggen;
  • de organisatie moet de omliggende handel en horeca op de hoogte brengen van de omleiding zodat zij weten hoe hun leveranciers en klanten nog tot bij hen geraken;
  • de organisatie moet afspraken maken met politie, zodat handelaars te allen tijde hun eigen zaak kunnen bereiken en de klanten ook tot bij en geraken;
  • de geluidsnormering moet bewaakt worden.
MV - Bevolkingszorg Gunstig onder voorwaarden

U dient te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van FOD Volksgezondheid. Er werd ook een specifiek hitteadvies toegevoegd indien de temperaturen boven 27°C liggen tijdens het evenement. Dit advies geldt zowel voor het festival als voor de camping.

SW - Milieuvergunningen Gunstig onder voorwaarden

De aanvraag omvat een muziektoelating voor het muziekfestival Elrow Town Antwerp Festival.
In tegenstelling tot de vorige editie wordt er dit jaar een camping georganiseerd naast het festivalterrein voor de festivalgangers.
De camping zal toegankelijk zijn van vrijdag 5 tot zondag 7 juli 2019. Voor de campingbezoekers wordt op vrijdagavond van 20.00 uur tot middernacht op één podium van het festivalterrein een “pre-party” georganiseerd. Het Elrowfestival zelf gaat door op zaterdag van 12.00 uur tot middernacht. Een soundcheck is voorzien op vrijdag van 18.00 uur tot 20.00 uur.
Dit maakt dat de muziektoelating de facto wordt gevraagd voor twee dagen, vrijdag 5 juli 2019 van 18.00 uur tot middernacht en zaterdag 6 juli 2019 van 12.00 uur tot middernacht.

Omdat het evenement doorgaat in de omgeving van woningen, is het niet onmogelijk dat omwonenden geluidslast kunnen ondervinden ten gevolge van de elektronisch versterkte muziek. Hierdoor bestaat er aanleiding om voorwaarden op te leggen om deze overlast tot een aanvaardbaar niveau te beperken. Het college beslist op basis van de voorwaarden zoals voorgesteld door de dienst milieuvergunningen en sluit zich aan bij deze motivatie.
CB - toelating muziekactiviteit - Vlarem hoofdstuk 6.7

Voorwaarden om geluidshinder bij omwonenden te beperken:
- door de manier van opstellen van de luidsprekers zorgt de inrichter of zijn afgevaardigde ervoor dat ongewenste of buitensporige verspreiding van geluid naar de omgeving vermeden wordt;
- de organisator zorgt ervoor dat er buiten het festivalterrein minstens twee permanente meetposten voor geluid worden opgesteld. Deze meetposten worden geplaatst in overleg met de toezichthouder en worden gekozen in functie van de ligging van de meest gevoelige (bewoonde) delen in de directe omgeving van de evenementensite;
- het geluidsniveau op deze meetpunten wordt vastgesteld op maximaal 90 dB(C) gemeten als Leq,5min.
- de inrichters dienen zich strikt te houden aan de onderrichtingen van de toezichthouders zoals bepaald in artikel 16.3.1 van het decreet algemene bepalingen milieubeleid. In geval van overlast of klachten van omwonenden kunnen steeds strengere normen opgelegd worden.
- de organisator zorgt voor de aanduiding van één verantwoordelijk persoon, hier verder geluidverantwoordelijke genoemd, die van de organisator het mandaat krijgt om, na overleg met en op vraag van de toezichthouders, het geluidsniveau aan te passen. Deze geluidverantwoordelijke moet tijdens het evenement permanent telefonisch bereikbaar zijn via een vaste telefoonlijn.
- het is raadzaam om bij voorbaat, door middel van een kort bericht in de brievenbussen, de omwonenden op de hoogte te stellen van de geplande activiteiten, met vermelding van datum, tijdsduur en eventuele hinder (bereikbaarheid van garages, geluidsoverlast) evenals de vermelding van de naam en het telefoonnummer van de verantwoordelijke inrichter(s).

Voorwaarden om de kans op gehoorschade bij bezoekers te vermijden:
- het geproduceerde geluidsniveau mag 100 dB(A) LAeq,60min niet overschrijden. Als het geproduceerde geluidsniveau, gemeten als 102 dB(A) LAeq,15min niet overschreden wordt, wordt geacht hieraan te zijn voldaan. Bij het meten van het geluidsniveau wordt zowel het geluid van muziek als het omgevingsgeluid in rekening gebracht. Het geluidsniveau is tijdens de muziekactiviteit continu zichtbaar voor en wordt continu bewaakt door de organisator of door een door hem aangestelde persoon.
- het geluidsniveau geldt ter hoogte van de meetplaats. De meetplaats bevindt zich tussen 1,5 en 3 meter boven de vloer. De meetplaats bevindt zich ter hoogte van de mengtafel voor zover de mengtafel zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers bevindt. Indien de mengtafel zich op een andere plaats bevindt, situeert de meetplaats zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers. De meetplaats is toegankelijk voor de toezichthoudende overheid.
- op initiatief en op kosten van de organisator wordt ofwel LAeq,15min, ofwel LAeq,60min continu gemeten door middel van meetapparatuur die voldoet aan de vereisten, vermeld in artikel 2 van bijlage 5.32.2.2bis van Vlarem titel II. Dit houdt in dat:
1° de meet- en registratieapparatuur voldoet aan de eisen gesteld voor klasse 2-meetinstrumenten in de NBN-normen (NBN EN 60651 1996 of recenter);
2° de meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat die niet kan worden gemanipuleerd door derden. Dit geldt ook voor de meetmicrofoon;
3° de meetmicrofoon van de meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat hij niet afgeschermd wordt voor het geluid waaraan bezoekers worden blootgesteld;
4° de meet- en registratieapparatuur moet zo uitgerust zijn dat gedurende de volledige activiteit kan gemeten worden;
5° de meet- en registratieapparatuur kan te allen tijde gecontroleerd worden door de toezichthoudende overheid.
Let wel: de verplichting tot het meten van het geluidsniveau geldt niet als door de organisator een geluidsbegrenzer gebruikt wordt, die zo is afgesteld dat de toegestane norm gerespecteerd wordt. De geluidsbegrenzer moet voldoen aan de vereisten inzake meet- en registratieapparatuur zoals hiervoor vermeld;
6° de geregistreerde gegevens worden ter beschikking gehouden van de toezichthoudende overheid gedurende een periode van ten minste een maand.
- de organisator dient gratis oordopjes ter beschikking te stellen.

Brandweer - preventie Gunstig onder voorwaarden

De organisator dient de standaardvoorwaarden voor evenementen van Brandweer Zone Antwerpen alsook de hieronder bijgevoegde extra voorwaarden strikt na te leven.

Extra voorwaarden op de standaardvoorwaarden nr. 1901 - plaatsen van materialen of tijdelijke opstellingen op (of over) de openbare weg, openbaar domein of een publiek toegankelijk terrein.

Op de serviceweg rond de festivalzone en naar de campingzone zijn wachtplaatsen opzij de serviceweg te voorzien. Lengte van deze wachtplaatsen is minimaal 20 meter om het opstellen van interventievoertuigen mogelijk te maken. De breedte bedraagt minimaal 4 meter.
De bochten en kruisingen in de brandwegen dienen zo aangelegd te worden opdat het mogelijk is om de bochten te nemen met interventievoertuigen. De draaistralen bedragen 11 meter binnen en 15 meter buiten.

Extra voorwaarden op de standaardvoorwaarden nr. 1923 - kleine tijdelijke inrichting (kraam, tent, container, wagen, kermisexploitatie, podium, tribune of gelijkaardig) met uitsluitend een gelijkvloers niveau en een totale oppervlakte tot 60 m² (maximaal 100 personen) of - voor een tribune - tot 100 zit- of staanplaatsen

Er dient per groep of groepsgedeelte van 100 kampeerplaatsen en/of verblijfplaatsen één bluspost voorzien worden. De blusposten worden verspreid op het terrein opgesteld.

Een bluspost bevat:

- minstens twee snelblussers van het type ABC (poeder of waterig schuim), 9kg, (conform NBN S21.014)
- of bij voorkeur drie blustoestellen van het type ABC (poeder of waterig schuim), 6kg, (conform NBN S21.014)

Deze blusposten dienen duidelijk gesignaleerd te worden op het terrein door middel van borden en pictogrammen.

Extra voorwaarden op de standaardvoorwaarden nr. 1924 - grote tijdelijke inrichting (kraam, tent, container, wagen, kermisexploitatie, tribune, podium of gelijkaardig) met meer dan een gelijkvloers niveau of een totale oppervlakte groter dan 60 m² (meer dan 100 personen) of - voor een tribune - met meer dan 100 zit- of staanplaatsen.

Alle nooduitgangen dienen op hoogte gesignaleerd te worden. De signalisatie van de nooduitgangen dient verlicht te worden opdat deze ook bij duisternis en na zonsondergang zichtbaar zijn.

Alle opstellingen (onder andere podia, stages, tenten, canopy constructie, trappen, platformen,…) incl. de verankeringen dienen voorafgaand aan de start van het festival gunstig gekeurd te worden door een erkend onafhankelijk keuringsorganisme.

Tussen het vloerniveau en de versieringen die worden aangebracht dient er een minimale vrije hoogte van 3 meter aanwezig te zijn. Versieringen van gemakkelijk brandbare materialen zijn niet toegestaan. Er mag in geen geval druppelvorming optreden.

Extra voorwaarden op de standaardvoorwaarden nr. 1925 - kooktoestel (bak- & braadtoestel, frituurpan, barbecue, waterkoker, grill, spit of gelijkaardig), verwarmingstoestel, stroomaggregaat, koelmachine of een gelijkaardige installatie en haar brandstofvoorraad.

Het gebruik van gas (onder andere catering, foodtrucks,…) dient te voldoen aan de bepalingen vervat in de code van gemeentelijke politiereglementen van de stad Antwerpen, Hoofdstuk 3, Hoofdstuk 7 – Reglement voor het gebruik van gasflessen voor vloeibaar gemaakte petroleumgassen in de openbare ruimte.
Indien er niet voldaan kan worden aan deze bepalingen, dient er hiervoor door de organisator een afwijking aangevraagd en bekomen te worden. Deze afwijking dient aangevraagd te worden bij de dienst Maatschappelijke Veiligheid van de stad Antwerpen.

Het gebruik van gas op de camping is niet toegestaan. De festivalgangers mogen geen gas binnenbrengen op de festivalsite en/of de campingzone.

Extra voorwaarden op standaardvoorwaarden nr. 1983 - potentieel risico-evenement.

De organisator neemt de nodige en voldoende maatregelen op het gebied van massabeheersing (crowd control) om drummen en gevaarlijk dichte concentraties van personen in het publiek te voorkomen en tijdig ongedaan te maken. De organisator weet op elk moment hoeveel publiek aanwezig is op de afgesloten evenementensite. Bij oververzadiging van de afgesloten evenementensite communiceert de organisator dit op verschillende locaties naar het publiek (indien nodig ook buiten de evenementensite).

De organisator zorgt voor systeem van publieksinformatie dat eenvoudige boodschappen aan het publiek kan bezorgen. De informatiebronnen zijn strategisch opgesteld zodat ze kunnen bijdragen tot de massabeheersing. Ze zijn bedienbaar door de organisator of zijn medewerkers. De informatiebronnen worden gebruikt met vooraf besproken boodschappen of aangepast aan de noodzaak.

De organisator neemt de nodige maatregelen om de aanrijroutes voor de hulpdiensten vrij te houden. Het eva-cuatieplan dient de nodige maatregelen te bevatten opdat er geen kruising/conflict ontstaat tussen aanrijdende hulpdiensten, logistieke flows en het publiek dat geëvacueerd wordt.

De organisator neemt de nodige maatregelen zodat er geen tegenstrijdige publieksstromen ontstaan tijdens het evenement alsook tijdens de in-en uitstroom bij het begin en einde van het evenement.

BZ - District Antwerpen Gunstig advies
Politiezone Antwerpen - Openbare Orde - Evenementen Gunstig advies
SB - Logistiek - Bijzondere opdrachten en feestmateriaal Gunstig onder voorwaarden

Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 26 maart 2018 (jaarnummers 192 en 193) wordt voldaan. Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname. Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad Antwerpen. De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement.

De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname. Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator.
De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname (de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be).

Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd.
Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend.
Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.
Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf,...)

De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen.
Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad Antwerpen, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat.
De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt wordt.

De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad Antwerpen bedraagt 7,00 euro per container van 240 liter en 27,00 euro per container van 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad Antwerpen een bijkomend bedrag van 7,00 euro of 27,00 euro aan per geledigde container.

Beleidsdoelstellingen

5 - Bruisende stad
1SBR07 - Evenementen versterken de verschillende troeven van de stad op lokaal, nationaal en internationaal niveau
1SBR0702 - Het faciliteren van evenementen en filmproducties over het ganse grondgebied onderstreept de verschillende troeven van de stad
1SBR070202 - Er is een effectieve en klantvriendelijke logistieke ondersteuning voor, tijdens en na het evenement of de filmproductie (feestmateriaal)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de effectieve organisatie van Elrow Town Antwerp Festival, bijhorende camping en soundcheck, zoals hierboven beschreven, op 5, 6 en 7 juli 2019 op domein Middenvijver door Atmosphere Architects, goed. De organisator dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
LP/OO/E  om de gevraagd straten parkeer- en verkeervrij te maken. 
SB/L/BOF om een logistieke ondersteuning te verlenen volgens order B902445.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.