Terug
Gepubliceerd op 24/06/2019

2019_CBS_05125 - Omgevingsvergunning - OMV_2019024094. Van Praetlei 155. District Merksem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 21/06/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Ludo Van Campenhout, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_05125 - Omgevingsvergunning - OMV_2019024094. Van Praetlei 155. District Merksem - Goedkeuring 2019_CBS_05125 - Omgevingsvergunning - OMV_2019024094. Van Praetlei 155. District Merksem - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019024094

Gegevens van de aanvrager:

Kris en Micheline Jochems - Vercammen met als contactadres Van Praetlei 155 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Ligging van het project:

Van Praetlei 155 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 41sectie B nr. 270N

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

inrichten van een B&B met twee gastenkamers in een bestaande zonevreemde woning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          geen voorgeschiedenis beschikbaar;

-          inventarisatie: 09 december 2016 – 30 april 2018, vastgesteld als bouwkundig erfgoed, id: 304968

Laatst vergunde toestand

-          geen laatst vergunde toestand beschikbaar.

Bestaande toestand

-          het pand bestaat uit twee bouwlagen en een zolderverdieping;

-          het gebouw is ingericht als eengezinswoning;

-          het gebouwd bevindt zich in parkgebied;

-          op de benedenverdieping zijn een keuken, leefruimte en berging voorzien;

-          achteraan de benedenverdieping was volgens fotomateriaal een veranda aanwezig die gesloopt is. De gevel is hersteld met metselwerk waarbij een opening is dichtgemaakt en een andere opening is voorzien van buitenschrijnwerk;

-          verder is er achteraan een verhoogd terras aanwezig dat aansluit bij de leefruimte;

-          de op de eerste verdieping zijn drie slaapkamers en twee badkamers ingericht;

-          op de zolderverdieping is een bureau en slaapkamer aanwezig;

-          de gevel zijn opgebouwd in rode gevelsteen met witte speklagen en dorpels in blauwe steen.

Inhoud van de aanvraag

-          regularisatie van vergunningsplichtige werken;

-          regularisatie van de afbraak van een veranda achteraan de woning;

-          regularisatie van het wijzigen van de achtergevel door middel van aanbrengen van rood/bruin gevelsteen;

-          regularisatie plaatsing van een terras achteraan de woning op 1,63 m hoogte (gemeten tegenover het maaiveld);

-          regularisatie van het opkuisen van alle gevels;

-          regularisatie van het schilderen van de plint in blauwgrijze kleur;

-          verbouwen van een woning om uit te baten als bed & breakfast;

-          op de benedenverdieping wordt de keuken vernieuwd en ingericht voor zowel de B&B als privé;

-          op de eerste verdieping worden de twee voorste kamers omgevormd tot gastenkamers met een eigen badkamer;

-          vooraan in de tuin worden drie parkeerplaatsen voorzien in dolomiet.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

21 maart 2019

10 april 2019

Voorwaardelijk gunstig

Vlaams gewest, Agentschap Natuur en Bos

21 maart 2019

25 maart 2019

Geen advies

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen

21 maart 2019

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

ondernemen en stadsmarketing/ visit Antwerpen

21 maart 2019

25 maart 2019

stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen

21 maart 2019

25 maart 2019

stadsbeheer/ vastgoed/ ontwikkeling/ bouwprojecten

21 maart 2019

5 april 2019

stadsontwikkeling/ mobiliteit

3 mei 2019

9 mei 2019

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

21 maart 2019

10 mei 2019

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een parkgebied. De parkgebieden moeten in hun staat bewaard worden of zijn bestemd om zodanig ingericht te worden, dat ze, in de al dan niet verstedelijkte gebieden, hun sociale functie kunnen vervullen. (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het gewestplan op volgend punt:

-          de woning is zonevreemd

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

“Het Besluit van de Vlaamse Regering van 14 april 2000 tot bepaling van de vergunningsplichtige functiewijzigingen” bevat volgende voorwaarden waaraan moet worden voldaan:

“§ 3. Vrijgesteld van deze omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen is het in een woongebouw uitoefenen van functies, complementair aan het wonen, zoals kantoorfunctie, dienstverlening en vrije beroepen, verblijfsrecreatie, detailhandel, restaurant, café en bedrijvigheid, mits aan alle van de volgende vereisten voldaan is:

1° het woongebouw is gelegen in een woongebied of in een daarmee vergelijkbaar gebied;

2° de woonfunctie blijft behouden als hoofdfunctie;

3° de complementaire functie beslaat een geringere oppervlakte dan de woonfunctie met een totale maximale vloeroppervlakte van 100 vierkante meter;

4° de complementaire functie is niet strijdig met de voorschriften van stedenbouwkundige verordeningen, bouwverordeningen, verkavelingsverordeningen, ruimtelijke uitvoeringsplannen, plannen van aanleg, verkavelingsvergunningen, of omgevingsvergunningen voor het verkavelen van gronden.“

De aanvraag betreft het aanbieden van een bed & breakfast, er worden 2 kamers aangeboden. De functie, wonen, blijft behouden als hoofdfunctie.

De oppervlakte die in gebruik wordt genomen voor de bed & breakfast is ca. 71 m² groot en is dus kleiner dan 100 m².

De aanvraag is niet strijdig met de voorschriften.

De aanvraag voldoet aan 3 van de 4 voorwaarden. Echter ligt de aanvraag volgens het gewestplan in parkgebied en niet in woongebied. De aanvraag ligt dus zonevreemd. Omwille van de zonevreemdheid diende er een aanvraag te worden ingediend.

Betreffende de zonevreemde functiewijziging bevat het ”Besluit van de Vlaamse regering tot vaststelling van de lijst van toelaatbare zonevreemde functiewijzigingen” volgende voorwaarden waaraan moet worden voldaan:

“Artikel 2

§ 2. De functiewijzigingen, vermeld in artikel 4 tot en met 9, kunnen enkel worden toegestaan als het gebouw of het gebouwencomplex gelegen is aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat. Het begrip « voldoende uitgeruste weg » wordt gelezen in de zin die artikel 4.3.5 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening daaraan geeft.

De voorwaarde, vermeld in het eerste lid, heeft geen betrekking op de private toegangsweg tot het commerciële, bedrijfs- of industriële gebouw of gebouwencomplex of tot de woning voor zover deze private toegangsweg aansluit op een voldoende uitgeruste weg.

§ 3. De functiewijzigingen, vermeld in artikel 4 tot en met 10 en artikel 11/1 en 11/2, kunnen enkel worden toegestaan als het gebouw of gebouwencomplex bouwfysisch geschikt is voor de nieuwe functie.

Een gebouw of gebouwencomplex is bouwfysisch geschikt voor een nieuwe functie als aan het gebouw of gebouwencomplex uit financieel of bouwtechnisch oogpunt geen ingrijpende werken uitgevoerd hoeven te worden voor de nieuwe functie. Daarmee wordt bedoeld dat de functie gerealiseerd kan worden als de bestaande structuur van het gebouw grotendeels wordt benut en gevaloriseerd, waarbij het gebouw aangepast kan worden aan hedendaagse comfort-, energie- of milieueisen.

Artikel 4

Met toepassing van artikel 4.4.23 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening kan een vergunning worden verleend voor het gedeeltelijk wijzigen van het gebruik van een woning, met inbegrip van de woningbijgebouwen, in een complementaire functie, voorzover aan al de volgende voorwaarden voldaan is:

1° de complementaire functie heeft betrekking op het gebruik als een toeristisch logies als het maximaal acht tijdelijke verblijfsgelegenheden betreft, met uitsluiting van elke vorm van restaurant of café;

2° de aanvraag wordt voor voorafgaand advies voorgelegd aan Toerisme Vlaanderen.”

De aanvraag ligt aan de Van Praetlei, een gemeenteweg met alle nodige voorzieningen. De Van Praetlei kan dus als een voldoende uitgeruste weg worden beschouwd.

De aanvraag betreft het inrichten van een bed & breakfast in een bestaande eengezinswoning. Er dienen geen ingrijpende werken te worden uitgevoerd om het pand bouwfysische geschikt te maken.

De aanvraag biedt 2 kamers aan en er wordt enkel ontbijt aangeboden. Er wordt geen restaurant of café aangeboden.

De aanvraag dient nog enkel te worden voorgelegd aan Toerisme Vlaanderen. Dit wordt meegenomen naar de voorwaarden.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft het aanbieden van enkel bed & breakfast in een eengezinswoning.

De aanvraag is voor advies opgestuurd naar de bedrijfseenheid ondernemen en stadsmarketing/ visit Antwerpen. De dienst geeft volgende beoordeling:

“Het betreft het inrichten van een B&B met twee gastenkamers in een bestaande zonevreemde woning.

Het verkrijgen van een omgevingsvergunning bevrijdt een exploitant niet van de plicht om elke logieseenheid te vergunnen of aan te melden volgens het Vlaamse logiesdecreet. Het moet daarmee voldoen aan de minimumvereisten voor een bed&breakfast. Ook dient voldaan te worden aan de vereiste brandveiligheidsnormen waarnaar het betreffende decreet verwijst.”

Zoals reeds hierboven aangehaald, dient de aanvraag nog te worden voorgelegd aan Toerisme Vlaanderen. Dit wordt meegenomen naar de voorwaarden.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

Wegens de kleinschaligheid van het project wordt er geen parkeerbehoefte opgelegd. 

 

De plannen voorzien in 3 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

Er worden 3 parkeerplaatsen voorzien waardoor gasten op het eigen domein kunnen parkeren.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 3 .

Dit aantal is toereikend.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

 

Fietsvoorzieningen

Er dienen fietsenstallingen te worden voorzien voor de bewoners van de woning en voor gasten die met de fiets zouden komen. Echter omwille van de zonevreemdheid en het park-karakter van het perceel is het wenselijk om alle verharding zoveel mogelijk te bundelen.

Rekening houdend met bovenstaande wordt als voorwaarden bij de vergunning opgenomen om de fietsenstalling naast de toekomstige parkeerplaatsen te voorzien zoals in rood aangeduid op de plannen.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag ligt volgens het gewestplan in parkgebied. Het is vanuit stedenbouwkundig oogpunt wenselijk om het groen, het natuurlijk milieu, op het perceel te behouden en te beschermen. Verhardingen dienen dus zoveel mogelijk te worden beperkt. De aanvraag voorziet 3 parkeerplaatsen in 37,5 m² dolomiet-verharding. Achteraan wordt een 24,05 m² verhoogd terras voorzien. Overige verharding is niet weergegeven op het inplantingsplan.

Volgens artikel 27 van de bouwcode mogen enkel de strikt noodzakelijke toegangen tot de woning worden verhard. In dit geval kan er nog een 1,5 m breed pad naar de voordeur worden toegelaten.

Bijgevolg wordt de verharding beperkt tot hetgene wat is aangevraagd en een pad tot de voordeur. Aangezien de woning zonevreemd is, dient overige bijkomende verharding (niet aangeduid in deze aanvraag) door middel van een nieuwe aanvraag te worden bekomen. Dit wordt meegenomen naar de voorwaarden.

 

Cultuurhistorische aspecten

De aanvraag is voor advies opgestuurd naar de bedrijfseenheid stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg. De dienst geeft volgende beoordeling:

Inleiding

Naar aanleiding van uw vraag om advies, kan ik u melden dat de werken gesitueerd zijn in een pand dat is opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed, vastgesteld bij besluit van de administrateur-generaal van 28 november 2014. De vaststelling van de inventaris van het bouwkundig erfgoed van 28 november 2014 zorgt ervoor dat er voor het eerst een éénduidige en overzichtelijke lijst van het gebouwd patrimonium in Vlaanderen bepaald is. Opname in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed betekent voor elk van de erfgoedobjecten dat zij een vorm van vrijwaring voor de toekomst genieten. Voor gebouwen opgenomen in de inventaris wordt de wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw en/of constructie onderworpen aan de wenselijkheid van behoud.  Het behoud van de elementen met historische, stedenbouwkundige, architecturale, bouwhistorische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur.

Conform art. 5§2 van de stedenbouwkundige verordening – bouwcode dd. 25 oktober 2014 moet de beschrijvende nota van de bouwaanvraag voldoende informatie bevatten over het cultuurhistorisch profiel van de aanwezige elementen zodat vergunningverlenende overheid deze kan afwegen.

Beoordeling

A.  Cultuurhistorische waardestelling

Vrijstaande villa in eclectische stijl in een ruime tuin, in 1906 opgetrokken op een achterliggend en slechts via een smalle toegangsweg langs de straat bereikbaar perceel. Opdrachtgever was de in Antwerpen gevestigde Charlotta Rönne, in de kadastrale bronnen ingeschreven ‘zonder beroep’. Een jaar later liet zij ook de kleinere Villa Charlotte bouwen, op het perceel dat aan straatzijde aansluit bij de villatuin. Het oorspronkelijke oprichtingsplan is niet bewaard, waardoor de ontwerper van de villa niet gekend is. In 1907 werd vooraan een travee en een achteraan een bijbouw toegevoegd, en is ook het perceel uitgebreid. In 1909 werd tegen de achtergevel van de villa een nieuwe volume opgetrokken, en in 1987 werd het bijgebouw achteraan uitgebreid. Zeker in 1994 was hier de Koninklijke Tuin- en Landbouwmaatschappij van Antwerpen gehuisvest. In 2017 is het pand gerenoveerd, waarbij behoudens het bovenlicht van de toegang het buitenschrijnwerk vervangen is. Het is één van de zeldzame vrijstaande eclectische villa’s met ruime villatuin, gesitueerd aan de zuidoostzijde van de Van Praetlei, die de oudste, vroeg-20ste-eeuwse kern vormen van de bebouwing. De deels van voortuinen voorziene rijwoningen die de straat domineren, zijn het resultaat van een ruimere, tussenoorlogse verkavelingscampagne.

De toegangsweg naar de villa en de tuin, gekenmerkt door een aanleg in landschappelijke stijl met een combinatie van groenblijvende heesters en hoogstambomen van eerste grootte (beuk), is afgesloten met recent toegevoegd historiserend hekwerk.

Vier traveeën breed, omvat de villa op L-vormige plattegrond twee bouwlagen onder een deels met vernieuwde leien en deels met pannen gedekt, samengesteld dak. De voorgevel rust op een bepleisterde en geschilderde plint met geprofileerde witte natuurstenen lijst, waaraan onderaan recent een lage plint in blauwe hardsteen is toegevoegd. De gevel is opgetrokken in platvol gevoegde rode baksteen in kruisverband, verlevendigd met witte natuurstenen en deels geschilderde banden. Witte natuursteen is daarnaast toegepast in de als een doorlopende waterlijst uitgewerkte vensterdorpels op de begane grond, de deuromlijsting, de sluit- en hoekstenen boven de vensteropeningen in de puntgevel, en de gevelversieringen. Blauwe hardsteen is behoudens voor de plint ook aangewend voor de vensterdorpels op de verdiepingen.

De voorgevel van de vrijstaande en achterin gelegen villa is opgebouwd uit een twee traveeën brede puntgevel, centraal een twee traveeën brede lijstgevel met de toegang, en daarnaast een later toegevoegde erkertravee. De puntgevel is geopend met een brede korfboogvormige, aangepaste vensteropening, waarboven twee rechthoekige bovenvensters onder segmentbogen die verfraaid zijn met witte natuurstenen schouders en sluitsteen. In de lagere, centrale travee bevindt zich rechts de rechthoekige toegang met luifel, met bovenlicht waarin nog het oudere glas-in-loodpaneel met vlakke ongekleurde glaasjes, waarboven nog eens twee rechthoekige vensteropeningen. De uiterst linkse travee is uitgewerkt als een gevelhoge driezijdige, niet oorspronkelijke erker onder een plat dak met een afwijkend parement, maar waarover de witte natuurstenen waterlijst doorloopt. De gevel is in de pui verfraaid met regelmatig geplaatste witte natuurstenen vierkanten, en aan weerszijden van de bovenvensters in de puntgevel met witte natuurstenen kruisen, samengesteld uit een centraal bolreliëf en diamantkoppen op de hoeken. De kroonlijst is volledig vernieuwd. Ter hoogte van de sterk uitkragende daklijst boven de puntgevel, gesteund door houten balustervormige consoles, zijn de verzorgd vormgegeven windborden mogelijk vervangen naar oorspronkelijk model. Het tentdak van het hogere volume van de achterbouw op een vierkante plattegrond, is geschraagd met identieke steunen.

Het schrijnwerk is volledig vernieuwd, behoudens het bovenlicht van de toegang waarin nog een ouder glas-in-loodpaneel behouden is. Een ontwerp of verbouwingsplan is niet bewaard, waardoor over de indeling geen verdere archiefbescheiden voorhanden zijn.

B.  Afweging

Men wenst het pand te regulariseren.

Vanuit oogpunt monumentenzorg geen bezwaar. De herbestemming overschrijdt de draagkracht niet. Het ontwerp houdt voldoende rekening met de bestaande indeling en de nog aanwezige interieurelementen.

Het pand heeft ook een stadslandschappelijke waarde.  Enerzijds wordt er ingezet op het behoud van volume, schaal en korrel. Anderzijds is bijzondere aandacht voor de gevel. 

Gezien de architecturale en esthetische waarde van het landhuis worden voorwaarden opgelegd mbt de buitengevels.

- De blauw geschilderde plint wordt uitgesloten uit de vergunning. Er dient onderzocht te worden welke materialisatie en afwerking er voordien aanwezig was (cementering in de kleur van de zandsteen?)

- Het nieuwe volume in afwijkende baksteen moet worden gepleisterd zodat er duidelijk een verschil ontstaat tussen nieuw en bestaand en er door het contrasterend materiaal gebruik een harmonieuzer beeld ontstaat.“

De voorwaarden geformuleerd in dit advies zullen als voorwaarden bij de stedenbouwkundige vergunning worden opgelegd.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag voldoet aan actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. De geplande verbouwingswerken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

Verder voldoet de aanvraag aan de wetgeving op lichten en zichten en heeft niet meer impact op de belendende percelen dan dat normalerwijze kan worden verwacht.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de bed & breakfast aanmelden volgens het Vlaamse logiesdecreet en voldoen aan de minimumvereisten voor een bed & breakfast;

3.      een fietsenstalling plaatsen in de aangeduide rode zone op plan: BA_Van Praetlei 155_ Merksem_I_N_INPLANTING;

4.      de verharding beperken tot de 3 parkeerplaatsen, zone voor fietsenstalling en het achterliggend terras en een 1,5 m breed pad naar de voordeur. Overige bijkomende verharding dient in overleg met de dienst stedenbouwkundige vergunning te worden bekeken;

5.      het nieuwe volume in afwijkende baksteen bepleisteren zodat er een duidelijk verschil ontstaat tussen nieuw en bestaand volume en er door het contrasterend materiaalgebruik een harmonieuzer beeld ontstaat;

6.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Uitsluitingen

De blauw geschilderde plint wordt uitgesloten uit de vergunning. Er dient onderzocht te worden welke materialisatie en afwerking er voordien aanwezig was.


Standpunt college
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar, maar voegt het volgende toe;
De twee kamers van de B&B (verblijfsrecreatie) worden beschouwd als complementair aan het wonen. De bestaande ééngezinswoning moet daarbij behouden blijven, er  wordt  dus expliciet geen opdeling van de ééngezinswoning vergund. Het pand moet één en ondeelbaar blijven in verkoop.



Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

26 februari 2019

Volledig- en ontvankelijk

20 maart 2019

Start openbaar onderzoek

28 maart 2019

Einde openbaar onderzoek

26 april 2019

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

3 juli 2019

Verslag GOA

13 juni 2019

naam GOA

Helia Dezhpoor

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

28 maart 2019

26 april 2019

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de bed & breakfast aanmelden volgens het Vlaamse logiesdecreet en voldoen aan de minimumvereisten voor een bed & breakfast;

3.      een fietsenstalling plaatsen in de aangeduide rode zone op plan: BA_Van Praetlei 155_ Merksem_I_N_INPLANTING;

4.      de verharding beperken tot de 3 parkeerplaatsen, zone voor fietsenstalling en het achterliggend terras en een 1,5 m breed pad naar de voordeur. Overige bijkomende verharding dient in overleg met de dienst stedenbouwkundige vergunning te worden bekeken;

5.      het nieuwe volume in afwijkende baksteen bepleisteren zodat er een duidelijk verschil ontstaat tussen nieuw en bestaand volume en er door het contrasterend materiaalgebruik een harmonieuzer beeld ontstaat;

6.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

7.  De bestaande ééngezinswoning moet behouden blijven, er wordt  dus expliciet geen opdeling van de ééngezinswoning vergund. Het pand moet één en ondeelbaar blijven in verkoop.


 

Uitsluitingen

De blauw geschilderde plint wordt uitgesloten uit de vergunning. Er dient onderzocht te worden welke materialisatie en afwerking er voordien aanwezig was.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.