Terug
Gepubliceerd op 24/06/2019

2019_CBS_04950 - Omgevingsvergunning - OMV_2019040287. Bredabaan 201-216. District Merksem - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 21/06/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Ludo Van Campenhout, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_04950 - Omgevingsvergunning - OMV_2019040287. Bredabaan 201-216. District Merksem - Weigering 2019_CBS_04950 - Omgevingsvergunning - OMV_2019040287. Bredabaan 201-216. District Merksem - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019040287

Gegevens van de aanvrager:

VZW The Bulldogs Antwerpen vzw met als contactadres Bredabaan 210 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Ligging van het project:

Bredabaan 210-216 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 40sectie C nrs. 503D, 504L en 507H

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een sportruimte

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          19 februari 2003: vergunning (103#77) voor het regulariseren van verbouwingswerken;

-          10 oktober 2008: vergunning (20084227) voor de verbouwing van appartementen.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          bestemmingswijziging van achterliggend magazijn tot sportzaal en het uitbreiden van deze hal tot op de linker perceelgrens (snookerzaal + garages).

Huidige toestand

-          links achteraan het perceel bevinden zich garages/magazijn zonder doorgang naar het perceel Taxandriastraat 15.

Gewenste toestand

-          de garagepoort van huisnummer 216 wordt gewijzigd naar een draaideur;

-          de overkapping achter huisnummer 216 wordt afgebroken naar een open doorgang met waterdoorlatende verharding;

-          gans achteraan het perceel wordt een nieuw volume voorzien als uitbreiding van de sportzaal;

-          het bestaande leegstaande volume links achteraan wordt voorzien van een nieuw dak en ingericht met berging, technische ruimte en sanitair;

-          in principe heeft de aanvraag enkel betrekking op perceel huisnummer 216, doch de nieuwe ruimten worden gekoppeld en gebruikt door de sportinfrastructuur die op de begane grond van huisnummers 210-212-214 is gevestigd.

Inhoud van de aanvraag

-          gevelwijziging poort Bredabaan huisnummer 216;

-          nieuwbouw volume achteraan het perceel met doorgang naar bestaande vergunde sportzaal huisnummers 210-212-214;

-          constructieve werken: afbraak overkapping en nieuw dak volume links achteraan het perceel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

24 april 2019

22 mei 2019

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

24 april 2019

29 april 2019

stadsontwikkeling/ mobiliteit

24 april 2019

7 mei 2019

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:

  • artikel 19 Hellingen:
    §1 het niveauverschil van de uitbreiding van de sportzaal ten opzichte van de bestaande sportzaal bedraagt circa 82cm en wordt overbrugd met een helling over  3,3 meter wat overeenstemt met een hellingspercentage van 24,85%;

§5 de breedte van deze helling bedraagt slechts circa 1,07 meter;
deze helling bevindt zich bovendien aan de nieuwe doorgang waarvan de doorbraak pas wordt voorzien in fase 2;

  • artikel 22 Algemene bepalingen deuropeningen:
    §2 de ruwbouwmaten van de deuropeningen zijn geen 105cm breed, om na afwerking een vrije en vlakke doorgangsbreedte van minstens 90cm te garanderen;
  • artikel 29/2 Publiek toegankelijke toiletten:
    in elk sanitair blok moet minstens één toilet voldoen aan de bepalingen van aangepast sanitair.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 6 harmonie en draagkracht:

de aanvraag is niet in harmonie met de omgeving. Achteraan wordt een volume bijgebouwd waardoor de scheimuur moet worden verhoogd;

  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:
    de parkeernorm wordt per bouwaanvraag bepaald op basis van het aantal bezoekers, de schaal, het type van gebruik en de capaciteit van de openbare ruimte,

 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van artikel 6 van de bouwcode. De aanvraag is niet in harmonie met de omgeving. Achteraan op het perceel, over de volledige breedte, wordt een uitbreiding van de sporthal voorzien.

Op het linker perceel bevindt zich reeds een diepere en hogere uitbouw. In het kader van zoveel mogelijk groen te behouden en te verbeteren in het al zo dicht bebouwde binnengebied, is het stedenbouwkundig wenselijk om aan te sluiten tegen de bestaande bebouwing. Hierdoor wordt er open, groene, ruimte aangeboden in het binnengebied die aansluit op de reeds bestaande open ruimte. De bestaande open ruimte wint hierdoor aan kwaliteit. Er wordt meer groen en licht aangeboden in dicht bebouwd bouwblok.

De aanvraag voldoet wel aan artikel 27 van de bouwcode, er wordt 20 % open ruimte aangeboden. Echter doordat het bijkomend volume over de volledige breedte van het perceel wordt geplaatst, wordt deze open ruimte opgedeeld in 2 niet verbonden delen op het perceel. Tevens wordt ook niet vermeld hoe deze buitenruimte wordt aangelegd. Naar ruimtegebruik en toch ook onderhoud is het wenselijk om de open ruimte met elkaar te verbinden. De bestaande open ruimte moet zoveel mogelijk worden bewaard en versnippering moet worden voorkomen.

Doordat het bijkomend volume over de volledige breedte van het perceel wordt geplaatst, wordt de scheimuur met de rechter aanpalende verhoogd. Een tuinmuur van normale hoogte wordt verhoogd tot ca. 3,9 m.

De tuin van de rechterbuur heeft reeds een hoge scheimuur aan zijn rechterzijde. Door het bijkomend volume wordt deze tuin als het ware in een koker tussen twee hoge scheimuren geplaatst. Tevens ondervindt deze tuin schaduwhinder door de hoge scheimuur. De kwaliteit van deze tuin gaat achteruit, wat stedenbouwkundig niet aanvaardbaar is.

Omwille van beide redenen wordt de aanvraag ongunstig geadviseerd.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag voorziet in een uitbreiding van een bestaande sportclub en een herinrichting van de ruimtes. Voor deze uitbreiding en herinrichting kan een positief advies gegeven worden. Aandachtspunt is wel het cafetariagedeelte waar indien vereist een horecavergunning voor nodig is.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 4 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van de sportzaalfunctie. De parkeerbehoefte bedraagt 1,8 parkeerplaatsen per 100m². De uitbreiding van de club bedraagt 197,5m². De parkeerbehoefte voor deze functie bedraagt dusdanig 3,55 (=4) parkeerplaatsen.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

 ‘Dit perceel betreft een langwerpig perceel met een smalle overdekte toegang in de bestaande toestand. De grootte en/of vorm van het perceel laten het bouwen van het aantal te realiseren plaatsen niet toe.’

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 4.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 4 – 0 = 4.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 4 plaatsen.

 

 

Fietsvoorzieningen

Voor de bezoekers van de uitbreiding dienen fietsstalplaatsen voorzien te worden, zodat bezoekers die met de fiets komen comfortabel hun fiets kunnen stallen. Voorliggende aanvraag voorziet een fietsenstalling aan de linkerzijde van het perceel, ter hoogte van de binnenkoer en de inkom van het complex. De fietsenstalling wordt echter enkel aangeduid en het aantal fietsen dat hier kan stallen wordt niet meegegeven.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgevel wijzigt enkel door de garagepoort aan te passen naar een drempelloze draaideur. Het straatbeeld wordt daardoor niet verstoord. De nieuwe uitbreiding wordt voorzien van bardageplaten in een licht grijze kleur met buitenschrijnwerk in aluminium en een betonnen plint. De gewenste grijstinten zijn aanvaardbaar voor een achterbouw en hebben een neutrale uitstraling. De gewenste materialen kunnen als niet storend beschouwd worden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, hoofdzakelijk omwille van het niet voldoen aan de verordening toegankelijkheid, het niet in harmonie zijn met de omgeving en hinder te veroorzaken bij de aanpalende door het verhogen van de scheimuur.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

1 april 2019

Volledig- en ontvankelijk

24 april 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

23 juni 2019

Verslag GOA

7 juni 2019

naam GOA

Helia Dezhpoor

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.