Terug
Gepubliceerd op 24/06/2019

2019_CBS_05158 - Innovatie - Horizon2020-project SynchroniCity. Goedkeuring overeenkomst voor gezamenlijke gegevensverwerking voor het project Active Travel Insight - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 21/06/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Ludo Van Campenhout, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_05158 - Innovatie - Horizon2020-project SynchroniCity. Goedkeuring overeenkomst voor gezamenlijke gegevensverwerking voor het project Active Travel Insight - Goedkeuring 2019_CBS_05158 - Innovatie - Horizon2020-project SynchroniCity. Goedkeuring overeenkomst voor gezamenlijke gegevensverwerking voor het project Active Travel Insight - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Voor het project Active Travel Insight is er naast de datauitwisselingsovereenkomst ook een overeenkomst voor gezamenlijke gegevensverwerking nodig met de uitvoerders Vivacity, ISensing Limited, Tracsis Traffic Data Limited.

Deze vereiste volgt uit artikel 26 van de GDPR. Wanneer twee of meer verwerkingsverantwoordelijken gezamenlijk de doeleinden en middelen van de verwerking bepalen, zijn zij gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken. Zij stellen op transparante wijze hun respectieve verantwoordelijkheden voor de nakoming van de verplichtingen uit hoofde van de GDPR  vast, met name met betrekking tot de uitoefening van de rechten van de betrokkene en hun respectieve verplichtingen om de in de artikelen 13 en 14 bedoelde informatie te verstrekken, door middel van een onderlinge regeling, de zogenaamde gezamenijke gegevensverwerkingsovereenkomst.

Juridische grond

Artikel 26 van de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) bepaalt:

1. Wanneer twee of meer verwerkingsverantwoordelijken gezamenlijk de doeleinden en middelen van de verwerking bepalen, zijn zij gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken. Zij stellen op transparante wijze hun respectieve verantwoordelijkheden voor de nakoming van de verplichtingen uit hoofde van deze verordening vast, met name met betrekking tot de uitoefening van de rechten van de betrokkene en hun respectieve verplichtingen om de in de artikelen 13 en 14 bedoelde informatie te verstrekken, door middel van een onderlinge regeling, tenzij en voor zover de respectieve verantwoordelijkheden van de verwerkingsverantwoordelijken zijn vastgesteld bij een Unierechtelijke of lidstaatrechtelijke bepaling die op de verwerkingsverantwoordelijken van toepassing is. In de regeling kan een contactpunt voor betrokkenen worden aangewezen.

2. Uit de in lid 1 bedoelde regeling blijkt duidelijk welke rol de gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken respectievelijk vervullen, en wat hun respectieve verhouding met de betrokkenen is. De wezenlijke inhoud van de regeling wordt aan de betrokkene beschikbaar gesteld.

Aanleiding en context

Op 22 april 2016 (jaarnummer 3422) keurde het college de deelname aan het Europees projectvoorstel SynchroniCity goed. Dit voorstel werd ingediend in het Europees subsidieprogramma Horizon2020 voor onderzoek en innovatie, binnen de oproep 'Internet of Things (IoT) - Large Scale Pilots'. De opzet van deze oproep is de bevordering van de uitrol van IoT-oplossingen in Europa, door de integratie van reeds gevorderde IoT-technologieën en de demonstratie van IoT-applicaties op schaal en in een gebruikerscontext. Binnen de oproep is er financiering voor verschillende types van pilootprojecten.

Het consortium, onder leiding van Aarhus University (Denemarken), besliste om SynchroniCity in te dienen binnen het luik 'Pilot 4 - Reference Zones in EU Cities'. Bedoeling van dit luik is om in een reeks Europese steden grootschalige pilootprojecten uit te rollen. Deze steden zullen opereren als 'referentiezones' waarbinnen met nieuwe IoT-diensten geëxperimenteerd wordt. Startpunt is dat deze IoT-diensten gebaseerd moeten zijn op de reële gebruikersnoden van burgers. Binnen het consortium werd Antwerpen, samen met Eindhoven (Nederland), Helsinki (Finland), Manchester (Verenigd Koninkrijk), Milaan (Italië), Porto (Portugal) en Santander (Spanje), naar voren geschoven als 'stedelijke referentiezone'. De Antwerpse referentiezone richt zich op toepassingen op vlak van mobiliteit en logistiek, en bouwt voort op het City of Things Living Lab dat in samenwerking met iMec binnen de stad Antwerpen wordt uitgerold. Ook iMec is partner binnen het consortium.

Op 28 juli 2016 werd hoofdpartner Aarhus University door de Europese Commissie ingelicht dat SynchroniCity weerhouden zou worden voor subsidiëring. Vervolgens werd de onderhandeling van een subsidieovereenkomst tussen Aarhus University en de Europese Commissie in gang gezet. Op 9 november 2016 bereikten Aarhus University en de Europese Commissie een akkoord hierover.

Op 9 december 2016 (jaarnummer 10641) keurde het college de deelname aan het project goed, en werd machtiging verleend aan de dienst Stadsontwikkeling/Mobiliteitsadvies en Ondersteuning om in het online Horizon2020-portaal een toetredingsdocument elektronisch te ondertekenen.

Op 30 januari 2017 (jaarnummer 11) keurde de gemeenteraad de ondertekening van de partnerschapsovereenkomst goed.

Op 25 juni 2018 (jaarnummer 495) bekrachtigt de gemeenteraad de aangepaste consortiumovereenkomst. Aanleiding hiervoor was de toetreding van vijf bijkomende partners aan het bestaande partnerschap. 

Binnen SynchroniCity wordt een "Internet of Thing"-architectuur gebouwd om dit project te kunnen verwezenlijken. Op 31 mei 2018 werd de Open Call van SynchroniCity gelanceerd. De call is gericht naar start-ups en kmo’s in het IoT-domein, met vooraf geteste IoT-oplossingen, technologieën en prototypes. SynchroniCity heeft 3.000.000 euro beschikbaar voor pilootprojecten. Kmo’s kunnen een financiering krijgen tot 80% van het totale projectbudget. De proefperiode start begin 2019 en duurt 6 maanden. De kmo's hebben op deze manier eigen middelen voor de projecten. De stad Antwerpen past niet bij. Voor de stad Antwerpen ligt de focus op twee onderwerpen, namelijk mobiliteit (stimuleren van niet-gemotoriseerd (actief) transport, en het inschakelen van Mobility as a Service (MaaS)) en milieu (aanpassingen van klimaatverandering, en lucht- en geluidsvervuiling verminderen). Verder is er ook een wildcard voor een innovatief project dat niet onder deze pijlers valt. Kmo’s kregen de kans om projecten in te dienen tot 30 september 2018. De ingediende projecten werden geëvalueerd door een technische jury, de steden en een commerciële jury. Bijkomend volgt een financiële, ethische en privacy controle. Na deze controle worden de geselecteerde projecten publiek bekend gemaakt. Tussen de bekendmaking en de start van de testfase kunnen de steden in gesprek treden met de kmo’s om het testproject in detail te bespreken en waar nodig bij te sturen (o.a. integratie in het SynchroniCity framework, implementatie in de stedelijke context, etc.).

Na de evaluatie en het toepassen van de evaluatiecriteria (impact, haalbaarheid, duurzaamheid en uitmuntendheid) zijn volgende projecten voor de stad Antwerpen geselecteerd. Het college nam hiervan kennis op 1 februari 2019 (jaarnummer 846).

Geselecteerde projecten Mobiliteit 

Titel

Uitdaging

Betrokken steden

Informatie

Encouraging Cycling through use of Crowdsourced Data-Driven Insights

stimuleren van niet-gemotoriseerd (actief) transport

Manchester (trekker)

Antwerpen

Dublin

- Verzamelt real time data over het fietsgebruik aan de hand van sensoren in fietslichtjes (locatie, snelheid, wachttijd, wegdekkwaliteit, ongevalgegevens).
-  Zorgt voor nieuwe inzichten in het gebruik van (fiets)infrastructuur en fietsgedrag.
- Fietsers hebben toegang tot hun data via een app
-  Fietsdata worden gecombineerd met andere gegevens vb. luchtkwaliteit.

Active Travel Insights

stimuleren van niet-gemotoriseerd (actief) transport

Manchester (trekker)

Antwerpen
Eindhoven
Helsinki

- Verzamelt real time data over het fietsgebruik aan de hand van drie type sensoren.
- Zorgt voor nieuwe inzichten in het gebruik van (fiets)infrastructuur en het fietsgedrag.
- Fietsdata worden gecombineerd met andere gegevens vb. luchtkwaliteit.

Real-time traffic data with energy savings on street lights

het inschakelen van Mobility as a Service (MaaS)

Antwerpen (trekker)

Porto

-  Stuurt straatlichting aan op basis van real time verkeersvolume in de straat.
-  Energiebesparing tot 30%.
- Detectie van mobiliteitsafwijkingen en type vervoersmodi.
-  Zorgt voor nieuwe inzichten in het gebruik van weginfrastructuur.

Geselecteerde projecten Milieu en Gezondheid, en de Open Challenge

Titel

Uitdaging

Betrokken steden

Informatie

RainBrain, the smart blue-green roof

aanpassingen van klimaat-verandering

Antwerpen (trekker)

Eindhoven

- Maximaliseert de impact van groendaken o.a. vermindert plantmortaliteit en stedelijke overstromingsrisico’s door de capaciteit van waterreservoirs te optimaliseren.
-  Gebaseerd op weergegevens, sensoren, simulatiemodellen

BlueAlpaca

open challenge

Milan (trekker)

Antwerpen
Helsinki
Santander

-  Beoordeelt de repliceerbaarheid en schaalbaarheid van een informatiedienst die gebruikt maakt van chatbots voor IoT-enabled informatie en Smart City Services.
- Maakt IoT-gegenereerde informatie en datagedreven slimme stadsdiensten toegankelijker voor de burger.

Clean Air School Districts (CASD)

lucht- en geluidsvervuiling verminderen

Antwerpen (trekker)

Eindhoven
Helsinki

-  Tool om schoolkinderen, leerkrachten en ouders bewust te laten omgaan met het milieu.
- Zorgt voor nieuwe inzichten.
- De data worden gecombineerd met andere gegevens vb. verkeersintensiteiten.

 Datauitwisselingsovereenkomst

Het consortium stelde een datauitwisselingsovereenkomst op om de vereisten ten aanzien van gegevensuitwisseling tussen de betrokken partijen in meer detail te reguleren. Deze overeenkomst in de bijlage, werd ter goedkeuring aan het college voorgelegd op 1 februari 2019 (jaarnummer 846).

Beleidsdoelstellingen

7 - Sterk bestuurde stad
1TSB07 - Een rechtszeker, efficiƫnt en toegankelijk bestuur handhaaft de democratische waarden
1TSB0703 - De stad zet in op de goede relaties met externe partners
1TSB070303 - Optimale benutting van opportuniteiten naar subsidies en kennisuitwisseling, aanwezigheid op relevante fora en contacten met relevante steden, partnerorganisaties en bovenlokale overheden maken Antwerpen zichtbaar aanwezig in Europa
7 - Sterk bestuurde stad
1HSB01 - Het strikt budgettair en financieel beleid is realistisch en risicobewust
1HSB0101 - Het invorderen en innen van ontvangsten gaat nauwgezet verder
1HSB010105 - Bijkomende subsidies worden maximaal verworven door vakkundige ondersteuning op maat bij het opstellen, indienen en opvolgen van subsidieaanvragen. De verschillende entiteiten van de groep stad Antwerpen werken hier actief aan mee.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de overeenkomst voor gezamenlijke gegevensverwerking voor het project Active Travel Insight goed met de uitvoerders Vivacity, ISensing Limited, Tracsis Traffic Data Limited. 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen