Integratie zee cruiseschepen
Met het collegebesluit van 6 juli 2018 gaf het college de opdracht aan AG VESPA om voor rekening van de stad Antwerpen het gedelegeerd bouwheerschap op te nemen voor de bouw van een ponton en aanhorigheden voor zee- en riviercruiseschepen (jaarnummer 6332).
Uit de ruling van de FOD Financiën van 2 oktober 2018 met betrekking tot het Cruiseponton, blijkt dat het nieuwe Cruiseponton door de stad Antwerpen geëxploiteerd dient te worden teneinde de stad Antwerpen toe te laten de btw, geheven op de aanleg van het Cruiseponton, volledig in aftrek te kunnen brengen.
Vanaf de ingebruikname van het nieuwe Cruiseponton, start seizoen 2021, zal de stad Antwerpen de retributie voor zee cruiseschepen dienen aan te rekenen. Om deze reden dient er een bijkomend tarief voor zee cruiseschepen in het retributiereglement te worden geïntegreerd. Tot op heden gebeurt de aanrekening van dit type van zeeschepen door het Havenbedrijf Antwerpen op grond van haar tariefverordening zeevaart.
Op basis van een benchmarking met onder meer de cruisehavens Rotterdam, Amsterdam en Zeebrugge werd in overleg met Visit Antwerpen een retributie voor zee cruiseschepen uitgewerkt, rekening houdende met de nauische aanloop(kosten) naar Antwerpen.
Voor het berekenen van de retributie voor zee cruiseschepen wordt vertrokken vanuit een vaste grondslag, zijnde een berekening via een factor op basis van het bruto tonnenmaatrecht van het schip. Het bedrag berekend via het bruto tonnenmaatrecht is analoog aan de citytax die de stad Antwerpen heft voor toeristen. Bovenop dit bedrag wordt een havenbeveiligingskost aangerekend en kan er, in voorkomend geval, een turnaround kost geheven worden. Daarnaast wordt er voor zee cruiseschepen voorzien in een duurzaamheidskorting in functie van de ESI-score van het zee cruiseschip.
Aanpassing tarief voor passagiersschepen en een verdere verfijing van het reglement na evaluatie sinds 2017
Er wordt een aanpassing van het tarief voor passagiersschepen (riviercruiseschepen) doorgevoerd gezien er de laatste jaren geen aanpassing of indexatie van de tarieven werd doorgevoerd. Op grond van een benchmarking met andere cruisehavens blijkt dat het tarief voor riviercruiseschepen momenteel nog zeer concurrentieel is in vergelijking met andere havens en de focus dient gelegd te worden op een verblijf van maximaal 24 uur voor het genereren van inkomsten uit het watertoerisme.
Er wordt voorzien in een aantrekkelijk tarief voor de rederijen van dag rondvaartboten dewelke binnen een tijdsduur van 24 uur meerdere malen een ligplaats in het stedelijk havengebied innemen, in het kader van het kortstondig in- en ontschepen van passagiers voor rondvaarten in het zeehaven- of Scheldegebied.
Hoewel de focus voornamelijk op passagiersvaart ligt, nemen uiteenlopende types vaartuigen een ligplaats in binnen het stedelijk havengebied vande stad Antwerpen. De algemene principes (aanrekening dossierkost, minimum retributie, kortingen, enzovoort) worden nu per type vaartuig opgenomen en verduidelijkt, zodat alle havengebruikers een duidelijk beeld hebben om de retributie voor een bepaald type vaartuig te berekenen.
In het belang van een efficiënt ligplaatsbeheer en de daaruit komende inkomsten werd een annulatiekost ingevoegd voor de zee cruiseschepen en binnenvaart passagiersschepen. Dit omwile van hun vraag tot reservatie ligplaatsen één à twee jaar voor aanloop naar Antwerpen volgens hun vaarprogramma.
De aangepaste tarieven zullen aangerekend worden vanaf 1 januari 2020, met uitzondering voor de zee cruiseseschepen dewelke eerst zullen aangerekend worden bij start van de exploitatie van het Cruiseponton begin kalenderjaar 2021.
Er zal vanaf kalenderjaar 2020 een jaarlijkse aanpassing van de tarieven gebeuren in functie van indexering, te meer gezien een aantal tarieven opgenomen in het reglement (bv. tarief beroepsvaart) ook gekoppeld zijn aan andere tariefverordeningen, zoals bijvoorbeeld deze van het Havenbedrijf Antwerpen.
De gecoördineerde Grondwet verleent bij artikels 41, 162/2°, 170/paragraaf 4 en 173 aan de gemeenten fiscale autonomie.
Artikel 40 paragraaf 3 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de gemeentelijke belastingen en retributies.
De Vlaamse regering heeft op 24 oktober 2014 het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'Afbakening van het zeehavengebied Antwerpen' definitief vastgesteld.
Het Eilandje behoorde hierdoor niet langer tot het zeehavengebied, maar werd stedelijk gebied. Dit had tot gevolg dat het Havenbedrijf Antwerpen nv en de havenkapiteindienst enkele bevoegdheden in dit gebied verliezen, en dat de verordeningen voor het havengebied er niet langer gelden.
Deze evolutie ligt in het verlengde van het protocol dat de stad Antwerpen en het Havenbedrijf Antwerpen nv afsloten in 2009 (besluit gemeenteraad 16 februari 2009, jaarnummer 197).
De gemeenteraad keurde op 26 oktober 2015 (jaarnummer 598) het politiereglement voor het stedelijk havengebied goed.
Op basis van het politiereglement voor het stedelijk havengebied nam de stad Antwerpen de bevoegdheid over om ligplaatsen toe te kennen.
Voor het innemen van ligplaatsen wordt een retributie aangerekend.
Op 29 mei 2017 keurde de gemeenteraad een nieuw retributiereglement voor de inname van ligplaatsen in het stedelijk havengebied goed (jaarnummer 294). Op 16 oktober 2017 keurde de gemeenteraad een aanpassing van dit retributiereglement goed (jaarnummer 628).
Op 25 juni 2018 keurde de gemeenteraad het aangepaste politiereglement voor het stadshavengebied goed (jaarnummer 494).
De stad Antwerpen zal extra inkomsten realiseren door de integratie van de zee- en riviercruiseschepen aan het nieuwe Cruiseponton. Deze extra inkomsten kunnen nu nog niet vastgelegd worden. De maximale capaciteit van het nieuwe Cruiseponton is gekend maar gezien het een nieuwe exploitatie betreft is er nog geen financiële inschatting van de mogelijke inkomsten mogelijk. Dit zal nadien uit de facturaties moeten blijken.
De gemeenteraad keurt de wijzigingen aan het retributiereglement inzake inname ligplaatsen in het stedelijk havengebied goed.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
OS/Visit | Het voorbereiden van een communicatie aan de rederijen van de zee cruiseschepen om de aanrekening van de retributie door de stad Antwerpen mede te delen. |
MV/ST/Stadshaven | Het voorbereiden van een communicatie aan de rederijen van de passagiersschepen aangaande de aanpassing van de tarieven en het invoeren van een annulatiekost. |
De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Inkomsten innemen ligplaats |
Nog niet exact te bepalen |
budgetplaats: 5330000000 |
NVT |