Terug
Gepubliceerd op 26/09/2019

2019_CBS_07270 - District Berchem. Bindstraat, Ferdinand Coosemansstraat, Walemstraat (tussen Ferdinand Coosemansstraat en Berthoutstraat). Wegeniswerken. SWOU11150 - Aangepaste projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 06/09/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Nabilla Ait Daoud, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_07270 - District Berchem. Bindstraat, Ferdinand Coosemansstraat, Walemstraat (tussen Ferdinand Coosemansstraat en Berthoutstraat). Wegeniswerken. SWOU11150 - Aangepaste projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring 2019_CBS_07270 - District Berchem. Bindstraat, Ferdinand Coosemansstraat, Walemstraat (tussen Ferdinand Coosemansstraat en Berthoutstraat). Wegeniswerken. SWOU11150 - Aangepaste projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.

Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen. Ferdinand Coosemanstraat, Bindstraat en Walemstraat zijn lokale straten.

Het college blijft bevoegd voor de mobiliteitsvoorwaarden.

Argumentatie

Inleiding
Het projectgebied omvat Bindstraat, Ferdinand Coosemansstraat, Walemstraat (tussen Ferdinand Coosemansstraat en Berthoutstraat).

Analyse
Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.

Groen

  • weinig groen aanwezig in straatbeeld;
  • huidige straatbomen - geen optimale standplaats (beperkte boomspiegel);
  • weinig geveltuintjes  (bij voorkeur te integreren in nieuw ontwerp).

Mobiliteit

  • zone 30, gemengd verkeer.

Techniek

  • de riolering is in slechte staat en dient vernieuwd te worden;
  • de verlichting is te vernieuwen;
  • de straat is in slechte toestand.

Algemene randvoorwaarden

  • dienst ondergrondse sorteerstraten onderzoekt in een volgende fase de inplanting van een reservatiestrook voor een sorteerstraat in functie van de tuinstraten;
  • optimalisatie circulatie en veiligheid fietsers en voetgangers onder andere voor de scholen;
  • afdwingen snelheidsregime;
  • circulatie brandweer;
  • integratie bestaande geveltuinen en maximale integratie van de bestaande bomen;
  • speelweefselplan implementeren.

Mobiliteitsvoorwaarden

  • markeringen (zebrapaden): bestaande oversteekplaatsen behouden;
  • 30 km/u;
  • voldoende snelheidsremmers in de straat;
  • alternerend parkeren behouden. Extra alternerend parkeren in het deel van Ferdinand Coosemansstraat tussen Bindstraat en Generaal Drubbelstraat;
  • invoering woonerf in de Walemstraat tussen Ferdinand Coosemansstraat en Berthoutstraat;
  • voorrangsregeling: voorrang aan rechts;
  • verkeerssamenstelling: gemengd verkeer;
  • parkeerorganisatie: langs parkeren;
  • rijrichting: enkelrichting vanaf Sint-Lambertusstraat tot aan Grotesteenweg - enkelrichting vanaf Sint-Lambertusstraat tot Generaal Drubbelstraat;
  • laad- en loszone met venstertijden ter hoogte van de school in eerste deel van de Ferdinand Coosemansstraat;
  • behoud mindervalidenplaatsen in het projectgebied.

Ambitie
De straten worden aangename, groene woonstraten met compacte, overzichtelijke kruispunten om de verkeersveiligheid en verblijfskwaliteit te verbeteren.

Voortraject
Voorliggend concept werd voorafgegaan door volgend voortraject:

  • 7 juni 2017: Concept 1 goedgekeurd op districtscollege Berchem:
    • Ferdinand Coosemansstraat en Bindstraat: woonstraat / typeprofiel zone 30 met verhoogde voetpaden, parkeerstroken in kasseien en rijweg in asfalt;
    • Walemstraat: woonerf in kleinschalig materiaal. 
  • 29 juni 2017: Infomoment concept 1 voor bewoners 
  • Petitie (circa 200 bewoners) Bewonersgroep
    • De bewonersgroep vraagt aandacht voor 5 prioriteiten:
      • éénrichtingsstraten waar auto’s structureel in hun snelheid worden beperkt;
      • straten waar groen duidelijk aanwezig is;
      • straten die veilig en gemakkelijk toegankelijk en te gebruiken zijn door voetgangers en fietsers van alle leeftijden;
      • straten die enigszins rekening houden met de parkeerproblematiek;
      • een flexibele aanpak gericht op de toekomst en rekening houdend met andere grote werven.
    • De inrichting als woonerf in Ferdinand Coosemansstraat wordt door de bewonersgroep voorgesteld als oplossing.
    • Een woonerf in deze straat is echter niet evident:
      • verkeersintensiteiten in deze straat zijn te hoog (verzamelende as voor de buurt);
      • snelheidsregime 20 km/u enkel af te dwingen door aangepaste inrichting (voorrang fietsers en voetgangers/asverschuivingen circa om de 50 m);
      • een woonerf is geen sluitende garantie op vermijden sluipverkeer.
  • 24 januari 2018: beslissing districtscollege Berchem nieuwe projectdefinitie en concept voor te leggen met volgende aanpassingen ten opzichte van het vorige concept 1:
    • geen woonerf zoals gevraagd door de bewoners, wel een minimaal hoogteverschil (2-3 cm) tussen voetpad en rijweg;
    • evenwicht tussen verkeersremming en parkeerbalans: huidige parkeerdruk is te hoog om negatief te gaan;
    • in de toekomst mogelijkheid tot omvorming naar woonerf bij een verminderende parkeerdruk;
    • wijziging circulatie mee opgenomen in nieuw concept en projectdefinitie:
      • Ferdinand Coosemansstraat: enkelrichting richting Grotesteenweg vanaf Sint-Lambertusstraat;
      • Belpairestraat: richting omdraaien tussen Grotesteenweg en Sint-Lambertusstraat;
      • Belpairestraat tussen Grotesteenweg en Coveliersstraat werd bij invoeging circulatiewijzigingen nadien terug dubbelrichting gemaakt in functie van de bereikbaarheid van de parkeergarages in de Coveliersstraat.
  • 22 mei 2018: concept 2 - coördinatieoverleg openbaar domein: geen gecoördineerd advies:
  • het projectteam kreeg de opdracht of er een tegemoetkoming kan bekomen worden waarbij zowel bestuur,  dienst mobiliteit als verkeerspolitie mee akkoord gaan. Dit resulteert in het voorliggend aangepast concept dat onderdeel uitmaakt van dit besluit.

Concept
Na ontwerpend onderzoek werd een concept weerhouden waarbij de ambitie maximaal wordt gerealiseerd, rekening houdend met de randvoorwaarden. De krachtlijnen van het concept worden hier opgesomd:

Profielen

  • Ferdinand Coosemansstraat
    • Rijweg 4,00 m (in plaats van 3,80 m);
      • in functie van optimaliseren fietscomfort tegenrichting;
      • schoolomgeving = veel fietsbewegingen cfr. speelweefselplan.
    • breedste voetpad zijde schoolomgeving;
    • hoogteverschil 7 cm tussen voetpad en rijweg;
    • minimaal hoogteverschil tussen parkeerstrook en voetpad in functie van handhaving parkeren.
  • Bindstraat
    • rijweg 3,80 m;
    • hoogteverschil 7 cm tussen voetpad en rijweg.
  • Walemstraat
    • inrichting woonerf:
      • conform speelweefselkaart;
      • alternerend parkeren in functie van snelheidsremming;
      • behoud mindervalideparkeerplaats.

Verkeersremmers
Alternerend parkeren met segmenten tussen de 75 à 100 m. Ter hoogte van de schoolomgeving dichter bij elkaar in functie van verkeersveiligheid.

Groen
Maximaliseren van het aantal bomen. Er worden 37 nieuwe bomen voorzien op basis van de concepttekening.
Deze worden hoofdzakelijk voorzien ter hoogte van het begin en aan het einde van de parkeerstroken.
De bestaande bomen worden geïntegreerd waar mogelijk. Op basis van de concepttekening zal één boom gerooid worden ten behoeve van de circulatie van de brandweer.
De bestaande geveltuinen worden behouden en geïntegreerd in het plan. De buurt zal actief bevraagd worden of er interesse is voor nieuwe geveltuinen.

Schoolomgeving
Extra afscherming ter hoogte van schoolomgeving: zitbanken, fietsenstalling, ruimte voor vlaggenmast en dergelijke.
Breedste voetpaden zijn aan de zijde schoolomgeving in Ferdinand Coosemansstraat. Laad en loszone (15m) is in conflict met asverschuivingen schoolomgeving. Dit wordt in de vervolgfase verder onderzocht.

Materialen

  • Rijweg in langwerpige betonstraatstenen (antraciet) in plaats van asfalt:
    • beeld zone 30 km/u accentueren;
    • geen vierkante stenen (22 x 22 cm want geen woonerf);
    • betonstraatstenen zijn onderhoudsgevoeliger dan asfalt;
    • keuze bovengrondse sorteerstraten in plaats van asfalt voordeliger in latere omvorming naar woonerf want fundering kan gerecupereerd worden.

Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 91 plaatsen in bestaande toestand naar 80 plaatsen in de nieuwe toestand. Het verminderde aantal parkeerplaatsen is te wijten aan de integratie van verkeersremmende maatregelen.

Bomenbalans
Het concept resulteert in een positieve bomenbalans. De zeven bestaande bomen worden behouden, één bestaande te rooien en 37 nieuwe bomen.

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed. De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De Ferdinand Coosemansstraat, Bindstraat en Walemstraat liggen in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.

Aanleiding en context

fase actie datum jaarnummer
projectdefinitie en concept goedkeuring districtscollege 7 juni 2017 120
principebeslissing goedkeuring districtscollege 24 januari 2018 22
adviezen coördinatieoverleg openbaar domein 8 april 2019  
projectdefinitie en concept goedkeuring district Berchem 19 augustus 2019 155

Het districtscollege van Berchem wenst het structureel probleem met de riolering en de slechte staat van de straat aan te pakken en een veilige schoolomgeving te creëren.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een projectdefinitie en een concept en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voor.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget wordt voorzien in 2021-2022.

Adviezen

coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden

8 april 2019

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op de voorgestelde projectdefinitie op voorwaarde dat:

- gekozen wordt voor formaten 22*11 met betrekking tot langwerpige betonstraatstenen (voorkeur = elleboog of eventueel visgraatverband);

Wordt opgenomen in de volgende fase.

- voldoende gefundeerd in functie van overrijdbaarheid;

Wordt opgenomen in de volgende fase.

- voldoende rekening gehouden wordt met de bochtstralen die de voertuigen van Stadsreinigingsdienst nodig hebben om te reinigen en het afval op te halen;

Het conceptplan is gedimensioneerd op de draaicirkels van een brandweerwagen. In principe voldoet dit ook voor de voertuigen van Stadsreinigingsdienst.

- de reservatiestrook voor een sorteerstraat in de Ferdinand Coosemansstraat ter hoogte van de nummers 17A-17B behouden wordt;

Wordt opgenomen in de volgende fase.

- een hoger niveauverschil (minimum 7 cm) tussen de rijweg en het voetpad (standaard 12 cm) voorzien wordt;

- indien toch wordt gekozen voor een klein of geen niveauverschil tussen het voetpad en de rijbaan over de gehele straatlengte volgende milderende maatregelen overwogen worden:

  • het integreren van minimaal één extra asverschuiving in het weggedeelte tussen de Bindstraat en de Generaal Drubbelstraat, in functie van het enigszins kunnen afdwingen van een trage en veilige snelheid. In dit weggedeelte zou immers, bij het elimineren van de verkeersplateaus, nog een lang en recht wegsegment aanwezig blijven van méér dan 165 m; Ter hoogte van het kruispunt met de Daenenstraat is een plateau voorzien. Hierdoor is de afstand tussen de verkeersremmers nooit altijd kleiner of gelijk aan 100 m.
  • handhaving op fout- en wildparkeren / fietsen op het voetpad. Voorwaarden zijn dan wel dat de inrichting voldoet aan de eisen van het parket (minimaal 7 cm opstand) en ook effectieve en regelmatige controles. Enkel speculeren op een (verhoogde) handhaving is echter weinig structureel en duurzaam; Het hoogteverschil tussen voetpad en rijbaan is voorzien op 7 cm in voorliggend concept.
  • het voorzien van fysieke obstakels (paaltjes) tussen het voetpad en de rijweg. Nadeel hiervan is dat deze de effectieve, vrije voetpadruimte voor de voetgangers verder beknot en wegens hun aanrijgevoeligheid vaak ook resulteren in een lopende kostenrekening; Voorstel is om dit te evalueren na uitvoering.

- indien het niveauverschil minder dan 7 cm bedraagt tussen de parkeerstrook en het voetpad , de parkeervakken individueel worden afgebakend met witte haakjes en voorzien worden van de wettelijke verkeersborden;

Wordt opgenomen in de volgende fase.

- naar verdere uitwerking toe  voldoende vrije uitloop- en verblijfsruimte voorzien wordt ter hoogte van de schoolpoort + integratie van een vlaggenmast;

Wordt verder in detail uitgewerkt in de volgende fase.

- naar verdere uitwerking toe voldoende fietsbeugels geïntegreerd en verspreid worden over de straten;

Wordt verder in detail uitgewerkt in de volgende fase.

- naar verdere uitwerking toe voldoende elementen geïntegreerd worden die de verblijfsfunctie ondersteunen (banken/rustpunten voor ouderen, speelaanleiding voor
kinderen > schooltraject, …);

Wordt verder in detail uitgewerkt in de volgende fase.

- de oversteekbaarheid en het oversteekcomfort voor voetgangers, bij de verdere uitwerking van het voorliggend concept vergroot worden door ook de asverschuivingen te voorzien van een verhoogde inrichting en uit te bouwen tot veilige, informele oversteekplaatsen;

Wordt opgenomen in de volgende fase.

- de inplanting van de bomen die in huidig ontwerp afwijkt van het bomenplan correct hertekend wordt;

Wordt verder in detail uitgewerkt in de volgende fase.

- de aanwezige geveltuintjes mee opgenomen worden in de presentatie en de aanleg ook gepromoot wordt bij de buurt.;

Wordt verder in detail uitgewerkt in de volgende fase.Er zal actief bevraagd worden naar nieuwe geveltuinen aan de bewoners.

- Wat betreft het parkeren wordt afgestemd met de ‘ideale straat’;

Het collegebesluit zal ter kennisgeveing worden doorgestuurd naar de projectleider van de ‘ideale straat’.

Beleidsdoelstellingen

1 - Woonstad
1SBE02 - Berchem is een district waar het aangenaam wonen is
1SBE0204 - De aanleg en heraanleg van de publieke ruimte verzekeren een aangenaam district
1SBE020402 - De (her)aanleg van straten en pleinen versterkt buurten en wijken

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de projectdefinitie en het concept (8 april 2019) voor de wegeniswerken in de Bindstraat, Ferdinand Coosemansstraat en Walemstraat, district Berchem.

Artikel 2

Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20190529_11150_PD3_COD_DEF.pdf
  • 20190408_11150_Verslag_COD_Ferdinand_Coosemansstraat.pdf