Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019080079 |
Gegevens van de aanvrager: |
NV KBC Bank met als adres Havenlaan 2 te 1080 Sint-Jans-Molenbeek en de heer Marnix Lobbens met als adres Havenlaan 2 te 1080 Sint-Jans-Molenbeek |
Ligging van het project: |
Wim Saerensplein 25A te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 28sectie A nr. 330R4 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
aanbrengen van reclame1x haaks op de voorgevel en 1x in hte vlak van de zijgevel |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 05/02/1998: vergunning (629#2566) uitvoeren kleine gevelwijziging;
- 01/01/1988: vergunning (29#291) uitbreiden van kantoorruimte;
- 04/09/1974: vergunning (62727834) het plaatsen van lichtreclame.
Vergunde/vergund geachte toestand
- een appartementsgebouw van 5 bouwlagen onder plat dak;
- het gelijkvloers en eerste verdieping is ingedeeld als bankkantoor.
Huidige toestand
- een appartementsgebouw met aan de zijgevel haaks op de gevel lichtreclame met logo;
- op de voorgevel is er een bestaande reclamezuil in het vlak van de gevel tussen deur en raam;
- op de voorgevel is een lichtreclame met logo haaks op de gevel geplaatst.
Gewenste toestand
- het bijplaatsen van 2 extra reclames op de voor- en zijgevel.
Inhoud van de aanvraag
- het plaatsen van een nieuw logo op bestaand paneel in het vlak van de zijgevel;
- het plaatsen van een lichtreclame haaks op de voorgevel.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
3.2. De afmetingen van een lichtbak moet voldoen aan volgende voorwaarden:
Nieuw logo heeft een hoogte van 90 cm, van de overige afmetingen is geen opgave.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft geen bijkomende oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Het plaatsen van zaakgebonden publiciteit tegen de gevel van een bankkantoor is aanvaardbaar in een omgeving waar meerdere handelspanden met bijhorende publiciteit voorkomen.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat deze aanvraag betrekking heeft op publiciteit.
Visueel-vormelijke elementen
Haakse reclame wordt zowel langs de Ruggeveldlaan als het Wim Saerensplein voorzien. Deze haakse reclame heeft een totale hoogte van 90cm en steekt 88,50cm uit het gevelvlak. De gewenste haakse reclame is te groot. Als voorwaarde wordt opgelegd om de haakse reclame maximaal 60cm hoog uit te voeren en slechts 60cm te laten uitsteken uit de gevel, conform artikel 33 van de bouwcode.
Het nieuwe logo langsheen de Ruggeveldlaan is voorzien van het KBC logo met een witte achtergrond en is groter dan 4m² (2,20m x 1,85m). Dit reclamebord is door zijn grootte (zowel breedte als hoogte) niet in verhouding met de maat van het gebouw en de gelijkvloerse bankfunctie. Het reclamebord werkt verstorend in het straatbeeld van de Ruggeveldlaan door zijn grootte. Bijgevolg wordt het reclamebord uitgesloten uit de vergunning.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Volgens het aangeleverde grondplan is de reclamezuil aan het Wim Saerensplein verlicht (notitie: ‘best. lichtzuil met logo’). Op de gevelplannen staat de reclamezuil echter als niet verlicht aangegeven. Het volledig verlichten van een dergelijke reclamezuil kan niet worden toegelaten wegens storend voor de gebruikers van het plein en het verkeer op de Ruggeveldlaan. Door de lichtbron zou het verkeer afgeleid kunnen worden waardoor de veiligheid in het gedrang komt. Verlichting met klemtoonverlichting of inwendige verlichting van losse letters of enkel de logo’s kan wel worden toegestaan. Als voorwaarde wordt opgelegd om de lichtzuil aan het Wim Saerensplein niet te verlichten.
Inzake veiligheid kan de haakse reclame langsheen de Ruggeveldlaan niet worden toegelaten. De haakse reclame werd geplaatst op ongeveer 2m hoogte, gemeten vanaf het voetpad. Om een veilige doorgang van voetpadgebruikers te garanderen dient de haakse reclame op minstens 2,60m hoogte van het voetpad geplaatst te worden. Dit wordt als voorwaarde opgenomen in de vergunning.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de haakse reclame maximaal 60cm hoog uitvoeren en maximaal 60cm laten uitsteken uit het gevelvlak, conform artikel 33 van de bouwcode en zoals in rood aangeduid op het plan;
2. de haakse reclame langsheen de Ruggeveldlaan op minstens 2,60m hoogte voorzien, gemeten vanaf het voetpad, conform artikel 33 van de bouwcode en zoals in rood aangeduid op het plan;
3. de reclamezuil langs het Wim Saerensplein niet van verlichting voorzien, conform artikel 33 van de bouwcode en zoals in rood aangeduid op het plan.
Uitsluitingen
Het reclamebord met KBC logo, witte achtergrond en afmetingen 2,20m x 1,85m langsheen de Ruggeveldlaan (zoals in rood aangeduid op het plan).
Standpunt college
Het college sluit zich grotendeels aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar. Terecht wordt er op gewezen dat artikel 33, 3°, van de Antwerpse bouwcode stelt dat haakse gevelreclame binnen de zone tussen 2,60 meter boven het aangrenzende maaiveld en de 3de verdieping geplaatst dient te worden. De achterliggende reden voor deze bepaling is voornamelijk het verzekeren van een veilige doorgang voor voetpadgebruikers.
Echter, in deze specifieke situatie is er een voldoende ruime voortuin gelegen tussen het voetpad en de gevel van het desbetreffende pand. Van eventuele hinder voor voorbijgangers is hier bijgevolg geen sprake. Om die reden is het college van mening dat een afwijking van artikel 33 van de bouwcode gerechtvaardigd is. De voorwaarde met betrekking tot de hoogte van de haakse gevelreclame aan de Ruggenveldlaan wordt bijgevolg geschrapt (ook de bijhorende rode aanduiding op het plan komt te vervallen).
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
19 juni 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
17 juli 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
15 september 2019 |
Verslag GOA |
27 augustus 2019 |
naam GOA |
Katrine Leemans |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de haakse reclame maximaal 60cm hoog uitvoeren en maximaal 60cm laten uitsteken uit het gevelvlak, conform artikel 33 van de bouwcode en zoals in rood aangeduid op het plan;
2. de reclamezuil langs het Wim Saerensplein niet van verlichting voorzien, conform artikel 33 van de bouwcode en zoals in rood aangeduid op het plan.
Uitsluitingen
Het reclamebord met KBC logo, witte achtergrond en afmetingen 2,20m x 1,85m langsheen de Ruggeveldlaan (zoals in rood aangeduid op het plan).
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.