Terug
Gepubliceerd op 09/09/2019

2019_CBS_07089 - Omgevingsvergunning - OMV_2019066451. Lange Beeldekensstraat 191. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 06/09/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Nabilla Ait Daoud, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_07089 - Omgevingsvergunning - OMV_2019066451. Lange Beeldekensstraat 191. District Antwerpen - Weigering 2019_CBS_07089 - Omgevingsvergunning - OMV_2019066451. Lange Beeldekensstraat 191. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019066451

Gegevens van de aanvrager:

VZW ERFAN met als adres Lange Beeldekensstraat 191 te 2060 Antwerpen en de heer Mohamad Zaman Yousufzai met als adres Lange Beeldekensstraat 191 te 2060 Antwerpen

Ligging van het project:

Lange Beeldekensstraat 191 te 2060 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 5sectie E nrs. 475X5, 475L6 en 475M6

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een magazijn / wijzigen van de functie

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          06 oktober 1978: vergunning (18#59598) voor het uitbreiden van een werkplaats en een voorgevelverbouwing;

-          16 november 2000: vergunning (86#11) voor het verbouwen van een winkel en appartementen;

-          22 februari 2013: vergunning (20127573) voor het bouwen van appartementen met een winkel en magazijn.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          appartementsgebouw met een winkel en magazijn op de gelijkvloerse verdieping en 3 woonunits op de verdiepingen;

-          hoofdvolume met 3 bouwlagen en een dakvolume onder schuin dak;

-          uitgebreid volume (magazijn) op de gelijkvloerse verdieping met open ruimte achteraan;

-          de voorgevel wordt bekleed met witte crepi. Het schrijnwerk wordt voorzien in antraciet aluminium.

Huidige toestand

-          conform laatst vergunde toestand met uitzondering van:

  • het magazijn op de gelijkvloerse verdieping werd een “cultureel centrum”.
  • de voorgevel werd geschilderd naar donkergrijs.

Gewenste toestand

-          het volume blijft ongewijzigd;

-          functiewijziging op de gelijkvloerse verdieping: van magazijn naar gemeenschapsvoorziening (cultureel cenrum). De winkeloppervlakte wordt verkleind om een toiletblok te kunnen inrichten. De winkelfunctie aan de straatzijde blijft ongewijzigd.

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van een achtergelegen magazijn, horende bij een winkel gelegen aan de straat, naar een cultureel centrum;

-          verbouwen van de winkel;

-          schilderen van de voorgevel naar donkergrijs. 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar. 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

17 juli 2019

14 augustus 2019

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

sociale dienstverlening/ ontmoeting/ levensbeschouwingen

17 juli 2019

23 juli 2019

stadsontwikkeling/ mobiliteit

17 juli 2019

19 augustus 2019

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1 zone voor wonen - (wo).

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af op de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:

-          artikel 1.1 Bestemming: de aanvraag is onduidelijk welke functie ‘cultureel centrum’ heeft.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:

  • artikel 25: vrije en vlakke wand- en vloerbreedte naast deur:
    bij een manueel te bedienen deur, moet naast de krukzijde voor een vrije en vlakke wand- en vloerbreedte worden gezorgd, met een ruwbouwmaat van minstens 45 cm, zodat na de afwerking een vrije en vlakke wand- en vloerbreedte van minstens 50 cm gegarandeerd wordt. De WC voor mindervaliden voldoet hier niet aan.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 11 Afwerken van gevels en materiaalgebruik:
    omwille van de stedelijke opwarming, de beeldkwaliteit en de historische waarde moet de lichte kleurstelling van bepleisterde en geschilderde gevels bewaard of hersteld worden. Momenteel is de voorgevel donkergrijs geschilderd;
  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen: de bestaande fietsenstalling is voorbehouden voor woonunits op verdiepingen. Er worden geen plaatsen voorzien voor de nieuwe functie.

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat het wijzigen van een achtergelegen magazijn, horende bij een winkel gelegen aan de straat, naar een cultureel centrum.

Wegens de vermelding van ‘cultureel centrum’ werd advies gevraagd aan de dienst sociale dienstverlening/ ontmoeting/ levensbeschouwing. Dit advies luidt als volgt: “Het is onduidelijk wat de vereniging effectief gaat organiseren in het pand in de Lange Beeldekensstraat 191 – 2060 Antwerpen. Tot nu toe was de zetel gevestigd ten huize bij één van de bestuursleden van de vereniging. Voor de administratieve taken, maakt de organisatie gebruik van het gemeenschappelijk buurtsecretariaat dat ondersteund wordt door de stedelijke dienst Stadsmakers. De statuten van de vereniging omschrijven de doelstelling zeer ruim, waardoor het onduidelijk is wat de concrete activiteiten zullen zijn in het gebouw. Ook na telefonisch gesprek met de bestuursleden is er hier geen helderheid in gebracht. Het aantal mensen dat effectief zal gebruik maken van de lokalen in het pand kon niet achterhaald worden. Het aantal keren dat er activiteiten zullen georganiseerd worden en voor welke doelgroep kon niet achterhaald worden.” Aangezien de concrete functie van het achtergelegen gebouw niet duidelijk is en er geen extra informatie gegeven werd, zowel in het dossier als na contact met de aanvrager, kan er niet beoordeeld worden of het achtergelegen ‘cultureel centrum’ functioneel inpasbaar is in de Lange Beeldekensstraat en omgeving. De ontbrekende informatie omtrent de functie vormt een grond voor een ongunstig stedenbouwkundig advies.

De dienst sociale dienstverlening/ ontmoeting/ levensbeschouwing raadt aan de vzw Erfan aan om contact op te nemen met de dienst om de doelstellingen van de achtergelegen functie toe te lichten en aan te tonen.

Het voorzien van een publiekstrekkende functie in een binnengebied van een bouwblok heeft een impact op de omliggende woongebouwen en tuinen. Overlast op vlak van geluid, inkijk en passage. Teveel mensen samen brengen op één plek, in het hart van het bouwblok, kan een negatieve invloed hebben op de woonkwaliteit op de omliggende percelen. Daarbij dient een publiekstrekkende functie duidelijk en herkenbaar gesitueerd te worden in de schil van het bouwblok grenzend aan het openbaar domein.

Ook het verkleinen van de detailhandel én het supprimeren van zijn magazijn komt de leefbaarheid van deze functie niet ten goede.

 

Visueel-vormelijke elementen

Tegenover de laatst vergunde toestand (dd. 22/02/2013) wijzigt de voorgevel door het gevelmateriaal te wijzigen van witte crepi naar beige crepi. Op de bijgeleverde foto’s is een voorgevel te zien met een donkergrijze (geschilderde) crepi. Deze donkere kleur is stedenbouwkundig niet gewenst in de Lange Beeldekensstraat. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt aangeraden om de voorgevel in een lichte kleurstelling te voorzien omwille van de stedelijke opwarming, de beeldkwaliteit en de historische waarde. De voorgevel voorzien in een beige crepi, zoals in de plannen opgenomen, is wel aanvaardbaar en inpasbaar. In een voorwaardelijk gunstige vergunning wordt opgelegd om de voorgevel in beige crepi te voorzien en niet in een donkergrijze (geschilderde) crepi.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Intern wordt de winkel verkleind in functie van sanitair voor het nieuwe cultureel centrum welke bereikbaar wordt gemaakt via de gang die ook nog eens toegang biedt tot de fietsenberging van de bovengelegen verdiepingen én de winkel achteraan. Hierdoor kunnen de verschillende functies niet voldoende autonoom functioneren en zijn ze storend voor elkaar.

 

Het platte dak van de achterbouw werd vergund (dd. 22/02/2013) met twee lange stroken groendak, tussen de dakkoepel en de perceelsgrenzen in. Deze stroken groendak zijn niet zichtbaar op het bijgeleverd fotomateriaal en zijn niet meer ingetekend op de plannen van de 1ste verdieping (nieuwe toestand). Het niet aanleggen of het verwijderen van het groendak op de tekeningen van de nieuwe toestand kan niet worden aanvaard. In een voorwaardelijk gunstige vergunning wordt opgelegd om een groendak te voorzien zoals ingetekend op de plannen van de laatst vergunde toestand.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Gelet de onduidelijkheid met betrekking tot de aangevraagde functie is het niet mogelijk de parkeerbehoefte te bepalen.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met de stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening. 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

20 juni 2019

Volledig- en ontvankelijk

17 juli 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

15 september 2019

Verslag GOA

29 augustus 2019

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.


Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.


Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.


Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.