Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019072633 |
Gegevens van de aanvrager: |
NV DCA met als adres Lilsedijk 50 te 2340 Beerse |
Ligging van het project: |
Binnenvaartstraat 89 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 7sectie G nr. 157/9 B |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
samenvoegen van 2 appartementen tot een kantoorruimte (Blok A Verdieping +1) |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 23/12/2016: vergunning (20161974) afbreken van een bestaand magazijn en het bouwen van 76 residentiële appartementen met een commercieel gelijkvloers en een ondergrondse parking;
- 14/09/2018: vergunning (20181807) bronbemaling.
Vergunde/vergund geachte toestand
- sokkel die het volledige bouwterrein inneemt;
- bovenop de sokkel zijn er 4 bouwvolumes voorzien van in totaal 6 bouwlagen onder zadeldak, gescheiden door patio’s vanaf de 1e verdieping met dakterrassen en -tuintjes, met in totaal 76 appartementen;
- handelsruimtes zijn voorzien op het gelijkvloers;
- gevels afgewerkt met wit-grijs genuanceerd parementmetselwerk in verschillende metselverbanden voor de bovengevels, wit geglazuurd metselwerk voor de sokkel en claustraverband onder het dak, en voorzien van schrijnwerk in bronskleurig aluminium en terrassen en borstweringen in staal;
- een ondergrondse parking over 2 lagen, toegankelijk via de Rigastraat. De bergingen zijn op nivo -1 en -2 ondergebracht. De fietsenstalling gebeurt in de bergingen;
- op het gelijkvloers zijn er 10+15 fietsenstalling privaat en 18 fietsenstalling publiek.
Huidige toestand
- idem als laatst vergunde toestand.
Gewenste toestand
- de appartementen op de eerste verdieping worden samengevoegd tot één kantoorruimte;
- er worden interne verbouwingswerken voorzien.
Inhoud van de aanvraag
- samenvoegen van 2 appartementen tot een kantoorruimte (Blok A Verdieping +1).
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
15 juli 2019 |
12 augustus 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam |
16 juli 2019 |
17 juli 2019 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
15 juli 2019 |
19 augustus 2019 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
15 juli 2019 |
16 juli 2019 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Eilandje, goedgekeurd op 1 september 2011. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone voor wonen-art. 2-samengesteld bouwblok en zone voor publiek domein-art. 7.
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Er is geen aanleiding om het college te adviseren (beargumenteerd) af te wijken van de geldende voorschriften.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag is in overeenstemming met de geldende bestemmingsvoorschriften. Het voorzien van een kleinschalig kantoor in een meergezinswoning is functioneel inpasbaar.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging. De functie wonen wordt kantoor. Deze kantoorruimte gelegen in centrumgebied heeft als parkeerbehoefte max. 1 plaats per 100m² BVO (RUP Eilandje).
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden: De geplande functiewijziging heeft geen impact op de ondergrondse parking en of laten het bouwen van het aantal te realiseren plaatsen niet toe.
|
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0 ( = 1 – 2)
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
De berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project kan verminderd worden met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds ontwikkeld werd. Voor de woonfunctie in de laatst vergunde toestand zijn er reeds minimaal 2 parkeerplaatsen ontwikkeld. Deze kunnen dus afgetrokken worden van de parkeerbehoefte.
Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor 2 parkeerplaatsen. Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.
|
Fietsvoorzieningen:
De fietsparkeerbehoefte voor een kantoorfunctie bedraagt 1,25 plaatsen per 100m² BVO. Voor 206,87m³ aan kantoorruimte bedraagt de fietsparkeerbehoefte 2,58 =3.
Voor de oorspronkelijke woonfunctie werden reeds 6 fietsstalplaatsen voorzien. Er wordt dus voldaan aan de fietsparkeerbehoefte.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het programma zoals voorgesteld. Door het aanpassen van het woonprogramma waarbij 2 entiteiten worden gesupprimeerd en omgevormd tot een kantoor, wordt de draagkracht van de site niet overschreden. De geplande functiewijziging is bijgevolg niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De vrije hoogte van het kantoor wordt door het plaatsen van een verlaagd plafond gereduceerd tot 240 cm. Deze hoogte is, strijdig met de bouwcode, te laag. Voldoende vrije hoogte is een essentiële kwaliteit van een ruimte om als verblijfsruimte te kunnen fungeren. Hier kan geen afwijking op worden toegestaan. In voorwaarde zal worden opgelegd geen vals plafond te voorzien of dit te beperken tot de niet verblijfsruimten (gang, sanitair en bergingen)
Strijdig met de verordening toegankelijkheid is het aangepast toilet onvoldoende groot, bevindt de deur, noch het toilet zich niet in de korte zijde. Bovendien is er voor het toilet geen draairuimte aanwezig. Op geen van bovenstaande punten kan een afwijking worden toegestaan. In voorwaarde zal worden opgelegd het sanitair voor mannen (M) en vrouwen (W) te voorzien op de plaats waar het aangepast sanitair (MV) voorzien werd. Het sanitair voor MV kan dan voorzien worden op de plaats waar het sanitair voor M en W voorzien was. Het aangepast toilet kan hier, conform de verordening voldoende diep worden uitgevoerd. Bovendien kan hier voldoende draairuimte voorzien worden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen dienen strikt te worden nageleefd.
2. Er mag geen vals plafond voorzien worden of deze dient beperkt tot de niet-verblijfsruimten (gang, sanitair, bergingen) zodat de minimale vrije hoogte in de kantoorruimte, conform de bouwcode, gerespecteerd blijft.
3. Het sanitair voor mannen (M) en vrouwen (W) moet worden voorzien op de plaats waar het aangepast sanitair (MV) voorzien werd. Het sanitair voor MV kan dan voorzien worden op de plaats waar het sanitair voor M en W voorzien werd. Het aangepast toilet kan hier, conform de verordening voldoende diep worden uitgevoerd. Bovendien moet hier, conform de verordening toegankelijkheid, voldoende draairuimte voorzien worden voor de deur naar dit sanitair.
4. Het onthaal moet uitgevoerd worden, conform de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
20 juni 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
15 juli 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
13 september 2019 |
Verslag GOA |
30 augustus 2019 |
naam GOA |
Christel Bogaerts |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen dienen strikt te worden nageleefd.
2. Er mag geen vals plafond voorzien worden of deze dient beperkt tot de niet-verblijfsruimten (gang, sanitair, bergingen) zodat de minimale vrije hoogte in de kantoorruimte, conform de bouwcode, gerespecteerd blijft.
3. Het sanitair voor mannen (M) en vrouwen (W) moet worden voorzien op de plaats waar het aangepast sanitair (MV) voorzien werd. Het sanitair voor MV kan dan voorzien worden op de plaats waar het sanitair voor M en W voorzien werd. Het aangepast toilet kan hier, conform de verordening voldoende diep worden uitgevoerd. Bovendien moet hier, conform de verordening toegankelijkheid, voldoende draairuimte voorzien worden voor de deur naar dit sanitair.
4. Het onthaal moet uitgevoerd worden, conform de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.