Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019075799 |
Gegevens van de aanvrager: |
VZW KONINKLIJKE VERENIGING DER BADEN - POWELL ZEESCOUTS VAN ANTWERPEN met als adres Thonetlaan 165 te 2050 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Thonetlaan 165 te 2050 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 13sectie N nrs. 744H, 898Z8, 898A9 en 900Z2 |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
vervangen buitenschrijnwerk kapel |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 02/07/1965: vergunning (18#47678) voor het bouwen van een kapel.
Vergunde/huidige toestand
- vrijstaande kapel met ovaalvormig grondplan;
- gevels uit gele baksteen en betonnen penanten;
- schrijnwerk in bruinkleurig hout.
Gewenste toestand
- schrijnwerk in bronskleurig aluminium.
Inhoud van de aanvraag
- vervangen schrijnwerk kapel.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
15 juli 2019 |
12 augustus 2019 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor dagrecreatie. De gebieden voor dagrecreatie bevatten enkel de recreatieve en toeristische accommodatie, bij uitsluiting van alle verblijfsaccommodatie. (Artikel 16 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Visueel-vormelijke elementen - Cultuurhistorische aspecten
De aanvraag betreft enkel de wijziging van het bestaande houten schrijnwerk door schrijnwerk in bronskleurig aluminium. Gezien het onderwerp van de aanvraag werd er advies gevraagd aan de stedelijke dienst monumentenzorg:
“Het pand is momenteel niet opgenomen in de vastgestelde inventaris. Het werd vorig jaar wel opengesteld tijdens de Open Monumentendag.
Bij een herinventarisatie van Linkeroever zal het pand zeker worden opgenomen op de lijst van het vastgesteld bouwkundig erfgoed omwille van zijn architecturale en socio-culturele waarde. Dit werd nagevraagd bij het agentschap Onroerend Erfgoed die de selectie van panden die in aanmerking komen voor opname in de inventaris begeleidt.
(…)
Het interieur van het gebouw wordt gekenmerkt door een groene granitotegelvloer, houten plafond en houten buitenschrijnwerk dat qua kleur helemaal aansluit bij de kleur van het houten plafond. Verder komt ook dezelfde baksteen terug die ook buiten wordt gebruikt.
Het pand is waardevol omwille van zijn context, architecturale en socio-culturele waarde.
Men wenst het bestaande houten buitenschrijnwerk met enkele beglazing te vervangen door nieuw aluminium schrijnwerk in een bronskleurig geanodiseerd aluminium met dubbele beglazing omwille van de EPB reglementering om omwille van het feit dat het schrijnwerk verweerd is.
Het schrijnwerk in de inkomsas blijft wel behouden.
Gelet op het feit dat het pand waardevol is en zeker zal worden opgenomen bij een herinventarisatie wordt de aanvraag beoordeeld op basis van wenselijkheid van behoud.
Het interieur van de kapel toont duidelijk aan dat het schrijnwerk en het houten plafond een samenhang vertonen die zou verdwijnen wanneer het schrijnwerk wordt vervangen door aluminium.
Op basis van het fotomateriaal en uit de nota is niet op te maken dat het schrijnwerk in slechte staat is en vervanging noodzakelijk is. In eerste instantie en zonder bijkomende informatie wordt dan ook uitgegaan van behoud van het bestaande schrijnwerk en herstel waar nodig. Er kan uiteraard dubbele beglazing voorzien worden in de bestaande raamkaders.
Indien kan worden aangetoond dat het schrijnwerk in te slechte staat is, is vervanging door nieuw houten schrijnwerk met dubbele beglazing mogelijk mits hetzelfde uitzicht en dezelfde kleurstelling behouden blijven.
Voor het vervangen van het schrijnwerk door aluminium schrijnwerk wordt een ongunstig advies verleend. Voor herstel en plaatsen van dubbele beglazing kan een gunstig advies verleend worden. Voor het plaatsen van nieuw houten schrijnwerk met hetzelfde uitzicht, indeling en profilering en dubbele beglazing kan een gunstig advies verleend worden indien de slechte staat van het schrijnwerk kan worden aangetoond.”
Het gegeven advies vanuit de stedelijke dienst monumentenzorg wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt gevolgd. Het is niet wenselijk om het historische karakter van deze kapel te schaden, wat het geval zou zijn bij vervanging van het houten schijnwerk door aluminium. Daarom zal als voorwaarde van vergunning worden opgelegd dat het schrijnwerk dient uitgevoerd te worden met hetzelfde materiaal, uitzicht en kleurstelling als in de bestaande toestand.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Behalve de wijzigingen aan het buitenschrijnwerk, blijft het bestaande gebouw ongewijzigd. Zowel bouwvolume als gebruik blijven onveranderd.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Het nieuwe schrijnwerk dient uitgevoerd te worden in hetzelfde materiaal, uitzicht en kleurstelling als in de bestaande toestand.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
19 juni 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
15 juli 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
13 september 2019 |
Verslag GOA |
30 augustus 2019 |
naam GOA |
Katrijn Apostel |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
De algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het nieuwe schrijnwerk dient uitgevoerd te worden in hetzelfde materiaal, uitzicht en kleurstelling als in de bestaande toestand.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.