Terug
Gepubliceerd op 09/09/2019

2019_CBS_07108 - Omgevingsvergunning - OMV_2019080655. Van Breestraat 15. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 06/09/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Nabilla Ait Daoud, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_07108 - Omgevingsvergunning - OMV_2019080655. Van Breestraat 15. District Antwerpen - Goedkeuring 2019_CBS_07108 - Omgevingsvergunning - OMV_2019080655. Van Breestraat 15. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019080655

Gegevens van de aanvrager:

de heer Popa Mircea met als adres Van Duyststraat 98 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Ligging van het project:

Van Breestraat 15 te 2018 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 6sectie F nr. 1463S9

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

Regularisatie van uitbreidingen aan een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          18 mei 1877: vergunning (1877#448) voor drie huizen;

-          22 februari 1928: vergunning (1928#29285) voor gevelveranderingen;

-          15 juni 2018: PV met stakingsbevel (11002_2018_6850_VPV) voor het uitvoeren van werken zonder voorafgaandelijke schriftelijke omgevingsvergunning van het college van burgemeester en schepenen;

-          29 maart 2019: vaststelling onroerend erfgoed (ID216024) als hoekcomplex van café, burgerhuis en winkel.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          burgerhuis met 3 bouwlagen onder een zadeldak;

-          eengezinswoning met op het gelijkvloers een handelsfunctie als nevenfunctie;

-          bepleisterde en geschilderde lijstgevel met een gevelbreedte van 3 traveeën.

Huidige toestand

-          functie, inrichting en voorgevel conform vergunde/vergund geachte toestand;

-          volume:

  • achteraan de 2de verdieping, op het dak van de 1ste verdieping, werd over de ganse breedte van het pand een volume met een oppervlakte van circa 8m² bijgebouwd;
  • de rechter scheimuur werd over een lengte van 2 meter verhoogd met circa 3 meter.

Gewenste toestand

-          functie, inrichting en voorgevel blijven ongewijzigd;

-          interne volumeuitbreiding achteraan op de 2de verdieping over de volledige breedte met aansluitend een terras aan de linker zijde, tegen een bestaande scheimuur.

Inhoud van de aanvraag

-          interne volumeuitbreiding op de 2de verdieping over de volledige breedte van het perceel;

-          plaatsen van een terras links achteraan de 2de verdieping, tegen een bestaande scheimuur. 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar. 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

15 juli 2019

31 juli 2019

stadsontwikkeling/ vergunningen/ stedenbouwkundige vergunningen/ geacht vergund

15 juli 2019

16 juli 2019

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De bestaande functie van eengezinswoning met een winkel op het gelijkvloers als nevenfunctie blijft behouden. De functie blijft dan ook inpasbaar in de Van Breestraat.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De achterbouw op de gelijkvloerse en eerste verdieping kan als vergund geacht beschouwd worden (constructie van voor 1979). Echter maken deze verdiepingen geen deel uit van de vergunning. De dienst geacht vergund brengt een negatief advies uit voor de bestaande achterbouw op de 2de verdieping.

De aanvraag voorziet een herbouw van deze constructie met bijkomend een dakterras over de helft van de perceelsbreedte, langs de linkerzijde. De aanbouw kan vanuit stedenbouwkundig positief beoordeeld worden. Het dakterras is echter niet wenselijk wegens een te grote negatieve impact op de woonfuncties van het hoekperceel (nr. 11). Dit terras schaadt de privacy van de aangrenzende percelen. Daarom wordt voorgesteld om het terras uit te sluiten van vergunningen.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgevel van het pand wijzigt niet. Het straatbeeld wordt niet aangetast. De achtergevel wordt voorzien van cementering in een grijze kleur en crepi in gebroken wit met buitenschrijnwerk in een witte kleur. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt een lichte kleurstelling positief beoordeeld omwille van de stedelijke opwarming, de beeldkwaliteit en de historische waarde. Er wordt ingestemd met toepassing van de gewenste materialen.

 

Cultuurhistorische aspecten

De aanvraag heeft betrekking op een pand dat is opgenomen in de vastgestelde inventaris van bouwkundig erfgoed. Daarom werd advies gevraagd aan de dienst monumentenzorg:

“Art. 5 §1 van de stedenbouwkundige verordening – bouwcode dd. 25 oktober 2014 zegt dat voor gebouwen opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed en gebouwen gelegen in CHE-gebied de wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw of constructie onderworpen wordt aan de wenselijkheid van het behoud. Het behoud van de elementen met culturele, historische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur.

Bovendien schrijft art. 5§2 voor dat de beschrijvende nota van de bouwaanvraag voldoende informatie moet bevatten over het cultuurhistorisch profiel van de aanwezige elementen zodat de stedelijke dienst monumentenzorg deze kan afwegen.

Deze informatie ontbreekt. Er is sprake van een ontmanteling van het interieur van het gebouw, er werden echter geen foto’s toegevoegd noch een omschrijving van het interieur.

Er werden enkel foto’s toegevoegd van de te regulariseren achterbouw.

De aanvraag bevat onvoldoende informatie om volledig te kunnen beoordelen. Over het ontmantelen van het pand dient meer informatie bezorgd te worden, indien nog waardevolle interieurelementen aanwezig zijn of de oorspronkelijke structuur dienen deze bewaard te blijven.

Met betrekking tot de achterbouw kan gesteld worden dat deze toevoeging geen impact heeft op de erfgoedwaarde van het pand en stedenbouwkundig beoordeeld dient te worden.

Gelet op het voorgaande wordt een voorwaardelijk gunstig advies verleend.”

Het gunstig advies over de achterbouw wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt gevolgd.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het dakterras op de 2de verdieping, aansluitend op de uitbreiding, heeft zowel schuine als rechte zichten op nabijgelegen percelen. Zo is er vanaf het dakterras een schuin zicht mogelijk op nr. 13 (Van Breestraat), wegens het ontbreken van een afstand van minimaal 60cm (artikel 679 burgerlijk wetboek). In de voorliggende aanvraag bedraagt deze afstand slechts 47cm. Verder is er vanuit het dakterras een recht uitzicht op de zijgevel van nr. 13 (Lange Leemstraat). De afstand tot de achterste perceelsgrens bedraagt hier slechts tussen de 1,70m en de 2,86m. Bovendien is het mogelijk om vanuit het dakterras recht in het tegenoverliggende raam van de buren te kijken. Deze privacy-hinder is onaanvaardbaar en kan niet in voorwaarden worden vervat. Bijgevolg wordt het dakterras op de 2de verdieping uitgesloten uit de vergunning.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

 

Uitsluitingen

1.      het dakterras op de 2de verdieping achteraan het pand wordt uitgesloten van vergunning. 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

19 juni 2019

Volledig- en ontvankelijk

15 juli 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

13 september 2019

Verslag GOA

30 augustus 2019

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.


Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

 

Uitsluitingen

1.      het dakterras op de 2de verdieping achteraan het pand wordt uitgesloten van vergunning.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.


Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.