Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Tijdens de uitvoering van de opdracht deden zich volgende wijzigingen voor (bedragen exclusief btw):
Aanvullende opdracht (Koninklijk Besluit, artikel 38/1 Uitvoering)
Verrekening/ |
Motivatie |
In min |
In meer |
Termijn-verlenging |
V1A plafonds | Bijkomende systeemplafonds in functie van akoestiek, op vraag van klant. | -5.919,48 EUR | 12.066,37 EUR | |
V4A verwijderen chape | Na het verwijderen van de linoleum vloerbekleding werd vastgesteld dat de bestaande chape in te slechte staat was en verwijderd moest worden. | 1.494,90 EUR | ||
V6E gordijnbak | Na het verwijderen van een tussenmuur bleek een lange gordijnkast aan vernieuwing toe. | -58,00 EUR | 1010,32 EUR | |
V7F vernieuwen dak | Na het verwijderen van de dakpannen werd aan de bovenzijde van de houten kepers vastgesteld dat deze aangetast waren door houtworm. De volledige dakstructuur moest vernieuwd worden. | 16.356,51 EUR | ||
V8B nieuwe chape | Na het verwijderen van de linoleum vloerbekleding werd vastgesteld dat de bestaande chape vernieuwd moest worden. | 4.168,70 EUR | ||
V11B venstertabletten |
Uitbraak van de ramen bleek in de praktijk onmogelijk zonder de bestaande raamtabletten te beschadigen. Daarom werd beslist alle raamtabletten te verwijderen. | 1.087,50 EUR | ||
V14B afbraak |
In functie van het vernieuwen van de riolering moesten bijkomende afbraakwerken in regie uitgevoerd te worden. | 3.237,50 EUR | ||
V15C nieuwe rioleringsbuizen |
In de kruipruimte werd vastgesteld dat een aantal rioleringsbuizen toch aan vernieuwing toe waren. Er werd beslist deze in PP in plaats van PE uit te voeren. | 2.339,75 EUR | ||
V22A gierzwaluw nestkasten |
Om de biodiversiteit te stimuleren, werden nestkasten geplaatst die niet voorzien waren. | 354,00 EUR | ||
V33A verplaatsen elektriciteitskast | Wegens praktische en veiligheidsredenen werd het elektrictiteitsbord in de hal op de eerste verdieping verplaatst naar het technisch lokaal. | 185,00 EUR | ||
V34A afbraak schouwen |
Gezien de schouwen binnenin ontmanteld moesten worden wegens aanwezigheid van asbest en het volledig vernieuwde dak, was het aangewezen om de schouwen volledig af te breken | 2.000,00 EUR | ||
V36A MDF omkasting | Om esthetische redenen werd de betonbalk in een consultatieruimte bijkomend omkast. | 225,00 EUR | ||
V43A afvoerbuis |
Een afvoerbuis moest bijkomend verwijderd worden in de gespreksruimte op gelijkvloers. | 185,00 EUR | ||
V45B afwerken kabels |
Kabels, die Digipolis gedeeltelijk in opbouw plaatste, moesten degelijk weggewerkt worden. | 375,00 EUR | ||
V46A keldertoegang |
Op vraag van de klant werd de keldertoegang aangepast naar een bergingsruimte. | 366,53 EUR | ||
V49A bijwerken pleister |
Pleisterwerk moest bijgewerkt worden na plaatsing kabels Digipolis. | 359,80 EUR | ||
V57A inoxplaatje |
De oude deurbel werd verwijderd en bedekt met een inoxplaatje. | 65,00 EUR | ||
V62A | Er moesten vijf rookmelders voorzien worden (hiaat in het bestek). | 225,61 EUR | ||
TOTAAL | -5.977,48 EUR | 46.102,49 EUR | ||
21% btw | -1.255,27 EUR | 9.681,52 EUR |
De minimis-regel (Koninklijk Besluit, artikel 38/4 Uitvoering)
Verrekening/ |
Motivatie |
In min |
In meer |
Termijn-verlenging |
V13A armaturen |
In functie van de bijkomende systeemplafonds werd het model van de verlichtingsarmaturen gewijzigd. |
-10.454,64 EUR |
9.525,04 EUR |
|
V16A vuilfilter |
Er moest een vuilfilter voorzien worden op het leidingsnet van de nieuwe cv-installatie. |
|
281,25 EUR |
|
V17B zoldertrap |
De nieuwe zoldertrap werd meteen voorzien van een nieuwe borstwering. |
|
123,75 EUR |
|
V19A dakvlakramen |
Het voorgeschreven model van dakvlakramen was niet tijdig leverbaar. De aannemer plaatste grotere modellen. |
|
300,00 EUR |
|
V20D cv-ketel |
Er moest op zolder een bijkomend wandje geplaatst worden voor het ophangen van de cv-ketel. |
|
295,45 EUR |
|
V23.0 babytafel |
Op vraag van de klant werd een babytafel geplaatst in het groot toilet. |
345,00 EUR |
||
V25B |
In functie van aanpassingen door voornamelijk bijkomende structurele werken moesten er extra gipskartonafwerking geplaatst worden. |
-246,46 EUR |
3.343,14 EUR |
|
V31A krukken |
Op de krukken op de ramen van de eerste verdiepingen werden niet-voorziene cilindersloten geplaatst. |
|
312,00 EUR |
|
V50A slotjes |
Op vraag van klant werden cilinderslotjes geplaatst in de bovenkasten van de keuken. |
|
114,65 EUR |
|
V65B |
In functie van optimale lichtsturing werd één extra aanwezigheidsmelder geplaatst. |
|
190,00 EUR |
|
V67A handwastafel |
Er werd bijkomend een nieuwe handwastafel geplaatst in het toilet op de verdieping. |
|
360,00 EUR |
|
V70A afdekplaatjes |
De aannemer werkte voor de opening van het Huis van het Kind de stopcontacten van Digipolis af met afdekplaatjes. |
|
173,75 EUR |
|
V81A deur |
De klant besliste om een extra deur te plaatsen voor een kleine berging aan het rolstoeltoegankelijk toilet. Schilderwerk was inclusief voorzien. |
|
1.091,79 EUR |
|
V82A plafond |
In functie van het wegwerken technieken werd bijkomend plafond voorzien in hal en kitchenette. |
|
1.199,38 EUR |
|
TOTAAL |
|
-10.701,10 EUR |
17.655,20 EUR |
|
21% btw |
|
2.247,23 EUR |
3.707,59 EUR |
|
Samenvatting
De bedrijfseenheid Vastgoed legt de wijzingen opdracht P09028 ter goedkeuring voor dat als volgt kan worden samengevat:
Omschrijving |
In min |
In meer exclusief |
Aanvullende opdrachten (artikel 38/1 AUR) |
-5.977,48 EUR |
46.102,49 EUR |
De minimis-regel (artikel 38/4 AUR) |
-10.701,10 EUR |
17.655,20 EUR |
Totaal |
-16.678,58 EUR |
63.757,69 EUR |
21% btw |
-3.502,50 EUR |
13.389,12 EUR |
Algemeen totaal |
-20.181,08 EUR |
77.146,81 EUR |
Opmerking bij de verrekeningen : Op de offertes van de aannemer zijn 2 offertes die een klein verschil hebben namelijk:
- V33A verplaatsen elektriciteitskast: dit betreft een fout van de aannemer; het correcte bedrag is 185,00 EUR en niet 185.50 EUR
- V50A slotjes: dit betreft een afrondingsfout van de aannemer. Het correcte bedrag is 114,65 EUR en niet 114,66 EUR.
Om de continuïteit van betalingen veilig te stellen moet een volgend bijkomend krediet vastgelegd worden: 36.232,66 EUR + 7.608,86 (21% btw) = 43.841,52 EUR inclusief btw.
Dit verkrijgen we door het gunningsbedrag + de verrekeningen – het vastgelegd bedrag :
328.105,15 EUR inclusief btw + 56.965,72 EUR inclusief btw – 341.229,35 EUR inclusief btw = 43.841,52 EUR inclusief btw
In toepassing van artikel 38/1 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen voor aanvullende opdrachten die noodzakelijk zijn geworden en die niet in de oorspronkelijke opdracht waren opgenomen wanneer de verandering van opdrachnemer niet mogelijk is om economische of technische redenen en tot aanzienlijk ongemak of een aanzienlijke kostenstijging zou leiden voor de aanbesteder. De wijziging van de opdracht mag het voorwerp van de opdracht niet wezenlijk wijzigen en blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.
In toepassing van artikel 38/2 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen wanneer de wijziging het noodzakelijk gevolg is van omstandigheden die een zorgvuldige aanbesteder niet kon voorzien en de wijziging geen verandering in de algemene aard van de opdracht of raamovereenkomst brengt. De wijziging blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.
In toepassing van artikel 38/4 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen voor zover het voorwerp van de opdracht niet wezenlijk wijzigt en de wijziging ligt lager dan de Europese bekendmaking en blijft beperkt tot 15% of 10% voor leveringen of diensten van het oorspronkelijke opdrachtbedrag .
Fase | Bestuursorgaan | Datum | Jaarnummer |
Goedkeuring bestek en procedure | College | 8 juni 2018 | 5282 |
Goedkeuring gunning | College | 10 augustus 2018 | 7344 |
Op 10 augustus 2018 (jaarnummer 7344) keurde het college de gunning goed voor "Herinrichtingswerken Huis van het Kind", op basis van bestek GAC_2018_00322, aan Buyse bvba, Spielveldstraat 19, 9160 Lokeren met ondernemingsnummer 0438.710.709, voor een bedrag van 328.105,15 EUR inclusief btw.
Voor deze opdracht werd volgende bestelbon vastgelegd:
Bestelbon |
Omschrijving |
Budget inclusief btw |
4005294098 |
Gunning |
341.229,35 EUR |
Er moet bijkomend een budget van 43.841,52 EUR inclusief btw vastgelegd worden op investeringsbudget 2019. Er is voldoende krediet beschikbaar.
Het college keurt de wijzigingen van de aanvullende opdracht in meer goed voor een bedrag van 46.102,49 EUR + 9.681,52 EUR (21% btw) = 55.784,01 EUR voor herinrichtingswerken Huis van het Kind gelegen Moretuslei 64, 2180 Ekeren.
Het college keurt de wijzigingen van de aanvullende opdracht in min goed voor een bedrag van 5.977,48 EUR + 1.255,27 EUR (21% btw) = 7.232,75 EUR voor herinrichtingswerken Huis van het Kind gelegen Moretuslei 64, 2180 Ekeren.
Het college keurt de minimis van de opdracht in meer goed voor een bedrag van 17.655,20 EUR + 3.707,59 EUR (21% btw) = 21.362,79 EUR voor herinrichtingswerken Huis van het Kind gelegen Moretuslei 64, 2180 Ekeren.
Het college neemt kennis van de minimis in min voor een bedrag van 10.701,10 EUR + 2.247,23 EUR (21% btw) = 12.948,33 EUR inclusief btw.
Het college keurt de termijnverlenging van 40 werkdagen goed.
Het college keurt goed dat een bedrag van 36.232,66 EUR + 7.608,86 EUR (21%btw) = 43.841,52 EUR inclusief btw, wordt vastgelegd voor opdracht P09028 voor herinrichtingswerken Huis van het Kind gelegen Moretuslei 64, 2180 Ekeren gegund aan Buyse bvba, Spielveldstraat 19, 9160 Lokeren met ondernemingsnummer 0438.710.709.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
P09028 - Wijziging opdracht Buyse bvba |
43.841,52 EUR inclusief btw |
budgetplaats: 5322000000 budgetpositie: 221 functiegebied: 1HHM010401P09028 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 1SA060944 budgetperiode: 1900 |
4005335065 |