Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018129906 |
Gegevens van de aanvrager: |
mevrouw Nazik Akyil met als adres Biekorfstraat 79 te 2060 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Biekorfstraat 79 te 2060 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 7sectie G nr. 214F8 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 29/05/1997: weigering (86#970042) voor het uitvoeren van verbouwingswerken;
- 12/02/2002: weigering (86#20149) voor het plaatsen van een garagepoort.
Laatst vergunde toestand
- eengezinswoning in gesloten bebouwing van drie bouwlagen onder een mansardedak;
- de bouwdiepte van het hoofdvolume is 8,35 m;
- de kroonlijsthoogte is 11,60 m en de nokhoogte 15,35 m.
Bestaande toestand
- voor het dichtbouwen van het gelijkvloers is geen vergunning teruggevonden, op basis van de plannen reist echter het vermoeden dat hier vroeger een koer aanwezig was;
- voor de uitkragende achterbouw op de eerste en tweede verdieping is geen vergunning teruggevonden;
- op het gelijkvloers werd zonder vergunning een garage voorzien;
- achteraan op het gelijkvloers werd zonder vergunning een studio van 18,43 m² ingericht;
- op de eerste verdieping werd zonder vergunning een appartement van 41,36 m² ingericht;
- op de tweede en derde verdieping werd zonder vergunning een duplex appartement van 79,04 m² ingericht.
Inhoud van de aanvraag
- verbouwingen in functie van een eengezinswoning;
- op het gelijkvloers wordt een fietsenberging en wasplaats ingericht;
- aan de achtergevel wordt een uitkragende uitsprong voorzien.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1 zone voor wonen - (wo).
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgende punten:
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgende punten:
- 1.7.1 Open ruimte, tuinen en terrassen:
De open ruimte, de beplantingen en de niet verharde bodem van de nog maar schaarse aanwezige binnenplaatsen en tuinen moeten zorgvuldig bewaard blijven. Er wordt aangenomen dat er oorspronkelijk een koer aanwezig was, deze werd echter dicht gebouwd. Gelet op het ondiepe perceel en de ligging in de spitse oksel van het bouwblok, zou het omwille van de privacy en inkijk beter zijn op het gelijkvloers een koer in te richten. Vanaf hier is er immers geen rechtstreekse inkijk mogelijk in de naburige buitenruimtes en gevelopeningen. Er kan geen afwijking worden toegestaan, de aanvraag dient te worden geweigerd;
- artikel 1 Zone voor wonen:
1.2.1 Bouwdiepte:
De bouwdiepte van het vergunde hoofdvolume is 8,35 m. De afstand tot de achterste perceelgrens bedraagt 2,80 m. In de aanvraag is het gelijkvloers echter volledig bebouwd en is er centraal op de 1ste en 2e verdieping ook een uitkragende achterbouw van 1,20 m diep aanwezig. Gelet op de ligging in de zeer smalle oksel van het bouwblok dient er extra aandacht besteed te worden aan licht en lucht, zowel voor het eigen perceel als voor de aanpalende percelen. Bovendien heeft de achterbuur een dakterras tot op de gemeenschappelijke perceelgrens en heeft de rechterbuur raamopeningen in hun zijgevel die uitkijken over het binnengebied. Vooral de uitkragende achterbouw neemt veel licht en lucht weg ten opzichte van de aanpalende percelen, het volume werd zelfs voor de raamopeningen van de rechterbuur aangebracht. Dit is onaanvaardbaar en niet in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening. Er kan geen afwijking worden toegestaan, de aanvraag dient te worden geweigerd.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
- artikel 12 Levendige plint:
Een levendige straat is een aangename straat om in te wonen of te wandelen. Met het oog op het creëren van levendige straten is het belangrijk dat de gebouwen in de straat een levendige plint hebben. Op het gelijkvloers van elk gebouw dient er daarom minstens één levendige functie aan de straat te grenzen die met de straat en haar gebruikers en passanten een relatie aangaat, bijvoorbeeld via een raam. Levendige ruimtes zijn ruimtes die vaak gebruikt worden door mensen en waar zij ook een tijd blijven. Voorbeelden hiervan zijn verblijfsruimtes, handelsruimtes, horecaruimtes, kantoorruimtes, werkplaatsen, ateliers, vergaderzalen, … Bergplaatsen, garages, entree- en circulatieruimtes, sanitaire ruimtes en kleedruimtes vallen hier niet onder. Straten met een overdaad aan deze “dode” functies aan de gevel hebben over het algemeen een lage beeldkwaliteit. Ze worden als onaangenaam ervaren. Er kan geen afwijking worden toegestaan, de aanvraag dient te worden geweigerd;
- artikel 13 Ondergrondse en bovengrondse uitsprongen:
De geveluitsprong aan de achtergevel is niet begrepen onder een hoek van 45° vanaf de rechter perceelgrens. De geveluitsprong situeert zich bovendien voor de raamopeningen van de rechts aanpalende eigendom en belemmert zo het uitzicht vanuit en de lichttoetreding in de achtergelegen ruimtes. Dit is onaanvaardbaar. Er kan geen afwijking worden toegestaan, de aanvraag dient te worden geweigerd;
- artikel 35 Afvoerkanalen en uitlaten van alle gassen:
Het is verboden afvoerkanalen aan te brengen in de voorgevel, terwijl in de aanvraag op de eerste verdieping in de voorgevel een afvoer van de dampkap is voorzien. Dit kan hinder veroorzaken voor omwonenden en is nefast voor de beeldkwaliteit in de straat. Hierop kan geen afwijking worden toegestaan, de aanvraag dient te worden geweigerd.
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat het omvormen van een niet-vergunde meergezinswoning naar een eengezinswoning. De woonfunctie blijft dus behouden en de laatst vergunde toestand van eengezinswoning wordt hersteld. Het pand is in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Biekorfstraat.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De gelijkvloerse achterbouw en het uitkragend volume werden vermoedelijk bijgebouwd in functie van het onvergund opdelen van de woning in een meergezinswoning. De aanvraag voorziet erin om de laatst vergunde toestand van eengezinswoning terug te herstellen, wat op zich positief is. Het huidige bouwvolume is in voorkomend geval echter niet meer nodig, het vergunde hoofvolume is meer dan groot genoeg om een volwaardige eengezinswoning met meerdere slaapkamers in onder te brengen. Bovendien werd hierboven reeds besproken dat er omwille van de privacy achteraan beter op het gelijkvloers een buitenruimte kan ingericht worden in plaats van terrassen op de verdieping. De schaal van het bouwvolume is dus te groot en de draagkracht van het perceel en de omgeving wordt overschreden. De aanvraag dient te worden geweigerd.
Visueel-vormelijke elementen
De materialen van de nieuwe gevels zijn in overeenstemming met de stedelijke context van het perceel.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De garage wordt omgevormd tot fietsenberging en de garagepoort wordt vervangen door een raamgeheel met deur in ondoorzichtig melkglas. Hierdoor is er geen sprake meer van een levendige plint die de straat aangenaam maakt om in te wonen en te wandelen. De aanvraag baseert zich op een zonder vergunning uitgevoerde garagepoort. Het is aangewezen de gevelopening op het gelijkvloers te herstellen conform de laatst vergunde toestand en het leefgedeelte op het gelijkvloers te voorzien. In het uitkragend volume wordt op de 1ste verdieping een inpandig terras voorzien. Dit terras bevindt zich op slechts 1,60 m van de achtergrens en zorgt op die manier voor onaanvaardbare inkijk in het aldaar gelegen dakterras en de verblijfsruimtes van de achterbuur.
De woning voldoet niet aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. De geplande verbouwingswerken zijn storend voor de privacy en de omgeving en niet in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats. De aanvraag dient te worden geweigerd.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met geldende voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
12 november 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
3 december 2018 |
Start 1e openbaar onderzoek |
10 december 2018 |
Einde 1e openbaar onderzoek |
8 januari 2019 |
Beslissing toepassing administratieve lus |
15 januari 2019 |
Start 2e openbaar onderzoek |
23 januari 2019 |
Einde 2e openbaar onderzoek |
21 februari 2019 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
17 mei 2019 |
Verslag GOA |
29 april 2019 |
naam GOA |
Wim Van Roosendael |
Administratieve lus
Op de aanvraag wordt een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
Geen affiche aangetroffen bij controle op 18/12/2018.
De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn, werden opnieuw uitgevoerd, om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).
De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
10 december 2018 |
8 januari 2019 |
0 |
0 |
0 |
0 |
23 januari 2019 |
21 februari 2019 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.