Inleiding
Het projectgebied situeert zich langs spoorlijn 27A, vanaf aftakking Schijn, langs de bocht van Ekeren (Oude Landen) tot aan de kruising met spoorlijn 12.
Planningscontext
De gelijkgrondse vertakking ‘Schijn’, die het spoorverkeer van het rangeerstation naar het binnenland leidt, heeft een beperkte doorstroming doordat inkomende en uitgaande treinen op elkaar moeten wachten. De gelijkvloerse kruising zou bij een ongelijkvloerse aanleg ook een hogere veiligheid en robustheid geven aan de spoorlijn. De huidige gelijkvloerse vertakking zal een flessenhals zijn wanneer het aantal treinen gaat toenemen om de ambitieuze modal split te halen. Om deze duurzame omschakeling mogelijk te maken, dient deze flessenhals weggewerkt te worden.
Tevens geeft een ongelijkvloerse kruising al vanaf dag één een meerwaarde voor het spoorvervoer aangezien het risico op vertragingen wegvalt. Operatoren zullen niet meer geconfronteerd worden met het wachten om binnen en buiten te rijden, waardoor de reistijd en de betrouwbaarheid van het spoorvervoer verbeterd. Deze twee elementen zijn van groot belang om de concurrentie aan te gaan met het vrachtvervoer.
Daarom wil Infrabel NV de gelijkgrondse vertakking Schijn vervangen door een ongelijkgrondse vertakking ter hoogte van de Oude Landen in Ekeren zodat het capaciteitsprobleem wordt opgelost.
Het aangepaste plan-MER spoorvertakking Oude Landen werd ingediend bij de dienst MER en op 17 december 2018 goedgekeurd. Op basis van de resultaten van het gevoerde (milieu-) onderzoek en het goedgekeurde plan-MER opteert de Vlaamse Regering nu voor het bovengrondse scenario als voorkeursscenario voor het vertakkingscomplex Oude Landen. Van 18 februari 2019 tot en met 21 april 2019 werd deze beslissing samen met de conclusies van het gevoerde onderzoek, zijnde het goedgekeurde plan-MER, onderworpen aan een openbaar onderzoek (60 dagen). Op basis daarvan zal de Vlaamse Regering opnieuw beslissen over het (herstel van het) GRUP Oude Landen van 2011.
Na het herstel van het GRUP Spoorweginfrastructuur en natuurpark Oude Landen, voorzien voorjaar 2019, zal Infrabel NV een aangepaste omgevingsvergunning voor het project "Aanleg vertakking Oude Landen" te Ekeren indienen.
Analyse
Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.
Algemene randvoorwaarden
Ambitie
De inpassing van de fietsostrade, wandelpad en het talud dienen optimaal uitgewerkt en geïntegreerd te worden in de omgevingsvergunning van TUC RAIL nv. Het recreatieve buurtsportpark wordt parallel hieraan ontworpen.
Concept
Na ontwerpend onderzoek werd een concept weerhouden waarbij de ambitie maximaal wordt gerealiseerd, rekening houdend met de randvoorwaarden. De krachtlijnen van het concept worden hier opgesomd.
Invulling zone oude spoorbundel:
De zone die vrijkomt door het verschuiven van de spoorbundel richting westen, wordt voorzien van een flauw hellend talud met bomen. Parallel aan het spoor wordt een dienstweg gerealiseerd die breed genoeg is om als fietsostrade te dienen. Om een logische verbinding te maken met de bestaande fietsinfrastructuur dient de bestaande brug aan de Prinshoeveweg vernieuwd te worden, alsook een verbinding met het fietspad tot aan de Bist. De fietsostrade takt aan op een lokale weg, de Salaadweg.
Invulling zone tussen talud en De Oude Landen:
De bestaande voetbalvelden worden behouden, de bijkomende infrastructuur en de organisatie ervan is aan optimalisatie toe. Bij het uittekenen van het nieuwe talud wordt rekening gehouden met een zoekzone voor een sportloods en enkele buurtsportveldjes. Het herpositioneren van de parking biedt een meerwaarde naar het inrichten en verbinden van de zone tussen de woonwijk en de sportvelden. Kleedkamers en cafetaria kunnen gefaseerd geoptimaliseerd worden, binnen de bestaande ruimte tussen de sportvelden.
Buffering van het water speelt een belangrijke rol in dit gebied. Het natuurgebied Oude Landen, ten westen van de spoorbundel, zal gevoed worden door de Oude Landse beek en de Laarse beek. Bijkomende bufferruimte wordt voorzien ten noorden van de sportvelden. De sportvelden dienen gedraineerd te worden via een stelsel van grachten rondom het gebied.
Het talud krijgt een groene invulling zodat het zowel een bufferende functie als een recreatieve functie vervult. De flauwe helling functioneert als speelbos, de steilere taluds hebben een bufferende rol. De bestaande bomenrijen langs de Oude Landen kunnen verder aangevuld worden zodat ze een verbindende rol vervullen en functioneren als kleine landschapselementen.
Rondom de sportvelden situeren zich voornamelijk open graslanden. TUC RAIL nv wenst aan deze zijde van de spoorweg nog een volume voor waterbuffering te realiseren. Dit kan ten noorden van de Oudelandsebeek, ter hoogte van de Salaadweg en/ of in een brede grachtenstructuur door en langsheen het recreatieve park. De exacte locatie(s) worden verder uitgewerkt in functie van de omgevingsvergunning. De overige weilanden maken onderdeel uit van een “overgangsgebied” tussen de woonwijk Oude Landen en de sportvelden.
Een recreatieve padenstructuur verbindt zowel de open ruimten als de functionele paden met elkaar.
Hemelwaterplan
fase | actie | datum | jaarnummer |
goedkeuring programmapunten Oude Landen - spoorvertakking |
goedkeuring college | 1 maart 2019 | 1859 |
advies | coördinatieoverleg openbaar domein | 23 april 2019 |
Het college wenst een aantal uitgewerkte programmapunten mee op te nemen in de toekomstige omgevingsvergunning die TUC RAIL nv zal indienen voor het realiseren van de spooruitbreiding ter hoogte van Oude Landen, te Ekeren. Deze zijn in het verleden reeds kenbaar gemaakt en recent nogmaals formeel herbevestigd in het collegebesluit van 1 maart 2019 (jaarnummer 1859).
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de programmapunten in een ruimtelijk onderzoek opgenomen en is zo tot een eerste conceptontwerp gekomen dat als verduidelijkend plan kan dienen naar TUC RAIL nv. Het conceptontwerp is tot stand gekomen na consultatie van verschillende stadsdiensten.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt het concept flankerende maatregelen ter goedkeuring voor.
Het projectbudget zal opgenomen worden in de voorstellen van het nieuwe meerjarenplan 2020-2025, onder voorbehoud van goedkeuring door college, de gemeenteraad en de hogere overheid van het meerjarenplan 2020-2025.
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies (23 april 2019) op het voorgestelde concept op voorwaarde dat:
De opmerkingen worden meegenomen naar de volgende fase.
Het college keurt het concept flankerende maatregelen van 23 april 2019 voor de Oude Landen - spoorvertakking, district Ekeren, goed.