Terug
Gepubliceerd op 13/05/2019

2019_CBS_03827 - Omgevingsvergunning - OMV_2019020516. Sterckshoflei 23. District Deurne - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 10/05/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_03827 - Omgevingsvergunning - OMV_2019020516. Sterckshoflei 23. District Deurne - Weigering 2019_CBS_03827 - Omgevingsvergunning - OMV_2019020516. Sterckshoflei 23. District Deurne - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019020516

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Annie Balu Diambu met als contactadres Sterckshoflei 23 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Ligging van het project:

Sterckshoflei 23 te 2100  Deurne (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 31 sectie B nr. 200T19

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          01/01/1960: vergunning (627#20060) voor een verbouwing.

Laatst vergunde / geacht vergunde toestand

-          eengezinswoning bestaande uit twee bouwlagen onder een zadeldak;

-          gelijkvloerse bouwdiepte van 15,81 m;

-          entresol op de eerste verdieping rechts van 2,27 m breed tot een bouwdiepte van 15,81 m.

Bestaande toestand

-          het gelijkvloers werd uitgebreid tot een bouwdiepte van 19,76 m;

-          de entresol werd perceelbreed uitgebreid, de eerste verdieping heeft nu een bouwdiepte van 16,19 m;

-          de gevelopeningen in de voorgevel werden aangepast ten opzichte van de laatst vergunde toestand.

Inhoud van de aanvraag

-          verbouwen van een eengezinswoning tot 203 m² BVO;

-          regulariseren van de gelijkvloerse bouwdiepte van 19,76 m;

-          regulariseren van het dichtbouwen van de eerste verdieping tot een bouwdiepte van 16,29 m;

-          vervangen van de platte daken van de achterbouw en verhogen van de bouwhoogtes tot 3,19 m op het gelijkvloers en 6,52 m op de eerste verdieping;

-          afbreken van het zadeldak en optrekken van de kroonlijsthoogte tot 9,44 m in functie van een derde bouwlaag onder een plat dak;

-          de nieuwe bouwlaag heeft een bouwdiepte van 8,19 m, in overeenstemming met die van het hoofdvolume;

-          intern verbouwen van de woning; op het gelijkvloers wordt het leefgedeelte ingericht, het nachtgedeelte met 5 slaapkamers wordt op de verdiepingen ondergebracht;

-          aanpassen van de gevelopeningen in voor- en achtergevel aan de nieuwe interne indeling;

-          de achtergevel wordt afgewerkt met witte bepleistering en grijs pvc buitenschrijnwerk;

-          de voorgevel wordt afgewerkt met roodbruine gevelsteen, gedragen door een blauwe hardstenen plint, en grijs pvc buitenschrijnwerk.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 38 Groendaken: de nieuwe platte daken van de achterbouwen zijn niet aangelegd als groendaken;
  • artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen:
    het rioolstelsel wordt aangepast, maar niet gescheiden aangelegd. De regenwaterafvoeren zijn niet opgetekend op de plannen.
     

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

-          artikel 38 Groendaken: de nieuwe platte daken van de achterbouwen zijn niet aangelegd als groendaken. Vanuit duurzaamheid heeft een groendak een aantal belangrijke voordelen ten opzichte van een gewoon dak. Ze zorgen voor een kleinere hoeveelheid afgevoerd regenwater en beperken gelijktijdig het piekdebiet bij stortbuien. Ook verminderen ze het “urban heat island” effect en werken ze als (extra) dakisolatie tegen oververhitting. Ze capteren fijn stof, en zorgen voor meer biodiversiteit in de stad. Omwille van dit positief effect is het verplicht om alle nieuwe platte daken ten minste als extensief groendak aan te leggen. Bij een vergunning dient dit dan ook te worden opgelegd als voorwaarde;

-          artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen:
het rioolstelsel wordt aangepast, maar niet gescheiden aangelegd. Deregenwaterafvoeren zijn niet opgetekend op de plannen. Het is algemeen verplicht om bij een grondige verbouwing het regenwater en afvalwater op het eigen terrein te scheiden. Bij de (her)aanleg van de riolering op de openbare weg, streeft de stad Antwerpen en haar rioolbeheerder de scheiding van regen- en afvalwater immers ook na. Daarom dient bij een voorwaardelijk gunstige vergunning te worden opgelegd dat een gescheiden rioolstelsel moet worden aangelegd en aangeboden aan de straat conform de artikels 40 en 41 van de bouwcode.

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Sterckshoflei.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Tijdens de voorbespreking en de procedure van deze aanvraag werd de geacht vergunde toestand van het huidige bouwvolume onderzocht. De bijgevoegde luchtfoto die volgens de beschrijvende nota bij het Nationaal Geografisch Instituut werd opgevraagd, werd onderzocht en beoordeeld door de dienst vergunningen/geacht vergund. Er wordt opgemerkt dat er onvoldoende bewijs werd aangeleverd over de herkomst van de foto. Op de foto is echter wel de entresol en de lichtkoepel in het dak van de gelijkvloerse achterbouw duidelijk herkenbaar. Over de gelijkvloerse uitbreiding met de veranda kan op basis van het aangeleverde materiaal geen uitsluitsel worden gegeven. Daarom wordt de geacht vergunde toestand gelijk gesteld aan die van de laatst vergunde toestand. De wijzigingen ten opzichte van deze laatst vergunde toestand worden hieronder beschreven.

In voorliggende aanvraag wordt de bestaande twee bouwlagen hoge hoofdbouw behouden en aangevuld met een derde bouwlaag. De gelijkvloerse achterbouw wordt uitgebreid tot een bouwdiepte van 19,76 m, de entresol op de eerste verdieping wordt perceelbreed uitgebreid tot een bouwdiepte van 16,29 m. De voorgestelde bouwdieptes zijn verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening, in de omgeving komen dergelijke bouwdieptes immers nog voor. Na de uitbreiding blijft er voldoende ruimte over op het gelijkvloers om een kwalitatieve tuinzone te behouden. Daarnaast wordt de achterbouw op het gelijkvloers ca. 1 m en op de verdieping ca. 0,40 m opgehoogd. Het extra volume van de achterbouw benadert hiermee het bouwvolume van de linker buur, maar reikt op elke verdieping ca. 4,40 m verder dan de rechter buur. Er werden echter geen bezwaren ingediend tijdens de bevraging van de omwonenden waardoor kan worden gesteld dat er geen noemenswaardige negatieve gevolgen zijn voor de privacy en de bezonning van het rechts aanpalende perceel.

 

Visueel-vormelijke elementen

De materialen van de nieuwe gevels zijn in overeenstemming met de stedelijke context van het perceel.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Tijdens de voorbespreking van deze aanvraag werd reeds opgemerkt dat het grote volume op de eerste verdieping mogelijks de lichtinval naar het gelijkvloers beperkt. Dit blijkt tijdens de beoordeling van voorliggende aanvraag inderdaad het geval te zijn. Het gelijkvloers leefgedeelte is 19,76 m diep en slechts 4,68 m breed. De enige voorziene mogelijkheden tot lichttoetreding is via de voor- en achtergevel. Dit heeft tot gevolg dat het hart van het leefgedeelte waar de eetkamer wordt voorzien zeer donker zal zijn. Dit was in de laatst vergunde toestand door de aanwezigheid van een centrale lichtkoepel in de gelijkvloerse achterbouw niet het geval, de woonkwaliteit was oorspronkelijk dus hoger dan in de voorliggende aanvraag. Dit is onaanvaardbaar, verbouwingswerken dienen immers steeds een verbetering van de woonkwaliteit voorop te stellen.

Hoewel de geplande verbouwingswerken niet storend voor de omgeving zijn en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats, voldoet de woning niet aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. De tekortkomingen kunnen niet opgelost worden door het opleggen van voorwaarden, er dienen immers bijkomende structurele ingrepen te gebeuren en de indeling van de woning moet worden herbekeken. Daarom dient de aanvraag op dit aspect ongunstig te worden beoordeeld.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, hoofdzakelijk omwille van de gebrekkige woonkwaliteit in het hart van het gelijkvloers leefgedeelte.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

24 februari 2019

Volledig- en ontvankelijk

18 maart 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

17 mei 2019

Verslag GOA

30 april 2019

naam GOA

Brenda Dierckx

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.