Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019013793 |
Gegevens van de aanvrager: |
Johan Geerts met als contactadres Unitaslaan 49 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Unitaslaan 49 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 32sectie B nr. 590L |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 01/01/1936: toelating (329#13372) voor het bouwen van een boog tussen voor- en achterplaats;
- 25/05/1966: vergunning (627#23868) voor het bouwen van een bergplaats;
- 27/10/1982: bescherming (ID 120662) van de Unitas Tuinwijk als stadsgezicht;
- 09/10/1992: vergunning (629#1447) voor het vernieuwen van dakpannen (onderhoudswerken);
- 14/09/2009: vaststelling (ID 120662) van de Unitas Tuinwijk als bouwkundig erfgoed.
Laatst vergunde toestand
- gekoppelde eenheidsbebouwing volgens woningtype 1 van de Unitas Tuinwijk;
- eengezinswoning met een bruto vloeroppervlakte van ca. 172,00 m²;
- twee bouwlagen onder een combinatie van een mansarde- en tentdak;
- beperkte kelderverdieping;
- bouwvolume:
- afwerking gevels:
- tuinberging op 2,50 m van de achtergevel van de woning.
Bestaande toestand
- doorgevoerde interne constructieve werken;
- rechtgetrokken achtergevel (bouwdiepte 9,05 m) na toevoeging van een veranda;
- gevelafwerking:
- de zolderverdieping werd voorzien van een dakvlakraam (achtergevel).
Inhoud van de aanvraag
- uitbreiden van de gelijkvloerse verdieping tot een bouwdiepte van 12,05 m:
- doorvoeren van interne constructieve werken (gedeeltelijke regularisatie);
- gevelafwerking:
- slopen van de tuinberging.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Onroerend Erfgoed |
18 maart 2019 |
15 april 2019 |
Gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
18 maart 2019 |
3 mei 2019 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud. (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 7 Eksterlaar, goedgekeurd bij koninklijk besluit van 13 april 1971. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: plaatsen bestemd voor groepsbouw van sociale woningen-art.15.
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) en bijzondere plannen van aanleg (BPA) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan en het bijzonder plan van aanleg.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag betreft wijzigingen aan een eengezinswoning die deel uitmaakt van de Unitas Tuinwijk. Aan de achterzijde wordt een gelijkvloerse uitbreiding voorzien na sloop van de bestaande tuinberging. De gevel wordt gewijzigd naar bestaand historisch model of naar origineel ontwerp. Intern wordt het gelijkvloers opnieuw heringedeeld. Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Unitaslaan.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De kenmerkende bouwdiepte in de Tuinwijk bedraagt ongeveer 9 m. Voorliggende aanvraag wenst het gelijkvloers uit te breiden tot 12,05 m. Ondanks afwijkend van de omgeving is de gelijkvloerse uitbreiding met ongeveer 3 m aanvaardbaar mits de tuin voldoende groot blijft, de uitbreiding zorgt voor een hogere woonkwaliteit van de woning en storende constructies in de tuin worden afgebroken. In voorliggende aanvraag blijft de tuin voldoende groot (250 m²), verhoogt de woonkwaliteit op een duidelijke manier door de leefruimte te vergroten en wordt de storende tuinberging aan de linkerzijde afgebroken. Verder wijzigt het bouwvolume van de aanvraag niet.
Visueel-vormelijke elementen
Het schrijnwerk wordt vervangen naar bestaand historisch model met comfortverhogende aanpassingen, zoals verdikte profielen zodat dubbel glas mogelijk is. Een dossier met motivatie en afwegingskader betreffende de restauratie en vervanging van het buitenschrijnwerk werd mee opgeladen op het loket. De raampartijen van de voorgevel en achtergevel worden volledig vervangen conform het Beheersplan Unitaswijk. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt zijn de aanpassingen visueel aanvaardbaar en doen ze geen afbreuk aan het straatbeeld van de Unitas Tuinwijk.
Cultuurhistorische aspecten
Advies werd gevraagd aan het Agentschap Onroerend Erfgoed omdat het pand gelegen is in de Unitas Tuinwijk. Het advies luidt als volgt: ‘Deze handelingen krijgen een gunstig advies omdat ze geen afbreuk doen aan de bescherming: De aanvraag is conform de beheersdoelstellingen van het goedgekeurde beheersplan.’ Dit advies wordt bevestigd door de stedelijke dienst Monumentenzorg.
Bodemreliëf
Het hoogteverschil tussen de woning en de tuin wordt intern, in plaats van extern zoals in de bestaande toestand, opgevangen door enkele trappen te plaatsen tussen de leefruimte en keuken/ eetkamer, wat het contact met de tuin vanuit de eetkamer/ keuken verbetert.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het bestaande gelijkvloers wordt open gemaakt door interne muren te slopen waar mogelijk. Een groot, bijna perceelsbreed, schuifraam wordt achteraan toegevoegd die de leefruimte en eetkamer van voldoende natuurlijk daglicht voorziet. Inzake de algemene woonkwaliteit betreft de voorliggende aanvraag met uitbreiding achteraan een verbetering door een hogere woonkwaliteit aan te bieden, zonder de woonkwaliteit van de nabijgelegen woning in het gedrang te brengen.
Afgaande op de snede wordt de rechterscheidingsmuur niet voorzien van een opstand zoals opgenomen in artikel 34 van de bouwcode. Volgens het artikel dienen scheidingsmuren een opstand te hebben van minimaal 0,30 m ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak. Deze opstand mag niet met brandbaar materiaal bekleed worden. Omwille van de (brand)veiligheid kan niet worden afgeweken van dit artikel. In voorwaarde wordt bijgevolg opgenomen om de rechterscheidingsmuur te voorzien van een opstand van minimaal 0,30 m. Bij voorkeur wordt de opstand bekomen door het dakpakket ter hoogte van de scheidingsmuur minder dik uit te voeren. Het groendak dat op het platte dak wordt voorzien kan beginnen op een afstand van 30 cm van de dakrand, zoals opgetekend op de plannen.
Vooraan wordt een nieuwe septische put geplaatst, nadat de bestaande septische put gedempt wordt. De inhoud van de nieuwe septische put wordt echter nergens vermeld. In voorwaarde wordt opgenomen om een septische put te plaatsen met een minimale inhoud van 2.000 liter, conform artikel 43 van de bouwcode.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de nieuwe rechterscheidingsmuur te voorzien van een minimale opstand van 0,30 m ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak en conform artikel 34;
2. de nieuwe septische put te voorzien met een inhoud van minimaal 2.000 liter, conform artikel 43;
3. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
24 februari 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
18 maart 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
17 mei 2019 |
Verslag GOA |
3 mei 2019 |
naam GOA |
Brenda Dierckx |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
1 |
0 |
0 |
0 |
Bespreking van de bezwaren
Er werd binnen de termijn van het openbaar onderzoek 1 bezwaarschrift ingediend.
Het bezwaar laat zich als volgt samenvatten:
1. Dikte scheidingsmuur: de bezwaarindiener wenst dat de dikte van de scheidingsmuur maximaal met de helft van de volledige dikte van de originele scheidingsmuur wordt voorzien op zijn/ haar perceel. De scheidingsmuur dient daarbij graag in de originele baksteen te worden gebouwd:
Beoordeling:
Afgaande op de ingediende tekeningen wordt de dikte van de originele scheidingsmuur gevolgd, doorgetrokken en opgebouwd in nieuw metselwerk. Aan de buitenzijde wordt een 20 cm dikke isolatielaag voorzien met een afwerking in een nieuwe verticale gevelbeplanking die zwart gelakt is. Dit materiaal is aanvaardbaar en kan worden toegelaten aangezien deze niet strijdig is met de bouwcode, de bouwtechnische vereisten en de burgerrechtelijke regelgeving.
Het bezwaar is ontvankelijk maar ongegrond.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de nieuwe rechterscheidingsmuur te voorzien van een minimale opstand van 0,30 m ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak en conform artikel 34;
2. de nieuwe septische put te voorzien met een inhoud van minimaal 2.000 liter, conform artikel 43;
3. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.