De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
15 maart 2019 |
13 april 2019 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 8858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. De gewestelijke omgevingsvergunningscommissie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
Projectnummer: |
OMV_2019006101 |
Gegevens van de aanvrager: |
Eva Van den Bossche met als adres Lange Kievitstraat 111 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Plantin en Moretuslei ZN te 2140 Borgerhout (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 6 sectie F nrs. 0, afdeling 24 sectie A nrs.0, 260X4 en afdeling 26 sectie B nrs.0, 1084F4 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen en wijzigen infrastructuur (uitbreiden van bestaande verharding met meer dan 300m²) en het vellen van hoogstammige bomen |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
7 maart 2019 |
27 maart 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) |
7 maart 2019 |
25 maart 2019 |
Geen bezwaar |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen |
7 maart 2019 |
21 maart 2019 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
7 maart 2019 |
20 maart 2019 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie |
7 maart 2019 |
23 maart 2019 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gedeeltelijk gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Centers Borgerhout, goedgekeurd op 27 maart 2017. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1: zone voor publiek domein (pu).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, gedeeltelijk in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, gedeeltelijk in een gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel 4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde kunnen worden toegelaten, ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd door de Raad van State beschouwd als een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening. (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, gedeeltelijk in een groengebied. De groengebieden zijn bestemd voor het behoud, de bescherming en het herstel van het natuurlijk milieu. In de groengebieden geldt een principieel bouwverbod. In principe worden enkel de werken toegelaten die gericht zijn op of verenigbaar zijn met het behoud, de bescherming en het herstel van het natuurlijk milieu.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, gedeeltelijk in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud. (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan en het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Als aanleiding voor de heraanleg van de gewestweg N184 Plantin en Moretuslei – Luitenant Lippenslaan wordt in eerste instantie meegegeven het verhogen van de veiligheid en het comfort van de fietsers, voetgangers en de openbaar vervoergebruikers. Daarnaast wordt waar mogelijk de verharde oppervlakte omgevormd naar groenzone. Deze handelingen, werken en wijzigingen aan het openbaar domein zijn functioneel inpasbaar.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het ontwerp voorziet in een overzichtelijke straat met duidelijke fiets- en voetpaden en rijbanen. Er komt ruimte voor het aanplanten van extra bomen en de aanleg van groenzones. De verkeersveiligheid voor alle weggebruikers wordt geoptimaliseerd door de heraanleg. Het voorstel is bijgevolg ruimtelijk aanvaardbaar.
Visueel-vormelijke elementen
De materialen van de nieuwe verhardingen zijn in overeenstemming met en geschikt voor hun functie als openbaar domein.
Cultuurhistorische aspecten
Het geplande project valt binnen de drempelwaarden voor de verplichte opmaak van een archeologienota volgens art. 5.4.1. van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013. Er is voor deze aanvraag dus een archeologienota verplicht welke werd opgemaakt door het archeologische bureau VEC. Het programma van maatregelen, vermeld in de nota, wordt aanvaard.
Bodemreliëf
Er worden geen fundamentele aanpassingen gedaan aan het bodemreliëf.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De herinrichting van het openbaar domein voldoet aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. De geplande werken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats op voorwaarde dat de gerooide bomen gecompenseerd worden door nieuwe bomen.
Ontharden
De verharde stroken of kleinere verkeerseilanden dienen zo veel mogelijk onthard en ingevuld te worden met groen (zoals aangeduid op de aangepaste plannen in bijlage bouwaanvraag Plantin en Moretuslei_ontharden en groen_deel Singel en bouwaanvraag Plantin en Moretuslei_ontharden en groen_deel Wilrijkstraat) Het gaat hier over schrikstroken en reststroken die niet dienen als opstelruimte voor de fietsers of voetgangers. Op de plaatsen waar er ruimte is naast fiets -en voetpaden kan deze ruimte geoptimaliseerd worden om te vergroenen. Bij grotere groenstroken met een minimumbreedte van 1 meter worden, indien technisch mogelijk (ondergrondse ruimte) bomen voorzien. Het bijkomend ontharden en vergroenen zoals aangeduid op bijgevoegde aangepaste plannen zal als voorwaarde in het advies worden opgenomen.
Advies van het college
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
9. Het fietspad, zoals aangeduid op plan Bouwaanvraag Plantin Moretuslei _ontharden en groen_deel Wilrijkstraat te verschuiven richting het zwembad zodat het voetpad maximaal 1.80m breed blijft. De extra ruimte tussen het fietspad en rijbaan kan vergroenen en indien mogelijk voorzien van hoogstammige bomen
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het intergraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Ontvangst adviesvraag |
1 maart 2019 |
Start openbaar onderzoek |
15 maart 2019 |
Einde openbaar onderzoek |
13 april 2019 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
27 mei 2019 |
Uiterste adviesdatum |
20 april 2019 |
Het college beslist een voorwaardelijk gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de vergunningsaanvraag.