Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019024611 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Samuel Gros met als adres Breughelstraat 18 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Antoon van Dyckstraat 69 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 6sectie F nr. 1245F7 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
regularisatie van een eengezinswoning en toevoeging van een terras aan de achtergevel |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 15 juni 1932: vergunning ( 1932#41914) voor gevel- en binnenveranderingen.
- 15 september 1961: weigering ( 18#42740) voor het bouwen van een flatgebouw;
- 05 juli 1963: vergunning onder voorwaarden ( 18#44822) voor een verbouwing;
Laatst vergunde toestand
- rijwoning van 3 bouwlagen onder een zadeldak opgevat als een meergezinswoning met 3 woonentiteiten.
Bestaande toestand
- het gebouw wordt gebruikt als eengezinswoning;
- de achterbouw werd op de 2de verdieping uitgebreid tot aan de achterste perceelsgrens.
Inhoud van de aanvraag
- regularisatie van het omvormen van een meergezinswoning naar een ééngezinswoning;
- regularisatie van de uitbreiding van de achterbouw op de tweede verdieping;
- op de eerste verdieping wordt aan de achtergevel een nieuw terras voorzien van +/- 6 m2;
- er wordt een nieuwe dakkapel voorzien aan de achterzijde van het zadeldak.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam |
20 maart 2019 |
20 maart 2019 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat het omvormen van een vergunde meergezinswoning tot eengezinswoning. De woonfunctie blijft behouden en is functioneel inpasbaar in de hoofdzakelijke woonomgeving.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met de uitbreiding op de 2de verdieping (dit sluit aan op de reeds bestaande hogere scheidingsmuren en veroorzaakt geen hinder voor de omgeving) en de nieuwe dakerker in de dakverdieping.
Geen vergunning kan verleend worden voor het aangevraagde uitpandig terras aan de 1ste verdieping. Dit terras bevindt zich zwevend tot op de perceelsgrens ter hoogte van de 2de verdieping van de rechterbuur. Omdat de buitenruimte reeds zeer minimaal is aan de achterzijde wordt deze uitbreiding niet toegestaan. Het aangevraagde terras zorgt voor een groot verlies aan zicht, ruimtegevoel en licht voor de bewoners van de lagere aanpalende verdiepingen.
Hoewel de plaatsing van het terras werd voorbesproken met onze dienst, ging het schijnbaar over een terras op dezelfde hoogte als het bestaande aanpalende platte dak, waardoor de mogelijke hinder beperkt was. Uit de aanvraag blijkt echter dat de onderkant van het nieuwe terras zich bijna 2,50 meter hoger bevindt dan de bestaande scheidingsmuur en dat de buur geen plat dak heeft maar een koer op maaiveld. Het nieuwe terras heeft dus een onaanvaardbare ruimtelijke impact heeft op de aanpalende bewoners. Het terras wordt uitgesloten van deze vergunning.
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Bij het uitvoeren van een wand op de perceelsgrens, is het belangrijk om deze uit te voeren in een massief ongeperforeerd materiaal met voldoende brandweerstand en ook om deze volgens de bepalingen van het burgerlijk wetboek uit te voeren zodat ook de buren gelijke bouwrechten hebben. Door een zwevend terras te voorzien met ondoorzichtige wand op de perceelsgrens, is deze aanvraag strijdig met artikel 34 van de bouwcode. Aangezien het terras vanuit een goede ruimtelijke ordening niet vergund kan worden, is een afwijking van de bouwcode hier niet motiveerbaar.
Visueel-vormelijke elementen
De voorgevel blijft ongewijzigd. De wijzigingen aan de achtergevel worden qua materialen en geleding voldoende afgestemd op de architectuur van het gebouw en passen visueel-vormelijk in de omgeving.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag betrekking heeft op het verbouwen van een meergezinswoning naar een eengezinswoning met een kleine uitbreiding en interne verbouwingen. Het aantal woongelegenheden vermindert dus.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;
Uitsluitingen
Er wordt geen vergunning verleend voor het terras op de 1ste verdieping.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
26 februari 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
20 maart 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
19 mei 2019 |
Verslag GOA |
29 april 2019 |
naam GOA |
Brenda Dierckx |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
3 |
0 |
0 |
0 |
Bespreking van de bezwaren
1. Verlies van licht en zicht:Het bezwaar tegen het verlies van lichtinval in de aanpalende appartementen en het terras er (schuin)onder;
Beoordeling: De aangevraagde uitbreiding met een uitpandig zwevend terras tot op de perceelsgrens zorgt voor een groot verlies aan licht in de reeds kleine gedeelde buitenruimte met de buren. Deze hinder is dermate groot dat dit niet kan toegelaten worden. Het bezwaar is gegrond.
2. Schenden van de privacy: Vanuit het terras wordt de privacy geschonden van de appartementen van het aangrenzend gebouw. Het terras houdt onvoldoende afstand van de perceelsgrens en zorgt voor inkijk in o.a. de slaapkamer van de buren;
Beoordeling: Het Burgerlijk Wetboek bevat duidelijke bepalingen over de beperkingen van rechtstreekse en schuine zichten op een aanpalend erf. Hoewel het terras zich tot op de perceelsmuur bevindt wordt er een ondoorzichtig scherm geplaatst van 1m90 hoog, waardoor inkijk wordt voorkomen. Dit scherm draagt bij aan de negatieve ruimtelijke impact van het terras, maar de privacy op zich wordt niet geschonden. Het bezwaar is ongegrond.
3. Vermoeden van geurhinder: Het bezwaar tegen mogelijk gebruik van het keukenraam voor de afvoer van een dampkap of geurende keukenlucht. Dit raam bevindt zich op zeer korte afstand van de aangrenzende slaapkamer van de buur, waardoor zulke geurhinder niet aanvaardbaar is;
Beoordeling: Dit bezwaar is hypothetisch. Er is geen stedenbouwkundig bezwaar tegen de inrichting van deze reeds vergunde keuken. Dit neemt niet weg dat goede afspraken hierover kunnen gemaakt worden. Het bezwaar is ongegrond.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;
Uitsluitingen
Er wordt geen vergunning verleend voor het terras op de 1ste verdieping.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.