Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Aangezien verkavelingen niet voorkomen op de Vlaamse of provinciale lijst, is het college bevoegd voor de vergunning.
De gemeenteraad besliste in zitting van 29 april 2019 (jaarnummer 302) om zijn goedkeuring te hechten aan het nieuwe wegtracé, de uitrusting en de inrichting van de nieuwe weg doorheen de nieuwe verkaveling onder volgende voorwaarden:
Het college neemt kennis van onderstaand verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer |
18 december 2018 |
15 januari 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
AQUAFIN NV |
18 december 2018 |
28 januari 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
18 december 2018 |
16 januari 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Elia Asset nv |
18 december 2018 |
16 januari 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator |
18 december 2018 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
gemeente Wijnegem |
18 december 2018 |
16 januari 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
gemeente Wommelgem |
18 december 2018 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Inovyn - dienst pipeline |
12 maart 2019 |
18 maart 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Petrochemical Pipeline Services |
18 december 2018 |
20 december 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
PROXIMUS |
18 december 2018 |
10 januari 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
TELENET |
18 december 2018 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Vlaams gewest, Agentschap Natuur en Bos |
18 december 2018 |
7 januari 2019 |
Geen advies |
Vlaamse Milieumaatschappij |
18 december 2018 |
10 januari 2019 |
Gunstig |
Water-link (AWW) |
18 december 2018 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen |
18 december 2018 |
18 december 2018 |
stadsontwikkeling/ energie en milieu Antwerpen |
18 december 2018 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie |
18 december 2018 |
8 januari 2019 |
stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers |
18 december 2018 |
21 december 2018 |
stadsontwikkeling/ ruimte (advies inzake grond- en pandendecreet) |
18 december 2018 |
19 december 2018 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen |
18 december 2018 |
16 januari 2019 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Artikel 0. Afbakeningslijn grootstedelijk gebied Antwerpen
De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het grootstedelijk gebied Antwerpen.
Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing. De bestaande voorschriften kunnen daar door voorschriften in nieuwe gewestelijke, provinciale en gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen of BPA’s worden vervangen.
Bij de vaststelling van die plannen en bij overheidsprojecten binnen de grenslijn gelden de relevante bepalingen van de ruimtelijke structuurplannen, conform de decretale bepalingen in verband met de verbindende waarde van die ruimtelijke structuurplannen.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Ruggeveld-Silsburg, goedgekeurd op 26 maart 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: Natuur (artikel 4 NA) en Wonen- residentieel woonwagenterrein met nabestemming natuur (artikel 12 WO/NA).
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgende punten:
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale wetgeving
Normen en percentages betreffende de verwezenlijking van een sociaal of bescheiden woonaanbod: De oppervlaktes van de kavels voldoen aan de normen van bescheiden kavels zoals opgenomen in het decreet Grond- en pandenbeleid.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De verkavelingsaanvraag kan afwijken van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan zoals beschreven in de VCRO: “§1. In een vergunning kunnen, na een openbaar onderzoek, beperkte afwijkingen worden toegestaan op stedenbouwkundige voorschriften en verkavelingsvoorschriften met betrekking tot perceelsafmetingen, de afmetingen en de inplanting van constructies, de dakvorm en de gebruikte materialen.”
Afstand perceelsgrens
De aanvraag voldoet niet aan de bepaling om de woonwagens met hun aanbouw op minimaal 2 meter van om het even welke perceelsgrens te plaatsen. De minimale afstand tussen constructies op twee aanpalende woonpercelen is 4 meter. In de motiveringsnota motiveert de aanvrager om af te wijken op deze regel om zo een zinvollere kavelindeling mogelijk te maken met een groter ruimtelijk rendement. De aanvrager stelt voor om telkens een tuinzone van 1 meter te voorzien aan de ene zijde van de perceelsgrens en een parkeerzone van 3 meter aan de andere zijde van de perceelsgrens. Vooraan en achteraan wordt een afstand van slechts 0,80 meter voorzien tegenover de perceelsgrens. Er wordt dus afgeweken op de minimale afstand van 2 meter tegenover de perceelsgrens. Omdat 2 meter een inefficiënte afstand is aan de zijkanten van het perceel en 3 meter het parkeren van een wagen mogelijk maakt waardoor een zinvollere kavelindeling mogelijk is, kan afgeweken worden van de 2 meter regel. De totale afstand tussen de constructies blijft 4 meter, zoals opgelegd door de brandweer. Ook aan de voor- en achterzijde zorgt een afwijking voor een zinvollere kavelindeling. Het ruimtelijk gebalanceerd evenwicht blijft behouden. Het doel van het RUP blijft gerespecteerd, waardoor een afwijking kan worden bekomen.
Verharding
De hoofdweg, die ten oosten van het perceel gelegen is, wordt uitgevoerd met een breedte tussen 8,40 meter en 10,40 meter. De zijarmen van de hoofdweg worden 6 meter breed uitgevoerd. In de voorschriften wordt gesteld dat bij de aanleg van uitgeruste wegen ter ontsluiting van de percelen slechts een maximale breedte van 5 meter kan worden toegestaan. De aanvrager wil op de hoofdweg en de zijarmen afwijken van de maximale breedte van 5 meter zowel omwille van circulatiemogelijkheden (voor hulpdiensten, vervoer van woonwagens, …) als het privacygevoel van overbuur naar overbuur te verbeteren. Bovendien zorgt de variatie in breedte voor een duidelijk leesbare structuur. Geoordeeld wordt dat het breder uitvoeren van de weg geen reden is om het privacygevoel te verbeteren. De weg kan evengoed 5 meter breed uitgevoerd worden, waarbij het overige deel uitgevoerd wordt in bijvoorbeeld groenstructuren. De reden dat de verschillende wegbreedtes zorgen voor een onderscheidende structuur en dat bredere wegen de circulatiemogelijkheden verbeteren, is wel aanvaardbaar voor een afwijking.
Aansluitend op het bovenstaande legt het RUP op om de aanleg van uitgeruste wegen ter ontsluiting van de percelen in waterdoorlatende of half-doorlatende verharding uit te voeren. De aanvrager wijkt af door de in het midden van elke weg (5,8 meter breed voor de hoofdweg, 3 meter breed voor de zijarmen en 1,5 meter breed voor de overige wegen) de weg uit te voeren in betonstraatstenen. Betonstraatstenen zijn niet waterdoorlatend. De aanvrager motiveert de afwijking door mee te delen dat er een stevige fundering (betonplaat) onderaan wordt voorzien waardoor de zware woonwagens op het terrein geplaatst kunnen worden door middel van een tractor. Het niet voorzien van een dergelijke fundering (betonplaat) zou betekenen dat op korte tijd verzakkingen en beschadigingen kunnen optreden. Er wordt geoordeeld dat een stevige fundering hier noodzakelijk is en dat de afwijking kan worden toegestaan.
Volgens de verkavelingsvoorschriften mag er een monoliet betonverharding op de stelplaatszone voorzien worden. Het RUP stelt dat er ter stabilisatie van woonwagen en aanbouw onder de constructie een vloer gelegd mag worden (bijvoorbeeld in beton of betonklinkers) van maximaal 0,20 meter dikte. De betonverharding op de stelplaatzone kan dan ook enkel worden toegelaten op voorwaarde dat de maximale dikte 0,20 meter bedraagt.
Volgens de verkavelingsvoorschriften mag er in de niet bebouwbare zone/parkeerstrook een verharding worden aangelegd. Er wordt niet gespecifieerd om welke verharding het gaat. De voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan laten in deze zone enkel waterdoorlatende verharding toe. De verkavelingsvoorschriften zullen dan ook worden aangepast met de bepaling dat er in deze zone enkel waterdoorlatende verharding toegelaten is.
Duurzame materialen
Volgens artikel 1.2 ‘architecturale kwaliteit’ van het ruimtelijk uitvoeringsplan dienen materialen duurzaam te zijn en in harmonie met het parkgegeven. Ook artikel 11 van de bouwcode stelt dat materialen duurzaam dienen te zijn. Daarnaast stelt artikel 3.12.2 van het ruimtelijk uitvoeringsplan dat het verboden is om steenachtige materialen te gebruiken, behalve voor de fundering. De aanvraag voorziet dat imitaties van dergelijke materialen wel toegelaten kunnen worden. De aanvrager motiveert dat een woonwagenpark gekenmerkt is door het karakter van tijdelijke constructies. “Een woonwagen betreft een weinig duurzame woonvorm (in vergelijking met het traditionele woonhuis). Een woonwagen wordt al op 25 tot 40 jaar afgeschreven, is vaak voor een groot deel opgebouwd uit weinig duurzame kunststof en imitatiematerialen (die na afschrijving niet of maar beperkt gerecycleerd kunnen worden) en haalt vaak lang niet dezelfde isolatiewaarde als de gemiddelde woning.” Omdat het opleggen van duurzame materialen voor een eerder niet duurzame woonvorm elkaar tegenspreekt, wordt de afwijking voor imitaties van steenachtige materialen toegelaten. Wel dient vermeld te worden dat het hier wel degelijk om een imitatie dient te gaan, namelijk een gevelafwerking die zo gemaakt is dat het lijkt op een steenachtig materiaal.
Afsluitingen
Het voorzien van afsluitingen is volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan niet toegelaten in de zone Natuur. Volgens de verkavelingsvoorschriften mag er een afsluiting in donkergekleurde, gladde metaal- of kunststofdraad (maximum hoogte 2 meter) gecombineerd met beplanting worden voorzien rondom het woonwagenterrein. Het terrein en de omgeving hebben een groen karakter. Het is wenselijk dit groen karakter zoveel mogelijk te behouden. Daarom wordt deze afwijking niet toegestaan en wordt ervoor gekozen enkel afsluitingen onder de vorm van beplantingen toe te staan.
De verkavelingsvoorschriften laten op de loten voor woonwagens een voortuinafsluiting toe met een hoogte van maximum 1,50 meter, terwijl een voortuinafsluiting volgens artikel 19 van de bouwcode niet hoger mag zijn dan 1 meter. Deze afwijking kan worden toegestaan. Enerzijds bevordert de hoogte van 1,50 meter het privacy-gevoel van de kavelbewoners, anderzijds brengt deze hoogte de sociale veiligheid niet in het gedrang. De kavels hebben eerder kleine tuinen. Door een hogere afsluiting toe te laten wordt de tuinruimte gevoelsmatig vergroot.
Nevenbestemming
De verkavelingsvoorschriften laten in de woonwagens nevenbestemmingen toe, in de uitbouw ervan. Geoordeeld wordt dat nevenbestemmingen in een woonwagen niet op hun plaats zijn. De woonwagens zijn beperkt in grootte. Het toelaten van een nevenbestemmingen in een woonwagen beperkt de leefkwaliteit ervan. Een woonwagen biedt onvoldoende ruimte om naast wonen ook andere functies toe te staan. Bovendien is dit niet voorzien in het ruimtelijk uitvoeringsplan.
De toegestane afwijkingen vormen geen inbreuk op de uitgangspunten van het RUP. Ze zijn vergunbaar binnen deze aanvraag.
Functionele inpasbaarheid
Momenteel omvat het perceel een woonwagenterrein met enkele woonwagens die uitgebouwd zijn tot chalet en waar geen eigenheid heerst door verschillende verhardingen, afsluitingen en bijgebouwen. De bestaande constructies en verhardingen worden verwijderd om zo tot het voorliggende project te komen.
De voorliggende aanvraag betreft de verkaveling van een woonwagenterrein gelegen aan de Krijgsbaan 150 in Antwerpen-Deurne, bestaande uit 48 loten voor woonwagenstaanplaatsen, 5 loten met openbaar groen, riolering (inclusief 5 wadi’s), omgevingsaanleg en een nieuwe wegenis ter ontsluiting van de loten. De verharding op de woonpercelen zelf (loten) en het bijhorend dienstgebouw worden nog niet aangevraagd in de voorliggende aanvraag en zullen in een latere aanvraag gebeuren.
Mobiliteitsimpact
Het woonwagenterrein is toegankelijk via de hoofdtoegang, via de Wommelgemsesteenweg, die tevens de bestaande toegang tot het perceel is. Per woonwagenperceel worden twee autostaplaatsen voorzien. Het openbaar domein voorziet niet in autostaplaatsen.
Inzake de mobiliteitsimpact heeft de gemeente Wijnegem advies gegeven. Het advies luidt als volgt: “In de nieuwe verkaveling gaat het aantal loten omlaag van 50 naar 48. Het parkeren wordt dankzij de verkaveling strikter georganiseerd. De verkaveling laat nog slechts 2 voertuigen per lot toe en voorziet geen bezoekersparkeren. Op het huidige woonwagenterrein is dit nauwelijks geregeld en worden er vaak meer dan 2 voertuigen per lot geparkeerd. Ten gevolge van de aanvraag zal het aanwezige aantal voertuigen dus wellicht dalen, wat ook een reductie van het aantal voertuigbewegingen met zich zal meebrengen. Omdat er op de Krijgsbaan weinig parkeergelegenheid is en ook aan het Karel Verbistpad niet geparkeerd kan worden, lijkt het toch aangewezen een kleine bezoekersparking te voorzien geïntegreerd in het groen.” In de beschrijvende nota wordt geen motivatie gegeven waarom er geen parkeerplaatsen voor bezoekers worden voorzien. Om te voldoen aan het advies en om de mobiliteitsimpact te beperken wordt in voorwaarden opgesteld om minstens 8 parkeerplaatsen te voorzien voor bezoekers. Deze parkeerplaatsen moeten links van lot 1 voorzien worden, aansluitend aan de te plaatsen weg. De parkeerplaatsen dienen standaard afmetingen (2,50 x 5 meter) te hebben, conform de standaardafmetingen vermeld in artikel 30 van de bouwcode. Ze dienen uitgevoerd te worden in waterdoorlatende verharding en dienen geïntegreerd te worden in het groen. Om het comfort van de bezoekers te verhogen, dient er door middel van signalisatie of bewegwijzering aangeduid te worden waar de bezoekersparking zich bevindt op het terrein. De aanleg van de parking dient vooraf besproken te worden met de dienst stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers van stad Antwerpen.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De 48 loten hebben een opstelzone van 14 x 7,50 meter groot. Behalve voor lot 1 tot en met 7 werd een extra meter opstelzone (14 x 8,50 meter) voorzien, aangeduid als gecombineerde stelplaatszone/ parkeerstrook. De opstelzone is achteraan, vooraan en links of rechts voorzien van een niet bebouwde zone/ tuinzone. Voor- en achteraan bedraagt deze zone 0,80 meter en aan de linker- of rechterzijde 1 meter. Elk lot heeft achteraan een zone voor dienstgebouwen ter grootte van 22 m². Het plaatsen en vergunnen van de dienstgebouwen zal pas in een latere aanvraag gebeuren en maakt geen deel uit van de voorliggende aanvraag. Links of rechts van elk lot wordt een parkeerstrook voorzien met een breedte van 3 meter (voor lot 1 tot en met 7 bedraagt dit 2 tot 3 meter).
De vergunningsaanvraag heeft betrekking op een perceel dat getroffen wordt door de bouwlijn. De bouwlijn in casu bevindt zich op 4,10 meter achter de rooilijn, bepaald in een niet bij Koninklijk Besluit bekrachtigd rooilijnplan. Deze bouwlijn werd in de omgeving reeds decennialang toegepast zodat er een feitelijke bouwlijn is ontstaan. Het is van groot belang om deze bouwlijn te blijven hanteren. Op de ingediende plannen wordt een infiltratievoorziening en een wadi in de zone van achteruitbouw voorzien. Het Agentschap wegen en verkeer kan in casu niet akkoord gaan met een afwijking. Het Agentschap adviseert daarom ongunstig voor wat betreft de infiltratievoorziening en de wadi in de zone van achteruitbouw van de R11. De specifieke zone van achteruitbouw van de R11 dient bij het Agentschap aangevraagd te worden. De infiltratievoorziening en wadi dienen verplaatst of aangepast te worden zodat de zone van achteruitbouw van de R11 gevrijwaard blijft.
Visueel-vormelijke elementen
De bestaande toestand bestaat uit een mengeling van verschillende grindsoorten en andere verhardingsmaterialen. De aanvraag voorziet betonstraatstenen (met en zonder open voeg) in een antraciet kleur voor de wegen. Visueel en vormelijk zijn er geen bezwaren tegen de voorgestelde verhardingsmaterialen.
Cultuurhistorische aspecten
Het projectgebied bevindt zich buiten een archeologisch vastgestelde zone. Het projectgebied is gelegen binnen woon- en recreatiefgebied met een oppervlakte groter dan 3000 m² (31 397 m²) en ingreep in de bodem groter dan 1000 m² (14 870 m²). Volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.4.1 is hiervoor een archeologienota verplicht.
De archeologienota werd ingediend door de stad Antwerpen op 3 mei 2017 en door het Agentschap Onroerend Erfgoed bekrachtigd op 17 mei 2017. Het bijhorende programma van maatregelen adviseert een vrijgave van het plangebied omwille van de ligging van het projectgebied op een stort (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/archeologienotas/3123).
De bouwheer dient met andere woorden geen ander vervolgonderzoek uit te voeren. Er wordt geen programma van maatregelen opgesteld.
Bodemreliëf
Het bodemreliëf wijzigt enkel door het uitvoeren van infiltratievoorzieningen en wadi’s. De aanpassingen aan het bodemreliëf zijn aanvaardbaar in de voorliggende aanvraag, mits rekening gehouden wordt met de voorwaarden opgesteld door AWV.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Volgens de gemeente Wijnegem blijkt uit de kaarten met recent overstroomde gebieden dat het nabijgelegen Karel Verbistpad overstromingsgevoelig is. Het hemelwater mag daarom niet in die richting worden afgevoerd. Dit wordt in voorwaarde opgenomen.
Het Bosdecreet is niet van toepassing. Het gaat hier deels over houtkant en deels over opslag allerlei aard op een verrommelde locatie, waar eveneens een talud werd aangelegd. Beplanting is hier jonger dan 22 jaar en dus sowieso niet boscompensatieplichtig (cf. Agentschap Natuur en Bos).
Relatie van het verkavelingsplan met het masterplan
Het masterplan voorziet een heraanleg van het woonwagenterrein met in totaal 48 woonwagenpercelen. Het huidige woonwagenterrein heeft een oppervlakte van 32.521 m². Het nieuwe woonwagenterrein krijgt een beperktere oppervlakte van 20.914 m², waardoor een oppervlakte van 11.607 m² vrij wordt gemaakt, waarmee er ruimte voor natuur en landschapsontwikkeling, alsook waterberging wordt gecreëerd en de groene buffer naar de Schijnvallei kan worden gerealiseerd, conform de visie en de voorschriften van het RUP Ruggeveld-Silsburg.
Verenigbaarheid met het ruimtelijk uitvoeringsplan
Het perceel is gelegen in het Gemeentelijk RUP: RUP Ruggeveld – Silsburg, bekrachtigd op 26 maart 2009. De toekomstige locatie van het woonwagenterrein ligt in de zone Wo/Na – ‘Wonen ? residentieel woonwagenterrein met nabestemming natuur’ (artikel 12). Na het stopzetten van de activiteiten als woonwagenterrein wordt de bestemming ‘Natuur’ (artikel 4) van kracht. Alle gebouwen, constructies en verhardingen dienen dan gesloopt te worden en het terrein dient volledig ontruimd te worden. Het zuidelijke deel van de aanvraag, dat nu al naar natuur wordt omgezet, ligt in de zone Na (artikel 4) van het RUP. De aanvraag is conform deze bestemming.
De voorliggende aanvraag blijft binnen de contour van de verkaveling en tussen de RUP-zones.
De oppervlaktes van de kavels voldoen aan de normen van bescheiden kavels zoals opgenomen in het decreet Grond- en pandenbeleid.
Algemene aspecten betreffende het milieu
Voor het afbreken van de bestaande gebouwen, constructies en verhardingen werd een Sloopopvolgingsplan conform de bepalingen van artikel 4.3.3 van het Vlarema, aan het aanvraagdossier gevoegd. Vanuit milieuoogpunt zijn er geen bezwaren om de loten te verkavelen en de nieuwe wegenis aan te leggen.
Draagkracht & dichtheid
Het aantal loten vermindert van 50 naar 48. Het perceel is draagkrachtig genoeg om 48 loten te voorzien. Het nieuwe woonwagenterrein is 11.607 m² kleiner dan het huidige woonwagenterrein. Deze oppervlakte wordt opgenomen door natuur- en landschapsontwikkeling.
Bespreking van de opgelegde randvoorwaarden van de ingewonnen interne adviezen
Omwille van de groenvoorziening en de inpassing van het woonwagenpark in de omgeving werd advies gevraagd aan stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen. Het advies luidt als volgt: “In de straten wordt er gedeeltelijk een open voeg voorzien met gras. Het is belangrijk dat er niet geparkeerd wordt in deze zone, enerzijds voor de brandveiligheid (brandweerdoorgang), anderzijds omdat het gras dan geen groeikansen heeft. De wadi's gelegen achter de loten, zijn niet allemaal verbonden met het centrale opvangbekken. De groendienst adviseert een noodoverloop te installeren naar het opvangbekken van Park Groot Schijn richting de Schijn.” Om fout parkeren in de groene zones te voorkomen worden de groenvakken voorzien van hoge boordstenen en worden op strategische plekken langs de randen zwerfkeien geplaatst.
Ook Aquafin legt een voorwaarde op die betrekking heeft op de wadi’s:
De wadi’s dienen met elkaar verbonden te worden zodat ze alle via wadi 5 afwateren naar het Groot Schijn.
De voorwaarde opgelegd door Aquafin dient te worden gevolgd.
Advies aan het college
Aan het college wordt voorgesteld om de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde voorwaarden
Voorwaarden:
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn strikt na te leven;
2. de bijgevoegde stedenbouwkundige voorschriften dienen strikt toegepast te worden. Ze worden evenwel met volgende bepalingen gewijzigd en aangevuld:
3. de voorwaarden opgelegd door Fetrapi (Federatie van Transporteurs door middel van Pipeline) zijn strikt na te leven (zie bijlage);
4. de voorwaarden opgelegd door Inovyn zijn strikt na te leven (zie bijlage);
5. de voorwaarden opgelegd door PPS-Pipelines zijn strikt na te leven (zie ook bijlage):
6. de voorwaarden opgelegd door Elia Asset nv zijn strikt na te leven (zie bijlage);
7. de voorwaarden opgelegd door Aquafin zijn strikt na te leven (zie bijlage);
8. de voorwaarden opgelegd door het Agentschap Wegen en Verkeer zijn strikt na te leven:
9. de voorwaarden opgelegd door de gemeente Wijnegem zijn strikt na te leven:
10. de voorwaarden opgelegd door Proximus zijn strikt na te leven:
Lastvoorwaarden
Vooraleer onderhavige verkavelingsvergunning kan worden uitgevoerd dient de verkavelaar aan volgende lastvoorwaarden te voldoen:
1. de lastvoorwaarden opgelegd door PPS-Pipelines zijn strikt na te leven (zie ook bijlage):
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
13 december 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
18 december 2018 |
Start openbaar onderzoek |
28 december 2018 |
Einde openbaar onderzoek |
26 januari 2019 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
29 april 2019 |
Uiterste beslissingsdatum |
1 juni 2019 |
Verslag GOA |
4 april 2019 |
naam GOA |
Helia Dezhpoor |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
28/12/2018 |
26/01/2019 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018147044 |
Gegevens van de aanvrager: |
stad Antwerpen met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen |
Eigenaars: |
stad Antwerpen met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Krijgsbaan 150 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 31 sectie B nrs. 149H, 150F en 151F |
Vergunningsplichten: |
verkavelen van gronden |
Voorwerp van de aanvraag: |
verkavelen van een terrein voor woonwagens (48 loten) met wegenis en openbaar groen |
Omschrijving aanvraag
Voorgeschiedenis
Het project werd op 18 april 2016 met voorwaarden goedgekeurd op het coördinatieoverleg openbaar domein. Het definitief ontwerp van het nieuw openbaar domein werd op 28 oktober 2016 (jaarnummer 9498) goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen.
Het college van burgemeester en schepenen besliste op 18 augustus 2017 (jaarnummer 7193) het bestek GAC/2017/4394 voor "Herinrichting woonwagenterrein Park Groot Schijn" goed te keuren en eveneens goed te keuren dat hiervoor een openbare procedure wordt uitgeschreven.
Bestaande toestand
Het terrein wordt begrepen tussen de waterloop Groot Schijn, de R11 (Krijgsbaan) en de Wommelgemsesteenweg. Het ligt ten zuiden van deze laatstgenoemde baan. Ten oosten van de site bevindt zich de gemeente Wijnegem, ten zuiden de gemeente Wommelgem. Binnen Park Groot Schijn vormt de site de meest oostelijke hoek. Aansluitend bevinden zich (voornamelijk aan de westzijde, maar ook deels aan de noordzijde) andere delen van Park Groot Schijn. Verderop richting zuiden bevindt zich Groot Schijn zelf en nog verderop een woonwijk van de gemeente Wommelgem. Aan de noordzijde vinden we een tankstation, een logistiek en handelsterrein (Marko) en woonhuizen in lintbebouwing. Ten oosten van de site, aan de overkant van de R11, ligt een golfterrein.
Het terrein is momenteel al in gebruik als woonwagenterrein. De wegen en riolering werden door de stad voorzien. Er staan (uitgebouwde) woonwagens, met een grote variëteit aan verhardingen, afsluitingen, bijgebouwtjes, ...
Inhoud van de aanvraag
Verkavelen van een terrein in:
Het volledige terrein wordt ontruimd van alle constructies, elementen en verhardingen, waarbij de noordelijke helft wordt heringericht met nieuwe staanplaatsen en wegenis. De zuidelijke helft wordt aansluitend aan de Schijnvallei ingericht binnen de groene omgeving en wordt zo een geïntegreerd onderdeel van het park. Dit gedeelte is eveneens opgenomen binnen de verkavelingsaanvraag. Het omvat onder andere een wadi met overstort die de hemelwaterafvoer van het woonwagenterrein mee helpt regelen.
Het huidige woonwagenterrein heeft een oppervlakte van 32.521 m². Het nieuw woonwagenterrein krijgt een oppervlakte van 20.914 m² waardoor een oppervlakte van 11.607 m² wordt vrijgemaakt voor natuur- en landschapsontwikkeling.
De percelen hebben een individuele grootte van 193,6 m² waarbij de woonwagen met eventuele aanbouw maximaal een oppervlakte kan hebben van 14 op 7 meter (34 loten), 14 op 7,50 meter (7 loten) of 14 op 8 meter (7 loten, voor de bredere types, telkens gesitueerd op het einde van een rij).
Er worden per woonwagenperceel 2 autostaanplaatsen voorzien. Parkeren gebeurt op het perceel zelf. Op het terrein worden er verder geen parkeerplaatsen voor bezoekers voorzien.
Per woonwagenstaanplaats wordt een dienstgebouwtje voorzien met een grootte van maximum 22 m². De bouw van de dienstgebouwtjes en de aanleg van de verharding op de individuele loten valt echter niet onder deze aanvraag, maar zal later apart worden aangevraagd.
De aan te leggen wegenis dient te worden gevoegd bij het openbaar domein. De toegangsweg voor gemotoriseerd verkeer bevindt zich in het noorden, ter hoogte van de huidige toegangsweg. Er wordt één hoofdweg ingericht, waar verschillende zijwegen zich uit vertakken. Alle wegen zijn verbonden met elkaar, zodat een rondgang mogelijk is. Bij het ontwerp van de wegenis werd rekening gehouden met de draaicirkels van hulpdiensten, maar ook van grotere vrachtwagens, zodat er voldoende manoeuvreerruimte is wanneer woonwagens worden aangebracht of weggevoerd. De bochten worden hiervoor ruim verhard.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden goed te keuren en af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn strikt na te leven;
2. de bijgevoegde stedenbouwkundige voorschriften dienen strikt toegepast te worden. Ze worden evenwel met volgende bepalingen gewijzigd en aangevuld:
3. de voorwaarden opgelegd door Fetrapi (Federatie van Transporteurs door middel van Pipeline) zijn strikt na te leven (zie bijlage);
4. de voorwaarden opgelegd door Inovyn zijn strikt na te leven (zie bijlage);
5. de voorwaarden opgelegd door PPS-Pipelines zijn strikt na te leven (zie ook bijlage):
6. de voorwaarden opgelegd door Elia Asset nv zijn strikt na te leven (zie bijlage);
7. de voorwaarden opgelegd door Aquafin zijn strikt na te leven (zie bijlage);
8. de voorwaarden opgelegd door het Agentschap Wegen en Verkeer zijn strikt na te leven:
9. de voorwaarden opgelegd door de gemeente Wijnegem zijn strikt na te leven:
10. de voorwaarden opgelegd door Proximus zijn strikt na te leven:
Lastvoorwaarden
Vooraleer onderhavige verkavelingsvergunning kan worden uitgevoerd dient de verkavelaar aan volgende lastvoorwaarden te voldoen:
1. de lastvoorwaarden opgelegd door PPS-Pipelines zijn strikt na te leven (zie ook bijlage):
Het college beslist de bijgevoegde plannen goed te keuren.